Nästan ihjälkörd igen..

Nästan ihjälkörd igen..
geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:
anledningen till att Datainspektionen överklagar beslutet om dash-cams är för att få till ett "hårt" prejudikat att kunna hålla sig till, inte att de vill vinna till varje pris.

Fast det är ju rätt självklart att miffona där vill ha ett förbud. Annars hade de inte ens inledningsvis väckt frågan.

Det handlar nog mest om att de skall göra de det gör enligt regleringsbrevet. Sen om man inte gillar det så är det upp till att påverka de som ger myndigheten uppdraget och som stiftar lagarna. Skjut inte budbäraren typ....

Skäll på en politiker istället - de är de som satt oss här och de är de som har makten att ta oss vidare. Inte någon stackare på datainspektionen som bara gör sitt jobb.

http://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=17268

Senast ändrad:
Nästan ihjälkörd igen..
Fast de gör en tolkning. Det är inte nån politiker som talat om för dem att göra en sån tolkning. De har alltså kopplat bort sans och förnuft, och totalt ignorerat konsekvenserna av det de hittar på. Datainspektionen har sysslat med bakåtsträvande teknikfientlighet åtminstone de senaste 25 åren.

Nästan ihjälkörd igen..
geologen sa:
Fast de gör en tolkning. Det är inte nån politiker som talat om för dem att göra en sån tolkning. De har alltså kopplat bort sans och förnuft, och totalt ignorerat konsekvenserna av det de hittar på. Datainspektionen har sysslat med bakåtsträvande teknikfientlighet åtminstone de senaste 25 åren.

Problemet är nog att de har i uppdrag att vara teknikfientliga...

"Verksamheten ska främst inriktas på områden som bedöms vara särskilt känsliga ur ett integritetsperspektiv, nya företeelser och användningsområden av teknik samt områden där risken för missbruk eller felaktig användning bedöms vara särskilt stor."

Kanske är de muppar, det har jag svårt att avgöra, men jag har känslan av att de nog mest gör vad husse sagt åt dem att göra.

Nästan ihjälkörd igen..
Misstänkte det, men det är skandal att vi har en myndighet vars främsta uppgift är att sätta sig på tvären och hindra utvecklingen. Dashcams borde fan vara lag på, till och med. En kamerapodd på taket på varje motorfordon, som kontinuerligt filmar helt runt fordonet, och allt lagras på en löpande 24-timmarssekvens tillsammans med fart, acceleration, riktning, osv.

Nästan ihjälkörd igen..
geologen sa:
Misstänkte det, men det är skandal att vi har en myndighet vars främsta uppgift är att sätta sig på tvären och hindra utvecklingen. Dashcams borde fan vara lag på, till och med. En kamerapodd på taket på varje motorfordon, som kontinuerligt filmar helt runt fordonet, och allt lagras på en löpande 24-timmarssekvens tillsammans med fart, acceleration, riktning, osv.

Lite OT förvisso men...
Personligen skulle jag hellre se en tvingande lag om alkolås i samtliga bilar / lastbilar etc som registreras i Sverige.

Nästan ihjälkörd igen..
De många som har dashcams i Rysslandet ska ha det för att polisen är så korrumperad att de behöver något som bevisar att de inte gjort vad den hungriga polisen som stoppar dem påstår....

staine sa:
Är det inte nån lag på dashcams i Ryssland? Dom har iaf många sedelärande trafikfilmer på youtube...

Nästan ihjälkörd igen..
Vernersson sa:
geologen sa:

Lite OT förvisso men...
Personligen skulle jag hellre se en tvingande lag om alkolås i samtliga bilar / lastbilar etc som registreras i Sverige.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Men tyvärr begås nog ändå de flesta trafikbrott av nyktra förare.

Nästan ihjälkörd igen..
geologen sa:
Intressant synpunkt eftersom du totalt förkastar FRA som myndighet & all form av underrättelseinhämtning? Visserligen under förespegligen att det inte skall vara "hemlighetsmakeri".
Här vill du lagra data per fordonsindivid?
Du ser inte att du byter fot & gräver ett hål för din egna argument?
Du ser inte ett större integritetsproblem med detta?
Tex:
Vad med snuttjullarna som har en otrohetsaffär som helt plötsligt blir fångade på film?
Eller hur detta kan användas för att se hur ledande personer har rört sig & därav kunna få fram information om kommande affärer? Påverka aktiekurser etc
Finns flera scenarion i att denna informationen är alldeles för integritetskränkande för att den skall kunna bli lag! Så tänk om & se det i ett större perspektiv!
Vem skall administrera dessa filmer?
Hur skall du säkerställa att filmerna inte används i otillbörligt syfte?
Hur skall du garantera säker data lagring för dessa?

Senast ändrad:
Nästan ihjälkörd igen..
De fyller alltså samma funktion som "svarta lådan" på ett flygplan. Vid en särskild händelse ska de låsas upp och datan samlas in som bevismaterial. Inget konstigt med det.

Nästan ihjälkörd igen..
geologen sa:
De fyller alltså samma funktion som "svarta lådan" på ett flygplan. Vid en särskild händelse ska de låsas upp och datan samlas in som bevismaterial. Inget konstigt med det.

Du ser inga som helst problem med det?
Vare sig säkerhetsmässigt (tänk stöld, sällan ett flygplan blir stulet, jmft med fordon, bara som ett exempel) som administrativt eller för den delen kostnadsmässigt?
Vem skall betala för detta?
Hur skall det administreras?
Hur skall du undvika att data inte missbrukas? Ref stöld.

Mycket kommer att bli verklighet i framtiden iom självkörande bilar med kamera, radar, lidar etc.
Men problemet blir lagring av dessa data.
Vem som äger dessa data?
Garanterar säkerheten för denna data.
Är det processerad data eller skall också rådatan sparas?
För hur länge?

Så din lösning är fortsatt naiv & praktiskt ogenomförbar då ingen privatperson kan påta sig anvaret för detta.
Så du landar i att skapa en myndighet som då skall ansvara för allt detta.
Som då är en myndighet som hanterar konfidentiell information & samlar underrättelser....:-)
Vad gör FRA?

:-)

Så tänk hela tankebanan, så ser du att det finns behov av myndigheter som hanterar konfidentiell information & har hemligheter...:-)

Angående framtiden så är det en reell diskussion just nu hur man löser det & det är inte enkelt, för så snart du har processerat data, så kan du inte garantera förloppet iom att processeringen kan ha filtrerat/processerat bort avgörande information.
Datalagring är komplicerat sett utifrån ett integritetsperspektiv & den enkla lösningen med dashcam blir så mycket mer komplex om du också tar in andra parametrar såsom din omgivning. Att du ansvarar för att spela in det du gör är OK, men vad ger dig rätten att spela in vad andra gör? Då bedriver du de facto underrättelseinhämtning om andras agerande & då påtar du dig en annan dimension av ansvar för den data som du samlat in samt att rådata kommer att kräva enormt med lagringskapacitet, så det går inte att förenkla som du gör. Problemet är så många gånger mer komplext än du gör det. Sorry, men det är fakta.

Nästan ihjälkörd igen..
Du försöker göra det till nåt annat än det jag beskriver. Den ansvariga myndigheten blir naturligtvis Transportstyrelsen, liksom för övriga saker gällande fordon. Och jag skrev att data ska lagras löpande under en begränsad period, t ex motsvarande ett dygn. Vid en händelse ska den lagrade informationen kunna låsas upp och plockas ut för hantering av relevant myndighet, t ex polisen. Inget komplicerat alls.

Nästan ihjälkörd igen..
geologen sa:

Nu är det den personliga integriteten de är satta att skydda, och även om deras ställningstagande mot kameror monterade på tex styren kan framstå som märkligt är det inte främst cyklisters rättighet att filma sin pendling som de är ute efter, utan att värna din och andras rätt att röra sig fritt utomhus utan att bli filmad i tid och otid.

En kamera på ett styre är förmodligen inte deras främsta mål utan de sätt som man kan komma runt kameraövervakningslagarna på. Visst är det smutt med tex google street view, men är det så kul om de åker runt och filmar in genom fönster till folks hem? Vilket ofta händer på trånga gator där människor låter fönster stå öppna på sommaren.

Eller om Geologen startar upp ett företag som ska hjälpa handlarna på en gata att övervaka hur folk rör sig från butik till butik eller hålla kolla på snattare. Geo värvar snabbt några av skylthållarproffsen på Drottninggatan genom att erbjuda en massiv löneökning från 15:- till 20:- i timmen. Istället för skylt får de hålla en lång stång med en kamera i toppen. Den kopplas sedan upp till Geos övervakningscentral med ansiktsigenkänningsprogramvara och evig lagring av det som filmas.

Nästan ihjälkörd igen..
geologen sa:
Du försöker göra det till nåt annat än det jag beskriver. Den ansvariga myndigheten blir naturligtvis Transportstyrelsen, liksom för övriga saker gällande fordon. Och jag skrev att data ska lagras löpande under en begränsad period, t ex motsvarande ett dygn. Vid en händelse ska den lagrade informationen kunna låsas upp och plockas ut för hantering av relevant myndighet, t ex polisen. Inget komplicerat alls.
Nope, inte alls utan det är du som inte ser hela bilden av det du önskar genomföra. Ta tex om du skall lagra 24timmar av HD video (även om fordonet inte körs 24h så bör lagringsmöjligheten överstiga vad 24h inspelning generera) så bör du ha lagringsmedia för ca 300GB/ kamera & per fordon. Multiplicera det med antal fordon i Sverige ca 4,7 miljoner Personbilar & ca 600k lastbilar. (5,3M*300M) blir 1,59 Exabite att lagra (förutsatt att det bara är 1 kamera/fordon) & visst är disk billigt idag, men att hantera detta?
Sorry, men världen är inte så enkel som du önskar.

Personligen är jag extremt ambivalent i denna fråga då jag kan se nyttan med infon för att enkelt kunna reda ut en eventuell skuldfråga. Dock så blir det extremt komplicerat ifråga av integritet & som ngn skrev ovanför:

perzzon sa:
Alla system som kan missbrukas kommer missbrukas.

Så det är inte så enkelt...:-(

Nästan ihjälkörd igen..
åberg sa:
Kupa sa:
frossarn sa:

Haha, där är ett ord som jag trodde min morsa var ensam om att använda.

Vad betyder snuttjulle egentligen? Nån som sitter inne på en lexikalisk definition?

Snutjolle?

dsc_0618_203660574.jpg

Nästan ihjälkörd igen..
åberg sa:
Kupa sa:
frossarn sa:

Haha, där är ett ord som jag trodde min morsa var ensam om att använda.

Vad betyder snuttjulle egentligen? Nån som sitter inne på en lexikalisk definition?
Egentligen en berättigad fråga, som jag dessvärre inte har något korrekt svar på.
I detta sammanhanget så åsyftades smusslande människor bedrivandes otrohet mot sina respektive partners & då kändes snuttjullar som ett lagom nedvärderande begrepp..:-)
Har egentligen aldrig reflekterat över en korrekt definition av snuttjulle då användningsrådet är brett.
Snuttjulle kan tex med fördel användas till att beskriva en omogen person av manligt kön i nedlåtande ton.

Nästan ihjälkörd igen..
Du verkar ju inte fatta alls. Det jag beskriver är en kontinuerligt överskrivande lagring. Varje fordon har en liten lagringskapacitet. Förstår inte varför du räknar om till alla fordon. Det är ingen insamling jag föreslår. Utan det lagrade hämtas bara ut vid en händelse, som t ex en krock.

Nästan ihjälkörd igen..
geologen sa:
Du verkar ju inte fatta alls. Det jag beskriver är en kontinuerligt överskrivande lagring. Varje fordon har en liten lagringskapacitet. Förstår inte varför du räknar om till alla fordon. Det är ingen insamling jag föreslår. Utan det lagrade hämtas bara ut vid en händelse, som t ex en krock.
Nja, jag fattar precis vad du vill.
Men som sagt, förstår du vad det skulle innebära?
Även fast du skriver över detta, så måste varje kamera ha minst 300GB (för att kunna uppfylla ditt krav om 24h inspelning). Så totalt har du då den lagringskapacitet att övervaka, det är det som är poängen samt att dessa är inte ens centraliserade utan utspridda på 6,3M olika platser....:-)
Om du överlåter till varje individ att säkra den data som finns i sitt egna fordon, för att kunna hämtas ut vid en incident så har du en riktig mardröm på halsen.
Jag hävdar att den som inte riktigt förstår hur komplext detta blir är lite naiv.
För det är inte så enkelt att bara ha en liten kamera med en liten disk & voila så är saken biff.
Automatiskt så blir det problem med integritet, säkerhet etc & den biten nonchalerar du helt.
Varför?

Nästan ihjälkörd igen..
Nej, dina svar visar tydligt att du inte förstår vad jag menar, men det är så jävla långsamt att skriva på mobil så jag orkar inte diskutera vidare nu.

Nästan ihjälkörd igen..
geologen sa:
Nej, dina svar visar tydligt att du inte förstår vad jag menar, men det är så jävla långsamt att skriva på mobil så jag orkar inte diskutera vidare nu.
Lycka till & den som saknar förståelsen är nog inte undertecknad eftersom det inte är undertecknad som förenklar en komplex fråga som har flera dimensioner än att bara lagra lite film...:-)
Men jag tror att du behöver förändra din världsbild & inse att den inte är svart eller vit, inte ens arbetsmarknaden funderar så som du vill...:-)

Nästan ihjälkörd igen..
Din mästrande och aggressiva ton i inläggen är jävligt tråkig. Hoppas innerligt jag aldrig behöver ha med dig att göra i verkligheten.

Senast ändrad:
Nästan ihjälkörd igen..
geologen sa:
Din mästrande och aggressiva ton i inläggen är jävligt tråkig. Hoppas innerligt jag aldrig behöver ha med dig att göra i verkligheten.
Nja, it take "two to tango" är ett känt ordspråk ett annat är "Den som är utan skuld kastar första stenen", kanske att tänka på?
Sen är din signatur lite intressant, för jag kan inte tänka mig att du är en otrevlig person, men å andra sidan har jag sällan problem med att umgås med någon, hittar allt som oftast en ton som gör att det blir en trevlig atmosfär.
Hoppas du får ett bra liv med goda vindar & att du lyckas landa ditt nästa jobb inom en snar framtid..:-)

Nästan ihjälkörd igen..
Luthman Photography sa:
Jag hoppas att ni båda möts i verkligheten, gärna på en kustnära restaruang där ni delar en flaska vitt och matar varandra med ostron.
:-)
Kan vi möjligtvis få byta dryck?
Till ostron föredrar jag Champagne & vad Geologen dricker vet jag inte?
I övrigt så är det no hard feelings från min sida, som tidigare skrivet har jag inga problem med att umgås med folk...:-)

Nästan ihjälkörd igen..
geologen sa:
Ja, jag går miste om den vidriga beskan från etanolen och baksmälla med migrän. Synd om mig.
Tja, jag menade det verkligen då du av princip inte äter blötdjur...:-) Att sen ett glas Champagne kan vara extremt gott till ostron är din förlust, men jag respekterar att du inte tål/gillar alkohol.

Nästan ihjälkörd igen..
Kanske lite OT men vi satt och diskuterade detta idag på jobbet under lunchen. Till min förvåning verkar många av mina kollegor (alla har minst en 3årig högskoleutbildning) vara riktiga ärkeas! "Jag hatar alla jävla motionscyklister" och "Jag brukar köra lite extra nära dem för att provocera" var saker som sas. Jag tänkte säga att "världen vore en bättre plats om ni lämnade den" men med tanke på att majoriteten av kollegorna verkade dela uppfattningen om att cyklister är värre än ebola så lät jag bli. Ska försöka lyfta ämnet igen imorgon och berätta om rättigheter/skyldigheter för trafikanter i mellan etc.

Nästan ihjälkörd igen..
@ee: jo OT då vi inte sett nåt tecken på att TS förövare närt någon sån åsikt i förväg, men visst finns det såna som lättvindigt gör såna utfall. Förhoppningsvis inte så många.

En ytligt bekant till mig berättade en gång att hans farsa gör sitt bästa för att sabba cykeltävling om han ser det, och att det hänt ett antal gånger, genom att typ köra in med bilen och blockera, klaga och skapa scen. Vet ej vad för sorts störd rubbning det handlar om.

Nästan ihjälkörd igen..
ee sa:
Kanske lite OT men vi satt och diskuterade detta idag på jobbet under lunchen. Till min förvåning verkar många av mina kollegor (alla har minst en 3årig högskoleutbildning) vara riktiga ärkeas! "Jag hatar alla jävla motionscyklister" och "Jag brukar köra lite extra nära dem för att provocera" var saker som sas. Jag tänkte säga att "världen vore en bättre plats om ni lämnade den" men med tanke på att majoriteten av kollegorna verkade dela uppfattningen om att cyklister är värre än ebola så lät jag bli. Ska försöka lyfta ämnet igen imorgon och berätta om rättigheter/skyldigheter för trafikanter i mellan etc.

Att köra nära oskyddade trafikanter bara för att jävlas...de måste ha hittat sina körkort i ett cornflakespaket.

Nästan ihjälkörd igen..
ForesterGuy sa:
Att köra nära oskyddade trafikanter bara för att jävlas...de måste ha hittat sina körkort i ett cornflakespaket.
Det är nog inget de bara kom på sådär. Förmodligen har de eller någon i deras närhet drabbats av någon cyklist som betett sig mindre lämpligt.
Man kan ju hitta liknande tendenser här på forumet var gäller cyklister --> bilister.

Nästan ihjälkörd igen..
Fältprästen sa:
ForesterGuy sa:
Det är nog inget de bara kom på sådär. Förmodligen har de eller någon i deras närhet drabbats av någon cyklist som betett sig mindre lämpligt.
Man kan ju hitta liknande tendenser här på forumet var gäller cyklister --> bilister.

Precis, hörde några cyklister prata om att cykla nära bilarna för att lära dom, inte klokt, bilarna kan ju få repor.

Tillbaka
Topp