sigulda ck
Ny medlem
Normal cykling i Etiopien....
En grej tycker jag är konstig: när det gäller eldiga spanjorer och glada norrmän så ifrågasätts det aldrig att orsaken är kulturell, men så fort det gäller att en kultur uppfattas negativt så blir det stopp och ajabaja. Att det finns kulturella orsaker och skillnader är ju själva motsatsen till rasism, och dessutom kan man ju se uppfattningen som relativ beroende på vilken kultur man själv tillhör - är man van vid barskt bemötande kanske artighet uppfattas som lismande och vice versa.
Till kulturen måste väl då räknas in en mängd faktorer tillsammans som skapar "folksjälen" i stort (historia, religion, politik). Lika lite som det är bestämt att varje finne, norrman eller ryss ska vara på ett visst sätt, så är det en enorm skillnad i hur man blir bemött generellt mellan kulturerna (jämför antalet leenden i passkontrollen på Sheremetjevo och på Gardemoen). Som skrevs ovan så är det väl svårt att hitta endast ett svar till varför det är så (främst undrar jag varför norrmän är så förbannat glada).
Antagligen under avdelningen "slå in öppna dörrar" men men...
Till kulturen måste väl då räknas in en mängd faktorer tillsammans som skapar "folksjälen" i stort (historia, religion, politik). Lika lite som det är bestämt att varje finne, norrman eller ryss ska vara på ett visst sätt, så är det en enorm skillnad i hur man blir bemött generellt mellan kulturerna (jämför antalet leenden i passkontrollen på Sheremetjevo och på Gardemoen). Som skrevs ovan så är det väl svårt att hitta endast ett svar till varför det är så (främst undrar jag varför norrmän är så förbannat glada).
Antagligen under avdelningen "slå in öppna dörrar" men men...