[Notis] Pole lanserar sitt fräsiga enduromonster - Machine

Hade Maskinen haft möjlighet till fyra flaskor hade jag köpt direkt. Nu går den tyvärr bort när det bara går att ha tre.

TK sa:
Luthman Photography sa:
TK sa:
Största fördelen är ju helt klart att slippa svetsar, det räcker ju med en snabbtitt i rambrottstråden för att inse vart problemen med aluramar sitter. Sen är ju frågan om det går att konkurera med kolfiber, samma pris och ett kg tyngre kan bli svårt!

Om det blir styvare och starkare kan ju den typen av åkare som uppskattar sånt välja Pole istället för någon plasthoj.
Aluminium blir aldrig styvare och starkare än kolfiber i motsvarande vikt.
Hade priset varit lägre så skulle man ju kunna motivera den högre vikten men nu ser det svårt ut.

Nej och där kommer ju alltid jämförelsen att halta. Säger pole att den är lika stark som kolfiberhojarna men väger ett kilo mindre, ja då måste man ju göra en kolfiberhoj som väger lika mycket för att kunna göra en rättvis jämförelse mellan materialen.

Har svårt att tro att den skulle passa för "vanlig" stigtrampa i Gbg men den är faktiskt rätt cool, får erkänna att den växer och går från kräkful till fulsnygg...
Hade den kostat kring 40 hade jag ev. kunnat tänka mig en men 67????? Fy fan!
Den har ju inte ens elmotordrift, är ju inte ett dugg premium om man ska trampa runt lyxklumpen helt av egen kraft.

Klavikel sa:
Har svårt att tro att den skulle passa för "vanlig" stigtrampa i Gbg men den är faktiskt rätt cool, får erkänna att den växer och går från kräkful till fulsnygg...
Hade den kostat kring 40 hade jag ev. kunnat tänka mig en men 67????? Fy fan!
Den har ju inte ens elmotordrift, är ju inte ett dugg premium om man ska trampa runt lyxklumpen helt av egen kraft.

Den är väl som gjord för Göteborg?

Luthman Photography sa:
Den är väl som gjord för Göteborg?

Haha ;0)
Nice try, men jag vägrar gå på såna lätta finter!

Okej, aldrig testat nån cykel med geo som ens liknar denna men ändå, inte fan går det att cykla med en sån i terräng?
Rakt fram, ok. Nedför, ok. Byggda berms som lämpar sig för helstelt, ok.
Men inte vanlig misärstig i snöslask, vattensjuka myrar och ställen som faktiskt innehåller svängar och träd i kombination.

Schreddan sa:
Hade Maskinen haft möjlighet till fyra flaskor hade jag köpt direkt. Nu går den tyvärr bort när det bara går att ha tre.

Haha.
Du får köra en sån här så är du hemma:
skekane-b_1.jpg

#endurathlon.

/Johan

Det enda dom har lyckats naila med denna cykeln är för övrigt BB-höjden...

Kunde nu bara den homogent gråa massan som utgör cykelindustrin se till att följa efter herr Kokkonen's briljanta idé att skapa hojar som faktiskt går att trampa på riktig stig med i stället för att optimera vevlagerhöjden för att raila berms så hade det varit jäfligt gött...

Jilster sa:
Vi får tids nog se. Har Pole någon åkare som kör EWS? Skulle va spännande att se......

Tror inte det, men det stod ju att nästa mål var en DH-rigg åt någon norsk som skulle köra wc. Säger kanske inte så mycket iofs. Men kul :)

Jilster sa:
Tycker deras kol prototyp såg riktigt intressant ut. Synd att dom dumpa den.....

Man undrar ju om arbetsvillkor och miljö är hela sanningen. Att skrota all den utvecklingen pga det känns... vågat. Går det verkligen inte att tillverka i Finland om nu priserna på alu-varianten ändå blir så höga (speciellt med utvecklingskostnaden)?

Klavikel sa:
Det enda dom har lyckats naila med denna cykeln är för övrigt BB-höjden...

Kunde nu bara den homogent gråa massan som utgör cykelindustrin se till att följa efter herr Kokkonen's briljanta idé att skapa hojar som faktiskt går att trampa på riktig stig med i stället för att optimera vevlagerhöjden för att raila berms så hade det varit jäfligt gött...
Smartaste hade nog varit att ge möjlighet till användaren att välja själv

happymtb.fr sa:
Klavikel sa:

Smartaste hade nog varit att ge möjlighet till användaren att välja själv

Ta'da! https://happyride.se/forum/read.php/1/3100629/3100877

Pole skulle lätt kunna fixa olika bb-höjd med olika fästen mellan dämpare och ramen

Ancillottin är cool: custom geo och dämpare anpassad till ramen/åkare låter vettigt. ?

Hoppas alla har samlat på sig en stor påse skäll till den som köper en sådan och sedan monterar kolfiberhjul, kolstyre mm. (Vilket jag iof skulle kunna tänka mig. Tror den är grym)

Gillar verkligen nytänkandet (och att de skippade kol efter en livscykelanalys). En 140/160 variant av den där 160/180-besten kan bli nåt det.

Visuellt tycker jag själv den är vrålläcker, kombinerar det organisk formspråkets mjuka blends som vi hittills endast sett i kol med rå alu. Win.

Lite synd att jag själv tycker korta kedjestag är för roligt för att överväga en hoj med så långa.

Senast ändrad:
Westman sa:
Gillar verkligen nytänkandet (och att de skippade kol efter en livscykelanalys). En 140/160 variant av den där 160/180-besten kan bli nåt det.

Visuellt tycker jag själv den är vrålläcker, kombinerar det organisk formspråkets mjuka blends som vi hittills endast sett i kol med rå alu. Win.

Skönt att vi är fler som har samma tankar om Maskinen?

mikipedia_ sa:
Westman sa:

Väntar på nästa steg istället med additiv tillverkning av aluminium (3D-printing) i större skala utan att bli ruinerad. Resulterar inte i 90% spån och med smart invändig struktur kunna konkurrera med kolfiber vad gäller styvhet och vikt.

soderblom sa:
Väntar på nästa steg istället med additiv tillverkning av aluminium (3D-printing) i större skala utan att bli ruinerad. Resulterar inte i 90% spån och med smart invändig struktur kunna konkurrera med kolfiber vad gäller styvhet och vikt.

Det ballaste blir när man kan "skriva ut" amorf metall (alltså utan korn). Då kan man få mycket högre hållfasthet per vikt och troligen delar som är snudd på omöjliga att utmatta:-) Det går redan, men det tar evinnerlig tid och kostar sjukt mycket.

soderblom sa:
mikipedia_ sa:
Westman sa:

Visst låter det najs med mindre spill men nästan all skärande tillverkning genererar stora mängder spill. Som tur är används det iaf oftast till nytt material istf att dumpas på en deponi lr ännu sämre i havet.

Tungt och dyrt menar du?
Eller är konstruktionen inte riktigt bra ur en rent driftmässig synvinkel heller ännu?

Klavikel sa:
Tungt och dyrt menar du?
Eller är konstruktionen inte riktigt bra ur en rent driftmässig synvinkel heller ännu?
Tungt, dyrt och större förluster än utanpåliggande.

Hållbarheten har jag ingen koll på en det och centrerad vikt är väl hela USPn.

Förlusten I utväxling jmfrt utanpåliggande borde kunna överkommas, eller iaf minskas så tillvida att förlusten inte längre är relevant längre.
Det finns ju ganska mkt mer utrymme att arbeta med än i en baknav.

Sen är väl Rohloff kända för att vara extremt tillförlitliga och I det närmsta underhållsfria mellan service. Så Pinion borde kunna göras minst lika pålitliga.. Kanske inte lika bang4buck.

Pinion utvecklades väl av nån som gjorde växellådor på Porsche så kompetens att konstruera kugghjul ⛭ borde finnas så det räcker. Även om bilar och cyklar skiljer sig en del. Men tänker att en cykeldetalj borde vara lättare att designa..

Senast ändrad:
Drivlineförlusterna är inte försumbara på en bil heller å andra sidan :-)

Men det kanske ger sig de måste ju bli bättre med tiden som allt annat. Det verkar bara inte ha gjort det än. Så länge utanpåliggande är effektivare, lättare, billigare och tillräckligt hållbara känns det som en vinnare.

En annan sak som fortfarande gör utanpåliggande växlar till en vinnare är ju även att det är servicebart för en hyfsat normalbegåvad människa som orkar ta sig 15 min att kolla på youtube hur man gör för att justera en bakväxel.
Inte riktigt lika lätt att serva ett växlat baknav eller en pinion.

Men lite längre fram så har de säkert hittat på nåt mer jämförbart. Gäller bara att låta det ta tid samt att standardhojar blir tillgängliga med det så man får upp volymerna lite.

Har inte ngn direktlänk nu, men jag läste tidigare i höstas en intervjuv med Pinion's VD/chef/skapare (kanske var det på PB eller Vital, ska kolla upp...), men om jag minns rätt så har första fokus varit på att göra en idiotsäker produkt för premiumsegmentet, iom att dom nu byggt upp så pass mycket kapital att dom har råd med gjutna magnesiumchassin så har både vikt och pris kunnat sänkas.
Tydligen finns det ganska mycket viktminskningspotential kvar iom att dom fortfarande använder sig av solida ståldrev! Dvs, om dom bearbetar dessa drev så kan nog vikten minskas en hel del = mer intressant för OEM fabrikörer som behöver ha en låg vikt att visa upp i spec'n.
En annan lite cool sak är/var att det kändes som om Pinion INTE är intresserada av att sälja sitt koncept till någon av dom två stora S-bolagen, på gott och ont...

Men jag har också funderat varför Pole inte erbjudit någon form av gearbox-alternativ ännu, känns som det skulle matcha deras image, eller vill dom bara vara RACE RACE RACE?

Klavikel sa:
En annan sak som fortfarande gör utanpåliggande växlar till en vinnare är ju även att det är servicebart för en hyfsat normalbegåvad människa som orkar ta sig 15 min att kolla på youtube hur man gör för att justera en bakväxel.
Inte riktigt lika lätt att serva ett växlat baknav eller en pinion.

Å andra sidan borde man inte behöva serva lådan alls om man byter olja tillräckligt ofta. Är den vettigt dimensionerad så lär den kunna hålla under hela cykelns livstid, möjligen med byte av kullager och packningar med några års mellanrum. Sen kanske man inte nått riktigt dit än eftersom det är en relativt ny produkt.

Är det nån som vet vad det är som brukar pajja på Pinion-lådor?

Makten sa:
Å andra sidan borde man inte behöva serva lådan alls om man byter olja tillräckligt ofta. Är den vettigt dimensionerad så lär den kunna hålla under hela cykelns livstid, möjligen med byte av kullager och packningar med några års mellanrum. Sen kanske man inte nått riktigt dit än eftersom det är en relativt ny produkt.

Om allt går bra så är det säkert inga större ingrepp som behövs för att hålla maskineriet igång.
I synnerhet om det är solida drev samt annat som ingår invändigt.
Men... Skiten slår väl fläkten om det visar sig behöva bytas delar när man öppnat upp innanmätet..

Ju lägre vikt och mindre storlek så MI skar väl toleranserna hela tiden också. Och då blir det säkert svårare för hemmamekaren att bedöma vad som är normalt slitage och inom intervallet samt vad som behöver bytas ut...
Enklast vore väl att köra till skiten rasar och då byta ut allt invändigt precis som att köra på tills en vanlig drivlina rasar...

Klavikel sa:
Enklast vore väl att köra till skiten rasar och då byta ut allt invändigt precis som att köra på tills en vanlig drivlina rasar...

Det var det jag menade:-) Borde inte vara några problem om man sköter den som det är tänkt. Hur ofta behöver man riva en bilväxellåda liksom? Är ju ungefär samma grej.

Sen tror jag inte man behöver vara raketforskare för att skruva isär och ihop en sån där. Om nåt är det ju trevligare med saker som inte är nedgrisade av lera och elände när man måste mecka.

Senast ändrad:
Pinion och motsvarande lösningar kommer nog alltid ha större förluster än utanpåliggande växlar, då det blir fler växlar. Växeln mellan hjul och utgående axel kommer man ju alltid ha kvar.

Möjligtvis om man lyckades hitta en lösning för växel mellan bakhjulet och utgående axel som har betydligt lägre förluster än de kedjedrev man använder idag, men som inte kan användas ihop med utanpåliggande växlar.

Makten sa:
Sen tror jag inte man behöver vara raketforskare för att skruva isär och ihop en sån där. Om nåt är det ju trevligare med saker som inte är nedgrisade av lera och elände när man måste mecka.

Högst troligen inte.
Men kräver säkert både mer av specialverktyg och mer av finess än att bara byta ut en hederlig drivlina..
Kassettverktyg, kedjepiska och några insex är svårslaget..

Men ja, meka med rena grejer är allting trevligt fast man slipper å andra sidan oljan om man inte kör växellåda ?

Efter skitsnacken om miljö och hålberheten är jag relativt skeptiskt mot detta som Leo säger om strength/weight ratio av hans ram. Nytänkandet i produktion metoden är den ända attraktiva biten av den hojen för mig. Cesar Rojo verkar inte tycka om Pole. Han har uttryckt sig ganska starkt mot hans miljö skitsnack och just nu är skeptisk mot superlång/slack trenden som han själv har skapat. Sen vet jag från en annan “avantgarde” Finne att det går att kolfiber hojar i Finland så mhmhm...

Om någon är intresserad hur gör man cyklar i F1/Moto Gp kvalité:

http://downhill24.bike/catching-up-with-cesar-rojo/

Tillbaka
Topp