När kommer hydrauliska sti-reglage?

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Om vajrarna fryser fast, så har man nog
> öppningar där vatten kan tränga in nånstans.
> Med heldraget och tätningar i änden kommer inget
> vatten in. Inget vatten - inget fruset.

Hur ser du till att den luft som befinner sig i dina höljen är avfuktad? Ett helt tätt system har ju fortfarande luft i sig, och när du går från varm inomhustemperatur till minusgrader blir det lätt kondens i ett slutet system. Jag har aldrig kört heldraget på min vinter-MTB av just denna anledning, och har faktiskt aldrig drabbats av frusna vajrar trots många vinter-mil med uppdelat hölje.

Ni kanske inte vet det här, men det bor små tomtar hemma hos alla med "självjusterande" hydrauliska skivbromsar som på nätterna kryper fram från under sängen och klättrar upp på tavellisterna där man hängt sin fincykel. Med sina små magiska verktyg, gjorda för att passa i fattningar på bromsen ingen människa kan se, skruvar de in bromsbeläggen ty den självjustering som cykelbromsar sägs varit utrustade med de senaste femton åren är endast ett foster av människornas fantasi och skickliga marknadsförare med rymliga samveten.

Samma tomtar är de som kryper fram när man ouppmärksamt duschar efter en kall cykelrunda och med en liten, liten blomspruta lägger en fin dimma av fukt över kalla metalldelar (såsom vajrar) i värme. Om man druckit en kall öl eller drink på en fullknökad bar märks detta också på hur det pärlar sig på glasets utsida; det är alkoholen som för ett ögonblick får en att tappa uppmärksamheten och vips är det små tomtarna där igen. Alla som haft förmånen att uppleva lättnaden och glädjen i att leka lumpen och få komma in i ett gôtt varmt och mansdoftande tält efter att ha pulsat runt i snön och kylan på något gudsförgätet övningsfält vet hur alla puffror man släpar in i värmen börjar svettas (tomtarna igen - de passar på när man skrattar åt ett bögskämt) och om de inte hinner torka innan man beger sig ut igen för nya äventyr fryser igen. Precis som vajrarna på en cykel. Den viktiga skillnaden är att när vajrarna fryser igen får man chansen att öva lite skarp sjukvård.

Det viktiga med kunskap är att förstå vad man inte kan. Och framförallt veta man själv inte kan se; som de små tomtar som gör geologens värld möjlig.

geologen skrev:
> Om vajrarna fryser fast, så har man nog
> öppningar där vatten kan tränga in nånstans.
> Med heldraget och tätningar i änden kommer inget
> vatten in. Inget vatten - inget fruset.

Man kanske kunde prova såna där tätningar i ändarna på hydrauliska bromsar? Så att inte bromsvätskan kan komma ut menar jag.

geologen skrev:
> Jo, som sagt, så gjorde jag det i september.
> Skivor och belägg fram på båda sidor. Använde
> ett liknande verktyg för att pressa in kolvarna.
> Med resultatet att bromsen tog när pedalen var
> längre upp. Inget konstigt alls.
Joo, din beskrivning av hur din bil funkar är JÄTTEKONSTIG. Bilbromsar ska inte bete sig sådär. Det enda du bevisat är att din insikt i bromsar är lika konsekvent dålig både för cyklar och bilar.

Appel skrev:
> Dum fråga:
> Kan man justera "utväxlingen" på några
> hydraliska bromsar?? Kanske svårt att få det
> tätt om ska kunna variera ytan på kolvar och
> pistonger...
Finns det inte ok med olika diametrar på kolvarna? Med en gnutta tjurskallighet och lite mix 'n match borde man väl kunna skapa ungefär det.

geologen skrev:
> Luften kommer ju ut. Så tätt blir det aldrig.

Men om luft kan passera borde väl vatten även kunna det?

Hydraulik däremot är ett slutet system, vilket innebär att man kan skruva loss slangen på ena sidan utan att all olja kan rinna ur, så om hydraulik läcker har du mer än ett hål.

geologen skrev:
> Bilar gör inte så.
> Där tar bromsen längre och längre ner när
> beläggen slits. Fast där gör det inte så
> mycket, eftersom man har mycket längre omfång i
> pedalens rörelse.

Så här funkar skivbromsar, på bilar som inte ägs av Geologen:

1) frigången mellan bromskloss och skiva är väldigt, väldigt liten.
2) kolvarna tätar i loppet MHA en rätt tjock gummitätning med ett fyrkantigt tvärsnitt
3) När bromsen ansätts så är kolvens rörelse så liten att tätningen inte glider mot loppet, utan bara "kantrar" lite.
4) när bromsen avlastas så återtar tätningen sin form, och drar tillbaka kolvarna tillräckligt mycket för att skapa den lilla, lilla frigången.

Så småningom så har det nötts bort så mycket material från klossarna att tätningens elasticitet inte längre räcker till, och då glider kolven ut en liten bit när bromsen ansätts.
Eftersom inte all bromsvätska återvänder upp till huvudcylindern så fylls den på från reservoaren när kolven återgår till sitt viloläge. Kolven i huvudcylindern fungerar även som en slidventil och skiljer från reservoaren från systemet när bromsen ansätts.

Det här tillsammans gör att bromsarna i en bil tar vid samma pedalläge oavsett hur slitna bromsarna är.

geologen skrev:
> Fast det var riktigt stor skillnad i var pedalen tog när jag bytte bromsar på bilen i september,
Då är det nåt fel på dina bromsar.

geologen skrev:

> och det finns ändå inget sätt för systemet att veta vad som är "rätt".
Jodå, skivan utgör referens.

geologen skrev:
> Bromsarna är det inget fel på. Utmärkt resultat
> vid besiktningen för några veckor sen. Men
> rejäl skillnad var det.

Fyllde du på bromsvätskan när du fixade med bilen?

Han bytte ju skivor. Om jag fattar rätt från beskrivningen (tack förresten, mycket tydligt) så är det precis vad som händer då. Pedalen tar tidigare om skivorna är tjockare, men det har inget att göra med tjockleken på beläggen.

Nu blev jag yr i mössan. Få se om jag förstått det rätt: är TRP Parabox det enda alternativet om man vill ha hydrauliska skivbromsar på en singlespeed-cx med bockstyre?

TRP Parabox eller Hope V-twin.
Jag kommer att vänta in Formula RR1.
/K

pewe skrev:
> Nu blev jag yr i mössan. Få se om jag förstått
> det rätt: är TRP Parabox det enda alternativet
> om man vill ha hydrauliska skivbromsar på en
> singlespeed-cx med bockstyre?

Kaves skrev:
> Men om luft kan passera borde väl vatten även
> kunna det?

Inte nödvändigtvis. Vatten kräver generellt ganska stora hål. Det är väl ytspänningen som ställer till det. Luft och damm kan passera där vatten inte kommer igenom.

gandhi skrev:
> TRP Parabox eller Hope V-twin.
> Jag kommer att vänta in Formula RR1.

glöm inte Doppelmoppel

gandhi skrev:
> TRP Parabox eller Hope V-twin.
> Jag kommer att vänta in Formula RR1.
> /K
>

Men Formula RR1 har väl handtag med växelfunktion? Det finns alltså inga hydrauliska handtag/skivbromsar för bockstyre utan sti-funktion?

Fikasvettot skrev:
> Kaves skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men om luft kan passera borde väl vatten även
> > kunna det?
>
>
> Inte nödvändigtvis. Vatten kräver generellt
> ganska stora hål. Det är väl ytspänningen som
> ställer till det. Luft och damm kan passera där
> vatten inte kommer igenom.
>

I flytande form, ja. Men problemet här är när det finns i luften.

pewe skrev:
> Men Formula RR1 har väl handtag med
> växelfunktion? Det finns alltså inga hydrauliska
> handtag/skivbromsar för bockstyre utan
> sti-funktion?

Korrekt, men jag tolkar bilderna som att växelpaddlarna är anpassade för en liten "Di2-dosa" och att det borde vara möjligt att demontera dem om man vill köra enpetare.
Formula-Hydraulic-Road-Disc-Brakes-Di2-levers05.jpg

Formula-Hydraulic-Road-Disc-Brakes-Di2-levers03.jpg

formularr1.jpg

http://www.bikerumor.com/2012/04/20...isc-brake-with-integrated-di2-shifter-levers/

/K

Senast ändrad:
OK. Det ser ju ganska smutt ut. Får hoppas att man inte behöver köpa hela kittet med Di2-dosa om man bara skulle behöva handtag/broms...

Lite konstigt att det inte redan finns bara hydrauliska broms/handtag för bockstyre. Antar att marknaden är för liten.

geologen skrev:

>
>Fast det var riktigt stor skillnad i var pedalen tog när jag bytte bromsar på bilen i september, och >det finns ändå inget sätt för systemet att veta vad som är "rätt".
>

Jag tycker det är roligt att du är så envis. Du observerar rätt men drar alldeles fel slutsatser av det du observerar. Jag tror jag dubblar dabac:s inlägg...

1: Fakta: Bilars bromssystem ÄR självjusterande. Punkt.

2: Värdera andras observationer. Uppenbarligen är det många här som konstaterat att systemen är självjusterande även på cyklar.

3: Teknik: Ett självjusterande system fylls på från reservoaren genom ett litet hål i huvudcylindern. Påfyllningen sker då bromspedalen är längst upp. Skulle reservoaren vara tom, åker pedalen ner i takt med belägg/skivslitage.

4: Teknik: Kolvarna trycks ut vid slitage av belägg&skiva. De dras tillbaka "lagom" från skivan genom att gummipackningen runt kolven är designad för just detta. Ibland puttar skivan tillbaka lite. I vissa jobbiga fall (veka/slitna hjullager eller veka system eller höga krafter - t.ex. racingslicks på standardbil) slås kolvarna in för långt av skivan, varpå man helt plötsligt behöver trampa 3-4 ggr på pedalen för att få in dem mot skivan igen.

5: En liten beskrivning för dig som nån annan har skrivit:
http://bicycles.stackexchange.com/questions/2544/how-do-self-adjusting-hydraulic-disc-brakes-work

6: Missar du något du inte känner till? På bilar finns det effekter förutom vätskenivån som avgör hur pedalen "känns" - ett belägg och skivbyte brukar ge en avsevärt fastare pedal och bättre känsla. Det vore konstigt om man designade systemet för det omvända läget.

7: Lite tanke-hjälp när du gått vilse: http://en.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor

I all vänlighet och med glimten i ögat: :)

Kaves skrev:
> Ja, bromsar är fartens värsta fiende ;]

Geologen är bromsars värsta fiende.

rayy skrev:
> Kaves skrev:
> -----
> > Ja, bromsar är fartens värsta fiende ;]
>
> Geologen är bromsars värsta fiende.

Farten är bromsens värsta geolog.

Ja, nu riskerar SRAM att tappa mark mot Shimano och Campa om de inte gör något elektriskt.

Jensen skrev:
> Ingen högoddsare att det blir smäckrare när man
> inte har nå mekanism att ta hänsyn till

jesperC skrev:
> Stora frågan: När kommer hydrauliska
> icke-sti-reglage?
> Jag vill ha hydrauliska på min singlespeed
> cross.
>
> //j

+1

Samtidigt som Formula släpper sin RR1 (i höst...ish?) är min gissning. Växelpaddlarna på RR1 är anpassade för Di2 och det ser ut som om de rätt lätt kan skruvas av.
filename=formularr1.jpg

jesperC skrev:
> Stora frågan: När kommer hydrauliska
> icke-sti-reglage?
> Jag vill ha hydrauliska på min singlespeed
> cross.
>
> //j

gandhi skrev:
> Ja, nu riskerar SRAM att tappa mark mot Shimano
> och Campa om de inte gör något elektriskt.
>
> Jensen skrev:
> -----
> > Ingen högoddsare att det blir smäckrare när
> man
> > inte har nå mekanism att ta hänsyn till

du menar att detta med hydrauliska bromsar skulle göra det behovet i deras sortiment än det varit senaste åren. känns ju inte som om campa o shimano ätit så mycket på deras marknadsandel med sina elektroniska grupper. De är ju ändå förhållandevis dyra, även om ultegra di2 krupit ner en bra bit från DA. men släpper de 105 grupp med det, så kan det nog brinna lite i knutarna.

Att ha t.ex. en elektrisk grupp i sortimentet handlar nog om mer än att få gemene man att köpa den. Att ligga på framkant och lansera fräcka toppmodeller (som Di2, ESP, 11 sp) som folk dreglar över men istället sälja stora volymer av det folk har "råd med" (105/Centaur/Veloce) är väl själva urtypen för ett starkt varumärke? Kan tänka mig att hydrauliska Di2 kommer ge branchen tillfälle att "lansera" en ny typ av cykel som är någonstans mellan en racer och en cross.

En remdriven alfine11 di2 med hydrauliska bromsar är en cykel jag skulle vilja se/ha, gärna i titan.
Men ur pendlarsynpunkt går det att göra enklare, Och det är ju dom man vill locka till köp

Mange. skrev:
> En remdriven alfine11 di2 med hydrauliska bromsar
> är en cykel jag skulle vilja se/ha,

Alfine-Di2.jpg

/Håkan

NLC skrev:
> Kan tänka mig att
> hydrauliska Di2 kommer ge branchen tillfälle att
> "lansera" en ny typ av cykel som är någonstans
> mellan en racer och en cross.

En Crazer ;)

HåkanC skrev:
> Mange. skrev:
> -----
> > En remdriven alfine11 di2 med hydrauliska
> bromsar
> > är en cykel jag skulle vilja se/ha,
>
> http://www.coolhunting.com/2012/03/15/Alfine-Di2.j
> pg
>
>
> /Håkan

Javisst!
En sådan konfiguration hamnar högt på önskelistan.

Mange. skrev:
> En remdriven alfine11 di2 med hydrauliska bromsar
> är en cykel jag skulle vilja se/ha, gärna i
> titan.

För att stilla ditt begär lägger alltså Håkan upp en bild på en kedjedriven cykel med mekaniska bromsar, i aluminium. Jag måste vara lättroad för jag tyckte det var kul!

Senast ändrad:
gandhi skrev:
> Shimano ST-R785 (endast kompatibel med Ultegra Di2)
> http://www.bike24.com/p266028.html

Stämmer verkligen det?
Är de inte även kompatibla med 9070 (dvs 11-delade DA Di2)?
(Förutom både 6770 och 6870, dvs både 10 och 11-delade Ultegra Di2)

Redigerat
"The beauty of the ST-R785 shifters and BR-R785 hydraulic disc brakes is that thanks to the E-Tube wiring system, the R785 group can be added to any E-tube equipped Di2 group. That means Dura Ace 9070, new 11 speed Ultegra 6870, and 10 speed Ultegra 6770."
http://www.bikerumor.com/2013/06/30...ith-r785-di2-system-and-11-speed-ultegra-di2/

/Håkan

Senast ändrad:
gandhi skrev:
> Formula RR1 (inte billigt och endast kompatibel
> med Dura Ace Di2 10x)
> http://r2-bike.com/FORMULA-Disc-Brake-SET-RR1-Road
> -VR-HR-two-piece-Disc-2014-from-591g

Intressant. Hade för mig att de lade ner Di2-varianten pga att de inte orkade ge sig på reverse engineering av E-tube, men tydligen har de ändå tillsist släppt denna version som endast passar gamla 7970 och därtill till ett helt vansinnigt pris. Versionen för Campagnolo EPS som de kanske skulle kunnat sälja några fler exemplar av verkar fortfarande Colnago ha ensamrätt på.

Tillbaka
Topp