[NÄU] nära älg upplevelse

superbrat

Medlem
tog en tur i skogarna mellan tumba och lida.
bara för att jag av en slump hittade några kantareller i början så åkte jag stundtals och kollade på marken (jag vet - idiotiskt och klart negativt för tempot)
och när jag kollar upp står en stor älgjävel mitt på stigen tio meter framför mig och jag sket nästan på mig.

sen sprang den iväg längs stigen framför mig och jag kunde knappt cykla på ett par km i skräck för att komma mellan ko och kalv.

det kom som en nyhet för mig men jag måste motvilligt erkänna att jag lider av älgskräck nu, älgar är stora som faan på nära håll.

får ta mina piller punktligt och regelbundet kanske det går över.

Här är mina NÄU.

En kväll när jag susade fram på en småväg på ekerö så började plötsligt hela skogen bredvid mig att röra sig åt samma håll som jag. Det var en stor j-a älg som sprang bredvid! Klar brunutansol varning i brallan där faktiskt. Men den vek strax av in i skogen. Puh asså. Får ståpäls av minnet.

En annan gång såg jag en älg på en grusväg på ganska långt avstånd och jag saktade ner och gjorde oväsen och trodde älgen skulle lomma i väg. Inte den här sura jäkeln, blängde på mig och började gå emot mig. Superape eller ej, jag helomvände och satte personligt rekord på sträckan tillbaks.

Jag och Katti fick älgkontakt av första graden nära Brösarp veckan efter midsommar. Kom susande på en stig och bakom ett buskage stod den - älgen. Vi var kanske fem meter från varandra, men älgen vek sig direkt när den kom i kontakt med JLarsson, det är pondus det....

...tog välan tre timmar innan pulsen kom ner....

Träffade på en älg när jag var och orienterade med skolan vid Skidstavallen. Sprang brevid Igeltjärn (som alla vet var den ligger?) och hör ett jäkla brak, rakt framför mig kommer en älg i full fart och bara springer förbi. Kan hålla med om att de är stora, är glad att den inte sprang rakt över mig, men det hade ju iof vart en upplevelse utöver det vanliga.

Jag har träffat mycket älg när jag varit ute o ridit, problemet när man rider är att älgen inte fattar att det är en människa oavsett om man gör oväsen eller ej. Resultatet blir att älgen inte blir rädd o springer iväg utan oftast är det hästen som blir rädd o springer iväg vilket inte är så bra.

Den värsta älgkonfrontationen var nog ändå förra sommaren när jag skulle plocka kantareller i Ågesta, Farsta. Kommer ut på en kraftledningsgata 10 m från en älg som står och betar. Vi tittar på varandra i vad det kände som en evighet innan älgen långsamt, långsamt började masa sig iväg ett 50 tal meter bort. Denna älg jag gick på varandra ytterligare 4-5 gånger under min svamptur, jag blev lika rädd varje gång då älgen var mycket stor och hade stora fina horn. Ett monster!!!

En lumparkompis berättade att en gång när han stod och puttade på en green så brakade det ut en älg ur skogen och gick till angrepp, så det vara bara att lägga benen på ryggen.
Jag tyckte att det var roligt att älgen inte diggade golf... (g o l f)

STOOORA skyltar uppsatta.

För att riktigt avskräcka dem har vi råddat upp kameror så att de skall tro att det är en inspelning av mitt i naturen. Fattar du skämmigt att vara med i ett så lamt program!!!!

Skämt åsido. Där jag är medlem har vi större problem med att cykelligister gör snygga sladdmärken på greenerna än att vi blir anfallna av älgar.(Misstänker Bianchi Oskar från hans tidigare inlägg ;-))

De gånger jag själv råkat på älg i skogen har det varit häftigt. Jag cyklade jämsides med en älgtjur i flera minuter i skatås en gång. Älgen lubbade inne i skogen och jag trampade på promenadstig. Det går FORT när älgen väl vill det !! Inte för att den ville det när jag cyklade bredvid dock. Därför kunde jag hänga på.

Larsman skrev:
-------------------------------------------------------
> Där jag är medlem har vi större
> problem med att cykelligister gör snygga
> sladdmärken på greenerna än att vi blir anfallna
> av älgar.

Nu kommer snart Lågflyga och snackar om flagranta påhopp igen :-D

http://www.liggister.se/

Jag hade en rejäl när älg upplevelse i kväll. Cyklade i I20 skogen här i Umeå. Plötsligt hör jag hur det knakar bredvid spåret och jag tittar in i skogen för att se vad det är. Bara ett par meter ifrån spåret stor en ganska stor älgko. Hon tittar på mig ett kort ögonblick innan hon vänder om och springer in i skogen igen. Han bli lite orolig över vad älgen skulle göra innan den vände om och sprang iväg.

//Jocke

Under sommaren har jag jobbat med en bana i skogen. Jag kallar den älgstråket ty jag har dragit den nästan helt och hållet i älgarnas skogsstigar. Så här i efterhand kan jag tycka att jag praktiskt taget bad om många älgmöten. Det har jag också haft, men inget så läskigt som det igårnatt i mörkret. Jag brände på med min 20W lampa och hörde plötsligt hur en massa älgfötter stampar i täta skogen just intill mig, men jag såg ju bara rakt fram. Jag hörde hur de sprang iväg en bit och hur de sedan stannade. Så jag stannade och tänkte att jag skulle titta på dem lite, för de är ju fina djur. Jag såg dem aldrig, men efter ett par sekunder hörde jag hur de satte iväg i riktning mot mig igen. Alltjämt såg jag ingen älg, bara träd och buskage och otäcka skuggor. Jag blev rädd och cyklade iväg och bestämde mig för att försöka ta reda på hur farliga älgar är egentligen. Det visade sig att folk har dödats av älg, och att många blivit skadade. Älgar sparkas och stångas om de blir arga. Hormonstinna tjurar är visst värst, och de härjar ju i skogarna nuförtin. Men man kan ju inte låta några simpla djur hindra ens nöje. Man är ju mänska för fasen. Inatt drar jag ut igen. Kanske tar jag med mig en påk.
/Henkd

För JLarsson och furirpipis och alla andra som körde Sömnlös kan jag bara meddela att det stod en stor äglko bredvid spåret ett tag! I ett tidigare inlägg skrev jag en annan distans, när jag senare tittade efter var det lite längre ifrån. Men den kunde gott och väl så småningom ha tagit några kliv mitt i banan.

Här i Lerum har vi en lite slinga i skogen på ca 1.1 mil som vi kallar för "Döda Älgen", beroende på att man hängt upp en stor död och skinflådd älg, nästan precis på stigen.
Det är nog min NÄU än så länge..

Skönt att se att det inte bara är jag som distraheras av kantareller och annat krafs så här i svamptider...
Jag har inte sett någon älg när jag har cyklat, men däremot runt mina cykelstigar när jag har plockat svamp (det är inte tantigt! det är manligt och ungdomligt).
När jag har cyklat har jag bara stött ihop med skogsägande bönder och rådjur...

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Larsman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Där jag är medlem har vi större
> > problem med att cykelligister gör snygga
> > sladdmärken på greenerna än att vi blir
> anfallna
> > av älgar.
>
> Nu kommer snart Lågflyga och snackar om flagranta
> påhopp igen :-D

Försök inte blanda bort korten! Det är stor skillnad på cykelligister och liggcyklister, faktiskt. B-O skulle aldrig använda ordet 'flagrant', till exempel.
(:-{)

kan det ha något med www.liggister.org att göra? Fast det kanske är en omedveten ordlek, det kanske bara syftar på liggande ister?

Rysk älg verkar gilla fatbike! ;)

photo.jpg

(foto: Konstantin Kostenko)

https://plus.google.com/u/0/100326700450383876818/posts/CwrJw8z5mPL

(Shit, fingersättningsdyslexi)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp