Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den där ursäkten har endurocyklister annat sedan jag var liten för att köra sönder exakt hur dom vill. Det är ganska ovanligt att ens dom blir tillfrågade. 99% av åkningen är sjukt negativ och förstör och eller lämnar spår i årtionden. Blanda inte in detta i cykling, tack.För er/oss miljömuppar behöver det inte vara så tragiskt med de här massiva woundsen i marken. Faktum är att man använder just enduromotocyklister för att riva upp mark och på så vis kunna öka den biologiska mångfalden. Om det är så i det här läget och i den här marken, det vet jag inte. Men omöjligt är det åtminstone inte.
![]()
Enduro bra för miljön | Tidningen Extrakt
Kvävenedfall och människans intensifierade bruk av mark är ett hot mot tusentals växt- och djurarter som är beroende av öppna livsmiljöer. Lösningen kan vara motorcyklar som kör sönder marken och…www.extrakt.se
I sann grönköpingsanda skulle jag föreslå att man fortsättningsvis anordnar endurotävlingar så sträckorna går uppför istället för nedför backarna. Det borde reducera slitaget på naturen betydligt.
@Joppe_k
Jag skrev fel :-) "kass för MTB(sporten)" menade jag.
Det var inte dåliga MTB-spår. (även om jag tycker att byggda spår oftast är tråkiga men det är ju jag).
Ja MTBandet är ju lite ansatt i STHLM. Fornstigen får man ju inte längre cykla på. Slitaget är stort. Kan på många sätt tycka att det är konstigt att det inte hänt mer med tanke på ökningen av MTBare som skett de senaste 10 åren.
Så mer personligt ansvar. Det säger jag inte emot!
Stalle
Pratar vi motorburen enduro så håller jag med dig men trampad enduro, definitivt.I detta fall tror jag tvärtom faktiskt.
Jag killgissar lite här... MTBarna fick en annan (förmodligen redan en mestadels befintlig stig) att köra på. Med andra ord en stig de redan kunna kört på men de får inte längre köra på Fornstigen. De facto minus en stig.På Lovön är ju ett nytt spår framtaget och godkänt tack vare ett gott samarbete med Länsstyrelsen och Statens Fastighetsverk. Så Fornstigen gick till pensionärerna, cyklisterna fick en ny stig.
Pratar vi motorburen enduro så håller jag med dig men trampad enduro, definitivt.
Det är svårt att hasa uppför en backe med låst bakhjul om man säger så..
Den där ursäkten har endurocyklister annat sedan jag var liten för att köra sönder exakt hur dom vill. Det är ganska ovanligt att ens dom blir tillfrågade. 99% av åkningen är sjukt negativ och förstör och eller lämnar spår i årtionden. Blanda inte in detta i cykling, tack.
På Lovön är ju ett nytt spår framtaget och godkänt tack vare ett gott samarbete med Länsstyrelsen och Statens Fastighetsverk. Så Fornstigen gick till pensionärerna, cyklisterna fick en ny stig.
I'm quite worried about the consequences of my mistake as there is absolutely no way i could afford such a thing.
Finns trådar om fornstigen här där det diskuterats. Stigen finns på Trailforks men tror den är uppdelad i flera delar. Finns en del i facebook-grupper som "Ängby runners cykelavdelning", "Vi som cyklar på Ekerö/Lovön" m fl. Ska också finnas på skyltar vid parkeringar nu. Markerad med lila prickar på träden.Var finns info om denna stig?
Good morning everyone.
For those of you that know me you know I'm not a nasty person and I would not intentionally go out of my way to upset people. I'm an avid mountain biker and since moving to Sweden I have been blown away by the size of the mtb community and been thankful of how accepting they are to a foreigner that after two years still has little to no grasp of the language and I wanted to give something back.
I had been riding these tracks for a few months mostly on my own occasionally with a couple more people and nobody seemed to have a problem, I was a bit blindsided by the want to share these tracks with more riders and over reached. I have spoken to a lot of the riders from the weekend to advise them that this area is no longer a riding spot and asked people to stay away. I'm also incredibly sorry I have brought a bad reputation to mountain bikers in Stockholm its really the last thing I wanted to happen.
There's a couple of things I'd like to clarify about the day:
- I taped up some tracks so people knew where they were going but as soon as I had a complaint I canceled the tracks in that area and moved to one spot that we had permission to ride on.
- Within five hours of the first bit of tape put up it was all down on the day with the exception of four small pieces that I missed and went to remove as soon as I had finished work on Monday.
- The tracks themselves are almost entirely on paths that pre-existed in the forest with some small sections that were over fresh ground.
I have walked in the area the last two days and made sure there's no rubbish left (of which I found none) or riders in the area (again I've seen none). I have also put some logs across trails to stop anyone who would continue to ride in the area. I met a lady who was upset about the actions of the weekend and we spoke for a while very amicably and I owned up to my mistakes and assured her nothing like this will happen again here.
What I did notice from my walk is that the forest with the falling leaves is already reclaiming the area for itself and with people leave it be it will swiftly be taken back. I came across a couple of make shift camping spots in the woods that have semi permanent structures made and rubbish spread in the area around them and this really sucks as it has more of a long term affect, I'm a nature lover after all.
I think its easy to forget when writing on the internet that there's someone behind the screen and honestly the thought of this carrying on and as said 'hoping it goes to court' is quite distressing, I get some people find it funny and like to add their piece but for me this is not helping the situation. I'm quite worried about the consequences of my mistake as there is absolutely no way i could afford such a thing.
I'm filled with remorse and regret about what happened upsetting other forest users and damaging the reputation of mountain bikers in the area. I appreciate that everyone has an opinion on this and its been good to see well structured comments from all sides but I would love for this to be left now and for all sides to accept my apology. From my side it really is lesson learnt and I can only apologize for the inconvenience and aggravation caused to everyone especially @MTB 4ever4 If you would like to meet and talk in person then I would gladly do so. Feel free to message me. Thank you everyone for taking the time to read this and I'm sorry for my lack of Swedish.
Sincerely,
Ollie
Guess that's common sense when people start to swing the legal sword against you.good, Ollie:)
so why did you delete your comments?
Good morning everyone.
For those of you that know me you know I'm not a nasty person and I would not intentionally go out of my way to upset people. I'm an avid mountain biker and since moving to Sweden I have been blown away by the size of the mtb community and been thankful of how accepting they are to a foreigner that after two years still has little to no grasp of the language and I wanted to give something back.
I had been riding these tracks for a few months mostly on my own occasionally with a couple more people and nobody seemed to have a problem, I was a bit blindsided by the want to share these tracks with more riders and over reached. I have spoken to a lot of the riders from the weekend to advise them that this area is no longer a riding spot and asked people to stay away. I'm also incredibly sorry I have brought a bad reputation to mountain bikers in Stockholm its really the last thing I wanted to happen.
There's a couple of things I'd like to clarify about the day:
- I taped up some tracks so people knew where they were going but as soon as I had a complaint I canceled the tracks in that area and moved to one spot that we had permission to ride on.
- Within five hours of the first bit of tape put up it was all down on the day with the exception of four small pieces that I missed and went to remove as soon as I had finished work on Monday.
- The tracks themselves are almost entirely on paths that pre-existed in the forest with some small sections that were over fresh ground.
I have walked in the area the last two days and made sure there's no rubbish left (of which I found none) or riders in the area (again I've seen none). I have also put some logs across trails to stop anyone who would continue to ride in the area. I met a lady who was upset about the actions of the weekend and we spoke for a while very amicably and I owned up to my mistakes and assured her nothing like this will happen again here.
What I did notice from my walk is that the forest with the falling leaves is already reclaiming the area for itself and with people leave it be it will swiftly be taken back. I came across a couple of make shift camping spots in the woods that have semi permanent structures made and rubbish spread in the area around them and this really sucks as it has more of a long term affect, I'm a nature lover after all.
I think its easy to forget when writing on the internet that there's someone behind the screen and honestly the thought of this carrying on and as said 'hoping it goes to court' is quite distressing, I get some people find it funny and like to add their piece but for me this is not helping the situation. I'm quite worried about the consequences of my mistake as there is absolutely no way i could afford such a thing.
I'm filled with remorse and regret about what happened upsetting other forest users and damaging the reputation of mountain bikers in the area. I appreciate that everyone has an opinion on this and its been good to see well structured comments from all sides but I would love for this to be left now and for all sides to accept my apology. From my side it really is lesson learnt and I can only apologize for the inconvenience and aggravation caused to everyone especially @MTB 4ever4 If you would like to meet and talk in person then I would gladly do so. Feel free to message me. Thank you everyone for taking the time to read this and I'm sorry for my lack of Swedish.
Sincerely,
Ollie
Vem ändrade den ursprungliga rubriken?
TS eller moderator?
Ungefär; vettlös debattEftersom tråden ändå inte verkar vilka självdö . Kan jag passa på och fråga om lämplig översättning till svenska av rubriken ?.
Eftersom tråden ändå inte verkar vilka självdö . Kan jag passa på och fråga om lämplig översättning till svenska av rubriken ?.
to keep tracks from growing over is generally considered a good deed albeit a legal grey zone already there.[QUOTE = "H., Post: 3829299, member: 5777"]
Guess that's common sense when people start to swing the legal sword against you.
"Anything you say can and will be used against you in a court of law". Well, then it's better to just shut up. The swedish justice system is also quite clear on this: shut up through the whole legal process and you are more likely to get out free than if you say anything. So its common sense to stop talking the second someone starts to threaten with legal actions.
I would do the same.
[/ QUOTE]
This was my motivation for it exactly, thank you
Hej, det är jag igen.
Jag var ute och cyklade en sväng i skogen idag. Körde en stig som jag och H. och kanske freddan körde ett SBR på för fem år sen. Då hade vi krattat, skottat och kört upp den rätt bra till rejset och sen körde det väl runt 25-30 cyklister på den ett par gånger var. Den ser ut så här nu (se bild som bifogats nedan). Tydligen var vår stig så jävla tråkig att folk nu väljer att gena(för att slippa trampa uppför, latmaskar), eller ja, de flesta väljer att köra roligare stigar.
Det här var alltså, för fem år sedan, en uppkörd, tydlig stig. Visserligen inte samma terräng som visats på övriga bilder i den här tråden. Men ändå.
Tack för er uppmärksamhet, nu kryper jag in i grottan igen.
undrade var du tagit vägen konstigt nog förut just idag, när jag läste en av dina poster. och sen kom här kom ett bra inlägg!Hej, det är jag igen.
Jag var ute och cyklade en sväng i skogen idag. Körde en stig som jag och H. och kanske freddan körde ett SBR på för fem år sen. Då hade vi krattat, skottat och kört upp den rätt bra till rejset och sen körde det väl runt 25-30 cyklister på den ett par gånger var. Den ser ut så här nu (se bild som bifogats nedan). Tydligen var vår stig så jävla tråkig att folk nu väljer att gena(för att slippa trampa uppför, latmaskar), eller ja, de flesta väljer att köra roligare stigar.
Det här var alltså, för fem år sedan, en uppkörd, tydlig stig. Visserligen inte samma terräng som visats på övriga bilder i den här tråden. Men ändå.
Hej, det är jag igen.
På ställen med hög belastning av besökare ligger nog sällan det ekonomiska värdet i träden.Klart det växer igen, åtminstone för ögat. Det folk inte förstår är de permanenta skador som inte syns. Nu var väl detta iofs ett naturreservat (Långängen) så skogen saknar ekonomiskt värde, så den permanenta skadan här blir väl mer cyklisters rykte i allmänhetens ögon.
Ja men då är det nödvändigt. Inte nödvändigt att dra nya spår för att cykla.Vilka permanenta skador? Här hemma så går de med Skördare när de gallrar skogen. Det lär lämna ett större avtryck än några cykeldäck, men de träd som står kvar verkar växa tillräckligt för att några år senare kunna slutavverkas längs med marken ändå.
Vadå nödvändigt?Ja men då är det nödvändigt. Inte nödvändigt att dra nya spår för att cykla.
Nödvändigt för att skapa de monokulturer som är så skadliga för miljön menar du?Ja men då är det nödvändigt. Inte nödvändigt att dra nya spår för att cykla.
Ja men då är det nödvändigt. Inte nödvändigt att dra nya spår för att cykla.
Då borde det ju ske lite mer uppstyrt tycker jag och inte något som vem som helst kan göra.Vadå nödvändigt?
I ett naturreservat som är instiftat bl.a. främst för " att bevara ett tätortsnära rekreationsområde av stor betydelse för allmänhetens friluftsliv" känns det rätt nödvändigt med spår tycker jag nog.
Ja det borde väl vara därför dom gör det.Du menar att om det är nödvändigt att åka med skogsmaskiner för att öka träden värde va? Om maskinerna förstör träden ökar inte värdet alltså kan de inte lämna permanenta skador på träden. Q.e.d.
Det finns många sätt att avverka skog. Skördare kör man för att det är billigast, det ger mest pengar på fickan idag. Det är inte den bästa avverkningsmetoden för att få bra virke även framöver. Men att skogen förlorar i värde är ju inte ett problem förrän om två tre generationer...Ja men då är det nödvändigt. Inte nödvändigt att dra nya spår för att cykla.
Markägaren avgör vad som är nödvändigt. Allemansrätten ger rätt att passera på de stigar som finns, inte att anlägga nya.Vadå nödvändigt?
I ett naturreservat som är instiftat bl.a. främst för " att bevara ett tätortsnära rekreationsområde av stor betydelse för allmänhetens friluftsliv" känns det rätt nödvändigt med spår tycker jag nog.