Nonsensical debate

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Kan någon ladda upp bilderna på den förstörda naturen igen? Jag vill se massakern!

På tal om 12 års förväntad läktid. Där min mormor och morfar bott i 35 år finns en skog. Där gick gubbarna med sina hundar flera gånger om dagen i alla tider (åtminstone mina första 25 levnadsår), men med tiden så gick både hundar och gubbar bort och ingen tog tyvärr vid. Nu är skogen helt igenväxt, som om ingenting har hänt Så har det varit i flera år nu. Jag har försökt ta mig fram men det är svårt. Finns inga spår av stigar numera. Rätt sorgligt faktiskt. Min barndomsskog! :D

MTB 4ever4

Ny medlem
Nonsensical debate
Hi Mr Edvinsson. Hope you will have great evening at tomorrows crusing.
The issue here on this thead is not that I dislike people having fun on their MTB:s, it is quite the oposite I love MTB.
But, as I have said before I very much dislike the criminal activities that you (among others) performed on Långängen natural reserve past saturday. Such activities destroies for all of us. I surely hope that this case goes to Court.

Nonsensical debate
Well, for you who misses the pictures of the damage at Långängen nature reserv, stay tune, I will go out there tomorrow to take some.
Shame on you MTB bikers who made all the wounds in the forest.
Hi,
I was among the riders last weekend and I have mixed opinions about what happened. It is true, enduro trails leave a mark in the forest. Trails can look like scars, damages to the inherent value of untouched nature. On the other hand, these "scars" might not be as ecologically devasting as others, which are more accepted and permanent. The impact of those trails is negligible in comparison to the barren land of the ski slope or the golf course just on the other side of the road. So if you want to take photos of "wounds" to nature you should take photos of both and compare them.
This area is used recreationally for hiking, walking, running, horse riding, etc and it is even used for massive races like the Lidingoloppet. The "wounds" of these activities are gravel roads, and horse riding trails, parking spaces. Why are these permanent "wounds" made with excavators accepted and those made by riding bikes not? Any forest with MTB trails in it would look more natural than any man-made path. Multiple uses of the forest need to be all managed and well balanced so that the forest still has a strong ecological function while providing recreation to EVERYONE.
Nevertheless, I share your concern and I too would like to see more forest, both pristine and ridable, surrounding people's lives. We both want more beautiful forests, with and without trails. So, rather than fighting over details, we could team up to restore massively degraded land and minimize the impact of ALL what-was-forest use. For example, having a golf course with low-water inputs, low herbicide use, that don't destroy the ecosystem in which they are placed, but maintain the native landscapes, trees and meadows would be a much more meaningful action to preserve nature.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Hi Mr Edvinsson. Hope you will have great evening at tomorrows crusing.
The issue here on this thead is not that I dislike people having fun on their MTB:s, it is quite the oposite I love MTB.
But, as I have said before I very much dislike the criminal activities that you (among others) performed on Långängen natural reserve past saturday. Such activities destroies for all of us. I surely hope that this case goes to Court.
I haven’t been behind the bars on a MTB for 16months now so i don’t think I will attend the upcoming TisdagsRide this week ether.

The thing is that you don’t seems to have a problem with TisdagsRide that every week year in and year out rides in “forbidden” forests but are totally broken about this 150m long hill that nobody ever walked in du to it’s way to steep and gnarly....so I have hard to believe you are who you say you are. 🤷‍♂️

And by the way.
The statistics on the trails used shows that people have ridden them for at least 7months now.

But you may have missed that because you don’t normally visit that part of the forest.

Makten

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Är det inte ganska mystiskt att det är massa nya medlemmar som registrerat sig bara för att gnöla om det här? Har aldrig hänt i nån tidigare tråd vad jag vet.

Edit: Aha, ser nu att det redan påpekats och åtgärdats.

Fundadores

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Hi,
I was among the riders last weekend and I have mixed opinions about what happened. It is true, enduro trails leave a mark in the forest. Trails can look like scars, damages to the inherent value of untouched nature. On the other hand, these "scars" might not be as ecologically devasting as others, which are more accepted and permanent. The impact of those trails is negligible in comparison to the barren land of the ski slope or the golf course just on the other side of the road. So if you want to take photos of "wounds" to nature you should take photos of both and compare them.
This area is used recreationally for hiking, walking, running, horse riding, etc and it is even used for massive races like the Lidingoloppet. The "wounds" of these activities are gravel roads, and horse riding trails, parking spaces. Why are these permanent "wounds" made with excavators accepted and those made by riding bikes not? Any forest with MTB trails in it would look more natural than any man-made path. Multiple uses of the forest need to be all managed and well balanced so that the forest still has a strong ecological function while providing recreation to EVERYONE.
Nevertheless, I share your concern and I too would like to see more forest, both pristine and ridable, surrounding people's lives. We both want more beautiful forests, with and without trails. So, rather than fighting over details, we could team up to restore massively degraded land and minimize the impact of ALL what-was-forest use. For example, having a golf course with low-water inputs, low herbicide use, that don't destroy the ecosystem in which they are placed, but maintain the native landscapes, trees and meadows would be a much more meaningful action to preserve nature.
Really, trying to compare golf to MTB enduro racing on Lidingö of all places. 😂👌 this thread is hilarious.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Really, trying to compare golf to MTB enduro racing on Lidingö of all places. 😂👌 this thread is hilarious.

No, it's absolutely relevant, and not only on Lidingö. Huge areas are cut, flattened, grassed, as M* writes probably maintained with the help of chemicals, and off limits to most of the people using the areas, on Lidingö, Nackareservatet, and other places. But nobody complains about what should really be the scandal.
And @MTB 4ever4: you say you like mtb, but *want* this to go go court thereby maximising the possible damage to the mtb-biking in Sweden? Did you really think that through or what are your agenda?

Senast ändrad:

Jonatanmohlin

Aktiv medlem
Nonsensical debate
För er/oss miljömuppar behöver det inte vara så tragiskt med de här massiva woundsen i marken. Faktum är att man använder just enduromotocyklister för att riva upp mark och på så vis kunna öka den biologiska mångfalden. Om det är så i det här läget och i den här marken, det vet jag inte. Men omöjligt är det åtminstone inte.

Fundadores

Aktiv medlem
Nonsensical debate
No, it's absolutely relevant, and not only on Lidingö. Huge areas are cut, flattened, grassed, as Matteo writes probably maintained with the help of chemicals, and off limits to most of the people using the areas, on Lidingö, Nackareservatet, and other places. But nobody complains about what should really be the scandal.
And @MTB 4ever4: you say you like mtb, but *want* this to go go court thereby maximising the possible damage to the mtb-biking in Sweden? Did you really think that through or what are your agenda?
You are absolutely right, but trying to convince people on Lidingö that...

kais01

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Är det inte ganska mystiskt att det är massa nya medlemmar som registrerat sig bara för att gnöla om det här? Har aldrig hänt i nån tidigare tråd vad jag vet.

Edit: Aha, ser nu att det redan påpekats och åtgärdats.
verkligen!

tyder väl på att man är medveten om att vara ute i ogjort väder.

toppa det sedan med poster på engelska där det är uppenbart att det inte är ens egna språk.

Cristoffer.c

Ny medlem
Nonsensical debate
I haven’t been behind the bars on a MTB for 16months now so i don’t think I will attend the upcoming TisdagsRide this week ether.

The thing is that you don’t seems to have a problem with TisdagsRide that every week year in and year out rides in “forbidden” forests but are totally broken about this 150m long hill that nobody ever walked in du to it’s way to steep and gnarly....so I have hard to believe you are who you say you are. 🤷‍♂️

And by the way.
The statistics on the trails used shows that people have ridden them for at least 7months now.

But you may have missed that because you don’t normally visit that part of the forest.
So It's not even making the trails that I'm complaining about? Is it illegal to have a rejs, even if it would have been trails there? Like the actuall gathering of people and comparing time?

kais01

Aktiv medlem
Nonsensical debate
För er/oss miljömuppar behöver det inte vara så tragiskt med de här massiva woundsen i marken. Faktum är att man använder just enduromotocyklister för att riva upp mark och på så vis kunna öka den biologiska mångfalden. Om det är så i det här läget och i den här marken, det vet jag inte. Men omöjligt är det åtminstone inte.

problemet med motorcyklisters spår är tvåfalt;

dels tycks de bara förmögna att köra exakt samma linje varv efter varv.

dels tycks de mentalt oförmögna att stoppa sitt nedgrävande av sina smala spår innan de blivit så djupa att de är oframkomliga.

H.

Aktiv medlem
Nonsensical debate
So, just to get the facts straight. The trails were already there. The matesrace/timed training took place at Ekholmsnäs ski slope which is not a nature park.

kais01

Aktiv medlem
Nonsensical debate
om allt är skött på ett naturvänligt sätt varför isf försöka gå under radarn med extra hitte på-alias?

mystiken tätnar.

poqa

Aktiv medlem
Nonsensical debate
So It's not even making the trails that I'm complaining about? Is it illegal to have a rejs, even if it would have been trails there? Like the actuall gathering of people and comparing time?
Det är verkligen inte olagligt att anordna tävling/träningar. Svartrejs är det ju endast i bemärkelsen att de inte är tävlingar saktionerade av SCF. Har inget med lagen att göra.

Vad jag kan se i infomationsbladet för resevatet, så finns det heller inga begränsningar i rätten att hålla tävlingar eller cykla i området. https://uploads.naturkartan.se/uploads/production/site_pdf/file/23/folder_8sid_071118.pdf

So, just to get the facts straight. The trails were already there. The matesrace/timed training took place at Ekholmsnäs ski slope which is not a nature park.
Isåfall är det ju inte ens att betrakta som olämpligt att cykla där.

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Är väl olagligt att hålla tävlingar på annans mark utan tillstånd från polis o markägare och hävda på allemansrätten. Men i ett reservat är ju allemansrätten åsidosatt så där borde man ju få ha tävlingar;)

Fundadores

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Är väl olagligt att hålla tävlingar på annans mark utan tillstånd från polis o markägare och hävda på allemansrätten. Men i ett reservat är ju allemansrätten åsidosatt så där borde man ju få ha tävlingar;)
Om det inte finns förhållningsregler kring detta. Som i Lunsen i Uppsala. Tillstånd krävs för tävlingar.

MTB 4ever4

Ny medlem
Nonsensical debate
Some of you are right and some of you are wrong.
Later this week I will give you the full story of the event that was performed on Lidingö. Including how the alias Ollie_B have been working on the trails for almost a year (as he wrote before he deleted everything about the race).
Everything is very well documented by the organizers and participant, and those of you who are intrested will be able to take part of it later on.

Joppe_k

Medlem
Nonsensical debate
Thank you to everyone that attended today. Really sorry about having to close the stages but it just takes one angry man with nothing better to do. Unfortunately the secret is out about SBRs on happyride. Anything I organise in the future will be on a private members only basis.

That aside I'm gad we savaged something from the day. See you all soon
Har inte haft möjlighet att se några bilder på "skadorna", men det låter överlag som ett tämligen olämpligt tilltag:
  1. Det faktum att TS ser det som nödvändigt att radera sina inlägg i den här tråden.
  2. Att personen i fråga har spärrat sin profil så att man inte kan se info.
  3. Att någon "arg gubbe" ur allmänheten verkar ha reagerat och fått dem att avbryta sitt rejs.
  4. Att TS enligt ovanstående text (som lyckligtvis räddats i form av ett citat) uppenbarligen verkar veta att deras "svartrejs" är en tveksam aktivitet.
Det finns många av oss som anstränger sig för att vår hobby ska vara accepterad så att vi får utökade rättigheter att cykla i skog och mark snarare än begränsade rättigheter. Kudos till @trailbiker till exempel, som postade ovan, angående Nickspåret i Ursvik. Jag var och kollade in det häromdagen och det ser grymt ut! Ser fram emot att få testcykla det. Jag är även otroligt tacksam för de etableringar som finns kring Fiskartorpet (min vanliga runda), även det i en nationalpark.

Om vi vill bättra på vårt rykte bland allmänheten och beslutsfattare så behöver vi ta itu med användare som TS. Det är sånt här som ger oss dåligt rykte.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Nonsensical debate
@Joppe_k
Att snittslar blir nerrivna händer alla typer av tävlingar. Till exempel är det ett ständigt återkommande problem är att OL-skärmar blir bortplockade. Det är inget specifikt för den här tävlingen.

Att färdiggorda MTB-spår som NICK och Fiskartorpet är... kass för MTB(sporten). Sämre kan det inte bli att vi blir hänvisade till specifika spår. Som det är nu har vi hela skogen.
Etablerade spår är bara en nödlösning som man får ta till när inget annat bjuds (typ NICK).

Stalle

Senast ändrad:

Kung Stalle

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Later this week I will give you the full story of the event that was performed on Lidingö. Including how the alias Ollie_B have been working on the trails for almost a year (as he wrote before he deleted everything about the race).
Everything is very well documented by the organizers and participant, and those of you who are intrested will be able to take part of it later on.
Härligt att du sitter inne på det slutgiltiga svaret! Utan nyanser, utan särskilt mycket kunskap! Kämpa!

Stalle

Joppe_k

Medlem
Nonsensical debate
@Joppe_k
Att snittslar blir nerrivna händer alla typer av tävlingar. Till exempel är det ett ständigt återkommande problem är att OL-skärmar blir bortplockade. Det är inget specifikt för den här tävlingen.

Att färdiggorda MTB-spår som NICK och Fiskartorpet är... kass MTB. Sämre kan det inte bli att vi blir hänvisade till specifika spår. Som det är nu har vi hela skogen.
Etablerade spår är bara en nödlösning som man får ta till när inget annat bjuds (typ NICK).

Stalle
Kan väl inte riktigt hålla med om att färdiggjorda MTB-spår är "kass MTB", men jag kan absolut hålla med om att det vore trist att enbart vara förevisad till iordningsställda MTB-leder. Så ser dock verkligheten ut för stora delar av världen som inte har någon allemansrätt att luta sig mot, samt för motorcrossåkare och e-MTB. Jag ser det som en frihet under ansvar att sköta cyklandet snyggt så att vi kan fortsätta ha denna rättighet.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Nonsensical debate
@Joppe_k
Jag skrev fel :-) "kass för MTB(sporten)" menade jag.
Det var inte dåliga MTB-spår. (även om jag tycker att byggda spår oftast är tråkiga men det är ju jag).

Ja MTBandet är ju lite ansatt i STHLM. Fornstigen får man ju inte längre cykla på. Slitaget är stort. Kan på många sätt tycka att det är konstigt att det inte hänt mer med tanke på ökningen av MTBare som skett de senaste 10 åren.
Så mer personligt ansvar. Det säger jag inte emot!

Stalle

poqa

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Såhär ("tror") jag att det är:
-Polis kan inte ge någon rätt att hålla tävling på annans mark, men ansvarar för tillstånd på kommunens mark.
-Skogen är inte detaljplanerat område och ansökan till polis behövs därför inte för användande av offentlig plats eller offentlig tillställning (idrottsevenemang på offentlig plats).
-Om det inte finns ett förbud från kommunens sida att hålla tävlingar i naturreservatet så är det enligt ovan tillåtet. Naturligtvis inom ramen för reservatets övriga föreskrifter.

Men jag är ju ingen jurist/polis/kommunanställd så vad vet jag?

Crossmax

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Strange how MTB 4ever4 started posting this past weekend and only on this topic. Maybe a better nickname would be MTBforum SinceSaturday4?

Henrik83

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Såhär ("tror") jag att det är:
-Polis kan inte ge någon rätt att hålla tävling på annans mark, men ansvarar för tillstånd på kommunens mark.
-Skogen är inte detaljplanerat område och ansökan till polis behövs därför inte för användande av offentlig plats eller offentlig tillställning (idrottsevenemang på offentlig plats).
-Om det inte finns ett förbud från kommunens sida att hålla tävlingar i naturreservatet så är det enligt ovan tillåtet. Naturligtvis inom ramen för reservatets övriga föreskrifter.

Men jag är ju ingen jurist/polis/kommunanställd så vad vet jag?
För en av de populärare nedförscyklingsskogarna där det tidigare arrangerats SBR så krävs först tillstånd för offentlig tillställning av Polisen. Ska väg, gång- eller cykelbana ingå i tävlingen så behövs även tillstånd från Länsstyrelsen. Därefter kan man ansöka hos kommunen om upplåtelse av offentlig plats, får du väl igenom den ansökan så tar miljö- & samhällsbyggnadsförvaltningen över och nekar upplåtelse för cykeltävling i naturreservat. Frågan har vandrat x antal gånger på berört kommunhus med samma resultat varenda gång. Detta trots att det är redan fullt etablerade stigar som legat till grund för ansökningarna.

poqa

Aktiv medlem
Nonsensical debate
För en av de populärare nedförscyklingsskogarna där det tidigare arrangerats SBR så krävs först tillstånd för offentlig tillställning av Polisen. Ska väg, gång- eller cykelbana ingå i tävlingen så behövs även tillstånd från Länsstyrelsen. Därefter kan man ansöka hos kommunen om upplåtelse av offentlig plats, får du väl igenom den ansökan så tar miljö- & samhällsbyggnadsförvaltningen över och nekar upplåtelse för cykeltävling i naturreservat. Frågan har vandrat x antal gånger på berört kommunhus med samma resultat varenda gång. Detta trots att det är redan fullt etablerade stigar som legat till grund för ansökningarna.
Väg får man försöka undvika!
Det skiljer sig säker mellan kommuner också såklart.

josofin

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Förstår inte vad du tror att du ska kunna bidra med? De som är intresserade, de som har varit aktiva på Happy i mer än en vecka, vet redan allt det där, och mer bakgrundsinformation därtill, som du uppenbarligen saknar... Att gå med i ett forum där man aldrig varit aktiv förut, bara för att skapa och underhålla konflikt, det känns minst sagt märkligt...(ligger det någon personlig konflikt med TS begraven här 🤔) Tips; lägg inte din tid på att försöka överbevisa något, ut och cykla istället så blir du säkert mycket gladare!

ething

Aktiv medlem
Nonsensical debate
problemet med motorcyklisters spår är tvåfalt;

dels tycks de bara förmögna att köra exakt samma linje varv efter varv.

dels tycks de mentalt oförmögna att stoppa sitt nedgrävande av sina smala spår innan de blivit så djupa att de är oframkomliga.
Visst är det underbart när någon som uppenbarligen inte kan något om sporten yttrar, lite som när bilister berättar hur man skall cykla på vägen.

För de som "kan" köra enduro så undviker man de djupa spåren och dessutom kör man där tillstånd finns. De som är ute i skogen oplanerat ger samma problem som debatten om nybörjare i svarta spår i Bike parks.

kais01

Aktiv medlem
Nonsensical debate
precis min åsikt. men varken insikten att sprida spåren eller köra där det är tillåtet har sas nått ända fram.

rix

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Sounds great, always good with this extra coverage since much of these local events won’t make it to Pinkbike. Maybe you can get it published there.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer