Nostalgi

Stisse

Ny medlem
Nostalgi
Hoj!

Röjde lite på vinden i helgen och hittade en låda med lite gamla cykelkataloger och cykeltidningar.
Tyvärr så var det långt ifrån hela samlingen, endast en bråkdel och tyvärr endast från -93 och uppåt. Mest MTB också, då det var det som var grejen, först 2000 började jag trampa lvg också.
Vet att det finns en annan låda med fler kataloger någonstans, bl.a. Active Pro Stuff:s katalog från -92... Ojojo vad man bläddrade i den. Har också en Alpinestars- och Cyclepro-katalog från -92 någonstans.

Men det var ändå riktigt kul att bläddra igenom det som jag hittade. Direkt var jag mentalt tillbaka till hösten 1992, kan fortfarande känna lukten av leran från den första riktiga MTB-turen ute på Jogersö-slingan i Oxelösund. Fy fasen vad roligt det var, där sa det klick mellan mig och cyklingen. Sedan dess så kan jag inte tänka mig ett liv utan cykel...

Scannade in lite för att ni andra gamla stofiler som också varit med ett tag förhoppningsvis får samma nostalgirysning längs som jag fick.

Var det bättre förr? Ja....och nej. Kolla på priserna och vad man fick för stålarna då jämfört med nu. Shait, vad skruvad man blev egentligen. Men så är det alltid med teknik. Det fanns inget bättre just då, och det är tillgång och efterfrågan som gäller. Jämför med vad ni pröjsade för datorer, DVD:er etc. förr och nu, samma sak där. Men man blir lite mörkrädd att man laxade upp 4 och en halv lusentapp för en Manitou M4 som egentligen var en riktigt sunkig gaffel. Pallade inte svensk lera och natur, hårdnade löjligt mycket på vintern trots vintergummi etc. För 4500 idag så får man liiite mer prestanda, kvalitet och hållbarhet.

( Har för mig att det finns en nostalgi-tråd, men jag fann den inte då jag sökte. Orkar inte syssla med trådarkeologi så jag uppfinner hjulet igen, om det nu visar sig finna en tidigare tråd )

Nu ska jag sluta tjöta, here we go!

CenturionCommander.jpg ht=549

Min första MTB, Centurion Commander, 1992. Full XT rakt igenom, ingen bakväxeltrimning. Araya RM 17, massa Tioga komponenter och så givetvis Panaracer Smoke 2,1. Helt outslitlig ram, har kört stenhårt på den, XC-race, långlopp, busat i stan, ett par Vätternrundor, samt otaliga långturer i skog och mark. Törs inte räkna på hur långt den ramen gått. Faktiskt den enda träningshojen jag hade från -92 till -02. Sen fem år tillbaka så är den konverterad till pendlarcykel. Fast nu är det endast ram, sadelstolpe och vevarmar är kvar av orginalhojen.

Nog svamlat igen, nu smäller jag in lite goa, gamla klassiker som ni gamla uvar därute kan dräggla över och minnas lite runt.

1992:

Boulder.jpg ht=501

DBR.jpg ht=725

SanAndreas.jpg ht=725

Snacka om före sin tid. Designen håller än idag. Imponerande.

Preview2.jpg ht=725

Heta nyheter inför årsmodell -93.

Haro.jpg ht=725

Elevated chainstays var daa shit.

1993:

Shockblock.jpg ht=725

Univegas FS lösning. Torsionsfjäder och dämpare separerat. Gav väl en modiga 45 mm eller så.

Alpinestars.jpg ht=725

Detta tyckte jag var enormt porrigt då, det böjda sadelröret med indraget bakhjul så att man nästan satt över bakaxeln fick allt blod att rusa till.
[Edit: fast det var inte böjt sadelrör -93, ser jag nu, det var ju året innan på Almega och Cromega-modellerna....fel av mig]

Anodisering.jpg ht=725

Ahhh, purple haze. Greg Herbold, Miyatas stora affischnamn.

Herbold.jpg ht=725

Greg bombar på med sitt DH-monster.

Scott.jpg ht=725

Racehoj, hårt, lätt, stål, manligt.

Proflex.jpg ht=725

Hade dessa gossa bara haft vett att ha en redig luft/olje dämpare så hade detta rockat fett. Nu rockade det bara schysst.

Marin.jpg ht=725

Varför krångla? Vi tar och sågar itu en framgaffel och skruvar på där bak, sen har vi en FS.

CannondaleV1000.jpg ht=417

Moongoose.jpg ht=725

Sån höjd smäller jag inte ens på med min Liquid med 140 mm fram och bak. Hojen på bilden hade ca. 45 fram och 55 bak vill jag minnas.

KonaRaceLight.jpg ht=725

TiogaRevolver.jpg ht=725

En bra ide som dog lite väl tidigt.

Marzocchi.jpg ht=725

Lite skillnad om man jämför mot en 66:a av idag : ) På den gamla goda tiden var det nästan samma gaffel för DH och XC.

1994:

AMP.jpg ht=725

Innovativt och tilltalande.

GTRTS-1.jpg ht=725

Juliana Furtado på en av mina drömhojar.

Manitou3.jpg ht=725

Produkttest för 13 år sen

RS2.jpg ht=725

Alla gafflars heliga moder. Ur-SID:en typ...

Nav.jpg ht=413

Oversize för de flexiga gafflarna var ett måste.

Univega2.jpg ht=567

Vad hände egentligen med det av Univega så haussade Boralyn?

NedOverend.jpg ht=653

Den gamle, sege Ned Overend, en legend.

To be continued....

Senast redigerad av en moderator:

Plush

Moderator
Forumvärd
Nostalgi
Fantastiskt... jag började med mtb redan på 80-talet... "ja..jag är inte yngst här.." och har kört mkt och ägt en del av allt som visats här...en del var mer lyckade saker än andra.

nenja

Ny medlem
Nostalgi
Vad häftigt! För någon som är för ung för att känna till ens hälften och nästan för ny för att förstå var det riktigt häftigt, som en historisk lektion. =)

Lite kul att jag skall köpa en San Andreas om några dagar och det är ju fan inte stor skillnad ifrån den bilden. ^^

Stisse

Ny medlem
Nostalgi
Mera.

1995:

CC-katalog9.jpg ht=725

Keith kunde detta med att snida ihop ramar.

CC-katalog10.jpg ht=725

Handjob ingår vid köp.

CC-katalog4.jpg ht=725

CC-katalog5.jpg ht=725

Pre v-brake.

CC-katalog1.jpg ht=725

Ouppnåeligt för en studentbudget. Dream on!

CC-katalog2.jpg ht=725

Ej helt otänkbart för en studentbudget, men...

CC-katalog3.jpg ht=725

...man skulle ju festa lite också : ) STX-RC var grymt prisvärd och smällde LX på fingrarna här och var. Antagligen upptäckte The evil S detta och plockade snabbt bort gruppen till nästa år.

1996:

CC-katalog4.jpg ht=725

1996, ett historiskt år...v-bromsen kom med buller och brak. Första året var den endast förunnad XTR och XT.

CC-katalog5.jpg ht=725

Sen dök några av de första helt hydrauliska skivbromsarna upp på allvar. Men Hope garderade sig i början med ett par mekaniska också.

CC-katalog2.jpg ht=725

Idag får man en motsvarande ram för en dryg tusing plus minus några hundringar.

Hepp, nu ska jag hoppa i lopplådan och snarka.

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Nostalgi
Woowers... Nostalgutripp delux. Min första riktiga MTB var en Centurion Arrival från 89. Och jag hojade i 8 år på en Boulder Bicycles Defiant med ett stort smajl på min nuna. Nästan så man sk agräva upp alla gamla nr av MountainBikeAction och bläddra sig blind...

jansson99

Moderator
Forumvärd
Nostalgi
file=34516

Vilken nostalgikick med bilden ovan. Med täckt hjul slapp man pinnar i bakväxeln. Det gav också ett härligt ljud när man drog på längs grusvägarna.

Egil

Aktiv medlem
Nostalgi
Jusst dedär galna hjulet har ju inte ens vanliga ekrar utan 1! kevlar tråd som man spände på ett ställe och så satt det med rullar ute i fälgen och i navet. lät som ett godståg och kostade som en normal DHhojj.

Wilier

Aktiv medlem
Nostalgi
Tack stisse, vilken fullständigt underbar tråd, man blir så nostalgisk att det gör ont. Hittade lite prostuff kataloger från början av 90 talet vid vindsröjningen för några veckor sedan, vilken läsning, vilket sortiment (i katalogen bara dock).

castrello

Aktiv medlem
Nostalgi
Jag hade Furtado som favorit när man satt och såg sammandragen från WC-tävlingarnapå Eurosport. Höydahl, Frischkneckt, Östergaard, Djernis. Och på damsidan Sydor, Alexander, di Mattei osv.

GT Xizang var definitivt en önskedröm.

PaaC

Medlem
Nostalgi
Snacka om att man blir sugen på att leta upp alla sina gamla kataloger och tidningar. Fortsätter sunkvädret så blir det troligen helgens uppdrag :)

Och förresten, är jag knäpp som kommer ihåg vissa av annonserna ovan (San Andreas, Haro...), haha, MBA var en fin tidning :)

// PaaC

sirius

Aktiv medlem
Nostalgi
Aaah.. tackar så mycket för nostalgin.. Satt själv o dreglade över Active Pro Stuff katalogen, Onza Porcupine däck, Tioga disc wheels m.m. m.m. Kanon!
;-)

Nostalgi
Ja, det är nostalgi det!

Jag har faktiskt fortfaraqnde min Centurion Commander-92 kvar! Köpte den begagnad runt -96 någon gång och har cyklat på den nästan dagligen sedan dess! Tänk om man visste hur många tusentals mil den rullat! Cyklar nu till jobbet 3 mil t.o.r om dagen i alla fall tre gånger i veckan! Det mesta är faktiskt orginal kvar (!) men nu har jag precis lämnat in den på kostnadsförslag för att fixa till den. Kan inte slita mig från den! Kanske korkat att ha den kvar och lägga pengar på den istället för att köpa en ny?! Utvecklingen har ju gått frammåt förstår jag, men jag har så svårt för att slita mig från den!

Motvind

Medlem
Nostalgi
Köpte min första MTB 1985. Det fanns knappt några i Sverige på den tiden. Beställde genom Cykelcity som då fanns etablerat i Örebro. Märket var Miele (tvättmaskin?) Minns att ungarna pekade och skrattade hånfullt samt fällde kommentarer som " kolla vilken jävla hoj"

Stisse

Ny medlem
Nostalgi
centurion commander skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, det är nostalgi det!
>
> Jag har faktiskt fortfaraqnde min Centurion
> Commander-92 kvar! Köpte den begagnad runt -96
> någon gång och har cyklat på den nästan
> dagligen sedan dess! Tänk om man visste hur
> många tusentals mil den rullat! Cyklar nu till
> jobbet 3 mil t.o.r om dagen i alla fall tre
> gånger i veckan! Det mesta är faktiskt orginal
> kvar (!) men nu har jag precis lämnat in den på
> kostnadsförslag för att fixa till den. Kan inte
> slita mig från den! Kanske korkat att ha den kvar
> och lägga pengar på den istället för att köpa
> en ny?! Utvecklingen har ju gått frammåt
> förstår jag, men jag har så svårt för att
> slita mig från den!

Ja, det är nog en av de segare ramarna jag varit med om. Gick för mig som enda träningscykel från 1992 till 2002. Ett antal lokala XC-tävlingar i Södermanland och sen runt Göteborg, Finnmarksturer, Bockstensturer, Kjells turer, Vätternrundor (3 st) och ett oräkneligt antal långturer i Göteborgsterrängen veckor och helger. Sen pendlad till o från jobbet i ur och skur.
Den balla killen på Sportson (där jag köpte den -92) svamlade om att "denhäringa fetingramen är minsann svetsad i samma fabrik som gör Rocky Mountains ramar". Om det stämde vet jag inte.
Men den var i alla fall Made in Japan, inte Made in Taiwan.
Antingen är man klen fegis som kör som en fis (men det tycker jag inte att jag är) eller också är det ett riktigt praktexemplar av ram, som egentligen borde gjutas in i klarplast och bevaras åt eftervärlden.
Ska rota mer i katalogerna framöver. Får sätta mig med en kall pils någon lördagkväll när frun och ungarna sover - sen blir det Nostalgi-orgie De Luxe : )

Aktiv medlem
Nostalgi
Ville skrev:
> OHHHHHHH!!!!!!
>
> Årets bästa tråd!!!
>
>
> Faktiskt båe en och två delar man har liggandes
> hemma i garaget.

Tror den vinner årets tråd 2008 med!!

MERA!!

Totteman

Aktiv medlem
Nostalgi
Är man en hamster så blir det en hel del tidningar. Jag gjorde en rensning bland olika tidningar för ett tag sedan. Tyvärr kan man inte spara allt...så det blev ett bidrag till pappersåtervinningen istället. Men det är kul att läsa gamla tidningar och kataloger.

gormomtb

Medlem
Nostalgi
Jag har faktiskt kvar min stumpjumper fs från 92 med xt/lx utrustning och specializeds egna olja/luft gaffel och stålram.
Har endast bytt växelhandtag och Gardell funkar än.

Är det någon som vill köpa så hojta till.

hajtand

Ny medlem
Nostalgi
vi var tre kompisar som kunde cc katalogen utantill somrarna 94-96 kom ihåg att jag blev "ovän" med en polarna för han inte sa att den släppts, han passade i hemlighet att plugga in vartenda gram i en hel vecka innan jag fick nys om den:)

BTW, kom ihåg att jag la alla mina sommarpengar på XT-v bromsar, för att upptäcka att de blev svampigare än en nedsutten soffa utan rätt handtag, ville tro att det var ett säljknep.

Tack för denna tråd!

Senast ändrad:

Naugas

Aktiv medlem
Nostalgi
42Hz skrev:
> Hittade denna på coastkid's blog, från hans Fort
> Williams besök:
> http://coastkid.blogspot.se/2012/06/roadtrip-fort-william-uci-world-cup.html
>
> Grym utväxling! :)
>
>
> "Myles Rockwell's Kamikaze Downhill bike form
> 92/93"
> http://1.bp.blogspot.com/-atn9jJE4t...s1600/Fort+William+UCI+World+Cup+2012+043.JPG

Varför sitter egentligen de två inre framdreven där när de ändå inte går att använda - framväxeln når ju inte så långt ner?

jesperC

Aktiv medlem
Nostalgi
Naugas skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> > ...
> >
> > Grym utväxling! :)
> > "Myles Rockwell's Kamikaze Downhill bike form
> > 92/93"
>
> Varför sitter egentligen de två inre framdreven
> där när de ändå inte går att använda -
> framväxeln når ju inte så långt ner?

Cykeln kördes normalt med en standard storklinga.

//j

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer