Sådär, hemma igen efter en härlig dag ute i solen på cykeln, tillsammans med runt 600 andra cyklister!
Vädret var som sagt perfekt, runt +18C på morgonen och varmare sedan. Skyndade mig till Kviberg lite i sista minuten, var där 08.35, körde runt och letade efter team Happy sub9 medlemmar och såg först Viktor/Vito, sedan Henrik/Wilier och därefter Anders/Alex. Förutom de var det flera kända ansikten, kul med så mycket "kändisar"! :-)
Gällde att hitta en bra startplats så man kunde ligga i täten, så jag, Henrik och Vito ställde oss längst fram till vänster. Anders med kompis tog det lite lungnare och startade längre bak.
Starten, ja den var lite snurrig. Först sköt de av ett kanonskott, alla trodde det var startskottet och var på gång - lite oväntat sådär 2-3 minuter i nio. Men det var tydligen tre skott som skulle skjutas och på det tredje släpptes vi iväg. Det var som sagt masterstart och vi körde efter Red Bull bilen och komissariebilen i säkert över en halvmil, först efter Partille station släpptes farten fri och då var det bara att trampa på för att hänga med.
Det blev full fart direkt, men det lugnade ner sig rätt fort. Redan vid Jonsered var det relativt lugn fart i tätklungan. Vi låg på i runt 35-40, det gick lite upp och ner också där innan vi kom till Tollered/Hemsjö där första backen kom. Äntligen lite klättring, det hade jag väntat på sedan start. :-) Det var bra fart uppför i början, men det tog på krafterna på de flesta kunde man se. När sedan sista långa backen upp till Ödenäs började så la jag in en växel till och körde upp som första man förbi vätskekontrollen vid Ödenässkolan. Man fick föreställa sig att det var ett bergspris, så gick det lite fortare, hehe... :-) Efter backarna gick det lugnt rätt länge, men Vito och jag lekte tafatt i de kvarvarande uppförsbackarna. När vi närmade oss Hindås så var tätklungan rätt så samlad igen, de flesta var ikapp nu igen. Vi var nog närmare 30st där. Det gick med bra fart från Hindås till Landvetter, sen var det återigen dags för en liten klättring upp till Härkeshult. Jag tog täten igen och höll mig därframme. Sista knixet innan det återigen började gå nerför körde jag och tror det var Mattias Karlsson(Allebike, MCK?) för fullt för att hinna fram till den långa branta nerförskörningen till Jonsered. Kom ner först, funktionärerna vinkade hej vilt "sakta ner" när man närmade sig slutet på backen men jag kände till den väl så det vara bara att rulla tills det var dags att bromsa. Därnere i Jonsered var vi plötsligt bara tre cyklister och en av oss föreslog en utbrytning, men klungan var lite för nära, så vi blev ikappåkta redan innan svängen mot Kåhög. Nu var vi en samlad klunga igen, runt 20st cyklister. Bara sista biten kvar från Kåhög till Kviberg och den biten var det många ryck och spurter. ;-) Ingen kom loss, ibland var vi 3-4st som försökte men gav upp. Så sista kilometern fram till Kviberg blev det en rejäl fartökning, men vägen var inte spikrak och i sista rondellen fick 3-4 av oss bakhjulssladd av den höga farten. Alla klarade sig otroligt nog och fortsatte rakt fram, lite skärrade och lugnare fart igen. Sen var det ju som upplagt för en klungspurt och vi gjorde det bästa av det hela genom att lägga en liten spurt innan det var dags att svänga in på kaserngården där det inte längre gick att hålla någon högre fart.
Jag låg därframme som 4-5:e,men hela tätklungan med ca 10-15st cyklister rullade in samtidigt över mållinjen och vi fick tiden 2.41(snitt på ca 37km/h på ca 100km).
Ett kanonkul lopp med många roliga bitar, både uppför och nerför. Tyvärr var det ett par vurpor som inte var så kul. En i Lerum, där en vägskylt stack ut alldeles för långt utan varning, jag passerade skylten med en halvmeters avstånd och cyklisten bredvid mig till höger hann väja men nästa körde in i skylten med en smäll... Den andra vurpan hände på vägen mellan Landvetter och Jonsered, i en snabb nerförsbacke som slutar med sväng åt höger och uppåt. Där körde någon ner i en av de många tjälskotten och vurpade illa. Såg det aldrig själv utan fick reda på det efteråt. Bl.a. Vito låg precis bakom han som krashade, men klarade sig. :-O
Kände mig annars pigg hela vägen och drog gärna på uppför även om det inte lönar sig, men det är bra träning. :-) Även Vito var i toppenform och körde återigen som en stabil turbodiesel med full fart både uppför och på platten. Henrik/Wilier tappade lite uppför och blev efter vid klättringarna mot Edsås/Ödenäs, men kämpade på bra och var bara 10 minuter efter i mål. Bra kört alla!!!
Det ser bra ut för happy sub9 klungan, med lite jämnare fart på Vätternrundan så grejar vi det här lätt. Det kommer att vara bättre sammanhållning på Vättern, det räknar jag med, vi kommer inte att köra så fort uppför som idag och vi kommer att försöka hålla ihop klungan med jämn fart - även om snittfarten kommer att vara runt 36km/h som idag.
Här kommer lite data från dagens 100km Nationaldagslopp i Göteborg, detta visade cykeldatorn(som nu är rättjusterad, enligt "rulla ett varv på golvet och mät med måttband"):
Trip dist: 98,22km
Ride time: 02:41:39
Avg speed: 36,4km/h
Max speed: 74.5km/h(Jonseredsbacken, vad annars... :-)
Trip alti: 955m(klättrade vi totalt)
Max alti: 219m
Avg climb: 3%(snittlutning)
Max climg: 11%(brantaste uppförsbacken)
Snittpuls: 156
Maxpuls: 182
Tid från start upp till Ödenäs(47km) "bergspris": 01:24.30 / snittfart sträcka 33.4km/h
Snittpuls upp till Ödenäs: 154
Tid från Ödenäs ner till Kviberg(53km): 01:17.00 / snittfart sträcka 41.3km/h
Snittpuls i mål: 156
/Leo