när inget verkar funka (ont av sadeln)

Makten sa:
Jaha, att jag aldrig lär mig att hålla käften tills jag provat ordentligt. Idag satt jag på Sellesadeln i två timmar, och då var den inte ett dugg rolig längre. Samma skit som alla andra sadlar, det vill säga tryck på dåliga ställen med påföljande smärta och strypt blodflöde.

Om inte Ergonsadeln funkar så ger jag upp. Får helt enkelt låta bli att cykla långt:-(

Liggcykel? :)

Makten sa:
Jaha, att jag aldrig lär mig att hålla käften tills jag provat ordentligt. Idag satt jag på Sellesadeln i två timmar, och då var den inte ett dugg rolig längre. Samma skit som alla andra sadlar, det vill säga tryck på dåliga ställen med påföljande smärta och strypt blodflöde.

Om inte Ergonsadeln funkar så ger jag upp. Får helt enkelt låta bli att cykla långt:-(

Jag cyklade 2h HT i Hellas med min MAN idag, ren glädje hela tiden, som vanligt. Om inte ens MAN funkar för dig ser det helt klart bekymmersamt ut. Jag har min sadel exakt horisontalt f.ö.

Sixten Fors sa:
Jag cyklade 2h HT i Hellas med min MAN idag, ren glädje hela tiden, som vanligt. Om inte ens MAN funkar för dig ser det helt klart bekymmersamt ut. Jag har min sadel exakt horisontalt f.ö.

Vad som funkar i Hellas är ju helt irrelevant för vad som funkar när man cyklar asfalt. För skogscykling kan jag ha vilken sadel som helst eftersom man (åtminstone jag) inte sitter ner statiskt under några längre stunder. Det är vid transportcykling som det blir problem.
Sadeln är monterad helt horisontellt. Dock misstänker jag att mitten sjunker ner betänkligt när man sitter på den, så mjuk som stommen är. Och då kommer naturligtvis även hålet att bli smalare. Det är redan från början så smalt så jag inte tror det fyller nån som helst funktion.

Edit: En orsak till problematiken torde kunna vara att sadeln är för smal. Trots att den måttmässigt är rätt bred, så känns den smalare än de flesta andra sadlar jag har som faktiskt är smalare enligt tumstocken. Det finns inget som helst stöd utanför sittbenens position, vad jag kan känna. Det är nog också det som gör att sadeln känns "vag". Man vickar väldigt lätt åt sidorna och det är lite småsvårt att sitta kvar där det är som bekvämast. Alldeles för mjuk stoppning kan också vara en orsak till detta.

NickPick sa:
Sadelvinkeln på din cykel i pendlartråden såg ut att vara smärtsam, eller var det en synvilla?

Är det mig du avser? I så fall gissar jag att det är lädersadeln. Den måste vinklas upp för att den del man sitter på ska vara plan. Den har säckat ihop rejält sen jag köpte den och den blir oanvändbar om man inte gör på det viset. Om bakdel och nos har samma höjd så måste man hålla emot för kung och fosterland med armarna för att inte glida fram. Helt värdelöst.

För övrigt är det inte sadelns nos som är ett problem, nånsin. De områden där det trycker sitter mycket längre bak, inne i kroppen.

Senast ändrad:
Skönt att man är utrustad med en genetiskt överlägset röv...

Brooks B17 - padding vad är det? - helt ok att cykla 600k med.
Selle Carbinio SLR Flow - Stenhård och knappt någon padding - helt ok att cykla 600k med
Brooks Cambium C17 - Faktiskt lite öm i röven de första milen, men nu funkar den bra även på lite längre sträckor, som t.ex. 600k
Prologo Zero II - helt ok att cykla 600k med, inte lika skön som övriga men ont gör det inte.
Spezialized Romin Evo Comp Gel - Väldigt skön, har dock bara cyklat 60 km/3h med den än så länge.

Så, vad säger det oss? - Inte någonting egentligen.

Senast ändrad:
Och smörj röfven med Voltaren istället för Assos-salva!

Kombinera med WTB Volt-sadel.

:-)

Senast ändrad:
Masjevel sa:
Har du provat ett par riktigt rejäla (dyra) cykelbyxor från Assos t ex http://www.cykelkraft.se/bibshorts-assos-t-equipe-s7-svart-145470?
Har haft ett par en gång och bättre byxa för långcykling får man leta efter. Nackdelen är ju priset...

Nackdel? Det finns ju en anledning till varför Rapha och Assos kostar. Visst betalar man en del för märket. Men man får också vad man betalar för. Kan vi lägga 20-30 kkr på en cykel så kan vi lägga 2 kkr på ett par byxor utan att gnälla över priset, tycker jag.

Jeppe_E sa:
Skönt att man är utrustad med en genetiskt överlägset röv...
...

Somliga har flax!
Jag har gått igenom hela Spech sortiment och det är bara en som jag fixar mer än 1 timme på utan att det strålar ner låren.
Nu går jag igenom Selles. Fizik är jag klar med, de har en som går bra i skogen då jag står mycket :)
ISM funkade inte heller. Brallor kör jag med Assos och Rapha.

Jeppe_E sa:
Masjevel sa:
Har du provat ett par riktigt rejäla (dyra) cykelbyxor från Assos t ex http://www.cykelkraft.se/bibshorts-assos-t-equipe-s7-svart-145470?
Har haft ett par en gång och bättre byxa för långcykling får man leta efter. Nackdelen är ju priset...

Nackdel? Det finns ju en anledning till varför Rapha och Assos kostar. Visst betalar man en del för märket. Men man får också vad man betalar för. Kan vi lägga 20-30 kkr på en cykel så kan vi lägga 2 kkr på ett par byxor utan att gnälla över priset, tycker jag.

Absolut värt det om man vet att de fungerar. Jobbigare dock att betala för att testa och sen upptäcka att det inte hjälpte. Nån kanske kan låna ut ett par åt Makten. :-)

De olika cykelbyxor jag har provat, har bara gjort saken värre. De är ju avsedda att användas med stenhård sadel för att sittbenen inte ska dö, och något sådant problem har jag inte.

Brooks borde ha samma nackdelar som den Gilles Berthoud jag redan har. Alltså hård men bra när den är ny. Sen sjunker den ihop till en banan över tid. Ger perfekt passform mot sittbenen men börjar istället trycka på perineum. Spänner man upp den så blir det ännu värre eftersom det i första hand är mitten som blir högre.

En bred, platt sadel med väldigt lite stoppning borde kunna funka. Men det verkar inte finnas eftersom bred tydligen är synonymt med "komfortcykling" och därmed tjock stoppning för personer som cyklar väldigt sällan och därför får ont i sittbenen.

Jeppe_E sa:
Makten, Titta på Brooks Cambium. Den är gjord i gummimaterial och finns med utskuren mitt.

http://www.brooksengland.com/en_uk/cambium-c17-carved-2.html

Är det inte så att även den formar sig efter arslet precis som lädermodellerna, bara det att den tål vatten? I så fall blir det nog ingen direkt förbättring är jag rädd.
Lädersadlar med utskuren mitt är jag milt sagt tveksam till. Antar att skåran bara gör konstruktionen ännu mer benägen att säcka på mitten, plus att den förmodligen trycks ihop när man belastar sadeln.
Men visst, man skulle kunna köra med lädersadel och byta när den inte riktigt håller formen längre. Vilket är lite tragiskt eftersom de flesta anser att det är då den börjar bli bekväm:-)) Och det håller jag med om, om man avser sittbenen.

Just nu är jag som du säkert förstår måttligt sugen på att köpa fler nya sadlar. Däremot ska jag kika efter begagnat.
Hur tragiska mina inlägg än varit i den här tråden så sitter jag i alla fall med några sadlar som är mindre dåliga än vad jag hade från början. Så det är inte bara ren misär trots allt:-) Selle SLR Superflow funkar med blöjbyxor till exempel. Ergon SMC4 återstår att testa under längre sittande, samt justeringar.

Jag tror mig ha grejer så jag slipper dö till och från skogen i alla fall. Det tråkiga är att jag skulle vilja kunna cykla långt också. Älskar att ta en heldag och bara glida runt i makligt tempo och fotografera. Och det går verkligen inte nu.

Min Cambium (utan slits) formar sig aldrig oavsett kilometer. Den är väldigt svettig att hoja på så jag har borrat 3 hål (8mm) I en rad på mitten. Inte långtestat ännu map svettning.

Makten sa:
MatteXC sa:
Har du provat Kappa Evo Space än?

Söker jag så verkar ingen ha nämnt den, så det är väl en lite konstig fråga? :-)

Nämnd i en annan tråd tror jag ;)

Det är ju en halvrund sadel och jag har för mig att du inte gillade det?
http://www.prologotouch.com/prologoTouch/products/kappa-space-t2-0/

Men prologo har andra med motsvarande kanal och relativt mjuka skal i mer "plan" form som kan vara värda att kolla på.

Jag hade lite domningskänningar på lida loop i år, men bytte till Evo Space och njöt av hela ränneslättsturen trots ett lägre tempo (mindre tryck på pedalerna och mer statisk cykling) som resulterade i nästan 5 timmars oavbrutet cyklande (körde förkyld...)

Finns för bra pengar på Mantel

Makten sa:
Jeppe_E sa:
Makten, Titta på Brooks Cambium. Den är gjord i gummimaterial och finns med utskuren mitt.

Är det inte så att även den formar sig efter arslet precis som lädermodellerna, bara det att den tål vatten? I så fall blir det nog ingen direkt förbättring är jag rädd.
Lädersadlar med utskuren mitt är jag milt sagt tveksam till. Antar att skåran bara gör konstruktionen ännu mer benägen att säcka på mitten, plus att den förmodligen trycks ihop när man belastar sadeln.

Cambiumsadeln formar sig inte/säckar. Jag har avverkat 360 mil på den sadeln och formmässigt är den samma som när den var ny.

Tack för alla tips, men i och med att de tips jag hittills följt inte funkat så känns det som totalt lotteri att köpa nåt utan att prova. SQlab har jag köpt och det var nog den konstigaste sadeldesign jag varit med om. Fattar inte hur den ska funka, och det gjorde den inte heller (611 Ergowave).

makten, låter som ett desperat läge. kanske dags att pröva ännu mera framåtvinklad sadel, så du kan använda sittbenen istället för ädlare delar?

logiken är att inte alla har den böjlighet i ryggen som krävs för att kunna hålla bäckenet så rakt upp som en plan sadel kräver.

nej du kommer inte att halka fram.

MatteXC sa:
Nej den där SQlab ser fan inte klok ut, kanske funkar för extremt upprätt cykling a la tyska trekking gubbar?

Nä, för jag sitter nog precis som en tysk trekkinggubbe och det funkar uppenbarligen inte:-)) Jag förstår om det är lite svårt att följa allt som redan sagts, men jag sitter alltså väldigt upprätt och det är bara vid slötransport som det gör ont. Sittställningen är inte på något sätt anpassad för fart, utan för att sadeln inte ska vara ivägen när man hojar i skogen. Så det blir vad det blir när man transporterar sig.

Edit: För långsamma utflykter med kamera vill jag också sitta upprätt, så det passar även där. Tänk medelhastighet på 15 km/t och fokus på att bara glida fram utan annat mål än att vara utomhus. Det stämmer rätt bra vid transport till och från skogen också, även om syftet då är annat.

MatteXC sa:
Ser att du provat ISM (inte förvånad över att den sög), men provade du någon SMP?

Nä, av den enkla anledningen att den ser ut som en kniv avsedd att klyva rövar med;-) Vad är grejen med bananform på sadeln?

Konkret sa:
Okej. Lider med dig men har du testat att cykla i löpartights istället?

Istället för vad? Normalt sett har jag ett par sportkalsonger av syntet och sen MTB-mässiga kortbyxor utanpå. Inga störande sömmar eller så, så det är tämligen likvärdigt med tajts (vilket jag aldrig skulle visa mig offentligt iförd).

kais01 sa:
makten, låter som ett desperat läge. kanske dags att pröva ännu mera framåtvinklad sadel, så du kan använda sittbenen istället för ädlare delar?

logiken är att inte alla har den böjlighet i ryggen som krävs för att kunna hålla bäckenet så rakt upp som en plan sadel kräver.

nej du kommer inte att halka fram.

Jo, jag halkar av sadeln om jag vinklar den framåt. Det har jag provat på varenda sadel jag äger och det funkar bara om man tycker det är trivsamt att hålla hela sin kroppsvikt med armarna. Vilket jag inte gör.
Faktum är att det med en del sadlar däremot blir mindre problem om man vinklar den åt andra hållet, just för att de inte är plana. Då blir åtminstone den del man sitter på plan, så man slipper hålla emot hela tiden.

Att vinkla fram sadeln funkar säkert om man sitter framåtlutad på en LVG-cykel eller MTB med rejsig XC-geometri. Men det är det inte fråga om i mitt fall.

Senast ändrad:
Konkret sa:
Makten, istället för cykelbyxor givetvis. Kör du aldrig med det?

Ytterst sällan eftersom det mest blir värre. Vissa sadlar kräver dock det, såsom Selle SLR Superflow som jag införskaffade för nån månad sen. Jag tror att hålet i den hjälper och formen är rimlig, men kanterna på hålet är så vassa och hårda att dämpning i brallan krävs för att man ska komma upp en bit med röva. Hålet gör också att dämpningen i sig inte verkar skapa något tryck på känsliga ställen, vilket dämpningen i regel gör med sadlar utan hål.

Nu får ni förlåta mig om jag låter grinig, men det blir bara upprepning av saker jag redan skrivit tidigare i tråden;-) Så om man orkar så kan det vara värt att läsa hela först (jättespännande, zzzzzz).

Makten sa:
Jeppe_E sa:

Men visst, man skulle kunna köra med lädersadel och byta när den inte riktigt håller formen längre. Vilket är lite tragiskt eftersom de flesta anser att det är då den börjar bli bekväm:-)) Och det håller jag med om, om man avser sittbenen.

Just nu är jag som du säkert förstår måttligt sugen på att köpa fler nya sadlar. Däremot ska jag kika efter begagnat.
Hur tragiska mina inlägg än varit i den här tråden så sitter jag i alla fall med några sadlar som är mindre dåliga än vad jag hade från början. Så det är inte bara ren misär trots allt:-) Selle SLR Superflow funkar med blöjbyxor till exempel. Ergon SMC4 återstår att testa under längre sittande, samt justeringar.

Jag tror mig ha grejer så jag slipper dö till och från skogen i alla fall. Det tråkiga är att jag skulle vilja kunna cykla långt också. Älskar att ta en heldag och bara glida runt i makligt tempo och fotografera. Och det går verkligen inte nu.

Jag har en Cambrium Carved C15 ( http://www.brooksengland.com/en_eu/cambium-c15-carved-2.html ) på min MTB som jag är helnöjd med, tror du den kan passa kan du få låna den och prova, jag har ändå inte tid att cykla närmaste veckorna... :)

hur klarade man sig innan blöjbyxorna kom? utmärkt tror jag. använder det i princip aldrig och kör även utan problem med kalsonger. man måste ställa krav på sadelns anatomi och stoppning förstås, krav som möjligen kommit i bakgrunden med blöjbyxor?

framåtvinklad sadel förutsätter att styret är lägre än sadeln och att man tycker om att mata på lite. inget för söndagsutflykten.

selle italia slr får även jag ont i rumpan av. den är för platt, kanterna skär in. men inte trans am x0

värsta tortyrredskapen är sadlarna på enhjulingar.

Miss Lycka sa:
Det fungerade i närmare ett sekel med lädersadlar och cykelbyxor med sämskskinn. Ni är bara söndercurlade.

Det roliga är att lädersadeln fortfarande är ett av de recept som funkar bäst för mig. Men nu råkar det nog tyvärr vara så att min anatomi i underredet är lite annorlunda än hos de flesta andra, och jag gissar att de som upplevt liknande problem på lädersadeltiden inte heller var särskilt förtjusta över att inte kunna pissa efter att ha varit ute och cyklat en längre sväng. För att inte tala om att sexuell aktivitet är uteslutet.

Men det leder oss också åter in på ämnet om sadelns utformning. En bred, hård och relativt platt sadel funkar. Det vet jag redan i och med hundratals mil på en Gilles Berthoud, innan den blev såpass inkörd att den nu börjat trycka på fel ställen. Visserligen fick jag riktigt ont i sittbenen när den var ny, men tusen gånger hellre sväljer jag den smärtan än att jag sitter på kuken, om ni ursäktar språket.

Så, varför finns det inte liknande sadlar som inte saggar med tiden? Breda sadlar är idag synonymt med mjuka sadlar. Vilket bara skapar problem, i alla fall för mig.

-------

h.g.j: Tack för erbjudandet, men jag tror den där är åt helsike för smal.

kais01: Blöjbyxbärandet tror jag hänger ihop med vikthets. Ska sadeln väga under 250 gram så kommer den vara stenhård helt enkelt. Personligen avskyr jag känslan av att ha stoppningen i brallan istället för på sadeln.

Ja, din anatomi är en gåta, men sitta på kuken tror jag inte ens du gör. Jag har haft rätt mkt domnade könsdelar på vanliga plastsadlar genom åren men aldrig med lädersadlar, som jag tror SKA svanka på mitten, lite som en hängmatta. Pedersen cykeln kör med samma princip, där sitter man hängmatta på en lång läderrem, och även där tror jag de flesta sitter mkt bekvämt.

makten, det låter som du vet vad som egentligen passar dig. men höll gilles b sadeln verkligen bara några hundra mil?

när jag kom fram till att trans am x0 var extra välskapt för min bakdel köpte jag in ett femtontal, de såldes billigt i italien. klarar nog jordelivet med de jag har nu. tänker mer eller mindre aldrig på sadeln och bakdelen som ett problem längre. set and forget. de väger 270-330 g beroende på modell. väl värda gram tycker jag.

och grammen och den instängda känslan i blöjan slipper jag.

Nu jävlar! Det verkar som att jag faktiskt hittat en sadel som funkar:-O Nämligen Ergon SMC4-L (där L är största storleken). Den är onödigt mjuk men som tidigare konstaterat så finns det tydligen inte breda OCH hårda sadlar. Antar att tillverkarna har bestämt att man är fet om man behöver bred sadel och att man därför inte är en van cyklist.

Nåväl, jag får inte känningar i paketet, inte ont i sittbenen och den skaver inte:-) Den har strålande form för skogscykling i och med att nosen är ganska bred så man kan flytta fram när det är brant uppför. Profilen sett från sidan är relativt plan, men inte helt (idiotiskt nog, som alltid). Därför måste jag hålla emot lite för att inte glida fram, men det kan jag leva med jämfört med det oändliga plågor som i stort sett alla andra sadlar medför.
Det trevligaste av allt är att det är en helt vanlig standardsadel som bara kostar en femhundring. Behövs tydligen inga specialgrejer, bara en rimlig utformning. Och formen är väldigt nära den som jag skulle gissa mig till om jag utformat en sadel själv, baserat på vad jag upplevt.

Så vad är skillnaden mot alla andra sadlar? Egentligen bara att denna är betydligt bredare och betydligt plattare. Urtaget i mitten är inte jättestort eller jättedjupt. Jag måtte tydligen ha sjukt brett mellan sittbenen, trots att jag mätt och fått rekommenderat smalare sadlar. Det kanske är så att sittbensbredden skiljer mellan olika personer när man sitter upprätt respektive lutar sig framåt, trots samma uppmätta bredd?

Ska se om Ergon har nåt liknande fast hårdare. Annars köper jag fler av samma och kastar ut allt jävla skit som jag samlat på mig:-)

Makten sa:
Nu jävlar! Det verkar som att jag faktiskt hittat en sadel som funkar:-O Nämligen Ergon SMC4-L (där L är största storleken). Den är onödigt mjuk men som tidigare konstaterat så finns det tydligen inte breda OCH hårda sadlar. Antar att tillverkarna har bestämt att man är fet om man behöver bred sadel och att man därför inte är en van cyklist.

Det är ganska lätt att klä om en sadel själv. Annars kan nog en tapetserare fixa det.

Tillbaka
Topp