Nonsensical debate

Barometer

Aktiv medlem
Nonsensical debate
I sann grönköpingsanda skulle jag föreslå att man fortsättningsvis anordnar endurotävlingar så sträckorna går uppför istället för nedför backarna. Det borde reducera slitaget på naturen betydligt.

NickPick

Aktiv medlem
Nonsensical debate
För er/oss miljömuppar behöver det inte vara så tragiskt med de här massiva woundsen i marken. Faktum är att man använder just enduromotocyklister för att riva upp mark och på så vis kunna öka den biologiska mångfalden. Om det är så i det här läget och i den här marken, det vet jag inte. Men omöjligt är det åtminstone inte.

Den där ursäkten har endurocyklister annat sedan jag var liten för att köra sönder exakt hur dom vill. Det är ganska ovanligt att ens dom blir tillfrågade. 99% av åkningen är sjukt negativ och förstör och eller lämnar spår i årtionden. Blanda inte in detta i cykling, tack.

trailbiker

Aktiv medlem
Nonsensical debate
@Joppe_k
Jag skrev fel :-) "kass för MTB(sporten)" menade jag.
Det var inte dåliga MTB-spår. (även om jag tycker att byggda spår oftast är tråkiga men det är ju jag).

Ja MTBandet är ju lite ansatt i STHLM. Fornstigen får man ju inte längre cykla på. Slitaget är stort. Kan på många sätt tycka att det är konstigt att det inte hänt mer med tanke på ökningen av MTBare som skett de senaste 10 åren.
Så mer personligt ansvar. Det säger jag inte emot!

Stalle
På Lovön är ju ett nytt spår framtaget och godkänt tack vare ett gott samarbete med Länsstyrelsen och Statens Fastighetsverk. Så Fornstigen gick till pensionärerna, cyklisterna fick en ny stig.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Nonsensical debate
På Lovön är ju ett nytt spår framtaget och godkänt tack vare ett gott samarbete med Länsstyrelsen och Statens Fastighetsverk. Så Fornstigen gick till pensionärerna, cyklisterna fick en ny stig.
Jag killgissar lite här... MTBarna fick en annan (förmodligen redan en mestadels befintlig stig) att köra på. Med andra ord en stig de redan kunna kört på men de får inte längre köra på Fornstigen. De facto minus en stig.
Rätta mig om jag har fel. Vilket jag förhoppningsvis har.

Men!!! det är inte så illa. Nästan samma på Bogesund och det blev ju riktigt bra!

Stalle

ething

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Den där ursäkten har endurocyklister annat sedan jag var liten för att köra sönder exakt hur dom vill. Det är ganska ovanligt att ens dom blir tillfrågade. 99% av åkningen är sjukt negativ och förstör och eller lämnar spår i årtionden. Blanda inte in detta i cykling, tack.
Japp, det är en så dålig ursäkt så att till och med Landskrona Kommun och Naturvårdsverket går på den...

Ollie_B

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Good morning everyone.

For those of you that know me you know I'm not a nasty person and I would not intentionally go out of my way to upset people. I'm an avid mountain biker and since moving to Sweden I have been blown away by the size of the mtb community and been thankful of how accepting they are to a foreigner that after two years still has little to no grasp of the language and I wanted to give something back.

I had been riding these tracks for a few months mostly on my own occasionally with a couple more people and nobody seemed to have a problem, I was a bit blindsided by the want to share these tracks with more riders and over reached. I have spoken to a lot of the riders from the weekend to advise them that this area is no longer a riding spot and asked people to stay away. I'm also incredibly sorry I have brought a bad reputation to mountain bikers in Stockholm its really the last thing I wanted to happen.

There's a couple of things I'd like to clarify about the day:

- I taped up some tracks so people knew where they were going but as soon as I had a complaint I canceled the tracks in that area and moved to one spot that we had permission to ride on.

- Within five hours of the first bit of tape put up it was all down on the day with the exception of four small pieces that I missed and went to remove as soon as I had finished work on Monday.

- The tracks themselves are almost entirely on paths that pre-existed in the forest with some small sections that were over fresh ground.

I have walked in the area the last two days and made sure there's no rubbish left (of which I found none) or riders in the area (again I've seen none). I have also put some logs across trails to stop anyone who would continue to ride in the area. I met a lady who was upset about the actions of the weekend and we spoke for a while very amicably and I owned up to my mistakes and assured her nothing like this will happen again here.

What I did notice from my walk is that the forest with the falling leaves is already reclaiming the area for itself and with people leave it be it will swiftly be taken back. I came across a couple of make shift camping spots in the woods that have semi permanent structures made and rubbish spread in the area around them and this really sucks as it has more of a long term affect, I'm a nature lover after all.

I think its easy to forget when writing on the internet that there's someone behind the screen and honestly the thought of this carrying on and as said 'hoping it goes to court' is quite distressing, I get some people find it funny and like to add their piece but for me this is not helping the situation. I'm quite worried about the consequences of my mistake as there is absolutely no way i could afford such a thing.

I'm filled with remorse and regret about what happened upsetting other forest users and damaging the reputation of mountain bikers in the area. I appreciate that everyone has an opinion on this and its been good to see well structured comments from all sides but I would love for this to be left now and for all sides to accept my apology. From my side it really is lesson learnt and I can only apologize for the inconvenience and aggravation caused to everyone especially @MTB 4ever4 If you would like to meet and talk in person then I would gladly do so. Feel free to message me. Thank you everyone for taking the time to read this and I'm sorry for my lack of Swedish.

Sincerely,

Ollie

DanielS

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Var finns info om denna stig?
Finns trådar om fornstigen här där det diskuterats. Stigen finns på Trailforks men tror den är uppdelad i flera delar. Finns en del i facebook-grupper som "Ängby runners cykelavdelning", "Vi som cyklar på Ekerö/Lovön" m fl. Ska också finnas på skyltar vid parkeringar nu. Markerad med lila prickar på träden.

Jag bor relativt nära och har provcyklat delar av stigen. Den går visserligen till stor del på markerade leder som redan fanns men man har passat på att göra nya delar som dragits för att vara roligare för cyklister och det finns några "features" här och där.

Jag tycker det i stort blivit en bra lösning som man kommit fram till. Som det låtit tidigare så har det varit risk för cykelförbud på hela Lovön vilket hade varit tråkigt. Nu är det i stort sett bara Fornstigen där man förbjudit cykling och på övriga stigar/leder är det tillåtet.

ething

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Good morning everyone.

For those of you that know me you know I'm not a nasty person and I would not intentionally go out of my way to upset people. I'm an avid mountain biker and since moving to Sweden I have been blown away by the size of the mtb community and been thankful of how accepting they are to a foreigner that after two years still has little to no grasp of the language and I wanted to give something back.

I had been riding these tracks for a few months mostly on my own occasionally with a couple more people and nobody seemed to have a problem, I was a bit blindsided by the want to share these tracks with more riders and over reached. I have spoken to a lot of the riders from the weekend to advise them that this area is no longer a riding spot and asked people to stay away. I'm also incredibly sorry I have brought a bad reputation to mountain bikers in Stockholm its really the last thing I wanted to happen.

- I taped up some tracks so people knew where they were going but as soon as I had a complaint I canceled the tracks in that area and moved to one spot that we had permission to ride on.

- Within five hours of the first bit of tape put up it was all down on the day with the exception of four small pieces that I missed and went to remove as soon as I had finished work on Monday.

- The tracks themselves are almost entirely on paths that pre-existed in the forest with some small sections that were over fresh ground.

I have walked in the area the last two days and made sure there's no rubbish left (of which I found none) or riders in the area (again I've seen none). I have also put some logs across trails to stop anyone who would continue to ride in the area. I met a lady who was upset about the actions of the weekend and we spoke for a while very amicably and I owned up to my mistakes and assured her nothing like this will happen again here.

What I did notice from my walk is that the forest with the falling leaves is already reclaiming the area for itself and with people leave it be it will swiftly be taken back. I came across a couple of make shift camping spots in the woods that have semi permanent structures made and rubbish spread in the area around them and this really sucks as it has more of a long term affect, I'm a nature lover after all.

I think its easy to forget when writing on the internet that there's someone behind the screen and honestly the thought of this carrying on and as said 'hoping it goes to court' is quite distressing, I get some people find it funny and like to add their piece but for me this is not helping the situation. I'm quite worried about the consequences of my mistake as there is absolutely no way i could afford such a thing.

I'm filled with remorse and regret about what happened upsetting other forest users and damaging the reputation of mountain bikers in the area. I appreciate that everyone has an opinion on this and its been good to see well structured comments from all sides but I would love for this to be left now and for all sides to accept my apology. From my side it really is lesson learnt and I can only apologize for the inconvenience and aggravation caused to everyone especially @MTB 4ever4 If you would like to meet and talk in person then I would gladly do so. Feel free to message me. Thank you everyone for taking the time to read this and I'm sorry for my lack of Swedish.

Sincerely,

Ollie
Welcome to PC Sweden. First we complain that there are no activities and then we turn around and hope for the worst if someone dares to try an activity that wasn't pre-approved by "the elders of the internet". Swedes are like that and it's just to get used to the amount of Karens here. You tried something, got complaints and reacted on them. Kudos to you.

H.

Aktiv medlem
Nonsensical debate
good, Ollie:)
so why did you delete your comments?
Guess that's common sense when people start to swing the legal sword against you.

"Anything you say can and will be used against you in a court of law". Well, then it's better to just shut up. The swedish justice system is also quite clear on this: shut up through the whole legal process and you are more likely to get out free than if you say anything. So its common sense to stop talking the second someone starts to threat with legal actions.

I would do the same.

Ollie_B

Aktiv medlem
Nonsensical debate
[QUOTE = "H., Post: 3829299, member: 5777"]
Guess that's common sense when people start to swing the legal sword against you.

"Anything you say can and will be used against you in a court of law". Well, then it's better to just shut up. The swedish justice system is also quite clear on this: shut up through the whole legal process and you are more likely to get out free than if you say anything. So its common sense to stop talking the second someone starts to threaten with legal actions.

I would do the same.
[/ QUOTE]

This was my motivation for it exactly, thank you

Jimel

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Good morning everyone.

Sincerely,

Ollie
Nice respond Ollie and thank you for your great work at other places 😉 hope you still want to be a part of the ”comunity”.

kais01

Aktiv medlem
Nonsensical debate
[QUOTE = "H., Post: 3829299, member: 5777"]

"Anything you say can and will be used against you in a court of law". Well, then it's better to just shut up. The swedish justice system is also quite clear on this: shut up through the whole legal process and you are more likely to get out free than if you say anything. So its common sense to stop talking the second someone starts to threaten with legal actions.

I would do the same.
[/ QUOTE]

This was my motivation for it exactly, thank you
to keep tracks from growing over is generally considered a good deed albeit a legal grey zone already there.

and grumpy people might react.

making new tracks is a more sensible matter. being unobtrusive is important.

Nonsensical debate
Hej, det är jag igen.

Jag var ute och cyklade en sväng i skogen idag. Körde en stig som jag och H. och kanske freddan körde ett SBR på för fem år sen. Då hade vi krattat, skottat och kört upp den rätt bra till rejset och sen körde det väl runt 25-30 cyklister på den ett par gånger var. Den ser ut så här nu (se bild som bifogats nedan). Tydligen var vår stig så jävla tråkig att folk nu väljer att gena(för att slippa trampa uppför, latmaskar), eller ja, de flesta väljer att köra roligare stigar.

Det här var alltså, för fem år sedan, en uppkörd, tydlig stig. Visserligen inte samma terräng som visats på övriga bilder i den här tråden. Men ändå.

Tack för er uppmärksamhet, nu kryper jag in i grottan igen.

Bilagor

rix

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Hej, det är jag igen.

Jag var ute och cyklade en sväng i skogen idag. Körde en stig som jag och H. och kanske freddan körde ett SBR på för fem år sen. Då hade vi krattat, skottat och kört upp den rätt bra till rejset och sen körde det väl runt 25-30 cyklister på den ett par gånger var. Den ser ut så här nu (se bild som bifogats nedan). Tydligen var vår stig så jävla tråkig att folk nu väljer att gena(för att slippa trampa uppför, latmaskar), eller ja, de flesta väljer att köra roligare stigar.

Det här var alltså, för fem år sedan, en uppkörd, tydlig stig. Visserligen inte samma terräng som visats på övriga bilder i den här tråden. Men ändå.

Fy fan, naturen kommer aldrig vara den samma efter era tilltag.

kais01

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Hej, det är jag igen.

undrade var du tagit vägen konstigt nog förut just idag, när jag läste en av dina poster. och sen kom här kom ett bra inlägg!

stigar som inte används växer igen på några få år. faktiskt har det hävdats att även motorvägar skulle växa igen på cirka 50 år, om de lämnades i fred.

Schreddan

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Hej, det är jag igen.

Du är anmäld.
Jag ser fortfarande rådjur som irrar omkring där, helt utstörda. FEM ÅR efter ni/(vi?)skadade skogen.
Skickade in en till anmälan nu.

ooms

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Klart det växer igen, åtminstone för ögat. Det folk inte förstår är de permanenta skador som inte syns. Nu var väl detta iofs ett naturreservat (Långängen) så skogen saknar ekonomiskt värde, så den permanenta skadan här blir väl mer cyklisters rykte i allmänhetens ögon.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Vilka permanenta skador? Här hemma så går de med Skördare när de gallrar skogen. Det lär lämna ett större avtryck än några cykeldäck, men de träd som står kvar verkar växa tillräckligt för att några år senare kunna slutavverkas längs med marken ändå.

H.

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Klart det växer igen, åtminstone för ögat. Det folk inte förstår är de permanenta skador som inte syns. Nu var väl detta iofs ett naturreservat (Långängen) så skogen saknar ekonomiskt värde, så den permanenta skadan här blir väl mer cyklisters rykte i allmänhetens ögon.
På ställen med hög belastning av besökare ligger nog sällan det ekonomiska värdet i träden.

Men berätta gärna mer om permanenta osynliga skador som du sådär diskret förklarar att du förstår så mycket bättre än kreti och pleti.

Jimel

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Vilka permanenta skador? Här hemma så går de med Skördare när de gallrar skogen. Det lär lämna ett större avtryck än några cykeldäck, men de träd som står kvar verkar växa tillräckligt för att några år senare kunna slutavverkas längs med marken ändå.
Ja men då är det nödvändigt. Inte nödvändigt att dra nya spår för att cykla.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Du menar att om det är nödvändigt att åka med skogsmaskiner för att öka träden värde va? Om maskinerna förstör träden ökar inte värdet alltså kan de inte lämna permanenta skador på träden. Q.e.d.

Jimel

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Vadå nödvändigt?

I ett naturreservat som är instiftat bl.a. främst för " att bevara ett tätortsnära rekreationsområde av stor betydelse för allmänhetens friluftsliv" känns det rätt nödvändigt med spår tycker jag nog.
Då borde det ju ske lite mer uppstyrt tycker jag och inte något som vem som helst kan göra.

Du menar att om det är nödvändigt att åka med skogsmaskiner för att öka träden värde va? Om maskinerna förstör träden ökar inte värdet alltså kan de inte lämna permanenta skador på träden. Q.e.d.
Ja det borde väl vara därför dom gör det.

Såklart ska alla tro jag är emot allt bara för att jag tycker man ska jämföra rätt saker, en maskin i skogen behövs ju tydligen men spår i ett naturreservat där det redan är känsligt att cykla känns inte riktigt lika nödvändigt.

jonte987

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Det är väl inte en och samma person som tror på att värdet ökar av maskiner, minskar av cyklar och att det är synd om rådjuren...det krävs väl ett helt gäng tomtar för att täcka in det.

Vad jag förstått så är det att man stör jakten som är det stora problemet. Sen är min egen iakttagelse att om man jiddrar med dräneringsdike som kostat multum att gräva så blir det inte poppis.

Senast ändrad:

Aron

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Det finns många sätt att avverka skog. Skördare kör man för att det är billigast, det ger mest pengar på fickan idag. Det är inte den bästa avverkningsmetoden för att få bra virke även framöver. Men att skogen förlorar i värde är ju inte ett problem förrän om två tre generationer...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nonsensical debate
Orienteringstävling en Tiomila gick av stapeln i mina hemmaskogar för några år sedan, det såg förj-vligt ut på många ställen runt om i skogen efter tusentals passager. Två meter breda motorvägsstigar på många ställen och lera där den aldrig funnits i dagen förut.

Av detta syns nu intet.

havet

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Problemet är kanske till stor del att slirandet i naturen skedde i en kommun där det finns hög tillgång till olika slags kapital – socialt, ekonomiskt, kulturellt – och att upprördheten därför når andra nivåer än de hade gjort om samma sak skedde i en kommun i säg Norrbotten. När människor har god tillgång till olika sorters kapital riskerar också snedsteg att bestraffas i större utsträckning. Några spår i ett naturreservat som uppmärksammas på olika sätt i samhällets gemenskaper kan innebära att människor organiserar sig mot cykling i skogen generellt, och kanske inte bara i det specifika reservatet.

Jag tänker att vissa människor på Lidingö är måna om naturreservaten för att de representerar den goda miljösyn de själva har, med små små miniplättar av skog där allt är "orört" (vilket de små små miniplättarna i realiteten inte är, givetvis), och om mossan rivs upp i ett av dessa naturheliga rum så rivs det även i deras goda miljösyn. Dessutom stör det deras bild av naturen som en orörd plats. Att 60 procent av landets produktiva skogsmark har kalavverkats sedan 1950 och en stor del av skogarna numer är monokulturer där den biologiska mångfalden ideligen decimeras verkar inte kunna mäta sig med att cykla utanför stigarna i ett reservat. Det är absurt, men det som ligger nära är oftast det som upprör mest.

H.

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Tack för ett bra inlägg, havet!

För visst är det så att vi inte lever i ett jämlikt land. Sladdarna i marken är inte allvarliga på grund av naturvärden eller ekonomiska värden. Men när man sladdar på Lidingö sladdar man också på Maktens (ej @Makten) baksida. Och får man eliten mot sig kan det bli tråkigt. Jag tror inte att det är en slump att det är just på Lidingö, efter 50+ rallyn under mer än 10 år, som detta inträffar. Där finns gott om folk som både har egenskapen att bli kränkta av dylika aktiviteter och dessutom resurser att agera mot det.

ooms

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Vadå nödvändigt?

I ett naturreservat som är instiftat bl.a. främst för " att bevara ett tätortsnära rekreationsområde av stor betydelse för allmänhetens friluftsliv" känns det rätt nödvändigt med spår tycker jag nog.
Markägaren avgör vad som är nödvändigt. Allemansrätten ger rätt att passera på de stigar som finns, inte att anlägga nya.

När det gäller naturreservatet i fråga finns det föreskrifter som tydligt säger "Behovet av spår och leder anses vara täckt."

jonte987

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Rötterna tar skada och hela trädet får röta är väl teorin. Traktor ger inte dessa skador.

Självklart är det ägaren som bestämmer enligt lagen men det finns människans lag och så finns det en högre lag.

H.

Aktiv medlem
Nonsensical debate
Är rotröta dokumenterat vanligare på träd som står nära stigar? Orsaken är ju inte att rötterna i sig exponeras eller nöts utan ett svampangrepp som tar sig in genom skadade delar och sprids via rötterna. Det är framförallt ett problem vid avverkning/gallring där stubbar angrips.

Sen kan ju skador på rötter givetvis även påverka trädens växtkraft i övrigt. Även här borde det ju finnas dokumenterat om träd som växer längs stigar växer signifikant sämre än träden i övrigt i samma skog. Träd som växer längs vägar bruksr väl generellt vara livskrsftigare pga mer sol, men stigar går väl mer mellan träden så där kanske man inte kan se en sådan effekt.

Men jag förväntar mig att Ooms kan presentera en fin sammanställning av detta. Han förstår ju mer än folk i frågan.

Edit: och som jag skrev tidigare. Skogar där högt besökstryck av människor är ett problem har sällan de stora ekonomiska värdena i träden, utan i marken de står på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer