när inget verkar funka (ont av sadeln)

Härom dagen fick jag ett oväntat paket. Någon vänlig själ hade skickat mig en ISM Adamo Prologue, och jag har ingen aning om vem! Initialerna gick inte att tyda och avsändaradressen existerar inte. Mycket egendomligt, men jag tackar förstås så mycket! :-) Antar att nån läst mina inlägg i andra sadeltrådar och tänk att jag kanske kunde ha någon nytta av den. Men jag förstår också varför denna någon inte själv ville ha den.

I korthet är detta den i särklass obekvämaste sadel jag någonsin provat. Jag har monterat den efter konstens alla regler (vilket innebär så långt bak det bara går på min stolpe) och försöker sitta så långt fram på den som verkar rimligt.
När man först rullar iväg känns det helt okej. Lite skumt bara, men det kanske blir bättre?

Icke! Efter bara en halvtimme börjar smärtan komma krypande. Det är helt omöjligt att känna exakt vad och var det gör ont, för det är ungefär som att ha haft röven i en isvak en stund. Blodet stryps typ i hela arslet och jag vet inte ens om jag får snabeldomningar för det gör så ont.
I detta skede är det förstås läge att flytta runt lite på sadeln om man skulle sitta helt galet. Ännu längre fram så känns det som att man sitter på två trumstockar i ljumskarna. Orimligt. Längre bak är det som att sitta på en planka. Orimligt.
Vad jag tror mig kunna konstatera är att man inte över huvud taget sitter på sittbenen. De är ju mycket, mycket bredare isär än "hornen" där man förväntas sitta. Istället vilar dessa horn mot mjukdelarna mellan perineum och låren. Mjukt och skönt i början. Men sen...

Jag ska ge sadeln några chanser till, ty många tycker tydligen att den är obekväm i början och man måste vänja arslet. Min skepticism är dock av enorma proportioner eftersom man som sagt INTE sitter på sittbenen (vilket alla påstår att man gör, och att det är därför den kan kännas obekväm). Därtill är urtaget i mitten lika smalt som min tumme. Jag vet inte hur ni andra är beskaffade, men min apparat är betydligt bredare än så, även på undersidan av kroppen. Vore sadeln ~2 cm bredare så hade det kanske funkat däremot.

Så, var denna märkliga gåva av välvilja, eller sitter den anonyma välgöraren nu och skrockar skadeglatt? Ge dig till känna! ;-)

_DSC5147_2.jpg

Den är inte bara obekväm och dyr, den är ful också!

Senast ändrad:
Liggcykel är ett alternativ. Snabbt sådant också, men vette tusan om man vill köra sådan på grus, stig eller i tät stadstrafik....

Jag har haft mycket problem med smärta och domningar, och har fortfarande lite problem på min mtb.
Selle Italias sadlar funkar inte alls utan jag får panikont av dem, Bontrager var sådär, likaså Ritchey och Fizik, men det som funkat riktigt bra är Selle san marcos sadlar i över 140 mm bredd.
Favoriten är skn men den tillverkas inte längre, det finns en efterföljare till den men kommer inte ihåg namnet, aspide har också funkat bra.
kanske kan du prova någon sadel av det fabrikatet, kan ju faktiskt funka för dig också :)

Trådskaparen verkar ju ha omvänt problem, alltså ont i sittbenen, så vi kanske skulle byta sadlar med varandra? :-) Sittbensont kan jag stå ut med, för det brukar gå över ju mer man cyklar. Snabelont däremot blir bara värre och värre.

Det var väl snällt av någon att göra något sådant. Om denna någon ens existerar. Jag tvivlar. #tvivlaren
Det var alltså inte jag som skickade, tror säkert många direkt tänker att det är jag.

Jag försöker vara nyanserad här, jag cyklar LVG och då tycker jag det är mycket mycket bra med ISM då man kan vara än mer aero, nuförtiden är jag mest i dropsen.
Om jag skulle suttit upprätt skulle jag köpt en av deras andra modeller. Nu vet jag ju att de tfinns en hel movement som har gjort det av sin sak att sitta upprätt och ändå prestera. #theMTBmovement.
Klurigt.

Om jag ska vara ärlig så här i sammanfattningen förstår jag inte hur ni gör som får extrema smärtor. Jag förstår verkligen inte. Det värsta jag råkade ut för när jag satte den för långt bak just for laughs var att jag fick trasig kadens och inte kände mig "grounded".

Idag såg jag på "Opinion live" och då använde programledaren ordet "hoppfullt" som jag inte tror mottagaren förstod, anledningen att jag drar upp detta här är att alla går runt på olika nivåer här i livet och cykling är inte annorlunda. Det som är katastrof för mig på cykeln kanske är okej för någon annan. Presterar jag mycket bättre med 170mm vevlager (som min största hater erkände^^) så kanske någon annan inte ens märker av det.

Jag skulle kunnat tagit en mera individuell-approach på det här med sadlar. Men faktum står fast att jag inte ser hur någon skulle kunnat missgynnats av att inte belasta sina mjukdelar.

Det kan inte vara så att du har sadeln för högt i proportion med styret?
Får du ont om du medvetet sänker sadeln en halvtimme och såklart har noll kraft i benen att trampa med men aa du vet, vinkeln du kör kan vara helt fel?

Cadde sa:
Det kan inte vara så att du har sadeln för högt i proportion med styret?
Får du ont om du medvetet sänker sadeln en halvtimme och såklart har noll kraft i benen att trampa med men aa du vet, vinkeln du kör kan vara helt fel?

Jag trivs bäst med sadeln rätt högt men har funderat på de att sänka den men kom på att jag får lika ont när jag cyklar till stranden på den här med låg sadel ?

Bilagor

• IMG_5268.PNG.jpg
    IMG_5268.PNG.jpg
    212.9 KB · Besök: 88
Sixten Fors sa:
Makten sa:
Om du fortfarande har rövproblem och fortfarande inte cyklat med Selle Italia MAN Gel Flow rekommenderar jag att du gör det, så blir det tyst på gnället om din onda rumpa :) https://www.rosebikes.se/artikel/selle-italia-man-gel-flow-saddle/aid:416158

Finns även en "liknande" i lågprisversion -> https://www.bike-discount.de/en/buy/selle-italia-sport-gel-flow-s2-574611 för ca 250 pix -> https://happyride.se/forum/read.php/1/1035014/3199364#msg-3199364 (ja jag vet att det inte är exakt samma konstruktion Sixten) om man vill prova själva principen på formen och skåran, men inte vill chansa med 600+ sek. Men är det så att Rose har öppet köp inkl. provcykling av sadeln så är det väl bara att köra på Sixtens tips! :-)

Senast ändrad:
JTF sa:
Sixten Fors sa:
Makten sa:
Om du fortfarande har rövproblem och fortfarande inte cyklat med Selle Italia MAN Gel Flow rekommenderar jag att du gör det, så blir det tyst på gnället om din onda rumpa :) https://www.rosebikes.se/artikel/selle-italia-man-gel-flow-saddle/aid:416158

Finns även en "liknande" i lågprisversion -> https://www.bike-discount.de/en/buy/selle-italia-sport-gel-flow-s2-574611 för ca 250 pix -> https://happyride.se/forum/read.php/1/1035014/3199364#msg-3199364 (ja jag vet att det inte är exakt samma konstruktion Sixten) om man vill prova själva principen på formen och skåran, men inte vill chansa med 600+ sek. Men är det så att Rose har öppet köp inkl. provcykling av sadeln så är det väl bara att köra på Sixtens tips! :-)

Minst 50 gram tyngre, plast istället för läder, ingen Shock Absorber, inte lika bekväm, spar knappt 365 kr. Varför?

Sixten Fors sa:
JTF sa:
Sixten Fors sa:
Makten sa:

Minst 50 gram tyngre, plast istället för läder, ingen Shock Absorber, inte lika bekväm, spar knappt 365 kr. Varför?

Som sagt, för att prova principen. Tror knappast 50 g extra eller ytans material påverkar sittkomforten. Tror du? Om den billigare skulle räcka är det väl ett plus, 365 kr kvar att köpa ett nytt däck för istället. För övrigt, huruvida den inte är lika bekväm som MAN kan nog bara Makten svara på efter att ha provat båda i fält under likvärdiga testförhållanden.

Jag tror att det här med att rekommendera sadlar är ganska meningslöst eftersom vi alla uppenbarligen cyklar på helt olika sätt. Framför allt skiljer sig sittställningen mellan LVG och MTB (ej XC-rejs) astronomiskt, och tyvärr är det ofta LVG-baserade omdömen som florerar om alla "fantastiska" och "ergonomiska" sadlar.
Att ISM Adamo funkar på en tempocykel kan jag mycket väl förstå. Men att ha samma bredd på en MTB där man sitter tämligen upprätt och cyklar väldigt avslappnat under transport, är uppenbarligen ett recept för smärta. Sittbenen får en helt annan vinkel och den effektiva bredden blir större ju mindre framåtlutat man sitter.

Jag cyklar sällan eller aldrig för att "prestera". Och gör jag det, så står jag upp (stigcykling) eller åtminstone sitter jag jag och står om vartannat. Då spelar det ingen som helst roll vad jag använder för sadel. Det är bara vid statisk sittcykling det blir problem.

För övrigt tycker jag att ISM-sadeln är helt sjukt kackigt byggd för priset och jag är dubbelt glad att jag slapp betala vad de kostar i butik. Hade jag gissat priset baserat på materialval och upplevd byggkvalitet så hade jag sagt under 500 spänn. Det är en plastplatta med plastöverdrag och ruffiga rails. Varför kostar den så sjukt mycket?

Wittkop medicus gel är en sadel med högt anseende hos många Happyiter.

Bilagor

• witt.jpg
    witt.jpg
    21.3 KB · Besök: 124
Eller så beställer man bara en MAN Gel Flow så är problemet löst för 9 av 10 vanliga vuxna män som får ont i röven av att cykla 2-4 h på en vanlig mtb/cx/komfortracer med normal sittposition, så som 90% av oss sitter på en cykel.
För damer skulle jag i första hand rekommendera Diva Gel flow. https://www.rosebikes.se/artikel/selle-italia-diva-gel-flow-saddle/aid:255025

Bilagor

• Diva.jpg
    Diva.jpg
    358 KB · Besök: 142
Om man tejpar railen innan montering på cykeln (så att den inte repas) och fincyklar i max en timme (inte regn, lera, smutsiga kläder, inte klotar, inte svettar ner den totalt etc.) går det säkert att returnera en sadel som "ny".

Har du provat en sadel som inte är utskuren? Typ en Fizik Antares / Arione? Trycket är utspritt över en större yta och avlastar sittbenen mer men pelvisbenet kan ta lite mer stryk....

Jag körde Romin Evo förut och var rätt nöjd. Sedan power och var ännu nöjdare men störde mig lite på att mina lår skavde på den skarpa bakre kanten.

Nu kör jag Antares och den fungerar fint.. Kan bli lite öm ifall jag har haft några dagar ledigt men vänjer mig alltid fort igen.

Vill trådskaparen ha en gratis ISM Adamo Prologue så kan det ordnas. Jag har nu gett upp efter att smärtan bara blivit värre för varje tur. Helt vidrig sadel som jag inte begriper hur den kan passa nåns arsle, men det om något är väl ett bevis på att arslen är olika.

Monterade på en WTB Volt på HT:n och tog en tur. Till min stora förvåning gav den mindre problem än alla "ergonomiska" missfoster jag provat på sistone. Dock är den uppenbart för smal, och efter ett par timmar började det i vanlig ordning trycka på fel ställen. Ändå väldigt mycket mindre besvärande än finsadlarna med hål och grejer. Klart fungerande sadel för skogsbruk och inte alltför långa transporter, så den hamnar nog på FS:en tills jag hittat nåt vettigare.

/Prinsessan på (stj)ärten

Sixten Fors sa:
MAN gel flow kanske...

Jag förstår inte riktigt varför just den skulle vara så fantastisk när den ser ut ungefär som vilken sadel som helst. Men visst, hittar jag en begagnad så kan jag prova. Tänker inte köpa fler nya sadlar nu, för alla rekommendationer har slagit fel hittills.

För övrigt är det ganska opraktiskt med skinn om sadeln ska fungera i skogen.

Ni ska inte dra ihop railsen på ISM nej nej bara nej. Det är ett sådant vanligt tips när någon har fått fitten fel. Tror tom det tas upp i deras FAQ och det får ju anses vara bibeln för oss ISM-fanatiker.

Är inte helt oförstående vill jag bara påpeka, första gången satte jag sadeln helt perfekt och förstod inte alls vad allt whine was about på nätet, men sedan efter att ha demonterat av misstag och då jag glömde bort tidigare inställning fick jag testa mig fram och ja har man den inte rätt uppstår det alla möjliga obehagligheter. Jag ger er det!

Men nej inga bultband, inget tejp, ingenting. Bara den goda ISM-sadeln och lite finlir med inställningarna sedan uppstår ljuv musik!

Edit: Men domningar är såklart inte kul och skulle jag nu varit tvungen att använda min gamla sadel skulle jag förmodligen bara slutat cykla. Domningar och obehag.

Senast ändrad:
Lyktstoplemedhjul sa:
...och ja har man den inte rätt uppstår det alla möjliga obehagligheter. Jag ger er det!.

Det finns ingen större möjlighet att jag suttit fel eller monterat sadeln fel, eftersom jag provat och justerat som en galning. Den är våldsamt smärtsam hur jag än bär mig åt. Vilket inte är så konstigt eftersom man inte sitter på sittbenen, utan på området mellan baksida lår och perineum (i sidled alltså). Det är bara massa senor, nerver och blodådror där vad jag kan förstå.
Hade det varit sittbenen så hade det blivit bättre efter varje tur, men det har bara blivit värre. Sist kunde jag knappt stå ut i mer än 10 minuter, så jävla ont gjorde det.

Om det är så att den ska justeras så fruktansvärt exakt för att inte vara ett tortyrredskap, så vill jag ändå inte ha en sådan sadel. Helt ohållbart att försöka sitta på millimetern rätt hela tiden på en MTB. Det går bara inte.

Konkret sa:
Fizik arione går att köpa för 500 spänn på köp och sälj.
Fizik Arione är jättesmal och framtagen för extremt viga personer. Jag tror inte alls den är lämplig för mtb, har inte fizik t.o.m. en mtb-variant av den, Gobi, istället?
Av Fiziks sadlar skulle jag titta på den, eller Aliante (gjord för oss som är viga som ett kylskåp, och därmed sitter lite mer upprätt).

Makten sa:
Sixten Fors sa:
MAN gel flow kanske...

Jag förstår inte riktigt varför just den skulle vara så fantastisk när den ser ut ungefär som vilken sadel som helst. Men visst, hittar jag en begagnad så kan jag prova. Tänker inte köpa fler nya sadlar nu, för alla rekommendationer har slagit fel hittills.

För övrigt är det ganska opraktiskt med skinn om sadeln ska fungera i skogen.
Kan förstå att du är skeptisk. Synd. Sannolikheten att den löser ditt problem är rätt stor.

Läder funkar bra på mtb tycker jag i alla fall, har aldrig haft annat än läder i mina sadlar senaste 35 åren.

Sixten Fors sa:
Kan förstå att du är skeptisk. Synd. Sannolikheten att den löser ditt problem är rätt stor.

Det har man sagt om ISM också;-)

Läder funkar bra på mtb tycker jag i alla fall, har aldrig haft annat än läder i mina sadlar senaste 35 åren.

Haken är att sadeln blir blöt och lerig under halva året. Läder brukar inte gilla sånt.

Makten sa:
Sixten Fors sa:

Det har man sagt om ISM också;-)

Haken är att sadeln blir blöt och lerig under halva året. Läder brukar inte gilla sånt.

Skillnaden är dock att ISM funkar! Det har vetenskapen visat. :)

Makten sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
...och ja har man den inte rätt uppstår det alla möjliga obehagligheter. Jag ger er det!.

Det finns ingen större möjlighet att jag suttit fel eller monterat sadeln fel, eftersom jag provat och justerat som en galning. Den är våldsamt smärtsam hur jag än bär mig åt. Vilket inte är så konstigt eftersom man inte sitter på sittbenen, utan på området mellan baksida lår och perineum (i sidled alltså). Det är bara massa senor, nerver och blodådror där vad jag kan förstå.
Hade det varit sittbenen så hade det blivit bättre efter varje tur, men det har bara blivit värre. Sist kunde jag knappt stå ut i mer än 10 minuter, så jävla ont gjorde det.

Om det är så att den ska justeras så fruktansvärt exakt för att inte vara ett tortyrredskap, så vill jag ändå inte ha en sådan sadel. Helt ohållbart att försöka sitta på millimetern rätt hela tiden på en MTB. Det går bara inte.

Nu ska vi försöka se om vi ska ge det ett försök.
Du sitter alltså på neverna som går ner till benen menar du?

Har du extremt stort avstånd mellan sittbenen?

Lyktstoplemedhjul sa:
Nu ska vi försöka se om vi ska ge det ett försök.
Du sitter alltså på neverna som går ner till benen menar du?

Jag sitter på något som gör jävligt ont, och det är inte sittbenen. Förstår inte hur de ska kunna belastas när man sitter så långt fram som det är meningen. Sitter man lägre bak så blir det ju bara en "vanlig", helt platt och smal sadel. Vilket naturligtvis är sämre än en traditionell sadel.

Har du extremt stort avstånd mellan sittbenen?

Det tror jag inte. Det var länge sen jag mätte, men då blev jag rekommenderad en 143 mm bred sadel. Vilket jag dock tror är för smalt för upprätt sittställning.
Mäter man ISM-sadeln där hålet slutar i bakkant så är den bara 9 cm bred, och det är ungefär där i krokarna som sittbenen hamnar. Så det är ju inte ett dugg konstigt att de hamnar utanför, eller hur?

Edit: Sitter man mer framåtlutad så blir sittbenen effektivt smalare, men att bara flytta fram i upprätt position gör att sittbenens smala främre del hamnar väldigt långt upp i kroppen så att säga. Därför kan jag inte begripa hur de ska kunna bli belastade utan att man har massor av kött emellan. Vilket troligen är det som händer.

Edit 2: Här har du en till som kommit till samma slutsats: http://www.bikeforums.net/15951679-post20.html

Senast ändrad:
Lyktstoplemedhjul sa:
Här är en bra video.

Ingen video kommer hjälpa när sadeljäveln är för smal:-) Vad jag förstår utvecklades de för LVG och triathlon, så det vore mycket märkligt om samma sadel skulle funka för avslappnad, upprätt cykling på en MTB.

Man hade kunnat få allt i ett om den var bredare bak och urtaget fortsatte längre bak. Men icke. Istället är det bara ett tomrum där bak som inte går att använda till nåt. Fyller ingen som helst funktion.

Edit: Det är däremot möjligt att deras komfortsadlar skulle kunna funka.

Senast ändrad:
Makten sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Här är en bra video.

Ingen video kommer hjälpa när sadeljäveln är för smal:-) Vad jag förstår utvecklades de för LVG och triathlon, så det vore mycket märkligt om samma sadel skulle funka för avslappnad, upprätt cykling på en MTB.

Man hade kunnat få allt i ett om den var bredare bak och urtaget fortsatte längre bak. Men icke. Istället är det bara ett tomrum där bak som inte går att använda till nåt. Fyller ingen som helst funktion.

Alltså jag måste nog hålla med dig, det säger personen nog också i videon. Saken är att sittbenen är det bredaste stället när vi snackar att vara ifrån varandra sedan blir det bara smalare tills benen möter varandra någonstans vid härligheten.

Men ISM har ju även sadlar för touring och dylikt.

Men kolla videon den är verkligen jättebra och tar upp frågorna du undrar över.

Senast ändrad:
Innan du lägger pengar på ny sadel så även om du tycker att du sitter på rätt höjd, prova med att sänka sadeln 2-4mm. Har aldrig haft problem av den magnituden men förr efter 5-6mil började man lyfta på röven lite väl ofta. Sänkte sadeln några mm och fick knappt problem ens efter en 20milarunda eftersom trycket från sadeln minskade då benen fick ta lite större del av belastningen.
Ofta ligger hemligheten i detaljerna.

ooms sa:
Konkret sa:
Fizik Arione är jättesmal och framtagen för extremt viga personer. Jag tror inte alls den är lämplig för mtb, har inte fizik t.o.m. en mtb-variant av den, Gobi, istället?
Av Fiziks sadlar skulle jag titta på den, eller Aliante (gjord för oss som är viga som ett kylskåp, och därmed sitter lite mer upprätt).

Extremt viga alltså. Okej det var något nytt för mig.
Arione finns i en triathlon version också . Den är också att rekommendera.

Konkret sa:
ooms sa:
Konkret sa:

Extremt viga alltså. Okej det var något nytt för mig.
Arione finns i en triathlon version också . Den är också att rekommendera.

Bilagor

• IMG_0001.JPG
    IMG_0001.JPG
    93.9 KB · Besök: 176
Tillbaka
Topp