[Notis] Nya SRAM GX Eagle

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Rattnalle sa:
Priset var ju inte allt för illa: https://www.bike-components.de/en/SRAM/GX-Eagle-1x12-speed-Trigger-Upgrade-Kit-2018-Model-p57675/

Men uppgraderingssuget är ganska exakt noll så länge det är SRAMs reglage som bjuds ;)

11-delad GX-kassett med Shimano-växleri duger nog gott ett tag till. Hemma behövde jag aldrig mer än 32-36 oavsett men knäna talade om att de vill ha lättare utväxling till långa klättringar senast jag provade det.

3600:- för full eagle... Wtf?! Någon som vill ha en sram x01 + RF turbine eller?! ?

Passar en XDbody på specializeds hi-lo nav som sitter på min epic -13?
Kör singelklinga idag men har gått upp så mycket i vikt att jag måste hitta en lägre utväxling än nuvarande 36.
En snabb googling säger att det inte passar, men finns det något alternativ?

F.Underwood sa:
Kör singelklinga idag men har gått upp så mycket i vikt att jag måste hitta en lägre utväxling än nuvarande 36.

Vad har du för kassett och växel på din cykel idag?

F.Underwood sa:
Specialized har i vart fall haft XD-bodys till HiLo som auktoriserade återförsäljare kunnat montera.
[Fast fasen vet om det är Joytech i alla dom där - det verkar vara en rilktig soppa :-) ]

KJS sa:
Framförallt är det väl just 10-11-12-13-osv som hade varit fint att haft i serie. När vi pratar de sista växlarna ser jag inga problem med att hoppen är stora.

+1

Mulligast vore om man fick bestämma själv exakt vilka steg man ville ha, lösa drev hela vägen.
men det kanske blir tungt?

Octagon sa:
F.Underwood sa:

Vad har du för kassett och växel på din cykel idag?
Kör på 11-36 med orginal X7 växel.

Att köpa det här och en XDbody hade ju varit det absolut smidigaste men...
https://www.bike-components.de/en/SRAM/GX-Eagle-1x12-speed-Trigger-Upgrade-Kit-2018-Model-p57675/

Alternativet är väl att sälja hela hojen och hitta något bättre begagnat som är singelklinga orginal på. Det kanske är mera ekonomiskt än att plöja ner stålar på en hoj som snart är omöjlig att sälja.

Har klämt och känt på nya GX Eagle. Riktigt bra saker de fått till måste jag säga.

Bilagor

• 20170705_160916.jpg
    20170705_160916.jpg
    198.3 KB · Besök: 233
  • 20170705_161129.jpg
    20170705_161129.jpg
    248.6 KB · Besök: 236
cerro sa:
Skugglo sa:
Jag har en Epic Comp 2015, skall jag då ha SRAM GX Eagle Boost Direct Mount Trigger 1x12 BB30 Groupset - 2018 Model? ...läst och googlat men fattar inte :(

https://www.specialized.com/us/en/epic-comp-29/65313

A, PF30 på den så BB30vevparti blir bra.

447g för en kassett tycker jag är för mycket, måste man alltid ha fler växlar?
Nej men det är ju trevligt att valmöjligheten finns för den som vill.

Provcyklade en cykel med Eagle GX i söndags. Bortsett från att jag inte gillar SRAMs reglage kändes det riktigt bra. Men inte så att jag tycker att det känns som en must have jämfört med elvadelat.

cerro sa:

För att sätta det i perspektiv. Shimanos kassett 11-delade 11-46 väger 450g med sämre spann och två drev i aluminium. Rena lättviktaren med tanke på att 10-42 är i stål.

Tack för svar!

Så länge jag kan bli av med 15kg om jag bara slutar tycka öl är gott så spelar inte några gram på delar hit eller dit någon roll ;)

cerro sa:
Skugglo sa:
Jag har en Epic Comp 2015, skall jag då ha SRAM GX Eagle Boost Direct Mount Trigger 1x12 BB30 Groupset - 2018 Model? ...läst och googlat men fattar inte :(

https://www.specialized.com/us/en/epic-comp-29/65313

A, PF30 på den så BB30vevparti blir bra.

Som BjornR säger så ska ju gx mer konkurrera med xt som väger ännu mer för mindre. Man kan inte jämföra äpplen med päron :-). Dock kostar ju lös kassett klart mer än xt

Handtaget följer med gripshiften. Monterat å klart nu ska jag ut i skogen och försöka klättra uppför drakberget med 50/30! :)

Bilagor

• IMG_20170730_122158.jpg
    IMG_20170730_122158.jpg
    308.1 KB · Besök: 222
Leffe sa:
Dum fråga men båda handtagen?
Kan man få se en bild på cockpiten? ?

Bara ett handtag, det långa, följde med. Konstigt för när jag tidigare köpte GX 11-delad gripshift följde det med ett långt och ett kort grepp.
Dock kör jag med Lizardskins Logo (standard och shorty) så det kvittar för mej.
Har kört ett par turer nu och växlarna funkar klockrent. Mkt bra med en extra lägre växel i de branta klättringarna i Änggården. Mer cykla, mindre pushbike! :)

Har också hunnit med ett par turer och är mycket nöjd. Växlar bättre än GX 1x11 förutom upp på allra största drevet som tar några tiondelar extra.

Bilagor

• IMG_20170727_151454.jpg
    IMG_20170727_151454.jpg
    522.6 KB · Besök: 216
Behöver ett nytt vevparti då det gamla har gett upp.
Undrar om ni vet om det funkar med ett Gx eagle vevparti (12-del) med en i övrigt 10-del drivlina?
Mvh Fredrik

kakan_polen2 sa:
Jajamän det funkar Kanon!
Men släng gärna dit en 11-delad kedja.

Varför funkar en 11-del kedja bättre än 10-del på eagle klinga?

Konstaterar att n/w klingor ifrån både absolute black och wolftooth uppges fungera med allt ifrån 9 till 12-delat.
Då kan man ju tycka att även Srams dito borde göra det.

Jag får nog se till att prova!
Tack för era svar!

Tillbaka
Topp