när inget verkar funka (ont av sadeln)

Marlinmtb

Ny medlem
Nån som har tips vad man kan hitta på när jag inte hittar nån lösning på problemet.

jag har 3 helt olika cyklar ( mtb, cx, racer) med olika sittställning och alla har testats med olika bikefits, alla cyklar har jag prövat mängder med olika sadlar på.
jag har prövat många olika cykelbyxor och jag har cyklat i många år.
ändå får jag fruktansvärt ont i sittbenen, det börjar redan efter ca 15 min och efter en timme gör det riktigt ont.

jag har kört flera CV och vättern så jag är van vid långa sträckor men så less på att inte kunna cykla som jag vill utan alltid ha fruktansvärt ont i sittbenen.
nån som hört om nått tips som skulle kunna hjälpa mig?

Har du testat sadlar med olika bredd?
Det är det enda jag kan komma på, eftersom du får ont just i sittbenen.
Testa en ordentligt mycket bredare eller smalare sadel (av lämpligare modell bland de du provat) beroende på vilka storlekar du redan testat, kanske känslan är annorlunda.
Sadlar som innehåller gel tenderar att skava mer p.g.a. deformeringen, men du hade ju inte problem med skav, så det kanske är lugnt.

Helt säker på att det är sittbenet du har ont i? Rätt vanligt att piriformismuskeln spökar som sitter i närheten. Googla så ser du hur man stretchar den och se om det känns när du gör det.

Trycker det för hårt på sittbenen så får man antingen trampa med med effekt (mindre last på sittbenen), ändra sittställning (mindre last på sittbenen) eller - vilket väl är lösningen i detta fall - en sadel med större yta mot "underverket" så att inte allt tas upp av sittbenen enkom; så bredare (ökad yta för samma last) eller mjukare stoppad (ökad yta för samma last) samt kanske en mer S-formad i längsled (vilket iofs inte ökar ytan men ökar stabiliteten så att lasten kan minskas av effekt och sittställning).

Sixten Fors sa:
Köp en Selle Italia MAN Gel Flow http://www.wiggle.se/selle-italia-gel-flow-sadel-herr/
Fråga inte, bara köp (om du är en MAN förstås) :)

Svårt när den inte finns i lager.
Pröva här: https://www.rosebikes.se/artikel/selle-italia-man-gel-flow-saddle/aid:416158

Denna modell har jag på Fatbike å hybrid: https://www.rosebikes.se/artikel/ergon-smc4-saddle/aid:868210
Finnes även med gel: https://www.rosebikes.se/artikel/ergon-smc4-sportgel-saddle/aid:868216

Sadel är är personligt men dessa två modeller är ju breda å lite mjukare åt sittbenen, om det är det du vill ha.

frid!

Senast ändrad:
Jag brukar pendla med en snubbe som kör på en sån här:
110629-easy-seat.jpg

Han är jättenöjd (annars hade han nog bytt ifrån den för snygg är den inte).

Kanske kan vara nåt.

Stalle

Bullabus sa:
Helt säker på att det är sittbenet du har ont i? Rätt vanligt att piriformismuskeln spökar som sitter i närheten. Googla så ser du hur man stretchar den och se om det känns när du gör det.

Det här var intressant, jag börjar tro mer på att det är nått sånt här.
för det börjar bli orimligt att det är just sadeln som är problemet efter som jag prövat så otroligt många märken, modeller och brädder.

Marlinmtb sa:
Bullabus sa:
Det här var intressant, jag börjar tro mer på att det är nått sånt här.
för det börjar bli orimligt att det är just sadeln som är problemet efter som jag prövat så otroligt många märken, modeller och brädder.
Men det är ju helt olika ställen i baken så det är ju lätt att klura ut på egen hand.
Känn efter vart sittbenet är, och stretcha och känn efter var "falsk ischias" sitter.

Dr_Rydell sa:
Har du suttit på en ass o meter? För smal sadel gör ont.

ja säkert 20 gånger genom åren ;)
har även vid ett tillfälle mätt bredden på mina sittben på en röntgen bild av höften ;)
men för att tänka utanför boxen har jag ändå prövat både smalare och bredare sadel mot vad jag borde ha.

det ger en ond väldigt koncentrerad smärta i början som övergår något till att stråla ut och få benen att kännas allmänt kraftlösa.
Om jag ställer mig upp så blir benen varma och jag kan nästan känna hur kraften i benen kommer tillbaka.
men när jag satt mig igen så kommer allt tillbaka på nån minut

Det finns en slemsäck (små vätskefyllda påsar som finns runt leder/senor etc) vid sittbenet. Kan vara att den är irriterad/infekterad? Inte ovanligt iaf.
Googla ischial tuberosity, bursit, slemsäcksinflammation ..

Marlinmtb sa:
det ger en ond väldigt koncentrerad smärta i början som övergår något till att stråla ut och få benen att kännas allmänt kraftlösa.
Om jag ställer mig upp så blir benen varma och jag kan nästan känna hur kraften i benen kommer tillbaka.
Du menar ungefär som om man stryper blodtillförseln när man sitter?

emmer sa:
Marlinmtb sa:

ja ibland känns det som jag stryper blodtillförseln.

Marlinmtb sa:
emmer sa:
Marlinmtb sa:
Det är inte så att alla sadlar du provat är breda i nosen?

Följ det Bullabus sa. Att du skulle få så oerhört ont i sittben som är designade för att sitta på tycker jag låter osannolikt. Nu vet jag iofs inte din vikt.
Men om du har nervklämningar någonstans kan det sprida sig på de mest konstiga sätten.

Tror inte det är sittbenen.

ISM är förövrigt det bästa

emmer sa:
Marlinmtb sa:
emmer sa:
Marlinmtb sa:

nix både och
fizik aliante är ett ex på sadel som är smal fram,
ergon sm3 ex av sadel som är bred fram som jag prövat
sen har jag bland annat prövat alla specialized tror ja

Lyktstoplemedhjul sa:
Följ det Bullabus sa. Att du skulle få så oerhört ont i sittben som är designade för att sitta på tycker jag låter osannolikt. Nu vet jag iofs inte din vikt.
Men om du har nervklämningar någonstans kan det sprida sig på de mest konstiga sätten.

Tror inte det är sittbenen.

ISM är förövrigt det bästa

jag har varit inne på det och försökt få läkare att undersöka just det men det verkar svårt med nerver och ingen kommit fram till nått. nån som har tips på läkare?
en relevant fråga är så klart min vikt
183cm 63kg så det finns inte mycket fett att sitta på ;)

Marlinmtb sa:
emmer sa:
Marlinmtb sa:
emmer sa:
Marlinmtb sa:
nix både och
Tänkte mest på var bodflöden går. Men funkar inte aliante så... :-)

emmer sa:
Marlinmtb sa:
emmer sa:
Marlinmtb sa:
emmer sa:
Marlinmtb sa:
nix både och
Tänkte mest på var bodflöden går. Men funkar inte aliante så... :-)
Hehe dags att omfamna ISM när fler och fler fördömer de smaaala sadlarna ^^

TS: Läkare borde du inte gå till i första hand om du har Ischias eller andra problem. Gå till en sjukgymnast, sjukgymnast rekommenderar jag då detta ses som legitimt (minsta avsteget) av de som tycker "alternativ vård" (allt annat än läkare) verkar skumt.

Nej väger du 20kg under din längd kan du inte ha mycket fett. Det får jag hålla med om. Men alltså sittbenen är konstruerade för att sittas på men nerver kan göra så att man får smärtor lite varstans, i värsta fall kan man känna saker i foten av att något är fel i nacken.
Och Rövsmärtor är väldigt vanligt när det är nerver.

Senast ändrad:
pennan sa:
Testa biltemasadeln som jag länkade till, den kostar bara 99kr
visst skulle jag kunna göra det den kostar ju en fyrtiodel av mina dyrast sadlar :D
men börjar som sagt tro att det är orimligt efter alla dessa olika sadlar.
ska till sjukgymnast imorgon se om man kan hitta nått, jag har ju varit hos sjukgymnast, läkare, och kiropraktor många gånger förut men hoppas vara nått nytt på spåret denna gång

Fick precis en insikt i något jag kommer ihåg. Om man har lågt bodyfat ,vilket du lär ha om du som sagt väger 20 kg under längden så är det inget konstigt i att man får mera ont då fett är dämpande. Mitt råd förutom att du borde uppsöka sjukgymnast eller dylikt får därför kompletteras med att du borde gå upp i vikt.

Lyktstoplemedhjul sa:
Fick precis en insikt i något jag kommer ihåg. Om man har lågt bodyfat ,vilket du lär ha om du som sagt väger 20 kg under längden så är det inget konstigt i att man får mera ont då fett är dämpande. Mitt råd förutom att du borde uppsöka sjukgymnast eller dylikt får därför kompletteras med att du borde gå upp i vikt.
Du är ju d*m på riktigt.

pennan sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Du är ju d*m på riktigt.

Utveckla för som du presenterar ditt argument nu suger det!

Senast ändrad:
Jag känner av röven om jag cyklar lugnt. När jag tar i är det inga problem. När jag kör intervaller på 600-900 watt kan jag sitta med sadelspetsen mitt i perineum utan att det stör. Man flyter liksom på den iaf. På 200 watt hade jag fått ischemi på 10 röda med sån position. Vad lär vi oss av detta mån tro? Med 183 och 63 kg lär du ha utrymme att lägga på lite kött på benen utan att bli för tung uppför. Hur lång och hur mkt väger Froome? Vad trycker du för watt?

Dr_Rydell sa:
Jag känner av röven om jag cyklar lugnt. När jag tar i är det inga problem. När jag kör intervaller på 600-900 watt kan jag sitta med sadelspetsen mitt i perineum utan att det stör. Man flyter liksom på den iaf. På 200 watt hade jag fått ischemi på 10 röda med sån position. Vad lär vi oss av detta mån tro? Med 183 och 63 kg lär du ha utrymme att lägga på lite kött på benen utan att bli för tung uppför. Hur lång och hur mkt väger Froome? Vad trycker du för watt?

Ja precis så funkar jag oxå kan sitta på spetsen när jag öser på fullt utan problem men jag klarar inte av att köra hela CV med den effekten :D har tröskel på 200watt sist jag testade mig

Yonna sa:
Det finns en slemsäck (små vätskefyllda påsar som finns runt leder/senor etc) vid sittbenet. Kan vara att den är irriterad/infekterad? Inte ovanligt iaf.
Googla ischial tuberosity, bursit, slemsäcksinflammation ..

Tyckte de här lät intressant men kom att tänka på att jag haft detta problem i många år och även om jag ibland haft längre uppehåll från cykling så kommer problemet när jag börjar igen.
En inflammation borde väll laga sig själv?

Har kört+1000 mil med Selle Anatomica. Kanske marknadens tyngsta sadel, men den gör sitt jobb. Den går att justera med en insexnyckel vilket gör att belastningen kan flyttas runt lite på länge turer. Körde den på PBP senast utan problem. Sadlar är personligt. Det ätt helt omöjligt att säga om denna pussar dig. https://selleanatomica.com/collections/x-series

Tillbaka
Topp