Näring under IronMan

Misp

Ny medlem
Näring under IronMan
Jag behöver lite tankar och idéer kring näring under en IM-distans.
Jag har kört halv iron och några maror, då har jag klarat mig på en bra uppladdning och sedan elektrolyt och geler under loppen. Nu är det dags att köra en full Iron-distans och jag vill ha lite tipps och idéer kring näringsintag, framförallt under cyklingen... Målet är att köra hela distansen på sub 11h. Under löpningen kommer jag kun köra gel, vatten och ev elektrolyt, ingen fast näring... Vill gärna hålla mig till Vitargo då detta fungerar bra för min mage och är välbeprövat! Men jag är öppen för förslag, tankar och erfarenheter... Jag kommer att ha max 3st flaskor på min hoj.
 
Näring under IronMan
Lyssna igenom Trainingbible podcasts, grymt mycket snack om Ironman, jag brukar beta av något avsnitt under distansrundor.
 
Näring under IronMan
Har du kört längre cykelpass på upp till 15 mil? Hur gör du med näringsintaget då? Det kan ge dig en vägledning. Generellt kan man säga att det är viktigt att få i sig energi under cyklingen, det som behövs som grund inför maran. Jag tror inte att det går att generalisera, vad som fungerar är individuellt. Jag gillar bars och det fungerade utmärkt för mig. En duktig triathlet jag känner äter mackor med hallonsylt...

Tipset blir att testa dig fram innan, under loppet är det bäst att hålla dig till det beprövade. En rutinerad triathlet testade cola blandat med vatten, fick kramp i magen och kom in på 11 timmar istället för 9 efter en ytterst plågsam avslutning.

Jag skulle tro att det är bra för magen med något lite fastare, men det har jag inget belägg för.
 
Näring under IronMan
Langning kommer såklart att ske. Tanken är nog att bara ta emot vatten vid langningen, då jag inte har möjligheten att ha någon person som fixar det åt mig...
 
Näring under IronMan
Misp skrev:
-------------------------------------------------------
> Langning kommer såklart att ske. Tanken är nog
> att bara ta emot vatten vid langningen, då jag
> inte har möjligheten att ha någon person som
> fixar det åt mig...


Finns ju iofs elektrolyttabletter man stoppar i vattenflaskan. Jag skulle ladda ordentligt men även under cyklingen skulle jag knapra på mackor, proteinbars eller något som står sig ett tag så att min kropp är som bäst förberedd på maran.
 
Näring under IronMan
På Ironman unnar jag mig en energikaka direkt när cyklingen börjar.
I övrigt håller jag mig till gel och GT-tabletter samt sportdryck som serveras längs banan. Har för mig att jag drack 6 eller 7 flaskor bara på cykeln i somras så jag rekommenderar att du testar den sportdryck som serveras på den tävling du ska köra innan du krånglar för mkt med medhavda prylar.
 
Näring under IronMan
Ska du köra i Kalmar så är det PowerBars sortiment som erbjuds vid stationerna. Under cyklingen fanns banan+bars vid stationerna, samt flaskor med vatten eller sportdryck. Jag gillade inte sportdrycken.
Statiornerna under löpningen hade banan, saltgurka, bars, gel, chips, cola, sportdryck och vatten. Under löpningen började jag med gel, men tröttnade på smaken. Så sista biten var det chips+cola som funkade för mig.
Vill du använda Vitargo innebär det att du måste ta med dig allt du behöver på egen hand.

/Tobias
 
Näring under IronMan
Jag lagade till Levi Leipheimers "powerbar" med ris,bacon, nötter o russin! Gott med lite salt efter allt sött. Testa innan, så det funkar med magen. Varvat med de gel du skaffat dig och det som bjuds på langning klara med sig bra. Regeln är att testa allt på långturer före.
En annan sak jag har problem med på IM cykling är att jag behöver kissa ofta efter lång simning. Inte på nga cykelpass, men efter simning händer något m kroppen. Då de flesta fick penalties för att ställt sig vid vägen är det ide att träna det i farten också. En flaska vatten cykeln kan vara bra att ha för att spola av. Lycka till
 
Näring under IronMan
Team Radon skrev:
-------------------------------------------------------

> En annan sak jag har problem med på IM cykling
> är att jag behöver kissa ofta efter lång
> simning. Inte på nga cykelpass, men efter simning
> händer något m kroppen.


Jag kan tänka mig att det har något med trycket från våtdräkten att göra. Jag kan få likadant om jag har kompressionsbyxor på mig.

Eller så får du sluta sila krill när du simmar. ;)

Ironman.jpg
 
Näring under IronMan
Team Radon skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag lagade till Levi Leipheimers "powerbar" med
> ris,bacon, nötter o russin! Gott med lite salt
> efter allt sött. Testa innan, så det funkar med
> magen. Varvat med de gel du skaffat dig och det
> som bjuds på langning klara med sig bra. Regeln
> är att testa allt på långturer före.
> En annan sak jag har problem med på IM cykling
> är att jag behöver kissa ofta efter lång
> simning. Inte på nga cykelpass, men efter simning
> händer något m kroppen. Då de flesta fick
> penalties för att ställt sig vid vägen är det
> ide att träna det i farten också. En flaska
> vatten cykeln kan vara bra att ha för att spola
> av. Lycka till

Bild på det?
 
Näring under IronMan
mmmrrrr skrev:
-------------------------------------------------------
> Svenska Dagbladets Brugdmedalj? Går till den som
> hajat mest under det gångna året?


Det delas ut till både krillar och sejer.
 
Näring under IronMan
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> mmmrrrr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svenska Dagbladets Brugdmedalj? Går till den
> som
> > hajat mest under det gångna året?
>
>
> Det delas ut till både krillar och sejer.


Störande nog kommer folkets val, som gjorde så bra ifrån sig i delfinalen i Rom inte kunna delta då denne setts pimpla osunda vätskor. Istället kommer killen som torskade i Tallinn nomineras. Juryn har nåtts av en flod av protester. Siken skandal!
 
Tillbaka
Topp