NTF: inför cykelhjälmstvång för vuxna

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum
Inget fel i sig på hjälm, men hjälmkampanjer brukar användas som ett sätt av gamla sortens trafikmänniskor som NTF i stället för fokus på en gedigen, tydlig och förlåtande trafikmiljö för cykel. Jag skulle något provokativt hellre se att cykling till vardags - tänk att åka till jobbet någon km eller på utflykt med barnen - både blir och upplevs som en så riskfri aktivitet att hjälm inte känns påkallat.

För alla form av snabbare cykling - landsväg och i skogen, på ramp och allt vad folk gör - så får man man förutsätta att folk inser att det är en smart idé med hjälm. Kan där också regleras genom klubbregler eller tävlingsregler.

NLC sa:
Många skallskador uppstår vid fall i hemmet, varför inte lagstifta om obligatorisk hemhjälm?

Och fler dör av rökning än i trafiken. Därför borde vi väl ta bort alla onödiga saker som bältestvång, hastighetsbegränsningar och krav på mönsterdjup så länge vi tillåter rökning. Om folk bara slapp alla jobbiga krav skulle de säkert köra mycket mer bil och inte hinna röka och trilla i badkaret. Alltså är bälteskravet direkt livsfarligt!

Senast ändrad:
Menförihel***, har vi inte dragit denna fråga tusen varv redan?

Inför lejontämjarhjälm, det är mycket farligare att tämja lejon än att cykla. Alltså ska man inte ha hjälm när man cyklar.

Låt för tusan vuxna människor själv avgöra om de vill åka med eller utan, det finns inga lagförslag på att vuxna ska tvingas ha hjälm, det är bara halmdockeargument för de som vill cykla utan hjälm utan dåligt samvete.

Fakta i alla större studier är att hjälm hjälper vid cykelolyckor, i alla fall när det gäller huvudskador (som är de minst trevliga).
(Nej, referens till lösryckta diagram från obskyra australiensiska studier från 1993 som aldrig har visat att resultaten är repeterbara eller generaliserbara gills icke)

EDIT: föregår eventuella kritiker själv: "inför kravtvång på björnsäker dräkt vid cykling, plus cykelkörkort plus blinkande lampor åt alla håll!!!!!!!!!!!!!!!"

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
(Nej, referens till lösryckta diagram från obskyra australiensiska studier från 1993 som aldrig har visat att resultaten är repeterbara eller generaliserbara gills icke)

Men en rapport kanske ?
C. F. Clarke 2015 sa:
This evaluation of the Australian cycle helmet laws finds they have seriously failed in many ways. 'Australia's helmet law disaster'184 sums up the outcome. The safety aspects of cycle helmets were overestimated and the negative health consequences of introducing legislation and discouraging cycling were not properly assessed. The actual risk of serious head injury when cycling is low. The societal health cost factor against the laws is calculated at 109, indicating they cause considerable harm. The ratio for serious injury for cyclists compared to pedestrians has increased from 1990 to 2008/09. The loss of civil liberty in having a personal choice for the individual is important. Fines for not wearing them and police involvement adds to social and legal problems. Children's health, safety and wellbeing are also negatively affected by the laws, with more discouragement than among adults. Children require more exercise than adults so the laws, which were primarily aimed at child protection when first suggested, most likely result in harming them more than adults. Using alternative approaches to improve safety is the better route, as recommended by the European Cycling Federation in 1998. Based on available evidence, helmet laws should be repealed because several
reports raise serious doubts whether helmet wearing improves safety overall and the resulting harm to health, environment and social consequences are considerable.

Rattnalle sa:
DT sa:
NLC sa:
Många skallskador uppstår vid fall i hemmet, varför inte lagstifta om obligatorisk hemhjälm?

Sannerligen!

Över 1 000 människor dör varje år i fallolyckor i Sverige och de flesta faller i det egna hemmet: http://www.inblick.se/nyheter/2016/10/20/dodliga-fallolyckor-okar-i-sverige

Sovrummet och badrummet verkar vara extra farliga. :-(
Man borde förbjuda morgontrötthet och tvål. Förebygga olyckorna.

För inte att tala om sängar! Hur många dör inte i en säng?

Pfaff sa:
Rattnalle sa:
DT sa:
NLC sa:

Sannerligen!

Över 1 000 människor dör varje år i fallolyckor i Sverige och de flesta faller i det egna hemmet: http://www.inblick.se/nyheter/2016/10/20/dodliga-fallolyckor-okar-i-sverige

Sovrummet och badrummet verkar vara extra farliga. :-(
Man borde förbjuda morgontrötthet och tvål. Förebygga olyckorna.

För inte att tala om sängar! Hur många dör inte i en säng?
Värst måste väl sjukhussängar vara då. Förbjud bara!

Folk dör väl som flugor i ambulanser också? Förbjud!

Frankenstein's Bike sa:
det finns inga lagförslag på att vuxna ska tvingas ha hjälm, det är bara halmdockeargument för de som vill cykla utan hjälm utan dåligt samvete.

Det kommer riksdagsmotioner var och vartannat år om cykelhjälmstvång:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm_H302312
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm-for-alla_GV02T210
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm-for-alla_GV02T276
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm_H50293

De har aldrig gått igenom, men förr eller senare är det något stort parti som går till val på att "öka tryggheten i samhället" och så är det kört.

DT sa:
Frankenstein's Bike sa:
det finns inga lagförslag på att vuxna ska tvingas ha hjälm, det är bara halmdockeargument för de som vill cykla utan hjälm utan dåligt samvete.

Det kommer riksdagsmotioner var och vartannat år om cykelhjälmstvång:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm_H302312
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm-for-alla_GV02T210
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm-for-alla_GV02T276
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm_H50293

De har aldrig gått igenom, men förr eller senare är det något stort parti som går till val på att "öka tryggheten i samhället" och så är det kört.

I så fall är det kört snart...

NLC sa:
ForesterGuy sa:
Varför hjälmtvång på moped och mc? Varför bilbältestvång? Borde inte folk inse fördelarna själv?

Enligt https://www.trafikverket.se/resa-oc...ri/fakta-om-alkohol-och-narkotika-i-trafiken/ är 1/4 av de som dör/dödas i trafiken varje år inblandade i en alkoholrelaterad olycka. I absoluta tal är detta

Varför inte alkolås på alla motorfordon? Borde inte folk inse fördelarna själv?

Personligen så är jag nykterist.

ForesterGuy sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:
Varför hjälmtvång på moped och mc? Varför bilbältestvång? Borde inte folk inse fördelarna själv?

Enligt https://www.trafikverket.se/resa-oc...ri/fakta-om-alkohol-och-narkotika-i-trafiken/ är 1/4 av de som dör/dödas i trafiken varje år inblandade i en alkoholrelaterad olycka. I absoluta tal är detta

Vad har det med fyllot bakom ratten att göra?

ForesterGuy sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:

Notera att det inte står att den 1/4-delen inte själva var påverkade, bara att de var inblandade i en olycka med någon påverkad.

En cykelhjälmslag för vuxna kommer de facto innebära fler bilister som i sin tur lär innebära fler bilolyckor, större risk för just dig. Samt större belastning på samhällets resurser för behandling av livsstilsjukdomar (fetma, dåligt hjärta osv) som i sin tur riskerar att just du får högre skatt och får svårare att komma fram till sjukvården den dag du behöver det.

Varför inte alkolås på alla motorfordon? Borde inte folk inse fördelarna själv?[/quote]

Personligen så är jag nykterist.[/quote]

Notera att det inte står att den 1/4-delen inte själva var påverkade, bara att de var inblandade i en olycka med någon påverkad.

Alkolås fyller ingen funktion, Någon nykter blåser i låset sen måste man starta bilen inom 20 minuter
vid varje stopp.Kommer polisen & ser att du har alkolås behöver man inte blåsa.

janolle sa:

Alkolås fyller ingen funktion, Någon nykter blåser i låset sen måste man starta bilen inom 20 minuter
vid varje stopp.Kommer polisen & ser att du har alkolås behöver man inte blåsa.[/quote]
Står det i registret att bilen har alkolås? Annars är det ju tacksamt att köra runt med ett som inte är inkopplat för att minska chansen att få blåsa lite ;-)

janolle sa:
...

vid varje stopp.Kommer polisen & ser att du har alkolås behöver man inte blåsa.
Klart att det går att kringgå men tror att de flesta Svenssonalkoholister har svårt att hitta någon som blåser åt dem.

plumse sa:
ForesterGuy sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:

Jag får ju ett lås i bilen som inte fyller någon funktion.

Der Kaiser sa:
ForesterGuy sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:

En cykelhjälmslag för vuxna kommer de facto innebära fler bilister som i sin tur lär innebära fler bilolyckor, större risk för just dig. Samt större belastning på samhällets resurser för behandling av livsstilsjukdomar (fetma, dåligt hjärta osv) som i sin tur riskerar att just du får högre skatt och får svårare att komma fram till sjukvården den dag du behöver det.

Om vi inför en bilbälteslag så kommer folk att sluta köra bil.

janolle sa:

vid varje stopp.Kommer polisen & ser att du har alkolås behöver man inte blåsa.[/quote]

Jag har iaf fått blåsa med alkolås.
Edit: Citeringen blev visst konstig.

Senast ändrad:
ForesterGuy sa:
Der Kaiser sa:
ForesterGuy sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:

Om vi inför en bilbälteslag så kommer folk att sluta köra bil.

+1

Och blir det hjälmlag för mc slutar jag köra den också.

FDoliehattar!. Vi som säger att det blir färre cyklister TROR inte, vi läser vad statistiken säger från de ställen där det genomförts.

ForesterGuy sa:
plumse sa:
ForesterGuy sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:

Med det briljanta resonemanget kanske du också lockas av tanken att strunta i bältet eftersom du inte tänker krocka?

Visa gärna lagtexten där det står att du inte behöver blåsa om du har alkolås.

Kompisens barndomsvän körde full på en minibike, skaffade alkolås för egna pengar för att få köra bil snabbare.

Den kunde börja tjuta när som under färd, blåste han inte då så dog bilen.

Men givetvis fungerar inte alla lås sådär.

plumse sa:
ForesterGuy sa:
plumse sa:
ForesterGuy sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:

Med det briljanta resonemanget kanske du också lockas av tanken att strunta i bältet eftersom du inte tänker krocka?

Javisst, jag behövde inte ha bälten i min första bil så jag plockade ur dem. Helt lagligt.

Jag tycker att det skulle åtminstone skulle vara hjälmtvång på vuxna när de cyklar med barn. Ser ofta att föräldrarna är utan hjälm men deras barn har hjälm. Stackars det barn som ser sin förälder slå sig medvetslös, och stå bredvid utan att kunna göra något.

pumptorparn sa:
Jag tycker att det skulle åtminstone skulle vara hjälmtvång på vuxna när de cyklar med barn. Ser ofta att föräldrarna är utan hjälm men deras barn har hjälm. Stackars det barn som ser sin förälder slå sig medvetslös, och stå bredvid utan att kunna göra något.

Stackars alla barn i Holland och Danmark.
Som vanligt är svensken värdelös på att ta åt sig nytt. Pappa staten måste alltid hjälpa till, bestämma och tillsätta utredningar.

Sverige är curlat till fördömelse.

pumptorparn sa:

Du menar som det borde vara förbjudet för föräldrar att bruka alkohol när deras barn är med? Stackars det barn som ser sin förälder dricka sig medvetslös, och stå bredvid utan att kunna göra något.

Eller inse man att pekpinnar inte kan lösa alla problem.

Men era nötter, klart vi ska ett förbud eller påbud att hjälm måste användas. Horder av människor slutar cykla, och jag får mer plats på cykelbanan på götgatan i rusningen.

.

Bilagor

• c2.jpg
    c2.jpg
    43.8 KB · Besök: 54
Stervelo sa:
Men era nötter, klart vi ska ett förbud eller påbud att hjälm måste användas. Horder av människor slutar cykla, och jag får mer plats på cykelbanan på götgatan i rusningen.

Smart tänkt där! Var röstar man för en hjälmlag?

Stervelo sa:

Vilken cykelbana?
När hjälmlag finns som ursäkt för att inte göra mer cykelinfra och brukandet av infran går ner, så lär själva infran sjunka ihop som en dålig suffle.
Och billobbyn ha skjutit på den nödvändiga omställningen i tiotals år till.

(Jag vet att just du är ironisk)

Selast sa:
Vad är skillnaden mot att det är tex. hjälmtvång när man kör MC och moped eller bältestvång när man kör bil? Borde inte "vuxna människor i ett fritt samhälle" då få välja om man ska ha hjälm på MC eller bälte i bil då också? Jag fattar allvarligt talat inte grejen med motståndet mot hjälm när man cyklar...

Men sluta cykla då eftersom du tydligen har missat hela grejen.

mv70 sa:
Hjälmtvång för alla jämt och total cykelförbud är det enda rätta. Tänk på BARNEN !!

Sist ja spräckte skallen så var det ett barns fel, alt förälderns. Barnfan sprang rakt in i mitt framhjul. Inför barnförbudstvång istället.

26er sa:
mv70 sa:
Hjälmtvång för alla jämt och total cykelförbud är det enda rätta. Tänk på BARNEN !!

Sist ja spräckte skallen så var det ett barns fel, alt förälderns. Barnfan sprang rakt in i mitt framhjul. Inför barnförbudstvång istället.
Ett globalt barnförbud kombinerat med generellt medicinförbud (massor av människor dör pga missbruk av medicinska preparat) kommer med stor sannolikhet att eliminera alla cykelolyckor på ett sekel eller så.

GoranS sa:
26er sa:
mv70 sa:

Ett globalt barnförbud kombinerat med generellt medicinförbud (massor av människor dör pga missbruk av medicinska preparat) kommer med stor sannolikhet att eliminera alla cykelolyckor på ett sekel eller så.

Det löser ganska många andra problem också.

Tillbaka
Topp