Normal cykling i Etiopien....

Stellan,

I gästboken skriver du:

"Jag klarade bara 50 mil där innan jag fick skallbenet knäckt"

Du har ingen lust att utveckla?

//Erik

Heeeeeeeeelt galet...
Jag är mållös, men vill i och för sig också veta vad du menade med "jag klarade bara 50 mil där innan" et.c...

Jag som för ett tag sedan läst Stellans reseskildring från Etiopien kände faktiskt till det där med skallen kontra flygande stenar. Men Stellan, inte var det väl särskilt "snällt" att skriva så på den bloggen =) Eller är det en jargong likasinnade emellan?

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Etiopien låter svinmulligt. :(

Nästa naturliga steg i utvecklingen av TdO-konceptet. Snöstorm+stenkastning

/Johan

Erol skrev:
> Stellan,
>
> I gästboken skriver du:
>
> "Jag klarade bara 50 mil där innan jag fick
> skallbenet knäckt"
>
> Du har ingen lust att utveckla?
>
> //Erik

Jag cyklade i Etiopien 2005 på min cykeltur mellan Nordkap och Kapstaden. Tanken var att cykla hela vägen men jag gav upp i Etiopien efter ungefär 50 mil i landet. Jag var ganska sliten pga stenkastningen och även av malaria.
Det som gjorde att jag bokade en flygbiljett hem var att jag fick en sten i huvudet (fick även ett tio-tal stenar på kroppen) så att det blev sprickor i en av benplattorna och jag fick sys med drygt 15 stygn. Stannade då en veckas tid i närheten av ett sjukhus som jag besökte några ggr varje dag innan jag kunde återvända till Sverige. I Etiopien saknas det oftast sängar på sjukhusen och därför bor man på hotell som ligger bredvid.

Första byn i Etiopien
eti_2005_02.jpg ht=420

Jag är glad att jag kom levande ut ur landet...

Avskyvärt, som en mardröm, tack för posten, nu vet man att man inte ska hoja genom Etiopien förrän situationen förbättrats.

Det låter som ett höjdar land det där ju, nästan som i Sjöbo och Tomelilla i Skåne. Fast där kastar folk sten efter en för att man är väktare.

Mvh

A.J

— lär inte hoja i Etiopien i första taget, verkar inget kul, inget man vill utsätta sig för om man kan undvika det.

Etiopien är kanske inte det bästa av Afrikas länder även om det inte har varit koloniserat förutom 6 år av Italien. Etiopien är ett helvete för cyklist men man bör ändå inte avskräckas från Afrika. Jag har varit runt i 12 länder på kontinenten och för min del så fungerar Västafrika betydligt bättre än öst. Vet inte om det är pga att Frankrike koloniserat det eller pga av deras egna kultur.

I Västafrika är det betydligt mer fattigt än öst och turistnäringen är inte så utvecklad. Det finns inga stora nationalparker där man kan kolla på tusental djur. Det finns mindre nationalparker i Västafrika men har ungefär samma djurarter som i öst men inte lika många. Det största problemet med Västafrika är att det är franskttalande och väldigt få personer kan engelska.

Lite bilder från Västafika

Världens största lermoske i Djenne, Mali
DSC_0040.JPG ht=399

Spelhall i Mopti, Mali
DSC_0153.JPG ht=399

Folk i Mopti, Mali
DSC_0155.JPG ht=399

Grusväg mellan Timbouctou och Gao, ca 50 mil, Norra Mali
DSC_0199.JPG ht=399

Solnedgång längs vägen
DSC_0312.JPG ht=399

Slakt i Niger
DSC_0596.JPG ht=399

Resturang i Niger
DSC_0631.JPG ht=399

Hotell i Agadez, Norra Niger
DSC_0067.JPG ht=399

Formbetad buske i Air-bergen, Norra Niger
DSC_0099.JPG ht=399

Vacker stig i Air-bergen, Norra Niger
DSC_0123.JPG ht=399

DSC_0132.JPG ht=399

DSC_0230.JPG ht=399

Försäljare i Air-bergen, Norra Niger
DSC_0283.JPG ht=399

Sand i Sahara, Norra Niger
DSC_0448.JPG ht=399

Jag och en annan cyklist, Togo
DSC_0796.JPG ht=399

Gränsbron mellan Togo och Ghana
DSC_0798.JPG ht=399

Cool klubb i Ghana
DSC_0846.JPG ht=399

Lite djurbilder

Sahara skriktrast
DSC_0419.JPG ht=399

Klippdass i Air-bergen, Norra Niger
klippdass.jpg ht=407

Elefant, Ghana
DSC_0939.JPG ht=399

DSC_0872.JPG ht=399

Vårtsvin, Ghana
DSC_0972.JPG ht=399

Min bror jobbade för några år sedan 3-4 år i Etiopien. Både i Addis Abeba och långt ute i bushen. Han tyckte det var ett riktigt trevligt land med vänliga människor, inget i närheten av detta.

Jordstampat golv och sammanstötningar med grupper av neandertalare…? Nej tack, inget för mig! Lever och vistas med större nöje i civilisationens lugna famn. Dock intressant läsning.

gurkan skrev:
> Jordstampat golv och sammanstötningar med grupper
> av neandertalare…?

Inte neandertalare utan vanliga människor. Neandertalarna levde i Europa och Mellanöstern...

Förvisso människor men stenkastning? Den intelligensen förknippar jag med neandertalare/analfabetism

Hur som helst, spännade läsning och fina bilder :-))

Senast redigerad av en moderator:
gurkan skrev:
> Förvisso människor men stenkastning? Den
> intelligensen förknippar jag med neandertalare/analfabetism

De är bara utan synd...

vilken tur att inte någon har blivit nerslagen här i Sverige, för då skulle väl det samlade intrycket av Sverige vara att det var fullt av neandertalare. är ni verkligen så naiva att ni generaliserar över ett helt lands befolkning baserat på ett par skräckhistorier?

sedan förstår jag inte riktigt kopplingen mellan analfabetism och intelligens. menar du att en person som har växt upp utan att ha fått lära sig läsa är ointellligent? jag skulle vilja säga att den kopplingen tyder på en klar brist på just den varan.

fredrikw skrev:
> vilken tur att inte någon har blivit nerslagen
> här i Sverige, för då skulle väl det samlade
> intrycket av Sverige vara att det var fullt av
> neandertalare. är ni verkligen så naiva att ni
> generaliserar över ett helt lands befolkning
> baserat på ett par skräckhistorier?
>
> sedan förstår jag inte riktigt kopplingen mellan
> analfabetism och intelligens. menar du att en
> person som har växt upp utan att ha fått lära
> sig läsa är ointellligent? jag skulle vilja
> säga att den kopplingen tyder på en klar brist
> på just den varan.

Folk blir nedslagna på alla platser i världen... Jag stannade i Etiopien i drygt 6 veckors tid och för min del var stenkastningen ett problem. Det är som Lars skrev i sitt inlägg att det var ganska lugnt från Sudans gräns fram till Gonder i nordvästra Etiopien. Därefter var det nästan stenkastning i varje by men inte i alla. När jag var där försökte jag få en förklaring varför folket kastade sten. Jag fick förklarat för mig varför de gör det men jag köpte ingen av förklaringarna

Ex:
*Folket kastar sten för de gillar turister... -Känns långsökt
*Folket kastar sten pga att de inte vet vem som är president. -Vanlig förklaring efter valet.
*Folket kastar sten för att det ska vara presidentval. -Vanlig förklaring innan valet.
*Barnen kastar sten för att de inte har gått i skolan. -Betydligt fler barn går i skolan i Etiopien
än i Mali, Mauritanien och Niger och där kastar de inte sten.
*Folket är fattiga. -Betydligt fattigare i Mali och Niger och ingen stenkastning
*Folket kastar sten för att de är muslimer. -Mer stenkastning i de kristna områdena i Etiopien.
*Barnen kastar sten för det är guds vilja, han skapade dem på det sättet. -Kanske stämmer för jag har
ingen aning om vad gud vill.

Jag fick även andra sämre förklaringar. Pratar man med folk som har varit där ett tag med cykel brukar följande saker nämnas.
*Folket är bortskämda av biståndet från Väst. Vissa byar för bistånd och vissa får inte och därför blir de förbannade på vita.
*Något fel på deras kultur.
*Folket har inget att göra och det är kul att kasta sten.
*Dålig uppfostran.

Jag vet inte varför folket kastar sten där men jag tycker det är intressant att alla cyklister som jag har pratat med som har varit i landet har råkat ut för samma problem. Om man därimot åker med en grupp och lokala guider händer det inget. Jag hade sällskap med lokala cyklister vissa sträcker och då var det ingen stenkastning. Är man själv utanför turistområdena så får man problem. Jag blev varnad att besöka nationalparkerna i landet för folket kommer att kasta sten.

Etiopien är även ett intressant land pga att det inte var någon koloni och folket har fått klara sig "själv". Ofta när man pratar om Afrikas problem nämns att världsdelen blev koloniserat av väst och därför är det problem i dag. Om det skulle stämma borde Etiopien och Liberia vara paradiset men så är det inte...

/Stellan

fredrikw skrev:
> sedan förstår jag inte riktigt kopplingen mellan
> analfabetism och intelligens. menar du att en
> person som har växt upp utan att ha fått lära
> sig läsa är ointellligent? jag skulle vilja
> säga...

Fast du har fel. Hjärnan fungerar ungefär som en muskel, otränad presterar den mycket sämre. Ju mer hjärnan stimuleras och tvingas utföra, desto mer utnyttjas och ökar dess kapacitet. = Den mätbara intelligensen ökar. Problemlösningsförmåga, minne, multi-tasking, etc. Om man inte kan läsa eller skriva är det svårt att tillgodogöra sig lika mycket information. Att lära sig läsa och skriva är i sig själv en hjärn-gympa som ökar intelligensen.

Stellan,
nu var det kanske inte din erfarenhet som jag reagerade mot, utan snarare hur hela tråden eskalerade till något slags förfasan över hur frukansvärt det måste vara i Etiopien och vilka idioter alla som bor där verkar vara. jag ville bara nyansera det hela lite granna.

MoeJoe skrev:
> Fast du har fel. Hjärnan fungerar ungefär som en
> muskel, otränad presterar den mycket sämre. Ju
> mer hjärnan stimuleras och tvingas utföra, desto
> mer utnyttjas och ökar dess kapacitet. = Den
> mätbara intelligensen ökar.
> Problemlösningsförmåga, minne, multi-tasking,
> etc. Om man inte kan läsa eller skriva är det
> svårt att tillgodogöra sig lika mycket
> information. Att lära sig läsa och skriva är i
> sig själv en hjärn-gympa som ökar
> intelligensen.

så om jag läser fler böcker än vad du gör så är jag mer intelligent för jag tar emot mer information? du hävdar också att problemlösning och minne har med läs- och skrivkunnighet att göra, har du några belägg för detta eller sitter du bara och gissar?

gurkan skrev:
> Förvisso människor men stenkastning?

Det är inte bara i Etiopien det förekommer. I vissa delar av östra Turkiet kastas det en förskräcklig massa sten på trafiken. I vissa områden plockar det upp en sten och kastar efter en så fort de ser en komma. Utländska fordon är särskilt utsatta.

Det är förbannat otrevligt och dessutom farligt. Förklaringen: vet inte säkert. Men jag tror att det är en urgammal tradition i mellanöstern och just i östra Turkiet görs det kanske under mottot "Stena de kristna jävlarna" eller "Stena korsfararna"!

Instämmer till fullo med MoeJoe!

Turkiet eller Etiopien... man kan enkelt utläsa en röd tråd när det gäller analfabetism!

"Rättigheterna för kvinnor och flickor är försummade i Turkiet. I de fattigaste regionerna är 65 procent av kvinnorna analfabeter och endast hälften av flickorna går i skolan. Mindre än 5 procent av ledamöterna i parlamentet är kvinnor och inom näringslivet är fördelningen lika låg"

Vad säger Ni om detta??

Du har helt rätt Gurkan. Det beror nog på bristande intelligens i hela kontinenten.
Det har säkert inget att göra med att de länderna styrs av rövballar som hellre krigar än utbildar sitt folk.
/J

jag säger att du är ett lysande exempel på hur det blir när man inte vet skillnaden mellan kausalt samband och korrelation. min gamla föreläsare i statistik varnade oss för personer som du gurkan.

Man får AIDS av att prata i telefon!
För 100 år sedan fanns ingen AIDS, sedan kom telefonen och då började allt helvete...

nisseson skrev:
> mollo kommer skriva i den här tråden vilket
> ögonblick som helst känner jag på mig...

Är du tankeläsare?

fredrikw skrev:
> MoeJoe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast du har fel. Hjärnan fungerar ungefär som
> en
> > muskel, otränad presterar den mycket sämre.
> Ju
> > mer hjärnan stimuleras och tvingas utföra,
> desto
> > mer utnyttjas och ökar dess kapacitet. = Den
> > mätbara intelligensen ökar.
> > Problemlösningsförmåga, minne,
> multi-tasking,
> > etc. Om man inte kan läsa eller skriva är det
> > svårt att tillgodogöra sig lika mycket
> > information. Att lära sig läsa och skriva är
> i
> > sig själv en hjärn-gympa som ökar
> > intelligensen.
>
> så om jag läser fler böcker än vad du gör så
> är jag mer intelligent för jag tar emot mer
> information? du hävdar också att problemlösning
> och minne har med läs- och skrivkunnighet att
> göra, har du några belägg för detta eller
> sitter du bara och gissar?

Inte riktigt... Om du läser mer böcker än MoeJoe så innebär det bara att du blir mer intelligent än vad du var tidigare. Att folk med läskunnighet läser fler böcker än analfabeter behöver jag inget belägg på. Folk i väst har fått mer träning på att utveckla sin intelligens än vad folk har fått på andra kontinenter och är därför smartare. En annan sak som påverkar intelligensen är tillgången till näringsrik mat och denna tillgång är även större i väst.

En annan sak som påverkar vad som är en smart och korkad person är kulturen. Vissa beteende som räknas som smarta i en kultur kan ses som väldigt korkade i en annan.

/Stellan

gurkan skrev:
> Instämmer till fullo med MoeJoe!
>
> Turkiet eller Etiopien... man kan enkelt utläsa
> en röd tråd när det gäller analfabetism!
>
> "Rättigheterna för kvinnor och flickor är
> försummade i Turkiet. I de fattigaste regionerna
> är 65 procent av kvinnorna analfabeter och endast
> hälften av flickorna går i skolan. Mindre än 5
> procent av ledamöterna i parlamentet är kvinnor
> och inom näringslivet är fördelningen lika
> låg"
>
> Vad säger Ni om detta??

I Niger är 6 procent av kvinnorna läskunniga och på landsbyggden är andelen lägre. I Niger kastar barnen inte sten. Ser ni den röda tråden??? Fattigdom ger analfabetism...

I Tadjikistan som är ett av de fattigaste länderna i Asien (BNP 1140 USD) har en läskunnighet på 98 procent men i Turkiet (BNP 7000 USD) är läskunnigheten bara 85 procent. Hur förklaras detta? Ett fattigt land med hög läskunnighet? Kultur?

Det kanske låter konstigt men jag skulle vilja betrakta stenkastningen i Etiopien som ett kulturellt eller socialt betingat fenomen och som sådant egentligen inte konstigare än andra nationella fenomen som vi kan se runt omkring oss. Precis som Stellan skriver om varför folk kastade sten så finns det givetvis inga rationella eller logiska förklaringar till ngt sådant och därav alla idiotiska förklaringar han fick från människor han frågade.

Ett annat exempel från Afrika och Mellan Östern där jag har rest mycket de senaste 8-10 åren:
I stora delar av arabvärlden så är det väldigt poppis att röka vattenpipa så även t.ex i Tunisien.
Man skulle därför kunna tänka sig att vattenpipa är lika populärt i grannlandet Algeriet eftersom kultur, rökvanor (85% av den manliga befolkningen röker) och språk (båda länderna har fransktalande, araber och berber bland befolknigen) är likartade men icke !
Vattenpipa anses suspekt i Algeriet och associeras med hasch och drogmissbruk men ingen kan riktigt förklara varför. Alltså ett nationellt och kulturellt mönster skiljer sig åt mellan två närliggande länder precis som med stenkastningen i Etiopien men inte i Sudan.

Ett annat exempel: Varför reser så många fler (relativt sett) svenskar än tyskar till Thailand ?
Svaret är detsamma: Ett starkare kulturellt mönster har uppstått i Sverige än i andra länder.

Varför det sedan har blivit så här det är en annan fråga.

/Henrik

Det är som skillnade mellan Stockholm och Göteborg. Stockholm är som New York, trendigt, stort och snyggt. Göteborg är som Polen på 70-talet.
Skillnad i kulturellt mönster. :)
/J

De kastar väl sten för att ingen sagt åt dem att låta bli. Svenska ungar kastar också sten, det har jag varit med om när jag kört motorcykel genom byhålorna på landet här i Skåne. De gör dock inte om det eftersom jag sagt åt dem att låta bli. Samma sak skulle naturligtvis gälla i Etiopien eller vad fan som helst. Sluta med allt sånt där jävla rasistprat, det är bara korkat.

Angående koloniseringen av Afrika, ingen vet hur den kontinenten hade sett ut kulturellt och politiskt om inte européer hade koloniserat. Det är dock ganska sannolikt att det inte hade varit lika mycket elände där nu om inte tex människor som kung Leopold (Belgien) hade våldtagit Afrikas ursprungsbefolkning för egen vinning.

För övrigt tycker jag det vore trevligare för forumet om diskussionerna hölls till cykling. I övriga ämnen tycks ju kunskaperna vara något begränsade.

Tillbaka
Topp