Nåsten time trial

Nåsten time trial
Om man är det minsta tveksam så är det alltid det svårare och eller längre spåret som gäller. Spår som smiter förbi hinder eller genar i kurvor är alltså fel.

Nåsten time trial
Jag kommer behöva få köra där med guide (Eric, Daniel, bara utgår ifrån att någon av er ställer upp när jag behöver!) ett gäng gånger till för att greppa. Till slutet på Lasses grejar jag det nog, men resten har jag ju bara kört en gång, och vågar inte synas omedvetet gena på skogens mest beryktade och omtalade slinga - så jävla modig är jag inte att jag sätter mig upp mot de gamla Uppsala-relikerna!

Nåsten time trial
Förhoppningsvis förstås det (underförstått) att ovan nämnda fras bör tas (och var menad) med en stor dos glimt i ögat. Inte meningen att hamna i onåd hos någon. Men har ni följt de lutande cyklarna, förstår ni nog redan att jag är en ganska ostygg person (läs pojke, ej relik) ;)

Nåsten time trial
Nu får seniorerna vakna till liv, för det är dags för veckans "Vilken TT-väg är korrekt TT-väg" !

Jag har varit ute och fotat lite samt försökt skapa kartor så att till och med de äldsta seniorerna ska kunna orientera sig.
För att inte trötta ut er totalt har jag endast valt ut 3st platser (av ca 50?) till veckans omgång.

Plats 1: 20s in på TTn
plats1.jpg

Val mellan alt 1 samt 2,3
plats1-1.jpg

Val mellan alt 2 och 3
plats1-2.jpg

Tror alla är överens om att alternativ 3 är snabbast, men vilken är mest happy-korrekt?

Plats 2: I slutet på "TTn Del 1"
plats2.jpg

Val mellan alt 4 samt 5,6
plats2-1.jpg

Val mellan alt 5 och 6
plats2-2.jpg

Denna är lite lurigare. Alternativ 6 är ju den röda vandringsleden. Det vanligaste(?) valet vid grupp-rides är alternativ 5. Det finns ju också ett filmklipp högre upp i tråden är Jojje kör alternativ 4, dock var ju detta på stenåldern så det kanske är preskriberat?

Plats 3: En bit in på "Lasses del 2"
plats3.jpg

Val mellan alt 7 och 8
plats3-1.jpg

Den jag har svårast att avgöra vilken som är rätt. Vanligtvis körs ju alternativ 7 (tar längst tid), men det ligger ju flera pinnar som på den som skulle kunna indikera att det är fel väg (är Stefan ansvarig för dessa pinnar?).

Så! Kom med synpunkter på vilka linjer som bör (eller inte bör) köras.

Senast ändrad:
Nåsten time trial
Sedan tidernas begynnelse har jag alltid kört 2, 5 (om jag förstått rätt) och 8. Men, i helgen körde jag 7 'av ett misstag' och satte mitt års bästa hittills på ett blixtsnabbt 45 minuter.

Nåsten time trial
Plats 1 säger jag alt. 2 (från ca 01:13 i min film) men jag kör gärna 1 som omväxling (utan tidtagning)

Plats 2 har jag alltid kört 4 (07:14)

Plats 3 kör jag alt 8 (12:09) (är 7 relativt ny? jag tycks inte känna igen ett vägskäl där)

(Filmen finns här:
)

/Johan

Nåsten time trial
Plats 1 ska vara väg 2.
Plats 2 ska vara väg 6 för tidtagningen, även om 4 är vanligast (och roligast) att cykla. Detta diskuteras tidigare i tråden tror jag.
Plats 3 är helt klart väg 8, 7 måste vara en ny stig.

Varför hänger det ett däck i trädet?

Nåsten time trial
2, 5 och 8 trodde jag vi kom överens om tidigare i tråden (för typ 3 år sen), men 4 och 5 är diskutabelt verkar det som och 6 har väl aldrig varit på tal även om jag körde den i början och det borde vara den som är riktig.

Nåsten time trial
Nåsten time trial
Jag som inte kört den mer än 3-4 gånger har ju hållt mig på 2, 5 och 7.. har inte ens uppmärksammat att man kunde knö sig in mellan granen o stenen.. Sen ginar jag tydligen efter första stammen o stenen, när man vänder upp vänster med noll fart upp på klippan och ska hålla mycket mer vänster vad jag gjort. Ligger ju cykla inte här träd där i videon! Men sen i slutet på videon svänger man vänster istället för att köra rakt fram över "dödsknölen" tydligen? Det är ju lite skönt iof.. fuskade man inte idag iallafall när man ville undvika lite dödsångest :)

Nåsten time trial
dnleriksson sa:
2, 5 och 8 trodde jag vi kom överens om tidigare i tråden (för typ 3 år sen),

Så är det :-)
Om man ska vara petig så är nog nr:7 Lasses original. Efter avverkning (2012?) kördes 8:an upp men nu är det rensat så 7:an är möjlig igen. Av ngn anledning tycker jag att just där är det kul med två alternativ, roliga båda två, de lär ju vara lika snabba?

De värsta fusken är där slappisar kört upp nya linjer för att slippa bromsa och därmed jobbet att dra igång igen.

Nåsten time trial
Jupp!

Plats 1: Spår 2 (Spår 1 är fint men har tillkommit efter TT:ns etablering. Spår 3 är helt galet fuskigt.)
Plats 2: Spår 5 (Spår 4 hör till Nåsten-klassikern (finns inte på Strava, vad jag vet) och är det spår vi brukar köra när vi gubbcyklar. Av okänd anledning valde HiLo spår 5 till TT:n. Spår 6 är helt fel.)
Plats 3: Spår 8 (Spår 7 är orginalspåret för Lasses men låg länge övertäckt av ris.). Jo, de är nog lika snabba. 8:an är längre än vad bilden ger intryck av. 8:an är lite roligare.

Nåsten time trial
Man kanske skulle testa 7:an nångång för där har jag nämligen aldrig cyklat :-)
1:an lär iaf inte vara snabbast. Tror förresten bara att jag cyklat den baklänges... Kanske skulle prova den med nångång!

Nåsten time trial
s sa:
Jupp!

Plats 1: Spår 2 (Spår 1 är fint men har tillkommit efter TT:ns etablering. Spår 3 är helt galet fuskigt.)
Plats 2: Spår 5 (Spår 4 hör till Nåsten-klassikern (finns inte på Strava, vad jag vet) och är det spår vi brukar köra när vi gubbcyklar. Av okänd anledning valde HiLo spår 5 till TT:n. Spår 6 är helt fel.)
Plats 3: Spår 8 (Spår 7 är orginalspåret för Lasses men låg länge övertäckt av ris.). Jo, de är nog lika snabba. 8:an är längre än vad bilden ger intryck av. 8:an är lite roligare.

Ok, skönt att vi kunde reda ut detta. Håller med om att 8:an är roligare, ritade bara ut den på frihand så sträckningen stämmer nog inte exakt.

dnleriksson sa:
Man kanske skulle testa 7:an nångång för där har jag nämligen aldrig cyklat :-)
1:an lär iaf inte vara snabbast. Tror förresten bara att jag cyklat den baklänges... Kanske skulle prova den med nångång!

Aldrig cyklat 7:an? Det är ju den vi har kört varje gång?

Nåsten time trial
Det är klart att man kör vänster ju! Riktigt rolig häll med lite magpirr om man kör xc-hoj.

Edit: på lasses alltså.

Senast ändrad:
Nåsten time trial
Jojje, i inlägget efter Lulles karta står det att du rundar det fallna trädet! Gör du fortfarande det ;-)

Jag gjorde det också då... Åtminstone tills jag köpte Remedyn den sommaren. Sen märktes inte stocken :-P

Nåsten time trial
Vem fan kom på det där med backintervaller??? Det var ju helt jävla sjukt jobbigt. För att inte tala om tråååkigt. Fy fan!

Nåja. Jag kommer vara skitsnabb på lördag.

Nåsten time trial
26:16 FS 29"

Torrt och fina förhållanden idag. Lyckades äntligen slå mitt personbästa från 2013 på 26:50. 2015 var min bästa tid 30:56 och 2014 42:31. WTF!

Kändes extra bra då jag kört hårt två dagar innan. Lite vila nu så...

Nåsten time trial
Tillbaka efter en veckas "hygge" i Danmark samt att s just spöat min tid (Strava) kände jag mig tvungen att göra ett försök i dag.
Blev ett nytt pers 25:40. Fuskade dock lite, ville testa den uppkörda stigen över mossan till vänster men blev straffad direkt. Syran slog till och gav sega ben så tjänade nog inget på det. :-)
unnamed.jpg

En tråkig och onödig stig.

Nåsten time trial
Då får väl jag säga 24.19 då. Mitt första riktiga försök på TTn. Som Lunsen-räv är Nåsten sällan förstahandsvalet. Men det var ju skoj, och jättejobbigt. Inga genvägar. Däremot lite funderingar vid korsningar med stora stigar. Typ dunken och dylikt. Men det gick vägen!

*FS 29

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp