Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mobilen hade bättre macro än vad jag trodde,Verkar orimligt att valsarna inte skulle slitas men det borde kunna inspekteras med förstoringsglas eller lupp? Förresten, använde du någon form av skärvätska/olja för att minska friktionen när när gängorna valsas? I den video jag såg han det.
Jag vet ju inte hur nya ser ut men de där ser ganska hårt åtgångna ut eller vad säger du? En gissning från min sida är att sista, innersta, varvet på valsen nog mer är som de bör se utMobilen hade bättre macro än vad jag trodde,
Lägg en fabriksgängad eker mot en av valsarna när du hittat förstoringsglaset. Då bör det framgå hur slitna de är. Men det vill nog till att hela maskinen är fräsch och glappfri dessutom.
Jag säger,Jag vet ju inte hur nya ser ut men de där ser ganska hårt åtgångna ut eller vad säger du?
Svara mig själv: Det finns, hittade Sapim Race Uncut :)
Gjorde bara en snabb sökning och såg att det fanns men inte mer.Blev också sugen på reducerade ekrar, hittade du någon bra återförsäljare med sådana i lager?
Jäkla skillnad på efterfrågan nu mot för bara några år sedan på de här stålramarna, då var det enkelt att hitta och göra fina fynd. Nu går fynden direkt så snart anonnsen kommer upp tycker jag.Arrgh, vad jag ångrar mig. Tänk att jag slängde min Continental för 20 år sedan. Eller om jag skänkte bort den, minns inte riktigt. Riktigt bra cykel, förutom plattformspedalerna (Deore) som saknade genomgående axel och som hade ett mycket känsligt lager.
Inte så dumt med gängverktyg om man byter fälg och de gamla ekrarna är lite för långa. 13G är heavy duty, de lär hålla :)Även ett nytt skärhuvud har inkommit, lämpat för 13G. Jag läste på en del kring ekerstorlek samt reducerade ekrar, men i slutändan valde jag den storlek som det finns flest ekrar av i skafferiet. Jag misstänker att seriösare ekrar ändå inte kommer köpas på bulk, utan med rätt längd från start. Rullarna ser fräschare ut på huvudet och duger det för en uppsättning ekrar är jag redan nästintill break even.
Gjorde ett varsammare försök idag och visade projektet för en vän.Inte så dumt med gängverktyg om man byter fälg och de gamla ekrarna är lite för långa. 13G är heavy duty, de lär hålla :)
Nippeln sitter bra, klarar mycket kraft redan vid första gängvarven, tror ett ekerbrott sker innan en helgängad nippel ryker.Snyggt! Passar dessutom nippeln så är det ännu bättre.
Nu kan du gå vidare och skaffa en ekersvarv och reducera ekrarna själv.
Med 13G menar du då det amerikanska (brittiska?) wire gauge-måttet?Även ett nytt skärhuvud har inkommit, lämpat för 13G.
På vilket sätt skulle en eker på 1,8mm vara "heavy duty" enl dig?13G är heavy duty, de lär hålla :)
Om ekern endast är 1,8mm i hela sin längd kan stödet för ekerböjen bli bristfälligt i navet, vilket kan öka risken för utmattningsbrott, de flesta navhål är 2,6mm eller mer (2,4mm i vissa "bättre nav).Jag läste på en del kring ekerstorlek samt reducerade ekrar, men i slutändan valde jag den storlek som det finns flest ekrar av i skafferiet.
Det ser riktigt bra utGjorde ett varsammare försök idag och visade projektet för en vän.
Gängorna denna gången verkar vara i klass med nyköpta ekrar.
Vilket förstås är ännu viktigareNippeln sitter bra, klarar mycket kraft redan vid första gängvarven,
Åtminstone med mässingsnipplar, med alunipplar bör ekern vara tillräckligt lång för att gå ända upp i huvudet för att minimera risken för åtminstone utmattningsbrott av nippeln.tror ett ekerbrott sker innan en helgängad nippel ryker.
Hej Håkan.Med 13G menar du då det amerikanska (brittiska?) wire gauge-måttet?
Jag försöker hålla mig så metrisk som möjligt och har aldrig riktigt satt mig in i udda undervarianter av tummått. Men så här står det hos salig Sheldon om wire gauge
"The gauge system is basically obsolete"
Men oavsett det så hittar jag att "13G" skall motsvara 1,83mm, stämmer det? (Gissningsvis är det 1,80mm, men tillräckligt nära ändå)
På vilket sätt skulle en eker på 1,8mm vara "heavy duty" enl dig?
Om ekern endast är 1,8mm i hela sin längd kan stödet för ekerböjen bli bristfälligt i navet, vilket kan öka risken för utmattningsbrott, de flesta navhål är 2,6mm eller mer (2,4mm i vissa "bättre nav).
Ett bra sätt att minimera denna ekerbrottsrisk är att använda ekerbrickor för att ge ekerböjen tillräckligt stöd
![]()
Vilken skillnad ekerbrickor kan göra syns tydligt i den här bilden
![]()
Det ser riktigt bra ut
Vilket förstås är ännu viktigare
Åtminstone med mässingsnipplar, med alunipplar bör ekern vara tillräckligt lång för att gå ända upp i huvudet för att minimera risken för åtminstone utmattningsbrott av nippeln.
![]()
Det finns även förlängda (alu-)nipplar för att få extra styrka
Visa bilaga 614087
PS. "Size your spokes 2,3 mm longer than for a conventional nipple." Vilket härligt förtroende dom har för cykelentusiastens klipprecision ?Med 13G menar du då det amerikanska (brittiska?) wire gauge-måttet?
Jag försöker hålla mig så metrisk som möjligt och har aldrig riktigt satt mig in i udda undervarianter av tummått. Men så här står det hos salig Sheldon om wire gauge
"The gauge system is basically obsolete"
Men oavsett det så hittar jag att "13G" skall motsvara 1,83mm, stämmer det? (Gissningsvis är det 1,80mm, men tillräckligt nära ändå)
Om ekern endast är 1,8mm i hela sin längd kan stödet för ekerböjen bli bristfälligt i navet, vilket kan öka risken för utmattningsbrott, de flesta navhål är 2,6mm eller mer (2,4mm i vissa "bättre nav).
Ett bra sätt att minimera denna ekerbrottsrisk är att använda ekerbrickor för att ge ekerböjen tillräckligt stöd
![]()
Vilken skillnad ekerbrickor kan göra syns tydligt i den här bilden
![]()
Det ser riktigt bra ut
Vilket förstås är ännu viktigare
Åtminstone med mässingsnipplar, med alunipplar bör ekern vara tillräckligt lång för att gå ända upp i huvudet för att minimera risken för åtminstone utmattningsbrott av nippeln.
![]()
Det finns även förlängda (alu-)nipplar för att få extra styrka
Visa bilaga 614087
Hoppsan!Millimeter är säkert en bättre standard, men som konsument är man ju offer för marknaden också. Cyclo tools som levererar produkten använder sig av brittiskskala (SWG), dvs 13G = 2,34 mm.
Det är även jag, oavsett om jag låter negativ ovanJag är övertygad om att dessa ekrar fyller sitt syfte för mig.
Nja, för sådana hårt belastade hjul brukar det vara bättre att gå upp till flera ekrar, det är inte ovanligt med 40 och även upp till 48-ekrar till tandemhjulFör vardagsändamål fixar dom nog de tyngre sakerna som en cykel kan tänkas utsättas för. Men det är klart, bygger man till tandem eller lastcykel så skulle kanske ännu en storlek tjockare vara att föredra.
PS. "Size your spokes 2,3 mm longer than for a conventional nipple." Vilket härligt förtroende dom har för cykelentusiastens klipprecision ?
Det är även jag, oavsett om jag låter negativ ovan
Nu blev jag dock osäker... Ska kika om några av de ekrarna jag räknat med inte är reducerade. Men 13G vid ändan är säkert.
13G ekrar är 2,34 mm, 14G 2 mm och 15G är 1,8 mm, du förväxlade 13G med 15G.Men oavsett det så hittar jag att "13G" skall motsvara 1,83mm, stämmer det? (Gissningsvis är det 1,80mm, men tillräckligt nära ändå)
Tack för snabbt och förtydligande svar13G ekrar är 2,34 mm, 14G 2 mm och 15G är 1,8 mm, du förväxlade 13G med 15G.
Anser du att jag borde frångå 3-kryss mönster med den tjockleken (givet att de inte är reducerade)?Tack för snabbt och förtydligande svar
Men som jag skrev ovan försöker jag hålla mig så metrisk som möjligt och har aldrig riktigt satt mig in i udda undervarianter av tummått.
Det kommer jag inte att ändra på om jag kan undvika det.
Dessutom är det så, vilket jag också har skrivit ovan, att såpas onödigt tjocka ekrar som >2,3mm inte självklart ger hållbarare hjul utan snarare ökar risken för utmattningsbrott.
Varför?... frångå 3-kryss mönster med den tjockleken (givet att de inte är reducerade)?
Jag funderade på om det kunde vara en konstruktion som minskar spänning och tar till vara på fördelarna.Varför?
wheelbuilder.com
Anser du att jag borde frångå 3-kryss mönster med den tjockleken (givet att de inte är reducerade)?
Möjligen att 4X-ekring skulle ge en aning mer flex, men inte minskad spänning, men det är inte säkert att det funkar med 4X-ekring. Kolla tex i ekerlängdskalkylatorn jag länkade till ovan, den ger mer info än endast ekerlängd tex ekerspänningsskillnad mellan hjulets sidor och även avstånd mellan ekerhuvud <=> korsande eker.Jag funderade på om det kunde vara en konstruktion som minskar spänning och tar till vara på fördelarna.
Den stora ekerspänningsskillnaden när ett hjul belastas är en ekerspänningsminskningTillägg, att tjockare ekrar lättare skulle leda till utmattningsbrott håller jag inte som självklart. Jag ser ingen anledning att tvivla på det du säger, men den typen av intuition för tjocklek kontra spänning gällande livslängd hyser jag inte.
Styrfrågan kanske redan är avgjord för TS, men original hade den ett bockstyre med "randonneur-böj", åtminstone på min Continental. Överdraget med tjockt skumgummi. Riktigt skönt, som jag minns det.H
Kommer en kort ram lättare till sin rätt med bockstyre? Cockpiten hamnar ju längre fram men sittställningen är något aggressivare så svårt att veta.
Och det börjar bli svårt att hitta 7-delade kassetter. Men jag trodde du skulle använda ekrarna du själv gängar?Sakta framåt.
Bakhjulet fick idag en ny fälg med Skeppshult-märkning på. Fälgen har använts med fotbroms och är i gott skick.
För att underlätta lite satte jag ihop fälgarna med buntband i ventilhålen, sedan flyttades ekrarna över en och en.
Bodyn känns bra... Men överväger att byta till en för 8-delad kassett istället.
Kanske är 3x7 lite i snålaste laget när man cyklar långt och med packning.
Hjullager och axel fick ett dopp i alifatnafta och sedan nytt fett.
Som sagt, sakta men säkert framåt.
De här skumgummihandtagen för bockstyren är nice, använder sådan på mina cyklar :)Styrfrågan kanske redan är avgjord för TS, men original hade den ett bockstyre med "randonneur-böj", åtminstone på min Continental. Överdraget med tjockt skumgummi. Riktigt skönt, som jag minns det.
Undviker helst bockstyre, men absolut Mo Do Lo styre med rsx-brifters va orginal på denna.Styrfrågan kanske redan är avgjord för TS, men original hade den ett bockstyre med "randonneur-böj", åtminstone på min Continental. Överdraget med tjockt skumgummi. Riktigt skönt, som jag minns det.
Min bror behövde nya däck och jag beställde från Rose, när jag såg att de sålde finaDeore-baknav för 200 kr blev det ett par sådana till nya hjul för mig. Rose hade också bra pris på ekrar, 2 kr styck för DT Champ och 3,50 kr för reducerade DT Comp.Fortsätter grubblerier här.
Tack för hjälpen förresten, @HåkanC och @aben, ni är klippor. Jag mätte hel bodyn inte bara splinesen, därav mina 34 mm.
Som jag ser det har jag tre alternativ.
i) Köra 7-delat. Möjligen köpa ett par kassetter när man väl köper.
ii) Se om jag hittar en kompatibel body till navet. Detta känns inte alls aktuellt. Möjligen kommer både axellängd och centrering spöka.
iii) Skita i rsx-navet och gå vidare.
Just nu känns alternativ iii mest aktuellt. Tyvärr äger jag mest nav för sjudelat vid en snabb inventering men skam den som ger sig. Det finns en nav för skivbroms som jag sneglat på ett tag, kanske blir det en ny fälgtransplantation i dagarna.
På så sätt slipper jag också leta reglage eftersom jag redan har ett par 3-8:or. ?
Fortsätter grubblerier här.
Fälgtransplantation när du skall byta nav och vill du ha skivbromsnav? Är det inte fälgbromsar på Nishikin? Vill du kanske bygga hjul för framtida skivbromscykel? Och vad är det för bakgaffelbredd på Nishikin? Moderna skivbromsnav är (minst) 135mm OLD, fälgbromsade cyklar blev 130mm ngn gång på 80/90-taletiii) Skita i rsx-navet och gå vidare.
Just nu känns alternativ iii mest aktuellt. Tyvärr äger jag mest nav för sjudelat vid en snabb inventering men skam den som ger sig. Det finns en nav för skivbroms som jag sneglat på ett tag, kanske blir det en ny fälgtransplantation i dagarna.
Direktlänka gärna till det fina Deore-baknavet för 200 kr så att @waikato enklare kan se om det är intressant för honom.jag beställde från Rose, när jag såg att de sålde finaDeore-baknav för 200 kr blev det ett par sådana till nya hjul för mig.
Fälgtransplantation när du skall byta nav och vill du ha skivbromsnav? Är det inte fälgbromsar på Nishikin? Vill du kanske bygga hjul för framtida skivbromscykel? Och vad är det för bakgaffelbredd på Nishikin? Moderna skivbromsnav är (minst) 135mm OLD, fälgbromsade cyklar blev 130mm ngn gång på 80/90-talet
Direktlänka gärna till det fina Deore-baknavet för 200 kr så att @waikato enklare kan se om det är intressant för honom.
Bra att du åtminstone har ordning på dina delar, jag har det verkligen inte.Njea, alltså, skivbromsnavet är redan monterat på en fälg, men den är inte fälgbromsredo, därav ännu en transplantation.
Det navet verkar endast finnas som 36-håls, funkar det för dig?Tror jag hittade dom.
![]()
Deore FH-T610 QR rear wheel hub | ROSE Bikes
· compatible with 7*4-/8-/9-/10-speed HG/IG<br /> · micro gearing in twww.rosebikes.se
Om jag ger det intrycket ber jag om ursäkt. ?Bra att du åtminstone har ordning på dina delar, jag har det verkligen inte.
36 håls är det jag räknade med, alla fälgar jag har är 36:or.Det navet verkar endast finnas som 36-håls, funkar det för dig?
Jag har inte testat dem än! De nav som sitter på nu är de billigaste av de billigaste, Acera eller under tror jag, och trots idogt cyklande i mer än ett år och över tusen mil med de naven är de fortfarande hur fina som helst i gången.Baknavet passar inte. Jag har 130 mm mellan dropoutsen, navet är minst 10 mm bredare. Mer än jag vill bända också med andra ord.
Ska se om det inte blir en order från rosebikes i helgen. Ett nav som är @aben-certifierat skulle jag känna mig mer än trygg med.
Jag har inte testat dem än! De nav som sitter på nu är de billigaste av de billigaste, Acera eller under tror jag, och trots idogt cyklande i mer än ett år och över tusen mil med de naven är de fortfarande hur fina som helst i gången.
Kolla om det går att slipa lite på axel och vänsterdistans. Min Miyata är för 126 mm nav och det som sitter på är 135 mm men efter att axel och distans tagits av några mm går navet in utan att bakgaffeln behöver bändas ut, gick hur lätt som helst att fixa och original snabbkoppling fungerade faktiskt också, men annars kan man byta ut den.
Deorenavet är 135 mm men motsvarande för lvg är 130 mm, kostar lika mycket hos Rose. Jag köpte ett av var och det verkar vara samma nav förutom axellängden.