Lejon sa:
Bengt-re sa:
Varför inte? Kan man ha krav på bilbälte, mc-hjälm, mopedhjälm, trafikregler, krav på ringklocka på cykel så varför inte krav på cykelhjälm? Det är från lagstiftarnas sida en enkel (och billig) åtgärd som kommer att rädda några liv per år. Åtgärda cykelinfrastrukturen skulle kosta miljarder och när det närmar sig val är billiga åtgärder med dokumenterat resultat sådant som ökar chansen att bli omvald. Nu är NTF inte politiska, men att visa styrka och följa en sådan rekomendation får regerigen att framstå som stark - så jo, finns nog hyggliga odds på att det blir en hyckelhjälmslag. Inte för att det är fel på hjälm och kanske inte ens fel på att lagstifta om det, men motivet till att genomföra det känns lite klibbigt. Fast tur att vi inte får diskutera politik här - och hjälmlagsfråga är verkligen ren politik...
#politik
#åsikt
Jo om man förenklar så mycket har du rätt, problemet är att räkna ut vad man eventuellt förlorar i folkhälsa på ett hjälmtvång och sen se vilken siffra som blir störst.
För övrigt tror jag det är farligare med endurocykling med hjälm, eller träningscykling i klunga på allmän väg med hjälm än det är att finrulla utan hjälm på en otrafikerad cykelväg ner till affären. Det förenklat logiska vore att förbjuda de förstnämnda aktiviteterna före den sistnämnda. Vad skulle Happy tycka om ett sånt lagförslag?
Det stämmer nog. Enduro, DH och föralldel klungcykling på lvg är nog förknippat med större skaderisk trots att dessa utövare nästan alltid har hjälm. Men å andra sidan så lider de utövarna mer sällan av hjärt och kärl problem, diabetes och andra liknande tillstånd förvärrade av bristande fysisk aktivitet så totala utfallet på folkhälsan blir?
Frågan är givetvis komplex och utan exakta svar. Inför man hjälmkrav kanske färre cyklar och fler dör i hjärtinfarkt? Fler än de som räddades av hjälmen? Vem vet?
OM hela frågan genomlystes på ett klokt opartiskt sätt och resultatet blev ett jo, det är bra med hjälmlag - det är ett omak, men kommer verkligen att hjälpa oss att rädda liv samt förbättra folkhälsan. Då tycker jag att en lag vore klok. Som jag uppfattar situationen nu så saknas den helhetsbilden och förslaget känns politiskt.