Normal cykling i Etiopien....

En grej tycker jag är konstig: när det gäller eldiga spanjorer och glada norrmän så ifrågasätts det aldrig att orsaken är kulturell, men så fort det gäller att en kultur uppfattas negativt så blir det stopp och ajabaja. Att det finns kulturella orsaker och skillnader är ju själva motsatsen till rasism, och dessutom kan man ju se uppfattningen som relativ beroende på vilken kultur man själv tillhör - är man van vid barskt bemötande kanske artighet uppfattas som lismande och vice versa.

Till kulturen måste väl då räknas in en mängd faktorer tillsammans som skapar "folksjälen" i stort (historia, religion, politik). Lika lite som det är bestämt att varje finne, norrman eller ryss ska vara på ett visst sätt, så är det en enorm skillnad i hur man blir bemött generellt mellan kulturerna (jämför antalet leenden i passkontrollen på Sheremetjevo och på Gardemoen). Som skrevs ovan så är det väl svårt att hitta endast ett svar till varför det är så (främst undrar jag varför norrmän är så förbannat glada).

Antagligen under avdelningen "slå in öppna dörrar" men men...

Skrämmande... Utan att ta stenkastning i försvar men söker ni inte lite för lätta förklaringar. fredrikw har ju rätt; lär er vad som ger vad.

Sånär som på Stellan så är jag ju förmodligen den ende som besökt Etiopien. Detta utav det enkla skälet att jag är etiopier... Visserligen har jag ännu inte besökt de norra delarna men visst upplever man att de aldrig ger sig med sina frågor om pengar mm. För min o min brors del lider vi inte men mitt ex är relativt kritvit så vi fick vår beskärda del av frågor mm. Man lär sig snart att svara dem på amarinja att nä, de får inte pengar o att man är etiopier o tillbaka får man i regel ett leende.

MoeJoe är ute o cyklar... Intelligens tränas via läsande av böcker. Ja, om man med intelligens menar det som mäts i västvärldens tester. Du får ursäkta men jag har svårt att se meningen med att kunna 125 decimaler av PI i min hemby Wondo Gennet. Därmed inte sagt att strävan efter läskunnighet är viktig men där är det istället av högsta prioritet att överleva i form av att höja standarden så fler får tillgång till rent vatten o bättre förståelse för hur man brukar jorden bäst. Det senare har just SIDA styrt upp i byn.. Och nej, 30 år av svensk närvaro o bistånd har inte gjort folk lata utan kvinnor bar ved sträckor som folk här i Sverige skulle vara stolta över att de cyklade.

Nä, snart kommer =David med sitt klassiska uttalande så jag ska väl lägga ner.. Men jag blir så less på folk som uttalar sig så illa om saker de verkligen inte har en aning om. Det är en sak om det är en SID-gaffel men när det handlar om generaliseringar av folkslag blir jag lätt äcklad.

mvh Johannes - stolt etiopier

Jag tycker det är bra med såna här trådar, då märker man ganska fort vilka som är rasister och idioter och så behöver man aldrig ta dem på så stort allvar längre.

Vilket är =Davids klassiska uttalande förresten?

:-) Grejen är den Wasabi att eg vet man det redan innan men jag kan inte låta bli att förvånas. Sedan är det väl som vanligt att folk inte är likadana IRL. =Davids uttalande är det där om att debattera på ett forum är som att vinna paralympics. Meningen är väl tyvärr sann för ingen blir omvänd utan det handlar bara om att slå in öppna dörrar/reta upp sina antagonister.

Många etiopien-bilder, jag är ingen stor fotograf dock: http://www.flickr.com/photos/johannesfs/sets/1486581/

mvh Johannes

Är det något som återkommer i berättelser från långfärdscyklister så är det väl visumproblem, Kalashnjikov och stenkastning.

Göteborgare kastar också sten.

I Jämtland, Sverige, var det några skitungar som kastade sten på min parkerade bil, när jag själv satt i den.. Fan va arg jag blev.. Jag sprang ikapp dem och frågade vad i helvete de höll på med, först försökte de blåneka, sen sa de att skojade bara.. Samma sak hände min bror för ett antal år sedan.. Mindre glada föräldrar fick betala i båda fallen. Så den typen av idiotiskt nöje verkar vara spridd.. Att överhuvud taget diskutera intelligensbegreppet är ju korkat (sic) eftersom det är så väldigt känsligt..

Intelligens om man menar IQ är problemlösningsförmåga oberoende av språkliga el. dyl. färdigheter. Det handlar om logiskt tänkande och att i mångt och mycket se mönster. Analfabetism borde alltså inte påverka detta.

Nåja, fina bilder!

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Intelligens om man menar IQ är
> problemlösningsförmåga oberoende av språkliga
> el. dyl. färdigheter. Det handlar om logiskt
> tänkande och att i mångt och mycket se mönster.
> Analfabetism borde alltså inte påverka detta.

I teorin ja, men allt som oftast kräver vi ju ett test där just läskunnigheten def sätter gränser för vilket resultat man kan uppnå.

MoeJoe: det var inte riktigt så jag menade. Att koppla stenkastning till intelligens är löjligt. Sedan menade jag att den intelligens folk uppvisar där nere inte är vad som kvantifieras i vår del av världen av intelligenstest just för att de är anpassade efter vår kultur.

Summa summarum önskade jag mest att folk skulle vara lite mindre benägna att komma med kvasi-vetenskapliga (och generaliserande) uttalanden om hur andra människor är. Åk ner där och upplev det hela och säg sedan om det är "neandertalare" som lever där. I vissa avseenden är de bra mycket mer civiliserade än vad vi är ex. gästfrihet, solidaritet gentemot de behövande och öppenhet. Läs Stellans inlägg; han har oxå varit där och vill nyansera bilden utan att hitta de enklaste lösningarna.

Hej, stenkastning är EQ inte IQ.

Kungsfiskaren: Kika på Mensas test. Man behöver inte kunna läsa särskilt mycket för att klara dom uppgifterna. Däremot krävs en del annat för att lyckas...

KingFisher skrev:
> =Davids uttalande är det där om
> att debattera på ett forum är som att vinna
> paralympics.

Haop! =) Lägga ord i annan mun.. Erik har ju regler för sånt där. Ok jag kanske klippt in den där klassiska bilden någon gång. Satan vad synd att det inte finns en sägen som säger att jag uppfann den stora knappen big button. Det vore koolt däremot.

Benjamin skrev:
> För övrigt tycker jag det vore trevligare för
> forumet om diskussionerna hölls till cykling. I
> övriga ämnen tycks ju kunskaperna vara något
> begränsade.

Du beskriver paradiset! Jag tror Markus F ordnar till det där sen faktiskt.

Jo förresten jag orkar inte tjata om hur talanglösa framträdanden MoeJoe och gurkan gör i den här tråden så jag nöjer mig med att tacka för spännande läsning och bilder från afrika.

Jo lite on topic kan jag va. Blood Diamond med DiCaprio och Hounsou är tyvärr det närmaste jag varit afrika men en bra film som jag rekommenderar.

MoeJoe skrev:
> I Jämtland, Sverige,

Tjena!

Enligt happys egna diktator Markus F så tillhör inte Jämtland Sverige.. Så den fungerar inte här inne..

Benjamin skrev:
> För övrigt tycker jag det vore trevligare för
> forumet om diskussionerna hölls till cykling. I
> övriga ämnen tycks ju kunskaperna vara något begränsade.

Det är väl bra om folk lär sig något annat än cykelkunskap?

=David skrev:

> Haop! =) Lägga ord i annan mun..

Sorry =David, lägger in för få smileysar. :-) Men det skulle nog varit en sån efter det uttalalndet.

Det spelar ingen roll i vilket land det händer, det gör mig fruktansvärt ledsen att det fortfarande finns folk som är så uttråkad/dåligt uppfostrad att deras första reaktion när de ser en som inte tillhör deras egen grupp är att trakassera eller skada dem. Är vi fortfarande bara enkla flockdjur eller?

Frågade en cykelintresserade kille som går i Vällingbyskolan om han hade varit till Gulsippan Bikepark. Han svarade "Nej då. Vi vågar inte cykla dit för vi får stryk av de som bor längs vägen om vi försöker att ta oss därute."

Hur många ggr. har vi vuxna cyklat i samma trakter utan att märka något som helst problem? Betyder det att problemet inte finns?

Jag tror inte att moppe-gänget från Backlura eller de tre Vällingby-ungar som jag hittade hoppande på vår studsmatta är så annorlunda från stenkastarna i Etiopien som beskrivs ovan. Skillnaden är kanske att stenkastarnas omgivningen ger inte samma feedback som talar om för dem att de borde skämmas för det dem gör.

erik h skrev:
> Göteborgare kastar också sten.

Jag tror att det är Etiopier utklädda till anarkotyskar som kastar sten i Göteborg.

Daner skrev:
> moppe-gänget från Backlura

Uj uj, när de Jamarcol-trimmade DTarna från Kälvesta hördes på andra sidan radhusen, då fick man bråttom...

KingFisher skrev:
> Sorry =David, lägger in för få smileysar. :-)
> Men det skulle nog varit en sån efter det
> uttalalndet.

Nä det är lugnt det var ju kul. Smileysar är så onödiga. Om dom som fattar tycker att det är kul och dom som inte fattar tycker att man är en idiot är ju skämtet lyckat liksom.

Äh ok en då.

bigugh.gif

Alltså, det är bara sidan två och ändå hänvisas till min kommande diktatur. Jag är naturligtvis smickrad men ska det inte vara sid tre?

Stellan skrev:
> I Tadjikistan som är ett av de fattigaste
> länderna i Asien (BNP 1140 USD) har en
> läskunnighet på 98 procent men i Turkiet (BNP
> 7000 USD) är läskunnigheten bara 85 procent. Hur
> förklaras detta? Ett fattigt land med hög
> läskunnighet? Kultur?

I fallet Tadjikistan är väl förklaringen rätt enkel. Landet var en del av Sovjetunionen fram till 1991.

Oskar skrev:

> I fallet Tadjikistan är väl förklaringen rätt
> enkel. Landet var en del av Sovjetunionen fram
> till 1991.

Jag vet att Tadjikistan vad en del av Sovjet fram tills det rasade. det som är intressant är varför Sovjet tyckte det var en bra ide att utbilda sitt folk. När det gäller Frankrike om Afrika så tyckte de att det var meningslös att utbilda där... Kultur?

En annan sak som jag har tänkt över är varför föräldrarna i Etiopien inte säger till sina barn att de inte ska kasta sten... Jag kan förstå att barn kastar sten pga dåligt vetande men föräldrarna borde veta bättre än att stå vid sidan och heja på... Kultur?

Wasabi skrev:
--------------------------------------------------------
> Jag tycker det är bra med såna här trådar, då märker man ganska fort vilka som är rasister och
> idioter och så behöver man aldrig ta dem på så stort allvar längre.

Kan du inte göra en lista på vilka som är rasister/idioter så att jag kan veta vems inlägg jag ska dölja? Jag lyckas inte få ut det av denna tråd...

Räcker det att man tycker att kulturen variera mellan olika kulturer för att vara rasist? Eller måste man tycka det och även ha förklaringar till variationen? Snälla hjälp mig!

/Stellan

Jag tror nog Wasabi & =David will ha mig på den listan vilket är rätt komiskt.. Jag avstår från att kalla dem motsvarande, de är säkert jättegoa söta gull-gubbar i verkligheten.. Och om det är något som utmärker Happymtb (vilket ju är postitivt och kul) är det väl just att inget och inga tas på så stort allvar..

Stellan skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> En annan sak som jag har tänkt över är varför
> föräldrarna i Etiopien inte säger till sina
> barn att de inte ska kasta sten... Jag kan
> förstå att barn kastar sten pga dåligt vetande
> men föräldrarna borde veta bättre än att stå
> vid sidan och heja på... Kultur?

Ja, vad ska man säga... De flesta av barnen växer upp o slutar kasta sten. Ändå kvarstår faktum att det är socialt accepterat att göra det.

> Räcker det att man tycker att kulturen variera
> mellan olika kulturer för att vara rasist? Eller
> måste man tycka det och även ha förklaringar
> till variationen? Snälla hjälp mig!

Nä, givetvis inte. Jag kan ibland tycka att vi i Sverige är FÖR politiskt korrekta. Tyvärr leder det till att många sympatiserar med de människor som säger "att de säger bara hur det verkligen är". Den senare typen tenderar att ha ganska, i mitt tycke, trista åsikter. Jag tycker inte man ska acceptera felhandlingar med ursäkt för att det är kulturen som ger dem men man kan ha det i åtanke innan man dömmer ut hela folkslag.

MoeJoe: Japp, det är sant de flesta är sjukt trevliga när man träffar dem (eller blir omcyklad på ett LL) :-)

> /Stellan

KingFisher skrev:
> MoeJoe: Japp, det är sant de flesta är sjukt
> trevliga när man träffar dem (eller blir
> omcyklad på ett LL) :-)

Men jag har ju bara varit trevlig i den här tråden. :)
Mitt inlägg var ett dubbelironiskt svar på nåt annat trams.
/J

bigmollo skrev:
> Men jag har ju bara varit trevlig i den här
> tråden. :)
> Mitt inlägg var ett dubbelironiskt svar på nåt
> annat trams.
> /J

Ok, mollo nu är du lite väl egocentrerad ;-) Tro mig det finns fler happymänniskor som cyklat om mig på LL än du.

KingFisher skrev:
> Ok, mollo nu är du lite väl egocentrerad ;-) Tro
> mig det finns fler happymänniskor som cyklat om
> mig på LL än du.

I min värld finns bara jag. =D

haha...på tal om stenkastning så är det farligt att parkera nära "skogen" vid lidl i stenhagen i uppsala. Har sett ungar som sått och kastat sten på parkerade bilar där. Fast det är nog inte relevant...är nog bara etiopier utklädda till snorungar.

Senast redigerad av en moderator:
Det finns tydligen även stenkastning i Sverige... Om jag jämnför antalet stenkastningar under en månads tid i Sverige och en månad i Etiopien så vinner Etiopien stort. En stor skillnad är oxå om någon ser sin unge kastar sten i Sverige brukar ungen bli tillsagd att han ska sluta. Det är inte tillåtet socialt att kasta sten i Sverige men det är det på andra ställen.

I exempelvis den muslimska tron ingår även stenkastning. En bra muslim ska till Mecka och kasta sten på en "staty". Förra året byggdes "statyn" och det blev bara tillåtet att kasta sten från ett håll för att ingen skulle bli skadad.

I Mellanöstern är inte stenkastning så ovanligt och där blir man träffad för folket inte gillar USA och de tror att man är amerikan. I Etiopien kändes det mer som om de kastade sten för att det var kul och att de inte hade så mycket annat att göra.

/Stellan

Jag kanske måste även påpeka att inte alla barn i Etiopen kastar sten även om man kan få för sig det. Jag träffade även väldigt trevligt och hjälpsamt folk där. När jag fick sprickor i skallbenet så fick jag hjälp av några killar som körde lastbil. Det tog mig till polisen, sjukhus och sedan hotell.

Det har ingen betydelse vilket land man åker till, man kan både träffa trevligt folk och idioter där...

/Stellan

Stellan skrev:
> I Etiopien kändes det mer som om de kastade sten för att
> det var kul och att de inte hade så mycket annat
> att göra.
>

Ah, där har vi svaret. Stenkastningen har ingenting med låg IQ, konstiga kulturella anor, rasism eller annat konstigt att göra. Det är helt enkelt jävligt kul att kasta sten och det har Etioperna tagit vara på!

Senast redigerad av en moderator:
Etioierna är rasister. Var de rakade också? Javisst, där har vi det. Svarta skinheads. Värsta sorten.
(Helt utan logik eller verklighetsförankring.)
/J

Jag skiter på dig Skogling. En sk Cleveland steamroller. <http://www.urbandictionary.com/define.php?term=cleveland+steamroller>
/J

erik h skrev:
> Är det något som återkommer i berättelser
> från långfärdscyklister så är det väl
> visumproblem, Kalashnjikov och stenkastning.

Det beror på ens resmål. Det vi haft mest problem med, till den grad att nöjet faktiskt delvis blivit förstört, är faktiskt unga starka energiska hundar som tycker det är kul att jaga cyklister (särskilt Trat provinsen i Thailand) och tung snabb trafik på smal väg (mellan Granyar och Klungkung på Bali). Men som sagt varje land har sina egenheter. Länder där folk kastar sten efter cyklister skulle jag undvika.

Såg f ö att Göran Kropp gav upp i Indus Kohistan på Karakoram hajväjen för att folk var så osannolikt otrevliga. De fick helt enkelt nog och tog en buss. Något jag mycket väl kan förstå. Varför riskera livet?

Stellan skrev:
I Etiopien
> kändes det mer som om de kastade sten för att
> det var kul och att de inte hade så mycket annat
> att göra.

Men kan det inte vara så att de kristna etiopierna (till skillnad från lika fattiga men muslimska sudaneser) har en del gammalt hat mot vita sedan Italien försökte sig på kolonialkrig på 1930-talet?
Det är i allafall den enda förklaring jag kan tänka mig.

MoeJoe skrev:
> jättegoa söta gull-gubbar

Exakt. Om vi träffas kommer vi säkert kramas inom loppet av ett par minuter. Forum är ett jäkla skitsätt att träffas på. Men ack så bekvämt.

Jag ska tipsa Aftonbladet om ett kanonlöp. Osams på forum - skulle legat irl. Hela listan.

JojjeM skrev:
> http://www.vk.se/Article.jsp?article=95736 . Tror
> vi är lite ointelligenta i Röbäck också.
>
> /Johan

Jag reagerar på att det alltid är allmänt ägda saker som vandaliseras i Sverige, har för mig att det var i Gävle som staden var tvungna att sluta med gratis nattbussar p.g.a vandalisering. De personer som ängnar sig åt klotter går alltid på bussar, t-banor, hyreshus, butiker, lastbilar mm -d.v.s sådant som ingen "äger".

Pata2 skrev:
> Jag reagerar på att det alltid är allmänt ägda
> saker som vandaliseras i Sverige, har för mig att
> det var i Gävle som staden var tvungna att sluta
> med gratis nattbussar p.g.a vandalisering.

I Gävle provocerar dom ju fram vandalism med flit som en årlig tradition.
bock3.jpg ht=307

Mårten skrev:
> Säger som mollo brukar säga: Någon borde göra
> något.

Mollo, gör något nu!

Stellan skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Säger som mollo brukar säga: Någon borde
> göra
> > något.
>
> Mollo, gör något nu!

Ok, igår kastade jag en snöboll ut i skogen. På så sätt jämnade jag ut klyftorna mellan Etiopien och Sverige. Sen gick jag hem och släckte lampan i fem minuter. Jag är verkligen helylle.
Nån måste verkligen göra nåt!
Nu kom jag på det. Borde inte FN kunna skicka en styrka ner dit och avväpna ungdomarna. Om man tömmer Etiopien på sten så har de inget att kasta. Smart va!
/J

Tillbaka
Topp