Nationaldagsloppet

Nationaldagsloppet
Jag kollade bifogade länk. Ortsnamnet Göteborg förekommer inte alls på första sidan!
Men efter ytterligare letande i nåra minuter finner jag det...

Nationaldagsloppet
bump. skadade knät i torsdags o kör nog inte. Synd, jag var sugen på lite sköna ryck på väg mot Floda. Det blir väl en happyklunga? /erik

Nationaldagsloppet
Hoppas också på happyklunga. Skall åtminstone försöka hänga med till Toleredsbackarna. Där vet jag vad som händer med mig...

/Anders

Nationaldagsloppet
skall in å anmälla mig på cykelcity nu. vi får se om vi hittar varandra imorgon, alla startar samtidigt om jag inte har missuppfattat det hela.

Nationaldagsloppet
Hehe, anmälde mig redan ikväll... Såg att CykelCity hade kvällsöppet idag fram till 20.00, så jag passade på redan nu så slipper man stångas vid Kantinen imorgon och kan sova lite längre. Siktar på att vara i Kviberg vid 08.30 så får vi snacka ihop oss lite innan start. :-)

/Leo #360

Nationaldagsloppet
Kollade banprofilen och den var ju "snällare" än jag först trodde. Det är egentligen bara uppför första halvan och sen nerför andra halvan. Hade för mig att banan skulle gått kors och tvärs över höjden mellan jonsered/landvetter/lerum/hindås, nåja, man kan inte få allt... ;-)

/Leo

ps. Vädret ser ut att bli kanon, nära nog vindstilla. Fast en stark medvind från Jonsered till Kviberg hade varit riktigt kul på slutet... :-9

1.jpg

Nationaldagsloppet
Sådär, hemma igen efter en härlig dag ute i solen på cykeln, tillsammans med runt 600 andra cyklister!

Vädret var som sagt perfekt, runt +18C på morgonen och varmare sedan. Skyndade mig till Kviberg lite i sista minuten, var där 08.35, körde runt och letade efter team Happy sub9 medlemmar och såg först Viktor/Vito, sedan Henrik/Wilier och därefter Anders/Alex. Förutom de var det flera kända ansikten, kul med så mycket "kändisar"! :-)

Gällde att hitta en bra startplats så man kunde ligga i täten, så jag, Henrik och Vito ställde oss längst fram till vänster. Anders med kompis tog det lite lungnare och startade längre bak.

Starten, ja den var lite snurrig. Först sköt de av ett kanonskott, alla trodde det var startskottet och var på gång - lite oväntat sådär 2-3 minuter i nio. Men det var tydligen tre skott som skulle skjutas och på det tredje släpptes vi iväg. Det var som sagt masterstart och vi körde efter Red Bull bilen och komissariebilen i säkert över en halvmil, först efter Partille station släpptes farten fri och då var det bara att trampa på för att hänga med.

Det blev full fart direkt, men det lugnade ner sig rätt fort. Redan vid Jonsered var det relativt lugn fart i tätklungan. Vi låg på i runt 35-40, det gick lite upp och ner också där innan vi kom till Tollered/Hemsjö där första backen kom. Äntligen lite klättring, det hade jag väntat på sedan start. :-) Det var bra fart uppför i början, men det tog på krafterna på de flesta kunde man se. När sedan sista långa backen upp till Ödenäs började så la jag in en växel till och körde upp som första man förbi vätskekontrollen vid Ödenässkolan. Man fick föreställa sig att det var ett bergspris, så gick det lite fortare, hehe... :-) Efter backarna gick det lugnt rätt länge, men Vito och jag lekte tafatt i de kvarvarande uppförsbackarna. När vi närmade oss Hindås så var tätklungan rätt så samlad igen, de flesta var ikapp nu igen. Vi var nog närmare 30st där. Det gick med bra fart från Hindås till Landvetter, sen var det återigen dags för en liten klättring upp till Härkeshult. Jag tog täten igen och höll mig därframme. Sista knixet innan det återigen började gå nerför körde jag och tror det var Mattias Karlsson(Allebike, MCK?) för fullt för att hinna fram till den långa branta nerförskörningen till Jonsered. Kom ner först, funktionärerna vinkade hej vilt "sakta ner" när man närmade sig slutet på backen men jag kände till den väl så det vara bara att rulla tills det var dags att bromsa. Därnere i Jonsered var vi plötsligt bara tre cyklister och en av oss föreslog en utbrytning, men klungan var lite för nära, så vi blev ikappåkta redan innan svängen mot Kåhög. Nu var vi en samlad klunga igen, runt 20st cyklister. Bara sista biten kvar från Kåhög till Kviberg och den biten var det många ryck och spurter. ;-) Ingen kom loss, ibland var vi 3-4st som försökte men gav upp. Så sista kilometern fram till Kviberg blev det en rejäl fartökning, men vägen var inte spikrak och i sista rondellen fick 3-4 av oss bakhjulssladd av den höga farten. Alla klarade sig otroligt nog och fortsatte rakt fram, lite skärrade och lugnare fart igen. Sen var det ju som upplagt för en klungspurt och vi gjorde det bästa av det hela genom att lägga en liten spurt innan det var dags att svänga in på kaserngården där det inte längre gick att hålla någon högre fart.
Jag låg därframme som 4-5:e,men hela tätklungan med ca 10-15st cyklister rullade in samtidigt över mållinjen och vi fick tiden 2.41(snitt på ca 37km/h på ca 100km).

Ett kanonkul lopp med många roliga bitar, både uppför och nerför. Tyvärr var det ett par vurpor som inte var så kul. En i Lerum, där en vägskylt stack ut alldeles för långt utan varning, jag passerade skylten med en halvmeters avstånd och cyklisten bredvid mig till höger hann väja men nästa körde in i skylten med en smäll... Den andra vurpan hände på vägen mellan Landvetter och Jonsered, i en snabb nerförsbacke som slutar med sväng åt höger och uppåt. Där körde någon ner i en av de många tjälskotten och vurpade illa. Såg det aldrig själv utan fick reda på det efteråt. Bl.a. Vito låg precis bakom han som krashade, men klarade sig. :-O

Kände mig annars pigg hela vägen och drog gärna på uppför även om det inte lönar sig, men det är bra träning. :-) Även Vito var i toppenform och körde återigen som en stabil turbodiesel med full fart både uppför och på platten. Henrik/Wilier tappade lite uppför och blev efter vid klättringarna mot Edsås/Ödenäs, men kämpade på bra och var bara 10 minuter efter i mål. Bra kört alla!!!

Det ser bra ut för happy sub9 klungan, med lite jämnare fart på Vätternrundan så grejar vi det här lätt. Det kommer att vara bättre sammanhållning på Vättern, det räknar jag med, vi kommer inte att köra så fort uppför som idag och vi kommer att försöka hålla ihop klungan med jämn fart - även om snittfarten kommer att vara runt 36km/h som idag.

Här kommer lite data från dagens 100km Nationaldagslopp i Göteborg, detta visade cykeldatorn(som nu är rättjusterad, enligt "rulla ett varv på golvet och mät med måttband"):

Trip dist: 98,22km
Ride time: 02:41:39
Avg speed: 36,4km/h
Max speed: 74.5km/h(Jonseredsbacken, vad annars... :-)
Trip alti: 955m(klättrade vi totalt)
Max alti: 219m
Avg climb: 3%(snittlutning)
Max climg: 11%(brantaste uppförsbacken)

Snittpuls: 156
Maxpuls: 182

Tid från start upp till Ödenäs(47km) "bergspris": 01:24.30 / snittfart sträcka 33.4km/h
Snittpuls upp till Ödenäs: 154

Tid från Ödenäs ner till Kviberg(53km): 01:17.00 / snittfart sträcka 41.3km/h
Snittpuls i mål: 156

/Leo

Nationaldagsloppet
Blev en skön tur,förutom div krascher..
Leo hade kärnbränsle i benen och vi ryckte lite gulligt vid några backar:)
Kändes grymt bra i benen och lite surt att man inte fick spurta med proffsen in till mål,men som sagt det är ju ett motionslopp .)

Kraschen efter ca 8 mil var riktigt otrevlig,en kille satte hjulet klockrent i en ca 20 cm djup tjälskada for överstyr och drog med sig 2 till,själv klara jag mig precis efter tvärbroms och girning mot dikesslänt.
Killen som smäcka i hålet var klockrent borta med andnöd och ögonen skelandes uppåt,men vaknade upp efter några min och undrade var han var någonstans,tack o lov ..
En Hisingekille fick rejäla skrubbsår och nyckelben eller axelskada,så det blev ambulans transport för bägge.
2.44 satt man på hojen
snittpulsen var 90,vilket ju inte stämmer eftersom man köpt billig skit pulsiklockimäteri.
Willier kämpa på fint och såg farligt fräsch ut vid efter målgång..

Senast redigerad av en moderator:
Nationaldagsloppet
Det var ju en mkt bra tid ni fick..
Jag körde på 04:25:03 utan några problem. Lite jobbiga backar fast det kändes helt ok idag :)
blir väl någon lugnare runda till å lite MTB annars så skall jag vila mig till V-rundan.

Nationaldagsloppet
Det var ju en himla tur att jag inte ställde mig längst fram också :-). Jag gjorde tvärtom och hamnade nästan längst bak. Det gick däremot ganska lätt att rulla upp genom fältet, så efter någon mil låg jag 100 meter efter täten. Antar att det berodde på motvinden som gjorde att det var lite besvärligt längst fram. Sedan kom ju Knarva-backen eller vad den nu heter och en annan liten knäck och då tappade jag givetvis.

Efter Lerum kom en krasch som jag klarde mig precis ifrån. Hade precis öppnat en banan då en kille lite snett framför går överstyr av okänd anledning. Tror att det var några som touchade varandra. Jag lyckades passera, men tappade halva bananen. Tyvärr blev det flera stycken som åkte i asfalten. Det var många som kom efter och jag var en bit förbi så jag stannade inte. Hoppas det inte blev något allvarligt.

I backarna vid Tollered, Edsås och Ödenäs blev jag ideligen passerad. Uppför är jag uppenbarligen i en klass för mig själv, men mellan lyckas jag hänga med de flesta grupper om man nu skall leta något positivt. I mål kom jag efter 3:10. Jag gjorde inget stopp någonstans. Sen vann jag en start på Gran Fondo Kungsbacka så det var en ganska bra dag ändå. Vädret och vindarna kunde inte vara bättre.

/Anders

Nationaldagsloppet
Jag drog mig runt på 3:35 med en liten kö för vätskepåfyllning i första depån (3:33 ride time). Väldigt fin och rolig bana, får nog ta en sväng på den som träning nån dag..

Är det någon som vet hur det gick till slut för de som vurpat efter 85 km eller vad det var? Såg riktigt otäckt ut när jag kom förbi. Stödkrage bådar ju inte så gott heller :( Hörde ett rykte om att en helikopter blivit ditkallad t.o.m. Låter inte särskilt trevligt.. :(

//Daniel

Nationaldagsloppet
Senaste nytt, den andre cyklisten med hjärnskakning har fått lämna sjukhuset och Johann(HCK) fick revbensfraktur och axel ur led - nacken klarade sig som tur var. Står mer på HCK forumet.

Fixade en pulskurva från loppet, ryckigt värre, endast en del uppförs och nerförsbackar går att tyda ur diagrammet. :-)

NL2006LR.jpg

/Leo

Nationaldagsloppet
Jag körde jag med, kom in på 3:57. Hade fint med klungor fram till första depån, sedan blev det mer utspritt och lite tyngre. Inga vurpor i sikte men några punkor och Alex halva banan.

Nationaldagsloppet
Sådärja, nu har man hunnit fundera lite över detta loppet också. Sammanfattningsvis kändes det något bättre än Hisingen Runt och det var en jäkla tur det.

Fick som sagt var problem i första rejäla uppförskörning, kom efter och ficka jobba ordentligt för att komma tillbaka till front gruppen. Gick bra att köra med där ända tills nästa lutning kom. Gick något bättre och tappade inte så mycket på frontgruppen, när vi var uppe på toppen så var det jag och två killar till (Joel här på forumet?) som försökte köra kapp gruppen, det gick innte så bra. Vi slet ganska ordentligt en 10 minuter innan vi fick ge oss. Vi fick med oss en grupp och var väl ca 15 personer, vi körde belgisk kedja (HCK kille som organiserade oss som tur var) och fick upp ett bra tempo. Lärde mig efter ett tag hur jag skulle köra, det gick lite rykigt i första milen. Kände mig ganska sliten i benen när vi närmade oss landvetter och tappade tyvärr kedjan i uppförskörning efter landvetter. Blev alltså till att ligga själv då jag inte hade pulver i benen att köra ikapp. Gick ändå relativt bra. När jag var nästan uppe på toppen kom en liten grupp ikapp och körde om (McOla satt där bland annat), orkade inte med tempoökning men höll dom på synbart avstånd. Sen var det dags för en rejäl utförskörning där jag satsade ordentligt (runt 80 km/h) och kom ikapp och nästan om hela gruppen. Körde med dom någon km innan det blev ryck och jag fick släppa igen :( . Blev alltså körning ensam in i mål på tiden ~2:52. Tappade bara ~10 minuter på ledargruppen trots mer 2 mils körning själv vilket jag väl får vara mindre missnöjd med, helst hade jag ju varit med i den gruppen.
Grymt imponerande kört av Leo och Vito igen, jävlar vad ni är starka, det var ju trots allt riktigt bra gubbar med i gruppen som ni gav en fin match.

[Ursäkter]: Vet inte vad det är just nu men har dom sista dagarna har min allergi varit fullständigt hysterisk. Var mycket tveksam till start igår då jag mådde som en klubbad säl på morgonen, trött, snuvig och andningsförhindrad. När väl startskottet hade gått kände jag inte av det så mycket vilket var skönt. Får nog hitta starkare medicin för att komma igenom VR dock.

Nationaldagsloppet
Och nu finns det bilder från Nationaldagsloppet på http://ckmaster.com.tmpurl.com/ndl/foto/2006/

Hittade följande bilder när jag kollade lite snabbt, här är några happy kändisar:

EPV00188_jpg.jpg

Wilier/Henrik i full fart med öppet spjäll :-)

EPV00192_jpg.jpg

Erkoperko/Erik

EPV0018_jpg.jpg

Bild från starten, jag till 4-5:e från höger med röd cykel och "orange" flaskor. :-)

Verkar inte som jag fastnat på fler bilder, var väl för snabb... ;-)

/Leo

Tillbaka
Topp