NTF: inför cykelhjälmstvång för vuxna

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum

DT

Aktiv medlem
Generalsekreteraren för NTF anser att det ska införas hjälmtvång för vuxna cyklister. Generaldirektören för Trafikverket är inte heller främmande för att införa lagstiftning om hjälmtvång för vuxna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6724986

Vad tycker Happy? Ska vuxna människor i ett fritt samhälle själva få bestämma vilka skyddspersedlar man tar på sig när man cyklar, eller ska staten bestämma det med lagstiftning, tvång och hot om straffansvar?

Diskutera! :-)

Den dagen man betalar själv för sin vård kan man själv få välja säkerhetsutrustning. Och ja....rökare borde bekosta sin vård själva.

Nu kör vi igång tjabblet.

Senast ändrad:
Capra ibex sa:
Den dagen man betalar själv för sin vård kan man själv få välja säkerhetsutrustning. Och ja....rökare borde bekosta sin vård själva.

Nu kör vi igång tjabblet.

Yes. Betala vården själv om man kör utan hjälm men låt hjälmanvändandet vara frivilligt.

Edit: "rättsyftning"

Senast ändrad:
Det finns mycket annat som skulle göra bättre nytta innan detta skulle bli en priofråga skulle jag vilja påstå.

Vad är skillnaden mot att det är tex. hjälmtvång när man kör MC och moped eller bältestvång när man kör bil? Borde inte "vuxna människor i ett fritt samhälle" då få välja om man ska ha hjälm på MC eller bälte i bil då också? Jag fattar allvarligt talat inte grejen med motståndet mot hjälm när man cyklar...

Inför dubbdäckstvång vid vinterväglag istället. Och hårdare poliskontroller med högre bötesbelopp på att cykla utan belysning i mörker, samt hårdare kontroller på felinställda pendlarlampor, och bryskt beslagtagande av bländande och felaktiga pendlarlampor! :-)

Kan ingen berätta för de här dumma holländarna att det de håller på med är fullständigt LIVSFARLIGT:

Att de vågar, de kan ju dö!! Helt otroligt egentligen, här känner jag att NTF:s generalsekreterare måste åka ner och lära de där tulpanodlarna ett och annat. :-(

DT sa:
Selast sa:
Jag fattar allvarligt talat inte grejen med motståndet mot hjälm när man cyklar...

Du får nog skilja på motstånd mot hjälm och motstånd mot hjälmtvång.

Det känns som en rätt liten och ganska tramsig skillnad om jag ska vara ärlig. De som är emot hjälmtvång på cykel, är de lika emot hjälmtvång för MC och moped och bältestvång i bil?

Selast sa:
DT sa:
Selast sa:
Jag fattar allvarligt talat inte grejen med motståndet mot hjälm när man cyklar...

Det känns som en rätt liten och ganska tramsig skillnad om jag ska vara ärlig. De som är emot hjälmtvång på cykel, är de lika emot hjälmtvång för MC och moped och bältestvång i bil?

De som är för hjälmtvång för cyklister, är de lika för hjälmtvång för bilister? Det dör trots att fler människor i bilolyckor än i cykelolyckor, och många av skadorna torde vara huvudskador.

Eller broddtvång för pensionärer vintertid? Tänk vad alla brutna lårben kostar samhället. :-(

Selast sa:
Vad är skillnaden mot att det är tex. hjälmtvång när man kör MC och moped eller bältestvång när man kör bil? Borde inte "vuxna människor i ett fritt samhälle" då få välja om man ska ha hjälm på MC eller bälte i bil då också? Jag fattar allvarligt talat inte grejen med motståndet mot hjälm när man cyklar...

Du får fritt välja om du ha hjälm i bil eller inte. Ingen moraliserar över det. :)

Selast sa:
DT sa:
Selast sa:

Jag är öppen för att bältestvånget är ett lika stort slag i luften som hjälmtvånget, men jag har inte läst någon kritisk analys av det än. Men oavsett vilket så har bältestvånget inte den dokumenterade bieffekten att folk slutar köra bil helt.

Det vore dåligt för folkhälsan att införa hjälmkrav för alla som cyklar, detta då cykling är bra för hälsan och färre skulle cykla med hjälmtvång, det vet vi baserat på erfarenhet från andra länder, ex Australien där cyklingen minskade påtagligt sen cykelhjälmtvång infördes, föga förvånande.

Tvärt om finns det många politiska mål om att fler ska cykla, då det vore bra på väldigt många sätt, att då driva en kampanj för raka motsatsen verkar märkligt.

Numera finns ju även en till förening som vill främja en säker trafikmiljö, nämligen Trafiksäkerhetsrådet http://trafiksakerhetsradet.se/ så vi har till slut ett alternaitv till NTFs monopol på trafiksäkerhetsfrågor. Bakom initiativet Trafiksäkerhetsrådet står följande organisationer: Svensk Cykling, Cykelfrämjandet, Cykelbranschen samt Sveriges Cykelåkerier.

Men! I ett helt orelaterat förslag, vill jag föreslå hjälmkrav för pensionärer som vistas utomhus, detta då många pensionärer faller och slår sig och genom förslaget vill vi minska de fruktansvärda skallskadorna på pensionärer som ramlar eller hoppar ut framför bilar. Pensionärer behöver fysisk aktivitet för att må bra, därför vore ett pensionärshjälmkrav jättebra för pensionärers hälsa, så att fler pensionärer vågar sig ut. PRO borde vara positiva, eller?

Senast ändrad:
Selast sa:
DT sa:
Kan ingen berätta för de här dumma holländarna att det de håller på med är fullständigt LIVSFARLIGT:

Att de vågar, de kan ju dö!! Helt otroligt egentligen, här känner jag att NTF:s generalsekreterare måste åka ner och lära de där tulpanodlarna ett och annat. :-(

Kanske inte skulle skada nej...
http://nltimes.nl/2016/04/12/netherlands-cyclists-likely-eu-hurt-traffic

Det är ju inte så konstigt att högst andel cyklister förolyckas i Nederländerna eftersom de cyklar överlägset mest i hela Europa. Vilket också påpekades i artikeln.

Luktapåblommorna sa:
Selast sa:

Du får fritt välja om du ha hjälm i bil eller inte. Ingen moraliserar över det. :)

Fast jag skrev bälte i bil, hjälm finns det mig veterligen ingen lag som föreskriver i bil....

DT sa:
Selast sa:
DT sa:

Kanske inte skulle skada nej...
http://nltimes.nl/2016/04/12/netherlands-cyclists-likely-eu-hurt-traffic

Det är ju inte så konstigt att högst andel cyklister förolyckas i Nederländerna eftersom de cyklar överlägset mest i hela Europa. Vilket också påpekades i artikeln.

Samt att flest per capita röker rekreationscigaretter.

Varför inte? Kan man ha krav på bilbälte, mc-hjälm, mopedhjälm, trafikregler, krav på ringklocka på cykel så varför inte krav på cykelhjälm? Det är från lagstiftarnas sida en enkel (och billig) åtgärd som kommer att rädda några liv per år. Åtgärda cykelinfrastrukturen skulle kosta miljarder och när det närmar sig val är billiga åtgärder med dokumenterat resultat sådant som ökar chansen att bli omvald. Nu är NTF inte politiska, men att visa styrka och följa en sådan rekomendation får regerigen att framstå som stark - så jo, finns nog hyggliga odds på att det blir en hyckelhjälmslag. Inte för att det är fel på hjälm och kanske inte ens fel på att lagstifta om det, men motivet till att genomföra det känns lite klibbigt. Fast tur att vi inte får diskutera politik här - och hjälmlagsfråga är verkligen ren politik...

#politik
#åsikt

Selast sa:
Luktapåblommorna sa:
Selast sa:

Fast jag skrev bälte i bil, hjälm finns det mig veterligen ingen lag som föreskriver i bil....

Men det BORDE det ju finnas eftersom många människor skadas och dör av huvudskador vid bilolyckor!

Bengt-re sa:
Nu är NTF inte politiska, men att visa styrka och följa en sådan rekomendation får regerigen att framstå som stark - så jo, finns nog hyggliga odds på att det blir en hyckelhjälmslag.

En slags låtsashjälm alltså? :-/

Senast ändrad:

Bilagor

• filename=catmelonhead.jpg
    filename=catmelonhead.jpg
    31.2 KB · Besök: 161
DT sa:
Selast sa:
Luktapåblommorna sa:
Selast sa:

Men det BORDE det ju finnas eftersom många människor skadas och dör av huvudskador vid bilolyckor!

Säkert en bra poäng du har där, men nu skulle vi ju diskutera hjälmtvång när man cyklar. Då har jag väldigt svårt att se att man kan acceptera att det finns tvång om bilbälte när man kör bil men vägrar acceptera hjälmtvång när man cyklar.

Bengt-re sa:
Varför inte? Kan man ha krav på bilbälte, mc-hjälm, mopedhjälm, trafikregler, krav på ringklocka på cykel så varför inte krav på cykelhjälm? Det är från lagstiftarnas sida en enkel (och billig) åtgärd som kommer att rädda några liv per år. Åtgärda cykelinfrastrukturen skulle kosta miljarder och när det närmar sig val är billiga åtgärder med dokumenterat resultat sådant som ökar chansen att bli omvald. Nu är NTF inte politiska, men att visa styrka och följa en sådan rekomendation får regerigen att framstå som stark - så jo, finns nog hyggliga odds på att det blir en hyckelhjälmslag. Inte för att det är fel på hjälm och kanske inte ens fel på att lagstifta om det, men motivet till att genomföra det känns lite klibbigt. Fast tur att vi inte får diskutera politik här - och hjälmlagsfråga är verkligen ren politik...

#politik
#åsikt
Jo om man förenklar så mycket har du rätt, problemet är att räkna ut vad man eventuellt förlorar i folkhälsa på ett hjälmtvång och sen se vilken siffra som blir störst.

För övrigt tror jag det är farligare med endurocykling med hjälm, eller träningscykling i klunga på allmän väg med hjälm än det är att finrulla utan hjälm på en otrafikerad cykelväg ner till affären. Det förenklat logiska vore att förbjuda de förstnämnda aktiviteterna före den sistnämnda. Vad skulle Happy tycka om ett sånt lagförslag?

Selast sa:
När det blev lag på bilbälte fanns det redan en stor acceptans att använda bilbälte bland allmänheten. Dessutom fanns det en fungerande infrastruktur för bilar.

Den frivilliga hjälmanvändningen måste nog öka ganska mycket först om det skall bli några positiva effekter av en hjälmlag, annars kommer folk i stor utsträckning strunta i lagen eller sluta cykla.

Menar man allvar med att man vill minska antalet cykelolyckor behövs andra åtgärder, i första hand en fungerande och trygg cykelinfrastruktur.

johan e sa:
Selast sa:
När det blev lag på bilbälte fanns det redan en stor acceptans att använda bilbälte bland allmänheten. Dessutom fanns det en fungerande infrastruktur för bilar.

Den frivilliga hjälmanvändningen måste nog öka ganska mycket först om det skall bli några positiva effekter av en hjälmlag, annars kommer folk i stor utsträckning strunta i lagen eller sluta cykla.

Menar man allvar med att man vill minska antalet cykelolyckor behövs andra åtgärder, i första hand en fungerande och trygg cykelinfrastruktur.

Bästa sammanfattningen jag läst. Jag lägger den på minnet.

Lejon sa:
Bengt-re sa:

#politik
#åsikt
Jo om man förenklar så mycket har du rätt, problemet är att räkna ut vad man eventuellt förlorar i folkhälsa på ett hjälmtvång och sen se vilken siffra som blir störst.

För övrigt tror jag det är farligare med endurocykling med hjälm, eller träningscykling i klunga på allmän väg med hjälm än det är att finrulla utan hjälm på en otrafikerad cykelväg ner till affären. Det förenklat logiska vore att förbjuda de förstnämnda aktiviteterna före den sistnämnda. Vad skulle Happy tycka om ett sånt lagförslag?

Det stämmer nog. Enduro, DH och föralldel klungcykling på lvg är nog förknippat med större skaderisk trots att dessa utövare nästan alltid har hjälm. Men å andra sidan så lider de utövarna mer sällan av hjärt och kärl problem, diabetes och andra liknande tillstånd förvärrade av bristande fysisk aktivitet så totala utfallet på folkhälsan blir?

Frågan är givetvis komplex och utan exakta svar. Inför man hjälmkrav kanske färre cyklar och fler dör i hjärtinfarkt? Fler än de som räddades av hjälmen? Vem vet?

OM hela frågan genomlystes på ett klokt opartiskt sätt och resultatet blev ett jo, det är bra med hjälmlag - det är ett omak, men kommer verkligen att hjälpa oss att rädda liv samt förbättra folkhälsan. Då tycker jag att en lag vore klok. Som jag uppfattar situationen nu så saknas den helhetsbilden och förslaget känns politiskt.

Bengt-re sa:
OM hela frågan genomlystes på ett klokt opartiskt sätt och resultatet blev ett jo, det är bra med hjälmlag - det är ett omak, men kommer verkligen att hjälpa oss att rädda liv samt förbättra folkhälsan. Då tycker jag att en lag vore klok. Som jag uppfattar situationen nu så saknas den helhetsbilden och förslaget känns politiskt.

En ärlig fråga, ingen ironi, tycker du på allvar att det är ett "omak" att bära hjälm när du cyklar?

Selast sa:
Då har jag väldigt svårt att se att man kan acceptera att det finns tvång om bilbälte när man kör bil men vägrar acceptera hjälmtvång när man cyklar.

Bältet finns redan i bilen. Hjälmtvång innebär att du måste köpa en hjälm, och det hjälper inte direkt att nästan alla cykelhjälmar är hysteriskt fula.

Varför inte ha hjälmtvång för fotgängare också? Fallhöjden till marken är ungefär lika stor som när man cyklar. Springer man så är hastigheten ofta jämförbar (för cyklister som inte har bråttom, vilket troligen är de som inte använder hjälm). Skitfarligt!

Selast sa:
Bengt-re sa:

En ärlig fråga, ingen ironi, tycker du på allvar att det är ett "omak" att bära hjälm när du cyklar?

Inte jag. Jag cyklar inte en meter utan hjälm. Personligen tror jag hårt på hjälm, och försöker sprida den inställningen till alla i min fysiska närhet. Frågan är mest hur Gunbritt 64 år ser på saken när hon cyklar till affären 800 meter bort i 12 km/h.

Den där Australienstatistiken som ständigt tas upp. Är den rimlig eller har någon glad hjälmlagsmotståndare skruvat den till sina syften/missat andra påverkade faktorer?

Selast sa:
DT sa:
Selast sa:
Luktapåblommorna sa:
Selast sa:

Säkert en bra poäng du har där, men nu skulle vi ju diskutera hjälmtvång när man cyklar. Då har jag väldigt svårt att se att man kan acceptera att det finns tvång om bilbälte när man kör bil men vägrar acceptera hjälmtvång när man cyklar.

Säkert en bra poäng du har där, men nu skulle vi ju diskutera hjälmtvång när man cyklar. Då har jag väldigt svårt att se att man kan acceptera att det finns tvång om hjälm när man cyklar men vägrar acceptera hjälmtvång när man kör bil.

;-)

Förlåt om det blir lite politiskt.

visst, det hade varit bra med hjälmtvång, men då ska det finnas resurser till det.

Det sker betydligt värre brott som ej hanteras av polisen direkt i dagsläget såsom bedrägerier och inbrott.

Jag hade blivit så jävla sur om jag fick reda på att polisen var ute och kontrollerade hjälmar istället för att komma under ett pågående inbrott pga resurser.
jag vet att det är två olika avdelningar, men det ska ju ändå prioriteras i rätt ordning i budgeten

perzzon sa:
Den där Australienstatistiken som ständigt tas upp. Är den rimlig eller har någon glad hjälmlagsmotståndare skruvat den till sina syften/missat andra påverkade faktorer?

Den är nog rimlig. Det var ju Erik Sandblom som brukade dra upp den för några år sedan, och han var väl ganska neutral i hjälmlagsfrågan.

daikai1 sa:

visst, det hade varit bra med hjälmtvång, men då ska det finnas resurser till det.

Det sker betydligt värre brott som ej hanteras av polisen direkt i dagsläget såsom bedrägerier och inbrott.

Jag hade blivit så jävla sur om jag fick reda på att polisen var ute och kontrollerade hjälmar istället för att komma under ett pågående inbrott pga resurser.
jag vet att det är två olika avdelningar, men det ska ju ändå prioriteras i rätt ordning i budgeten
Kunde inte sagt det bättre själv... hjälmkrav för vuxna hoppas jag ligger jävligt långt ner på dom få poliser vi har & deras prio lista!

Jag har nästan alltid på mig hjälm när jag cyklar. Ser inget problem i det. Men en del gånger kanske behöver ta cykeln till kiosken för jag glömt något att handla. Eller behöver hämta barnen hos någon kompis och jag inte har tillgång till någon hjälm. Då skulle jag bli tvungen att ta bilen. Men det är precis vad NTF vill att vi ska färdas tryggt och säkert i våra bilar även om det bara är några hundra meter.

Bengt-re sa:
Lejon sa:
Bengt-re sa:

#politik
#åsikt

Det stämmer nog. Enduro, DH och föralldel klungcykling på lvg är nog förknippat med större skaderisk trots att dessa utövare nästan alltid har hjälm. Men å andra sidan så lider de utövarna mer sällan av hjärt och kärl problem, diabetes och andra liknande tillstånd förvärrade av bristande fysisk aktivitet så totala utfallet på folkhälsan blir?

Frågan är givetvis komplex och utan exakta svar. Inför man hjälmkrav kanske färre cyklar och fler dör i hjärtinfarkt? Fler än de som räddades av hjälmen? Vem vet?

Då är vi ju överens - helhetsbilden kring totala samhällsekonomiska följder av förslaget saknas. Då är det rimliga att man inte driver igenom en lag innan en sådan analys är klar.

Börne sa:
daikai1 sa:

Kunde inte sagt det bättre själv... hjälmkrav för vuxna hoppas jag ligger jävligt långt ner på dom få poliser vi har & deras prio lista!
Med det resonemanget borde polisen sluta med all brottsutredning förutom mordfall (om vi nu enas om att det är det allvarligaste brottet). Varför utreda trafikbrott, stölder osv när Palmes mördare fortfarande inte är hittad?

DT sa:
perzzon sa:

Den är nog rimlig. Det var ju Erik Sandblom som brukade dra upp den för några år sedan, och han var väl ganska neutral i hjälmlagsfrågan.

ES rimlighetens högborg

DT sa:
perzzon sa:

Det är väl vad som finns? Eller är det fler länder som infört cykelhjälmstvång för vuxna i närtid?

Om man nu ska införa ett generellt hjälmtvång i Sverige så kan man ju börja med att upprätthålla det som redan finns.

Lejon sa:
Börne sa:
daikai1 sa:

Med det resonemanget borde polisen sluta med all brottsutredning förutom mordfall (om vi nu enas om att det är det allvarligaste brottet). Varför utreda trafikbrott, stölder osv när Palmes mördare fortfarande inte är hittad?
+1 på falsk dikotomi. Används alltför ofta för att smutskasta samhällsfunktioner.

Går inte riktigt att gämföra hjälmtvång med bilbältsetvång..
Hejälen använder du enbart för din egen säkerhet.
Bilbälte skyddar främst dig själv, men även medpassagerare och till viss mån medtrafikanter..

Tillbaka
Topp