när var ni tillbaka i sadeln efter nyckelbenbrott?

JPKC

Aktiv medlem
opererade mig idag på ett ben som var av på två ställen. enligt läkaren ska jag inte belasta inom 6 veckor. låter som en lång tid tycker jag. vilka är era erfarenheter av en sådan skada och återhämtnig?

tack tack!

johan

it's not the fall that hurts, it's when you hit the ground

På nyckelben skulle jag hålla mig till läkarens instruktioner, det är väl ett av de mer svårläkta benen man har (rätt läkt vill säga)

Pigmachine skrev:
-------------------------------------------------------
> På nyckelben skulle jag hålla mig till läkarens
> instruktioner, det är väl ett av de mer
> svårläkta benen man har (rätt läkt vill säga)

det positiva ät iaf att det opererades så att bitarna fixerades på rätt plats. som jag förstår är trixigare om det får självläka? ngn med bra koll?

Har två nyckelbensbrott att jämföra. Det ena var relativt okomplicerat och jag var tillbaka i sadeln efter typ 5-6 veckor, minns inte exakt. Det andra var ganska kompliserat och involverade plattor för fixering av allt som gått sönder. Plattorna tog ut efter ett tag och ingen egentlig träning var möjlig förrän efter tre månader efter första operationen.

Generellt skulle jag rekommendera att följa läkarens rekommendation. Någon vecka hit eller dit är inte värt att testa gränserna för.

6 veckor brukar vara en vanlig (undre)tidsgräns vad gäller benläkning tycker du ska hålla dig till rekommendationen.

Mitt nyckelben läkte ihop gott på 3v och 5dagar, sen gick det fint att vindsurfa och göra annat tungt.

Kan ju bero på huruvida personen/nyckelbenet svarar på behandlingen. Jag har en kompis som har sitt ena nyckelben nästan pyramidformat av att han 'använde' det för tidigt.

Jag bröt mitt i september 2008 och det tog 2,5 månad innan jag kunde träna. Detta hände i tyskland och där opererar dom nästan alltid, så jag har en spik inne i benet. Att det tog så lång tid för mig beror nog mest på att nyckelbenet har hoppat ur sitt läge mot bröstbenet och ger en bula där. Jag har fortfarande ont till och från. I morgon blir det första passet med racern, mtb'n har jag rastat några gånger.

Senast redigerad av en moderator:
TobiasC skrev:
> 6 veckor brukar vara en vanlig (undre)tidsgräns
> vad gäller benläkning tycker du ska hålla dig
> till rekommendationen.

Men då ska man inte räkna med att vinna nått Giro d'Italia direkt efter det..

Verkar det som!

Jag har brutit båda på sidorna vid olika tillfällen. Jag har kunnat cykla landsväg efter tio dagar, men mina nyckelbensbrott har varit okomplicerade och bara krävt fixering med mitella.

Little Stereo skrev:
> Lance A satt på trainer efter några dar, cykel
> efter en veckor och kör Girot 5 veckor efter
> brottet... :-) T

...och se så vass han är i Girot! :P

vet inte om jag blir så mycket klokare på det här... jag går nog mer på smärta som indikator än tid. den fantastiska trainern är man ju så sugen att nöta på när solen skiner ute. suck.

Drog på mig en axelfraktur för två veckor sedan, så jag vet precis känslan...

Se till att få en remiss till en sjukgymnast av din läkare så snabbt du kan, läkare i alla ära men rehabilitering ingår inte i deras specialområde. Tillsammans med din sjukgymnast kommer du att kunna lägga upp ett träningsschema och han/hon kan följa din rehabilitering noga så att du slipper gissa dig fram.

Mitt var av på mitten och jag körde Vätternrundan efter tre veckor, jag vet inte om det var orsaken men delarna har läkt ihop "omlott" så det syns att det har varit av. Om det är av på två ställen låter det ju som om det kan vara läge att lyssna på läkaren.

Tog mig ca 5-6 veckor innan jag kunde röra mig vettigt. Råkade snubbla och ta emot mig efter knappa två veckor och det kändes inte helt bra. Jag tyckte att det var skönt att ha armen framför kroppen med lite framskjuten axel. Detta gjorde att nyckelbenet läkte väldigt "omlott" och är ungefär lika rakt som Janne Boklövs skidor. Så försök att dra bak axlarna när de läker även om det känns obehagligt.

mitt nyckelben var i tre delar så de satte en sprint genom dem (som ett grillspett) så det bör ligga helt ok, vilket även bör hjälpa det hela att läka rakt. peppar peppar

Mitt var i 3 bitar, ingen operation.
Tog 8 veckor innan cykling var på tal, det gick bara inte.
Dock kanske därför att jag halkade i duschen 2 veckor efter brottet och tog emot mig med armbågen på samma sida som nyckelbensbrottet.
Precis när bitarna hade börjat kladda ihop sig...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAJ !!

Jag köpte en sele som spände bak axlarna, man vill ju bli rak i kroppen. Fråga doktorn.

NH skrev:

>
> Jag köpte en sele som spände bak axlarna, man
> vill ju bli rak i kroppen. Fråga doktorn.

vart köpte du selen? tyckte du att det hjälpte?

Sonen på 5 år fick en fraktur på ett nyckelben efter att ha åkt in med pulka i ett träd. Det positiva med barn är att dom har mjuka ben. Han bröt inte benet utan BÖJDE det cirka 15 mm bakåt. Läkaren liknade det vid ett grässtrå. Det går inte av utan får en liten knäck. Han var lite stel i en dryg vecka, sen var det full fart igen. Eftersom han växer än så kommer det att räta ut sig själv med tiden. Ingen operation och ingen mitella, bara lite vila. Tänk om man hade samma läkförmåga som barn.

Pigmachine skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lance A satt på trainer efter några dar,
> cykel
> > efter en veckor och kör Girot 5 veckor efter
> > brottet... :-) T
>
>
> ...och se så vass han är i Girot! :P

Vassare än dig ? ;-) T

Jag önskar att jag hade brutit mitt nyckelben. Jag försöker rehabilitera efter en tightrope operation av min AC-led. 5 veckor efter olyckan och jag kan börja röra armen lite (4 veckor efter operationen). Jag fick inte röra min axel de tre första veckorna efter operationen. Får inte belasta den de närmaste två veckorna. Borde dock kunna köra lite trainer nu, ska testa på måndag. Skulle dock inte kunna nå styret på cykeln ens om jag skulle vilja... läkaren sa att jag inte skulle kunna börja cykla förrän i augusti om allt gick bar med rehabiliteringen.

Brækkede mit 6 uger inden lvg. SM jeg begyndte på hometrainer efter 6 dage.
Jeg fik sådan en blå fiksering der gik bag om nakken, så det faktisk var muligt at lave sport.
Efter 3 uger kunne jeg træne rigtigt igen. Men det gjorde ondt ca. 2 måneder efter.

Først efter 1 år kunne jeg slet ikke mærke noget mere.

Men somsagt det var en fint brud og skulle ikke opereres.

chansa alldrig när det gäller kroppen!! den ska du leva med resten av livet! se till o hitta på nått annat i 6 veckor (inte så länge som de låter när man väl ger sig an det) sen kan du cykla frisk :)

JPKC skrev:
> NH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Jag köpte en sele som spände bak axlarna, man
> > vill ju bli rak i kroppen. Fråga doktorn.
>
>
> vart köpte du selen? tyckte du att det hjälpte?

Den hjälpte absolut.

På nåt ställe mitt emot Akademiska i Uppsala där dom säljer sådana saker.
Man skulle nog ha remiss tror jag.
Som sagt fråga din läkare.

Den jag köpte var lite väl flexig, typ brett resårband.
Sen lånade jag typ ett sånt här inköpt i frankrike, det var helt suveränt

38143_image.jpg ht=200

http://www.physioroom.com/product/ProCare_Universal_Clavicle/3069/38143.html

Tillbaka
Topp