Ni som använder telefon….

• Trådstartare Trådstartare CFr
  • Start datum Start datum

CFr

Medlem
…..som gps, vägbeskrivning, ladda in cykelrundor etc…

Är ni nöjda, funkar bra?

1) Vilken hållare använder ni att montera på styret och fästa telefonen med? (Bockstyre)

2) Vilken (billig eller kostnadsfri) app använder ni i telefon för att ladda in rundor?

…..som gps, vägbeskrivning, ladda in cykelrundor etc…

Är ni nöjda, funkar bra?

1) Vilken hållare använder ni att montera på styret och fästa telefonen med? (Bockstyre)

2) Vilken (billig eller kostnadsfri) app använder ni i telefon för att ladda in rundor?
Jag gjorde det hela 5 rundor innan jag fick nog och köpte en wahoo bolt v2.

Telefonen är väldigt suboptimal som cykeldator och tämligen värdelös som gps pga

• Måste använda full ljusstyrka när det är soligt vilket i sin tur gör så att batteriet tar slut fort, vid eventuell olycka hill jag gärna ha en telefon att ringa med
  • Telefonen är dyr och vid eventuell krasch går den nog sönder
  • Den är onödigt stor på styret
  • Alla hållare jag testade kändes ostabila

En bra cykeldator/gps löste samtliga problem och kostar inte många kronor, speciellt inte begagnad.

Senast ändrad:
Jag gör det, är nöjd men drömmer om en Garmin 1040 Solar. Jag kör Quad Lock, funkar riktigt bra! Jag har bockstyre och är supernöjd. Out front pro är bra skit.

I städer kör jag google maps och ska jag ut på tur blir det oftast komoot. Men cyklar inte så mycket i skogen, hört att många är rädda för att den pajar vid krasch.

För att ladda in rundor så är det komoot som gäller alltså.

Tackar för svar.

Tolkar svaren som att det funkar att använda telefon som gps/ladda rundor - men att det inte verkar magiskt bra…

Dessa quadlock etc, kräver dessa att man monterar ngt fäste på telefonen för att kunna monteras på styret?

Ngn som har erfarenhet av liknande som dessa?

Köper ett enkelt mjukt silikonskydd till mobilen, limmar en quadlock på baksidan. Sedan är det bara att ta ur mobilen ur det vanliga fodralet och sätta i det på cykeln. Har gjort så i 10+ år, både på mtb och lvg, Har aldrig tappat eller gått sönder vid vurpa.

Jag använde mobiltelefonen en kort tid, men bytte till cykeldator.

En kompis kör med Quad Lock och är mycket nöjd. En fördel med mobiltelefon är att man kan få en stor skärm och stor text vilket kan vara en fördel om man inte har optimal syn på nära håll. Det är ganska uppenbart viktigt att skaffa en riktigt bra och säker hållare, och Quad Lock är väl det ledande märket. En annan kompis körde med en enklare hållare, kom åt och sprätte lös telefonen med knät i en en brant uppförsbacke och cyklade över den. Sad face.

Annars har en cykeldator har många fördelar förstås, men en billigare cykeldator är oftast inte jättebra på att visa kartor, särskilt om man behöver scrolla runt för att titta runtom där man är. Det ena utesluter inte det andra förstås, jag har ju ändå alltid mobilen med mig. Behöver jag spana på kartan var jag är och hur det ser ut runtom tar jag fram mobilen.

På reservcykeln och vikcykeln som bara åker fram vid fint väder så är det denna som gäller:

Kan inte vara annat än nöjd. Känns stabil och lätt att justera.

På primärcykeln använder jag ram- eller styrstamsväska. Den här är en av de bättre jag använt: https://www.kjell.com/se/produkter/...ll-cykelvaska-med-telefonficka-for-ram-p20772

Dyker ofta upp på rea.

Jag skulle dock helst vilja ha en hållare med en liten låda för mobilen så att jag lätt kan koppla loss mobilen.

RAM- mount håller i alla väder, finns även helskyddande så gott som skottsäkra etuier att lägga mobilen i. Används gärna av motorcyklister och vårt folk på sjön.
Stabila, tunga, dyra.

RAM- mount håller i alla väder, finns även helskyddande så gott som skottsäkra etuier att lägga mobilen i. Används gärna av motorcyklister och vårt folk på sjön.
Stabila, tunga, dyra.

Sånt där RAM x-grip har jag köpt hos Classe, några år sedan så vet inte om dom fortfarande har.

Tycker det funkar men View Range appen som jag använde är borta och har inte hittat någon bra ersättare
Är inte Outdoor active en ersättare? Körde mycket med Viewranger förr, men sedan har jag skaffat en Wahoo Roam för navigering mm men har ofta Polar beat på mobilen , mest av nostalgiska skäl. Mobil är ju bra om man t.ex vill ha en flygfoto vy över platsen man befinner sig på. Nackdelen med mobil är ju batteritiden om man vill ha skärmen påslagen hela tiden.

Är inte Outdoor active en ersättare? Körde mycket med Viewranger förr, men sedan har jag skaffat en Wahoo Roam för navigering mm men har ofta Polar beat på mobilen , mest av nostalgiska skäl. Mobil är ju bra om man t.ex vill ha en flygfoto vy över platsen man befinner sig på. Nackdelen med mobil är ju batteritiden om man vill ha skärmen påslagen hela tiden.
Ja, jag hade problem att få den att funka förra sommaren. Minns inte exakt men kanske liknade problem som folk har med Garmin när man avviker lite från rutten.
Vad det än var så kan det löst sig så jag testar väl igen snart.

Har alltid kört med mobiltelefon. Dynamohjul hjälper och kan hålla en telefon i liv ett dygn utan annan laddning. RidewithGPS är nog den mest kompletta appen för att skapa rutter och navigera på vägar.

Ska man cykla riktigt långt så är deras Collections ganska fint också, en sammanfattning av alla loggar man gjort på hela resan. Exempel: https://ridewithgps.com/collections/49052?privacy_code=9nIrKhRt68pvMXhr

Tack för alla tips.

Kan denna (se bild) användas för att fästa telefonen på? I så fall, vad behöver jag hitta för att det ska funka?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    440.6 KB · Besök: 59
Jag bytte från Quad Lock till Peak Design. Vissa för- och nackdelar:

På plussidan:
  • Peak Design-skalet är mycket trevligare som varddagsskal än QuadLock-skalet. Mindre, lättare, trevligare att hålla i, snyggare.
  • Det är mycket lättare att fästa och ta loss telefonen med en hand.
  • Precis som med QuadLock sitter telefonen verkligen fast (se dock nedanför). Jag kan lyfta hela cykeln genom att hålla i telefonen.
  • Peak Design har en massa andra fiffiga fästen, inklusive ett som är kompatibelt med kamerastativ (Arca). Eftersom jag ändå har deras stativ till min ”riktiga” kamera så var det ett rimligt val även till telefonen.
Nackdelar jämfört med QL:
  • En gång fastnade telefonen bara halvt, och föll av när jag körde ner från en kant. Det var för att den tog i lampan som satt på styret. QuadLocks design gör det omöjligt att tro att den sitter när den inte gör det. Det har bara hänt en gång, men det är värt att nämna.
  • QuadLock-skalet är robustare och ger bättre skydd om telefonen åker i backen.

Tillbaka
Topp