Nostalgibilder - den stora tråden

Hälsar på hos farsan. 2 kassa bilder från invigningen på hans vandrarhem i stavsjö när jag hoppar på en bil osv-97 ska det vara?

Bilagor

• IMG_20160305_195315.jpg
    IMG_20160305_195315.jpg
    312.3 KB · Besök: 188
  • IMG_20160305_195335~2.jpg
    IMG_20160305_195335~2.jpg
    227.2 KB · Besök: 182
Men hallå var ju 22 år då iallafall & körde aldrig street med hjälm ( sällan nu med )!! 1:a gången man kom till en cykelträning var ju med trasiga jeans & doc Marteins. Tyckte bara fittor hade hjälm då skulle ju bara cykla var ju mycket värre på stan ju, på kvällen alltså ;)

VM i Åre 1999.

Repar mig från en veckas influensa och gick i genom lite gamla bilder för att dämpa tristessen. Enjoy!

Scan65.jpeg

Bra drag uppe vid Timmerstugan trots regn och kyla.

Scan66.jpeg

Prisceremoni på Åre Torg. Jag tror Nico vann. Kanske tog Nathan Rennie juniorguld. Minns inte riktigt, jag var full.

Scan63.jpeg

Bas de Beever vevar på i leran.

Scan62.jpeg

Nicos cykel full med sensorer för dataloggning efter träning.

Scan61.jpeg

Stora drev användes 1999.

Scan60.jpeg

Nolvenn leCaers GT DHi.

Scan59.jpeg

Fulmeckad kedjestyrning på en Rocky Mountain RM7.

Scan58.jpeg

THEs (Toby Henderson Enterprises) jättestänkor var populära, men Palmer körde med Crud Catcher.

Scan57.jpeg

Team B1s big rig.

Scan56.jpeg

Palmers FSR. Custom made MRP-styrare och lack. I finalen lade sig Palmer i sistan kurvan precis innan mållinjen, på blöt asfalt.

Scan55.jpeg

En Yeti eller Schwinn Straight 8.

Scan54.jpeg

Stil kan inte köpas för pengar.

plötsligt fick jag nostalgisk åredoft i näsan. fjällbyn, broken, svettigt (bak)full kabin, knott, mygg mayhem och thaison.. 2001-2005 typ.

tack som fan! :)

Vilken tråd, härlig läsning på vägen hem. 2004 var lite av början av slutet på freeridescenen, hade inga pengar till någon monsterhoj som tonåring så vi klämde in så feta däck vi kunde och så stora sadlar som möjligt. Hardtail dh var ett begrepp man hörde då

Vad hände med de gamla freeridenamnen som ricky, simon danoff och de andra? Gick de över till andra sporter? Dom hade sveriges fetaste cyklar och någon av frostkillarna hade en balfa minns jag (gamla drömhojen).

Senast ändrad:
Senast ändrad:
De förbjöds för att Rachel Atherton inte kände sig bekväm i lycra.
Med tiden har ju kläderna tightats upp, så att tröjorna sitter tämligen klistrade och shortsen en aning lösare.
På DH-VM i Livigno för en massa år sedan, testade australiska laget, (eller om det var Barel), vinsten med lycra v loose-fladder och fann att det gick 7 sekunder fortare med lycra.
I ski-cross är det tydligen vanligt med kontroller att kläderna har regelmässigt fladder men jag betvivlar att de görs inom DH.

Lillgammal sa:
geologen sa:
Lillgammal sa:
Förresten, vad hände med skinsuitsen? Inte en enda åkare verkar ha det längre

De förbjöds väl av UCI?

Varför? Är inte hela poängen med downhill att det ska vara cyklisternas formel 1?

uppdatering// http://www.bikeradar.com/news/artic...-helmets-for-mountain-bike-competition-19021/
Så det förbjöds för att man ska kunna se cool ut i crosskläder utan att få resultaten påverkade?

Är inte velodrom F1?

durietz sa:
Vad säger vi så här ett halvår senare, ska vi skippa den där artikel-serien och bara fortsätta i den här tråden?

Bra idé. Jag inleder med en bild på den levande legendaren Tony Helmersson och hans fina Octagon. Högdalstoppen sommaren år 2000.

Bilagor

• tony.jpg
    tony.jpg
    140.4 KB · Besök: 194
Nu har scannern fått jobba lite igen och här kommer lite gamla bilder ur gömmorna. Denna gång från Hagakullen.

Det började grävas på Hagakullen sommaren 1999 och samma år hölls ett svartrace på kullen, Stockholm Downhill Open. Deltagarna från rejset fortsatte att träffas och köra sessions på Haga, dessa bilder är från sommaren 2000. År 2000 körde man Stockholm Downhill Series på Haga, Högdalstoppen och i Väsjöbacken. SCF ville stävja ofoget med svartrace och hotade alla som deltog med indragen tävlingslicens. Lösningen var att alla deltog under pseudonym och ett och annat kuriosum till namn dök upp i resultatlistorna. Serien utvecklades till Gore-tex Downhill Challenge år 2001 och inför detta byggdes downhill-banan i Flottsbro som används än idag. Detta år slöts också fred med SCF och Spårvägen ställde upp med flaggvakter och sjukvårdare på rejsen.

Vi fick rätt mycket pengar av Gore för att driva serien och inför den sista deltävlingen hade vi en knögglig plastkasse full med sedlar som vi inte visste hur vi skulle spendera. Vi gjorde det enda rätta i en dylik situation, vi köpte bärs och fyrverkerier för pengarna. Raketerna och bomberna brände vi av i fullt dagsljus under prisutdelningen i Flottsbro, man såg inte mycket av pyrotekniken men röken låg som en Lütsen-dimma kring lifthuset där Kalle stod i DJ-båset och lirade burkig gammal dub. Sen bjöd vi alla sponsorer på bankett (hamburgertallrik och bärs på Flottsbros värdshus), och resten av pengarna krökades senare upp under en våt kväll på Texas Longhorn i Vasastan. I slutändan var alla intressenter väldigt nöjda med säsongen.

Scan1.jpeg
'
Tobias med en Octagon med skoterdämpare bak och en Zzyzx-gaffel fram som tog in stora mängder vatten vid tvätt. Under åken skvätte det vatten ur alla hål varje gång gaffeln komprimerades, till allas muntration.

Scan4.jpeg

Albert var en av de som först satte spaden i marken i den kungliga parken. Här över salladsdubbeln på en GT LTS med thermoplastram, märkligt nog med v-bromsar. Den hade också inbyggd stink bug-funktion vilket gjorde den omöjlig att hantera i brant terräng.

Scan5.jpeg

Kalle på en Sunn Radical. Sunn fattade tidigt att låg tyngdpunkt är bra för en DH-cykels egenskaper.

Scan.jpeg

Mattias Sunn var något av det coolaste man kunde ha på den här tiden.

Scan2.jpeg

Scankopia.jpeg

Joel på en Turner Burner DH som var en hett eftertraktad cykel.

Scan1kopia.jpeg

Bilagor

• Scan 3.jpeg
    Scan 3.jpeg
    121.3 KB · Besök: 165
Senast ändrad:
Sunn dh med Obsyss gaffel, det var nostalgi det! :)

Jag hittade oxå lite bilder från när jag fick min första riktig mtb. Det var 1997
20161204_204343.jpg

Helstel mtb med v-broms, barends, Michelin Wildgripper, tights och rygga. Ganska XC :)

20161204_204511.jpg

Detta är inför franskt UFOLEP mästerskapet 1997. Blå gul cykel och ingen aning om att jag skulle hamna i Sverige 7 år senare...

Hittade den här tråden nu idag. Mycket bättre än att gå ut i garaget o laga bil.
Men vad hände med H.s utovade artiklar? Jag hittar ingen lovande rubrik på artiklar bak till cykelvasan 2015.

Då var det åtminstone inte jag som inte ens kunde hitta en artikel på Happy.
H., ditt inlägg var fantastiskt och jag ber ödmjukast om en artikel lagom till 13helgen :)

De flesta inlägg var fantastiska. Men extra jäkla kul att läsa om stockholmscyklister totalt utan självbevaresledrift men med gott om balans och kroppskontroll )

H. sa:
Det kommer. Någon gång. Det är bara brist på tid.

Härliga minnen! Tack för det Henrik och ni andra!

Min gula Karpiel Armageddon har samlat damm i källaren väldigt länge nu! Cykeln är nog redo för nya hopp men inte lika säker på att jag är det ?

Det vet man ju, att en välbyggd cykel har pickligt smala rör och rullar tryggt på marken. Leksaker hör inte hemma på gatan.
20171216_1038201.jpg

Min första fådda köpecykel. (De tidigare hade jag bygg själv) Nästan ny vid överlämnandet? Utanpåliggande femväxlat, o bakåttramp i.a.f.!

Stream sa:

Tjena!

Wow! Min första "seriösa" dh-tävling.. Kom rejält sist, skyller ganska mycket på hojen, iofs en S-works men en Stumpjumper HT med 80mm Manitou i fronten var inte riktigt rätt i backen.
Polaren som hängde med på en lånad Rocky Mountain Speed XS (som egentligen bara kördes av deras team, men en hade i hamnat i Sverige på något konstigt sätt) tvålade in sig på en tredjeplats i juniorklassen.
Han blev också utslängd från Lion, dom kollade hans falskleg och skulle precis släppa in honom när han frågade efter downhillgänget (tio minuter efter alla blivit utkastade), tre sekunder senare flög vi ut ur dörren och vart väldigt förbryllade. Men några minuter senare hittade vi festen på Löwen istället och fick svaret på varför.

Tillbaka
Topp