[Notis] ShockWiz – hjälp till rätt dämparinställning.

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
BjornR sa:
mikipedia_ sa:
Vad finns det annars för alternativ för att få hjälp med inställningar? Diskuterade det tidigare med en annan happyit, vi undrade båda om det finns nån som har "lektioner" i hur man ska tänka och komma med förslag på inställningar? Typ som dh teamen osv har under försäsongen för att få en basetune att utgå ifrån.

Kör utför här och sedan berätta vad som känns fel; "För mycket stenar och rötter på skrå, stora hopp och brant."

Nått sånt fast med en "tekniker" ?
Jag är rätt nöjd som det är men man kanske har helt åt helvetes fel inställningar?

mikipedia_ sa:
Vad finns det annars för alternativ för att få hjälp med inställningar? Diskuterade det tidigare med en annan happyit, vi undrade båda om det finns nån som har "lektioner" i hur man ska tänka och komma med förslag på inställningar? Typ som dh teamen osv har under försäsongen för att få en basetune att utgå ifrån.

Cane Creek har en app till sina dämpare. Typ kör en runda, sen frågar appen ett antal frågor som man får svara på och utefter det så säger den hur man ska ställa om dämparen. Funkade bra för mig första gången jag skulle ställa in min Cane Creek DP Air CS med hög + låg rebound och hög + låg dämpning. Nu när jag har lärt mig dämparen och inställningarna bättre så tycker jag att den ger för grova ändringar för att jag ska kunna fin tuna dämparen med den, men frågorna den ställde har också lärt mig mer om vad jag ska ändra för att få dämparen att bete sig som jag vill.

Har beställt en och är riktigt spänd på vad den presenterar.

Läst två versioner av funktionen på en Öhlins RXF så det blir första stora frågan som skall besvaras... funkar det eller ej.

Så nu när DHL förflyttat paketet från butik i Tyskland till Stockholm på under 20h så skall bara PostNord ha 3 dagar på sig att få den ända ut hit till väsby. ?

Kommer eventuellt att hyra ut den till hugade spekulanter så fort jag själv testat och lärt mig hur det funkar.

Man kan komma rätt långt utan app eller annat elpryl, metoden heter bracketing och innebär att man snävar in en parameter åt gången tills att man hittar det som man tycker passar bäst. Det kräver att man kör om och om samma sträcka tills att man hittar rätt inställning för den paramatern man jobbar på: lsc, hsc, lsr eller hsr (ifall man har alla dessa att tillgå förstås!)
Är man noga så behöver man nog köra en vända till eftersom inställningarna ganska ofta påverkar varenda (t.ex. lsc påverkar ofta hsc, osv...)
Förklaring i bildformat finns här

Det kan alltså bli rätt många vändor innan man hittar dom perfekta inställningarna för både gaffeln och bakdämparen... Det är därför jag tycker att en elpryl som Shockwiz kan vara en rätt så bra lösning!

Den kommer nog inte att ge den perfekta inställning för alla: vi är ju olika, gillar olika saker och har olika anpassningsförmågor. Man ska inte glömma att det finns en del subjektiv runt dämparinställningar! :) Det finns alltså ett spann för varje inställning som är "rätt" och om Shockwiz är bra gjort, den kommer att hjälpa att komma nära det spannet snabbt.

happymtb.fr sa:
Man kan komma rätt långt utan app eller annat elpryl, metoden heter bracketing och innebär att man snävar in en parameter åt gången tills att man hittar det som man tycker passar bäst. Det kräver att man kör om och om samma sträcka tills att man hittar rätt inställning för den paramatern man jobbar på: lsc, hsc, lsr eller hsr (ifall man har alla dessa att tillgå förstås!)
Är man noga så behöver man nog köra en vända till eftersom inställningarna ganska ofta påverkar varenda (t.ex. lsc påverkar ofta hsc, osv...)

Det kan alltså bli rätt många vändor innan man hittar dom perfekta inställningarna för både gaffeln och bakdämparen... Det är därför jag tycker att en elpryl som Shockwiz kan vara en rätt så bra lösning!
...

Jo, fast den här vet inte hur mycket ett klick innebär i ändrad dämpning eller hur de olika rattarna påverkar varandra. Det blir till att köra ett antal vändor med den här också men kanske inte fullt lika många.

s sa:
happymtb.fr sa:

...

Jo, fast den här vet inte hur mycket ett klick innebär i ändrad dämpning eller hur de olika rattarna påverkar varandra. Det blir till att köra ett antal vändor med den här också men kanske inte fullt lika många.

Så klart kan inte veta vad som är inställt utan input från användaren, men det känns ju som en smal sak i dag att tillhörande app har uppgifter om exakt omfång för respektive gaffel/dämpare som dom säger sig fungera mot. Sen behövs ju igentligen inte mer info än att användaren får tips om vilket håll hen ska vrida på HSC/LSC/Rebound(/lägga till/ta bort volumespacers).
Personligen skulle jag dock fortfarande hellre gå på den med snöre, känns mera universell.
Skulle lätt kunna tänka mig att köpa en (eller ännu hellre två för att kunna köra fram o bakdämpning samtidigt) och sen hyra ut för en 2-hunka/användare :)

Bikeplace/trekstore Göteborg kommer börja hyra ut shockwiz läste jag precis på Facebook. Nästan så man kan tro att dom läser här... :)

happymtb.fr sa:

Den kommer nog inte att ge den perfekta inställning för alla: vi är ju olika, gillar olika saker och har olika anpassningsförmågor. Man ska inte glömma att det finns en del subjektiv runt dämparinställningar! :) Det finns alltså ett spann för varje inställning som är "rätt" och om Shockwiz är bra gjort, den kommer att hjälpa att komma nära det spannet snabbt.
Digitala saker i all är men är tveksam till den här prylen.
1 Känner den av om man ändrar viskositeten på oljan troligen inte.
2 Känner den av en om shimsning av högfart/mellanfart/lågfart troligen inte.
3 Känner den av frekvensen av en fjäder/luft troligen inte
4 Vad känner den av troligen endast luft tryck, läget på gaffeln
5 Hur många psi försvinner ur gaffeln vid användning av manicken
Det är bättre och billigare att försöka sätta sig in hur en fjädring fungerar och utgå där i från och att i början göra stora förändringar så man känner skillnaden i vad som händer med fjädringen och sedan finjustera så det passar användarens åkning.

Problemet med att "sätta sig in i hur gaffeln funkar" är att man då lätt kan bli happyitisk analakademiker på 0-tid. Man vet exakt vilka fysiska lagar som anropas när man vrider på reglagen i höger och vänstervarv.
MEN det stora problemet är att många (OBS inte alla) svensson cyklister, mig själv inräknat. Inte känner någon större skillnad på ett klick mer eller mindre rebound, eller 3 PSI +-. Trots att man gör precis som internet säger med bracketing runs på samma sträcka om och om igen. (Jag räknar mig själv till denna grupp cyklister, fast jag har cyklat i 10 år och inte är totalt talanglös)

För detta subgrupp cyklister kan ett baseline verktyg som detta vara till hjälp, så att man i alla fall hamnar i rätt ballpark.

Och som svar på sdx punkter.
Jag tror defintitvt den kan känna av skillnad på punkt 1, 2 och 3. Mackaparen mäter ju dämparens position i 100 Hz. Med den info lär den kunna räkna ut både derivata och andra derivata på rörelsen. Med dessa variabler så vet den såklart inte om du har 5Wt eller 15Wt i din gaffel. Men däremot lär den nog märka att något ändrats i gaffeln mellan två sådana körningar.
Jag gisssar att om du har en "perfekt" inställning och sen byter till trögare olja, så kommer den be dig att minska på reglagen (alltså be dig ändra till snabbare rebound, mindre LSC, mindre HSC)

Ang. punkt 5
Så kan dom ju inte säga hur många PSI den tar, det är beroende på luftburkens volym. Vad dom kan säga är hur stor volymen på mackapären är, vilket dom också gjort. Sen får du själv räkna ut hur många PSI det tar av just din dämpare.

sdx sa:
happymtb.fr sa:

Det är bättre och billigare att försöka sätta sig in hur en fjädring fungerar och utgå där i från och att i början göra stora förändringar så man känner skillnaden i vad som händer med fjädringen och sedan finjustera så det passar användarens åkning.

1&2. Jo, med största sannolikhet eftersom man då ändrar hur gaffeln beter sig. Enheten bryr ju sig inte om hur du ändrar beteendet utan att du gör det. Mer lågfartskompressionsdämpning är samma sak om man byter olja, shimsar om, eller vrider på en ratt.

3. Jag vet inte vad frekvensen skulle ge? Den lär dessutom variera väldigt mycket beroende på terräng. Enheten vill ju snarare modellera någon form av överföringsfunktion för gaffeln och då är det vettigt att kolla på tryck, och derivator av detta för att förstå hur systemet beter sig.

4. Se ovan, trycket över tid ger ju inte bara position utan också acceleration etc.

5. Volymen förändras med 0.5ml står det i artikeln, så det beror på temperatur. Bara att plocka fram allmäna gaslagen och räkna.

Visst är det i någon mening bättre att sätta sig in i exakt hur gaffeln fungerar, men jag tror inte att det är den skaran som orkar göra det som shockwiz i första hand riktar sig till. Det är väl snarare de som inte orkar men som ändå inte vill åka runt med helt galna inställningar som har störst nytta av den.

sdx sa:

Om jag förstått funktionen av ShockWiz rätt så använder den tryckförändringar som uppstår när gaffeln rör sig till att "simulera" hastigheterna vid kompression och retur, dvs samma resultat som den där jojo-prylen jag tipsade ovan.
Den skiter alltså fullständigt i vilken olja som används, däremot lär den rekommendera lättnader på alla reglage om du häller i en trögare olja (resp. ökning av inställningarna med en lättare olja...)
Tycker dock jojo-modellen vore att föredra då den borde funka på ALLA gafflar/dämpare...

EDIT: Två på bollen...

Senast ändrad:
För mig som knappt känner skillnad på några inställningar i gaffeln är den ju bra, dock inte värd priset.

Den där "hjälpen" är ju enbart till hjälp om man cyklar samma bana hela tiden med samma fart...

Kör man däremot en vända i Hellas, Nickspåret eller liknande så är det fortfarande på det viset att de grundläggande sakerna att justera ger en såpass bra inställning att man vet vad som behöver förändras när man sedan cyklat sin vända.

stenmark sa:
Och som svar på sdx punkter.
Jag tror defintitvt den kan känna av skillnad på punkt 1, 2 och 3. Mackaparen mäter ju dämparens position i 100 Hz. Med den info lär den kunna räkna ut både derivata och andra derivata på rörelsen. Med dessa variabler så vet den såklart inte om du har 5Wt eller 15Wt i din gaffel. Men däremot lär den nog märka att något ändrats i gaffeln mellan två sådana körningar.
Jag gisssar att om du har en "perfekt" inställning och sen byter till trögare olja, så kommer den be dig att minska på reglagen (alltså be dig ändra till snabbare rebound, mindre LSC, mindre HSC)

Ang. punkt 5
Så kan dom ju inte säga hur många PSI den tar, det är beroende på luftburkens volym. Vad dom kan säga är hur stor volymen på mackapären är, vilket dom också gjort. Sen får du själv räkna ut hur många PSI det tar av just din dämpare.
Det skulle vara intressant och se hur 2 gafflar av samma märke fungerar med mojängen om den ena gaffeln är om shimsad tunnare olja /tjockare olja men med identiskt samma lufttryck i bägge dämparna .

sdx sa:
Det skulle vara intressant och se hur 2 gafflar av samma märke fungerar med mojängen om den ena gaffeln är om shimsad tunnare olja /tjockare olja men med identiskt samma lufttryck i bägge dämparna .

Det är där finnes med dyrgafflar med öppet oljebad (läs BOS eller gamla Marz) kommer in, på vintern körde man en lättare olja (som dock helst inte skulle bli seg pga kylan) då man ändå inte pressade tider på stigarna, på sommarn bytte man till en trögare olja som gav mera "stöd" :) Å andra sidan så kan man ju bara vrida några klick på reglagen istället (för att åtminnstonne justera LSC/rebound)...
BTW, ang detta är Formula's gafflar intressanta då dom bara har reglage för att justera LSC och utbytbara shimstack's för HSC mXQyWXB4avo]vilket[/MEDIA] lär gå på några minuter samt inte behöva olje-slaskande :)

larsaw sa:
sdx sa:

Det är där finnes med dyrgafflar med öppet oljebad (läs BOS eller gamla Marz) kommer in, på vintern körde man en lättare olja (som dock helst inte skulle bli seg pga kylan) då man ändå inte pressade tider på stigarna, på sommarn bytte man till en trögare olja som gav mera "stöd" :) Å andra sidan så kan man ju bara vrida några klick på reglagen istället (för att åtminnstonne justera LSC/rebound)...
BTW, ang detta är Formula's gafflar intressanta då dom bara har reglage för att justera LSC och utbytbara shimstack's för HSC mXQyWXB4avo]vilket[/MEDIA] lär gå på några minuter samt inte behöva olje-slaskande :)
Det sitter både högfart ,mellanfart och lågfart i shims stacken det får man inte glömma bort och i regel så shimsar man när man inte får dom vanliga yttre justeringarna att fungera på ett tillfredsställande vis.
Drömmen hade varit om man kunde justera även dom parametrarna utifrån.

Mojängen har väl även en accelerometer. Det gör mycket för analysförmågan.

Pinkbike har testat o det är i linje vad jag tycker men 399 dollar är mycket pengar. Jag gav lite mer än 200 om jag minns rätt. Då var det med uthyrningsmöjligheter i åtanke.
Canecreek har en app men den finns inte för alla hojar. Speciellt inte för RM altitude. Därför är det gott att plugga in shockwiz på den o köra några långa åk med pauser mellan o pricka någorlunda rätt på en dag.

Nu har jag läst det jag kan hitta om Suss my bike och jag tror att den är bättre då den kan analysera både luft &fjäder
om man tänker på kompatibiliteten så går den till alla gafflar och bakfjädringar och inte som Shockwiz som inte har kompatibiliteten att kunna fungera till alla fjädringar.
Sen att den är billigare än Shochwiz med sina 179£=1986.72 kr då man köper den av tillverkaren.
Så uthyrnings potentialen borde vara högre på en Suss .

sdx sa:
Nu har jag läst det jag kan hitta om Suss my bike och jag tror att den är bättre då den kan analysera både luft &fjäder
om man tänker på kompatibiliteten så går den till alla gafflar och bakfjädringar och inte som Shockwiz som inte har kompatibiliteten att kunna fungera till alla fjädringar.
Sen att den är billigare än Shochwiz med sina 179£=1986.72 kr då man köper den av tillverkaren.
Så uthyrnings potentialen borde vara högre på en Suss .

Precis min tanke, har faktiskt slängt iväg ett mail till dom för att kolla möjligheten att få köpa ett/två förhands ex. för utprovning i lokal cykelklubb / Happy Stockholm :)

Är de lika användarvänliga?

Det tror jag är A och O när det gäller sån här utrustning, särskilt när målgruppen är glada amatörer. Oc där verkar ju shockwiz riktigt bra.

H. sa:
Är de lika användarvänliga?

Det tror jag är A och O när det gäller sån här utrustning, särskilt när målgruppen är glada amatörer. Oc där verkar ju shockwiz riktigt bra.
Men shockwiz är inte kompatibel med andra fjädringar kör man med fjäder så fallerar shockwiz medans suss är kompatibel med alla fjädringar. https://shockwiz.zendesk.com/hc/en-us/articles/227843747 här är dom fjädringar som är inkompatibla med shockwiz.
även om mam är en glad amatör skulle man inte kunna klara av att sätt 3st buntband se på en video hur man monterar suss då skall man nog inte ens skruva på en cykel.

Fast nu syftade jag inte på monteringen utan analysen. Hur data presenteras och hur man kan använda den för att förbättra sin stötdämpning.

Jag har inte använt nån av produkterna, men av det jag sett på bilder och läst så verkar appen till shockwiz vara riktigt bra.

När jag ser bilderna på Sussen med en lina som sitter på utsidan av gaffeln blir jag lite skeptisk till användning i svenska förhållanden.
En gren eller buske kan lätt fastna i linan o ev. förstöra givaren ( Vet inte om de tänkt på detta ).
I brittiska bikeparks funkar det säkert bra.

C-dale sa:
När jag ser bilderna på Sussen med en lina som sitter på utsidan av gaffeln blir jag lite skeptisk till användning i svenska förhållanden.
En gren eller buske kan lätt fastna i linan o ev. förstöra givaren ( Vet inte om de tänkt på detta ).

Man kan säkert välja att vrida monterinhen av prylarna lite så wiren inte hamnar i en utsatt position ?

C-dale sa:
Ser man på bilder så sitter den på baksidan av gaffeln men det är inte meningen att den skall sitta fast monterad hela tiden.Så troligen så är det ingen produkt för dig men för andra kanske.

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
Hade Suss-prylen varit bättre hade nog SRAM köpt den istället..
Börjar att levereras i sommar så varför skulle dom köpa en produkt som inte är färdig .
Och varför tror du att alan mason skulle sälja sin mjölkko

En till anledning kan vara det inte helt lika flashiga gränssnittet på Suss App'n...

6525B266-AFC2-4472-8C63-EDCCE3CAB5C6-1544-00000110E1ABCB36_tmp.png

Men fortfarande funktionsduglig :)

sdx sa:
Henrik83 sa:
Börjar att levereras i sommar så varför skulle dom köpa en produkt som inte är färdig .
Mjölkko!? Dom är ju ute och tigger pengar ingen trots att dom inte har kunnat leverera till dom som redan har förbetalt den första batchen!..

TK sa:
sdx sa:
Henrik83 sa:
Mjölkko!? Dom är ju ute och tigger pengar ingen trots att dom inte har kunnat leverera till dom som redan har förbetalt den första batchen!..
Det gör alla som håller på med dom projekten men när den går i produktion så kommer den att bli en mjölkko eftersom drakarna tror på honom.

Kan man få ut rådata eller motsvarande ut någon av de där, eller är det bara enkla "skruva ut returen"-tips som når slutanvändaren?

Det första är jag väldigt intresserad av, det andra not so much...

marran sa:
Kan man få ut rådata eller motsvarande ut någon av de där, eller är det bara enkla "skruva ut returen"-tips som når slutanvändaren?

Håller med, har sett grafer från jojon där man även får ut dynamiskt sag vilket nog kan vara intressant. Frågan är hur användarvänlig dom väljer att lämna appen på den färdiga produkten?

marran sa:

Tror nog både Suss o ShockWiz riktar sig just till personer som inte litar på sin egen förmåga att känna skillnad på dämperiet OCH bara vill ha +/- eller Ok resultat.
Vill en få ut mera blir det till att gå "all-in"...

2083C55E-6004-4611-865F-D0FD97E16470-1801-000001308EFB4CDC_tmp.png

Det känns så onödigt bara om man nu har skaplig rådata att köra allt genom en algoritm som ska hitta den "optimala" inställning åt en (som om det ens fanns något sånt, och det var möjligt för en algoritm att räkna ut den) och inte låta användaren se vad som egentligen händer och försöka förstå sig på sin dämpare själv.

Mäta, justera och mäta igen är ett lysande sätt att försöka förstå hur inställningarna faktiskt fungerar på stigen, och sammankoppla ens upplevelse av vad dämparen gör med vad den faktiskt gör.

Antar att dessa kurvor går att få ut.

Bilagor

• Screenshot_20170220-221302.png
    Screenshot_20170220-221302.png
    102.3 KB · Besök: 58
marran sa:
Det känns så onödigt bara om man nu har skaplig rådata att köra allt genom en algoritm som ska hitta den "optimala" inställning åt en (som om det ens fanns något sånt, och det var möjligt för en algoritm att räkna ut den) och inte låta användaren se vad som egentligen händer och försöka förstå sig på sin dämpare själv.

Mäta, justera och mäta igen är ett lysande sätt att försöka förstå hur inställningarna faktiskt fungerar på stigen, och sammankoppla ens upplevelse av vad dämparen gör med vad den faktiskt gör.

Jag tror du behöver tänka ett varv till gällande business caset. Det du efterfrågar ger dem möjligen ett antal extra kunder. Samtidigt riskerar de att tappa helhetsgreppet om kunden som kanske börjar använda en tredjepartsprogramvara. Jag tror att insamlingen av data och "ensamrätten" att publicera den är en stor drivkraft.

Fatta vilken guldgruva för SRAM att få tillgång till så mycket data kring hur deras produkter används och presterar, och benchmarka det mot konkurrenternas produkter!

Den datan tror jag de håller hårt i.

Tillbaka
Topp