Nishiki All Road

Crass

Ny medlem
Nishiki All Road
Jag är i behov av en ny cykel. Cykeln kommer framförallt att användas till att cykla mellan Malmö och Lund, vilket är 20 km enkel väg. Då jag inte är jättehändigt så är det viktigt att cykeln är lättskött. Av vad jag kan läsa så skulle en racer alternativt cyclocross kunna passa.

Den cykel jag har fastnat för är en Nishiki All Road ( http://www.nishiki.se/kollektion/landsvag/allroad ). Vad tror ni om den?

Nishiki All Road
Jag tror att det skulle vara fördelaktigt med bockstyre och utanpåliggande växlar. I så fall är ju inte Scott Sub 10 ett alternativ.

Jag tycker att Nishiki All Road är betydligt mycket snyggare än Boardman CX Pro. Men är så klart intresserad av vad som gör Boardman CX Pro så mycket bättre för pendling?

Senast ändrad:
Nishiki All Road
Jag pendlat ca 15 km enkel väg de senaste 5 åren året runt, första åren mellan Lund- Malmö. Har använt Hybridcykel racer och numera cyklocross.

Min åsikt är nog att en Cyklocross med skivbromsar, rejäla hjul, bra däck och stänkskärmar är det bästa alternativet vilket verkar stämma bra med Nishikin du är inne på.

Om du inte är "jättehändig" kanske det kan vara en bra ide att hitta en bra affär att köpa cykeln i så du kan få hjälp om något strular. Dom borde dessutom kunna hjälpa dig med val av cykel.

Lycka till med pendlingen.

Nishiki All Road
Ja gult är i.o.f.s. inte min melodi men i övrigt tycker jag Boardman är flott och jag tänker inte orda om Nishiki´n vid faktiskt trampande då jag inte ens har petat på den men:

Boardman är ca 1.2kg lättare och jag hade en Focus Mares disc i viktklass med Nishikin innan så där vet jag att det märks skillnad =0)

Kolfibergaffel istället för Alu om det känns viktigt.

SRAM VS Shimano är väl en smaksak men Force gruppen smäller alla ggr högre än Tiagra, jag hade 105 innan och tycker Force är bättre. Shimano är lite lenare men jag gillar det distinkta med SRAM, ett reglage per sida och jag har aldrig fått någon grov missväxling eller hoppad kedja med SRAM.

När jag frågade om Nishiki Hyper Pro här på forumet blev svaret:

"Jag harvade runt på en sådan där ett tag. Enda gången jag blivit glad när en cykel blivit stulen. Vedervärdig, stum, hård, död och trist att cykla på. Fråga mig inte varför...men det var min subjektiva uppfattning om den."

Nu gäller det dock inte just den modellen du tittar på men det fick mig att dra åt öronen, pluggade på lite om märket och det fanns ganska mycket si och så tankar om det vill jag minnas.

Nishiki finish:

nish.jpg

Boardman finish:

board.jpg

Nishiki All Road
Får en känsla av att Nishiki inte har sålt särskilt bra av All Roaden, har i alla fall aldrig sett den i verkligheten. Hette den inte nåt mer 'crossigt' förut? Som påpekats i andra trådar står inte märket så högt i kurs på detta forum. Och jag kan hålla med om att de tar bra betalt för sina finare modeller. Hyper Pro'n tex har jag aldrig förstått vitsen med, och har svårt att tänka mig att särskilt många ligger och drömmer om en sån håj.

Nishiki All Road
Man skall alltid undvika att köpa en ram med slipade svetsar. En bra svets är ett konstverk och inget man slipar bort.

Att slipa svetsar är inte sunt för arbetsmiljön verktygen vibrerar och operatören riskerar vita fingrar. Slipdammet innehåller hårdmetall partiklar som varken är bra för folk eller maskiner

Nishiki All Road
T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är svinnöjd och säkert minst one biljon ggr
> bättre än Nishiki... ca
>
> http://www.wiggle.co.uk/boardman-cx-pro/
>
> 3000:- billigare nu än när jag tjöpte den
> förra året, vad jag kan se så är det ingen
> skillnad sedan 2012 och kanske därav priset.

Boarderman kör sina modeller i 2 år så det e samma spec som förra året å kommer. Prisvärda innan å nu ännu mer. :)

Nishiki All Road
Fast Boardman är en fin cykel, jag var själv inne på en sådan innan jag köpte min Bianchi. Hellre den än en Nishiki, vet inte varför men det är väl känslan antar jag.

Nishiki All Road
konstruktören skrev:
> Man skall alltid undvika att köpa en ram med
> slipade svetsar. En bra svets är ett konstverk
> och inget man slipar bort.
>
> Att slipa svetsar är inte sunt för arbetsmiljön
> verktygen vibrerar och operatören riskerar vita
> fingrar. Slipdammet innehåller hårdmetall
> partiklar som varken är bra för folk eller
> maskiner

Så länge resultatet blir bra är jag nöjd =0)

Nishiki All Road
T.R.S. skrev:
>
> Så länge resultatet blir bra är jag nöjd =0)

Det är just det som är problemet med en slipad svets. Defekter döljs effektivt så det visar sig först långt senare om den håller måttet. Med det sagt, så ändå, om svetsaren & den som slipar kan sitt hantverk så blir det både starkt & snyggt! :)

Frid!

Nishiki All Road
Fasiken.. Lite väl passande kom min skatteåterbäring från Norge häromdagen.. Blev riktigt sugen på den där Boardman alltså.
Det är inga problem att slänga på skärmar och ev pakethållare på den eller?

Nishiki All Road
crust skrev:
> Fasiken.. Lite väl passande kom min
> skatteåterbäring från Norge häromdagen.. Blev
> riktigt sugen på den där Boardman alltså.
> Det är inga problem att slänga på skärmar och
> ev pakethållare på den eller?

Pakethållare kan jag ej svara på men specen säger att du kan ha skärmar iaf:

"
Mudguard Mounts
Rear Rack Mounts
"

Nishiki All Road
konstruktören skrev:

> Att slipa svetsar är inte sunt för arbetsmiljön
> verktygen vibrerar och operatören riskerar vita
> fingrar. Slipdammet innehåller hårdmetall
> partiklar som varken är bra för folk eller
> maskiner

Lite grann som sandblästring av jeansplagg i Bangladesh och Pakistan då? Ok, jag utgår ifrån att arbetsmiljöfrågor i tredje världen är prio 1 för klientelet här? Håller med om att synliga svetsfogar inte alls behöver vara visuellt fult, och är det dåligt svetsat så går det inte att dölja.

Nishiki All Road
lindengbg skrev:
> crust skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fasiken.. Lite väl passande kom min
> > skatteåterbäring från Norge häromdagen..
> Blev
> > riktigt sugen på den där Boardman alltså.
> > Det är inga problem att slänga på skärmar
> och
> > ev pakethållare på den eller?
>
> Pakethållare kan jag ej svara på men specen
> säger att du kan ha skärmar iaf:
>
> "
> Mudguard Mounts
> Rear Rack Mounts
> "

Citerar mig själv.. Var lite snabb förut. Står i klarhet (på engelska) att den har stöd för pakethållare :)

Nishiki All Road
lindengbg skrev:
> lindengbg skrev:
> -----
> > crust skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fasiken.. Lite väl passande kom min
> > > skatteåterbäring från Norge häromdagen..
> > Blev
> > > riktigt sugen på den där Boardman alltså.
> > > Det är inga problem att slänga på skärmar
> > och
> > > ev pakethållare på den eller?
> >
> > Pakethållare kan jag ej svara på men specen
> > säger att du kan ha skärmar iaf:
> >
> > "
> > Mudguard Mounts
> > Rear Rack Mounts
> > "
>
>
> Citerar mig själv.. Var lite snabb förut. Står
> i klarhet (på engelska) att den har stöd för
> pakethållare :)
Jo, jag va också lite snabb och läste inte riktigt specen heller :)

Nishiki All Road
På vinst och förlust drog jag en beställning på http://www.evanscycles.com/products/norco/indie-drop-2-2013-road-bike-ec041260 här om dagen. Den kändes vettig för pendling. Även om man säkert åker på att byta lite skit på den direkt.

Edit: Jag får lite känslan av att denna är en kopia på gamla Kona Dew Drop. Men vet inte om det stämmer och orkar inte kolla geometritabeller. Så jag förväntar mig ett bojsänke som borde fungera bra för slask.

Senast ändrad:
Nishiki All Road
Miracle skrev:
> T.R.S. skrev:
> -----
> >
> > Så länge resultatet blir bra är jag nöjd
> =0)
>
> Det är just det som är problemet med en slipad
> svets. Defekter döljs effektivt så det visar sig
> först långt senare om den håller måttet. Med
> det sagt, så ändå, om svetsaren & den som
> slipar kan sitt hantverk så blir det både starkt
> & snyggt! :)
>
> Frid!

Visst men andelen cyklister som kan bedöma svetsfog, dessutom lackerad sådan, på något sätt relaterat till hållfasthetslära bedömmer jag som ganska liten = ett intet problem. Ev. spricka eller annat otyg behöver varken synas bättre sämre p.g.a. att fogen är slipad.

Däremot om de smetar på något förutom lack för att få rätt finish ja då kan det bli strul att se skador i tid men det ska vara ett bra magiskt medel då som håller för påfrestningarna.

I slutändan vet vi inte om det är slipat alls förutom för lackering. Dom kallar det själva för "full smooth welding" och det i sig säger naturligtvis inte så mycket men en sömlös svetsning/omlott värd namnet och nedslipat avslut kan mycket väl vara ett bättre alt.. Hittar det inte nu men det kan ha varit Bikeradar-testet som de sa att gjorde just detta för "bättre" stresstålighet i ramen/fogarna.

Jag gillar finishen kort och gott, visst kan svetsning vara work of art men Nishiki erbjuder det inte ovan, sett Avgas-Gunnar svetsa vackrare med kutrygg och svetsblänk...

Tycker dock ämnet är intressant så jag frågade Boardman om de har några bilder att presentera på ej lackerad ram/från byggprocessen.

Nishiki All Road
Smooth welding innebär i stort sett att man drar dubbla svetsningar. Personligen hade jag värderat integrerad vajerdragning för svensk åretruntpendling. Men håller med om att Alu-svetsar inte alltid är så vackert.

Nishiki All Road
Såklart så dom gör =0) En grund och en på som går att arbeta upp finishen med.

Förstår tankegångarna till dolda skador/bristfällig svetsning men o andra sidan så kör de med detta över hela sitt aluminium-sortiment (road/mtb/CX/Hybrid) och då borde det kanske kunna vara ett fungerande koncept...

Eller är Boardman kända för rambrott oavsett modell av cykel?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp