Jag har Biltemas navdynamo-hjul (Enklare navdynamo från Shimano). Det har gått två vintrar nu (c:a 300 mil) utan problem. Sätter man snurr på hjulet med lampan släckt, så snurrar det på en stund, om än inte lika länge som ett vanligt hjul. Med lampan tänd så snurrar hjulet bara ett par varv innan det stannar. Jag störs ändå inte mycket av motståndet i navet och det går att hålla bra fart på cykeln. Jag upplever att ett tungt dubbdäck jämfört med ett lättare vanligt däck gör större skillnad i motstånd än skillnaden mellan påslagen navdynamo och vanligt nav.
Det är skönt att slippa tänka på batterier, och lampan som följer med Biltema-hjulet ger rätt bra ljus (för pendlingscykling). Har insett att storleken på reflektorn påverkar både synbarheten och ljusutbytet rätt mycket, och det är en hyfsat stor reflektor på BT-lampan. Ska man köra i skogen är det nog bättre med batterilyse, dock. Körde en gång ett lite mer tekniskt parti med navdynamon, och tvingades sakta in lite vid en knepig passage. Då blev det mindre ljus från lampan, vilket tvingade mig att sakta in ännu mer -> än mindre ljus -> lägre fart -> stopp och svart! Intressant upplevelse!
Apropå reflektorns betydelse, så läste jag om någon som testat extraljus till bil och 3 st Bosch Big Knick med 100 W per styck gav betydligt mer ljus än 2 st extraljusramper med 4 mindre extraljus per ramp, trots att det satt 100 W lampor i alla dessa 8 extraljus!!