Nishiki Continental

waikato

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Nyligen kom jag över en Nishiki Continental i något bedagat skick, i denna tråden får vi se vad som kan göras.
I skrivandets stund har jag bara lunchrast men bilder kommer i samband med nästa besök på verkstaden.

Sammanfattningsvis; komplett rsx-grupp med rost och dålig funktion. Prio är att rädda reglagen som verkar bli snygga igen - om inte annat kan dom agera bytesvaluta.

Liten bula på överröret, rost vid stödets montering på vänstra kedjestaget, CrMo-rör i både ram och gaffel, orginalstyre var ett Mo Do Lo AE2093 - en kantig historia, slitna hjul och sliten drivlina, men mycket reservdelar har jag redan.

Bilder, mått, frågor och idéer garanteras.

Allt gott!

waikato

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Inget kommer gratis med gamla cyklar....
Vevlagret satt som berget, styrstammen kom loss i skruvstädet och nu står sadelstolpen på lut.

Det va väldigt mycket rostbös i vevhuset men tycker ändå det ser ok ut.

Fick till en låga i hylsan av ren nyfikenhet, men den brann bara 2 - 3 sekunder, kanske blandade jag för lågkoncentrerat?
(Hade självklart släckt lågan om den brann stadigt)
Vajerguiden togs bort kort efter sista fotot.

IMG_20230303_125836.jpg
IMG_20230303_125936.jpg
IMG_20230303_130951.jpg
IMG_20230303_141215.jpg

Senast ändrad:

waikato

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Jag tycker inte det verkar som att lutprocessen är igång riktigt. Kör med biltema Kaustilsoda och blandade nu 1 + 1.

Är sugen på att köpa en stor balja så jag kan lägga hela ramen under ytan 🤔

aben

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Jag tycker inte det verkar som att lutprocessen är igång riktigt. Kör med biltema Kaustilsoda och blandade nu 1 + 1.

Är sugen på att köpa en stor balja så jag kan lägga hela ramen under ytan 🤔
Min startade också relativt långsamt, kan ha varit ett skyddande skikt på stolpen eller nåt men sen när det kom igång var det tvärtom, bubblade och skummade rejält ochröret blev så varmt att jag fick kyla med vattenslang för jag var rädd att färgen skulle ta stryk. Så man får se upp där!

waikato

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Det var det nog ja, sadelröret är 585 mm CT. Överröret verkar vara ca 56 cm.
Hoppas det ska passa med mina 187 cm.

Luten gick långsamt inatt. Vände på ramen nu, täppte till vevhuset o fyller på från sadelsidan, då tog det fart.

Läxor:
I Kapa inte sadelstolpen för långt ned, sodan bubblar snabbt bort och behöver fyllas på ofta i så fall.

II Fyll på ovanifrån.

III 1+ 1 verkar vara en rimlig proportion.

aben

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Det var det nog ja, sadelröret är 585 mm CT. Överröret verkar vara ca 56 cm.
Hoppas det ska passa med mina 187 cm.

Luten gick långsamt inatt. Vände på ramen nu, täppte till vevhuset o fyller på från sadelsidan, då tog det fart.

Läxor:
I Kapa inte sadelstolpen för långt ned, sodan bubblar snabbt bort och behöver fyllas på ofta i så fall.

II Fyll på ovanifrån.

III 1+ 1 verkar vara en rimlig proportion.
Vad blir det för typ av cykel du bygger? Långfärds?

waikato

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Jag är stålromantiker i grunden. Materialets karaktär, historia, betydelse etc.

Även om alu eller kolfiber skulle erbjuda lika bra ramar så kommer de ju inte slå stålet i livslängd, reparerbarhet och modifierbarhet.

Vad blir det för typ av cykel du bygger? Långfärds?
Vad tror du om den här setupen?
PXL_20210131_161031625_2-14cfeaa.jpg

Kanske mer intressant än funktionell? 😄

aben

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Jag är stålromantiker i grunden. Materialets karaktär, historia, betydelse etc.

Även om alu eller kolfiber skulle erbjuda lika bra ramar så kommer de ju inte slå stålet i livslängd, reparerbarhet och modifierbarhet.
Jag upplever det som att stålet är på stark frammarsch, många fina ramar som nu byggs i stål och särskilt inom all-road och randonneur.

waikato

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Som första läxan antyder så kapade jag nog röret för nära ramen. När jag fyllde på röret så bubblade snabbt de översta centimetrarna bort. Idag gör vi ett nytt försök med det sista av stolpen, den är ca 0,5 mm tjock nu men ändå fast.
Jag kör en lägre konc. soda, tejpade på en flaska och gjorde en slags raket.

Kanske går någon i taket nu för att detta ser farligt ut, men den har kört mer än en timme just nu och still going strong. Både tejp och flaska verkar tåla värmen som inte är lika hög nu. Flaskan stabiliseras dessutom av en eker som går ner till ramen.

Sodan står ca 2 cm över ramen så hela stolpen är nu under ytan, ytterdörren är öppen så det vädras bra.

Skulle det ändå vara dumdristigt så är jag nog villig att hålla med, men va tusan, jag vill få ut sk*ten!
IMG_20230306_121423.jpg

aben

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Fundering...
Kanske ska man låta den halvtaskiga färgen vara, lägga på ett lager klarlack och prioritera det icke-stöldbegärliga.
Jag vet vad jag hade gjort ... det här är en cykel(ram) till att användas och funktionen är det som räknas. En riktig guldklimp den ramen faktisk vad det verkar, prickar in alla rätt i princip för en riktig "all road" långfärdscykel :)

Senast ändrad:

Froste

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Ta bara inte fel på ölbongen och den där atrappen!

Nu är jag sold på Nishiki Continental, fasiken va stilig! Vilken storlek är din ram och hur lång är du?

Någon som känner till specen på rören, godstjocklek och diameter?

Ska den dra sovvagn framöver?

aben

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Jag hade låtit färgen vara kvar, bättrat det som behövs ur rostskyddssynpunkt. Sen utrustat den för långfärd och all-road, med pakethållare, skärmar och breda lättrullande däck. Det här är en ram för att användas och användas ordentligt, funktionen är det som räknas och ger skönheten.

Men det blir inte så mycket cykelbyggande att visa upp så det kanske är tur att det finns andra sätt att se på det också :)

aben

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Nu är jag sold på Nishiki Continental, fasiken va stilig! Vilken storlek är din ram och hur lång är du?

Får du nys på en så hugg den direkt om priset är rimligt, det är många som är ute efter just den här typen av ram. Jag själv om det dyker upp någon i rätt storlek.

waikato

Aktiv medlem
Nishiki Continental

Jag har bara mätt sadelrör och överröret.
Dom är 58,5 respektive 55 cm.
Kan ge mer exakta mått om så önskas.

Godstjockeken är jag osäker på men överröret känns tunt, i alla fall mha knäppa-med-nageln-på-röret-och-lyssna-metoden.

Hittar någon mer spec. får man gärna dela.

Haha, sovvagn-projektet är tyvärr på paus, delvis med anledning av cykelbehovet. Inte köper man en plog innan en häst står tryggt i stallet?

waikato

Aktiv medlem
Nishiki Continental

187 cm är jag förresten, en solig dag med råg i ryggen.

waikato

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Känns som jag fått gjort så jäkla mycket den här helgen, men så har jag haft telefonen på ljudlös också..

Nåväl, imorrn är det måndag och då börjar cirkusen igen.

Froste

Aktiv medlem
Nishiki Continental
Ha! den låg på Ultrasonic Bicycle Tubing Measurements listan!

TT: 0,9-0,6-0,9
DT: 0,8
ST: 0,8-0,5-0,8

Bakgrund: https://groups.google.com/g/650b/c/X4tkXkbFblo?pli=1

Lägger in en sparad sökning på Blocket.

waikato

Aktiv medlem
Nishiki Continental

Läste precis ett något nedtyngande stycke på cykelhobby;

"En egenhet med Nishikis touringmodeller är förhållandet mellan sadelrörets och övre ramrörets längd. Ramarna byggdes för en ganska upprätt körställning och därför stämmer inte vedertagna mått för cyklistens storlek. Cykeln på bilden ovan med ramhöjd 610 mm är för kort för mina 1,91 så jag måste gå upp till största storleken 635 mm."

Kanske jobbar jag alltså på en för kort ram.

Vi får testa o se.
Drar nog på hjulen snart igen så det blir någon klarhet ang detta.

[1] http://www.cykelhobby.com/nishikitouring.html

Froste

Aktiv medlem
Nishiki Continental

"En egenhet med Nishikis touringmodeller är förhållandet mellan sadelrörets och övre ramrörets längd. Ramarna byggdes för en ganska upprätt körställning och därför stämmer inte vedertagna mått för cyklistens storlek. Cykeln på bilden ovan med ramhöjd 610 mm är för kort för mina 1,91 så jag måste gå upp till största storleken 635 mm."

Vi får testa o se.

Tråkigt! Håller tummarna.

Men är sådant fallet fallet får du gärna höra av dig till mig om du ska sälja vidare ramen.

mao

Aktiv medlem
Nishiki Continental

Vi får testa o se.

Det där gäller väl rätt ofta med klassisk geometri? Jag har en gammal Nishiki Road Master med ramhöjd på 60 eller om det tom var 62. Överröret är då 56.

Peth

Aktiv medlem
Nishiki Continental

Det som ligger i listan är en Nishiki Continental från ’82. Inte samma rör alls.

aben

Aktiv medlem
Nishiki Continental

Vi får testa o se.

Skiljer sig inte mot Miyata, min 66 cm höga Miyata 712 har överrör 57 cm och min lika stora Miyata 610 har 58 cm. Två cm är inte mer än att det går att justera med styrstammen med bockstyre, med rakt styre har jag inte så stor erfarenhet.

Topp