NTF: inför cykelhjälmstvång för vuxna

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum
fhloston sa:
GoranS sa:
26er sa:
mv70 sa:
Hjälmtvång för alla jämt och total cykelförbud är det enda rätta. Tänk på BARNEN !!

Sist ja spräckte skallen så var det ett barns fel, alt förälderns. Barnfan sprang rakt in i mitt framhjul. Inför barnförbudstvång istället.
Ett globalt barnförbud kombinerat med generellt medicinförbud (massor av människor dör pga missbruk av medicinska preparat) kommer med stor sannolikhet att eliminera alla cykelolyckor på ett sekel eller så.

Det löser ganska många andra problem också.
Rent win-win-win-win-win-... mao!

DT sa:
Frankenstein's Bike sa:
det finns inga lagförslag på att vuxna ska tvingas ha hjälm, det är bara halmdockeargument för de som vill cykla utan hjälm utan dåligt samvete.

Det kommer riksdagsmotioner var och vartannat år om cykelhjälmstvång:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm_H302312
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm-for-alla_GV02T210
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm-for-alla_GV02T276
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/cykelhjalm_H50293

De har aldrig gått igenom, men förr eller senare är det något stort parti som går till val på att "öka tryggheten i samhället" och så är det kört.

Det kommer motioner om tokgrejjer varje år, det är skillnad på motioner och skarpa lagförslag.

Fick tag i den här bloggen för jag skulle vilja köpa hjälmar till mina 80+ föräldrar som av och till tuppar av och slar sig när dom faller ihop. Jag bara väntar pa hjärnblödningen efter att dom har slagit sig ordentligt i huved...
Ni vet väl att i Nederländerna behöver man inte ha hjälm när man kör en lätt Moped? Och man far använda cykelvägen ocksa!
Se
Leve liberalismen!
Häls Mikael

Mikael.B sa:
Fick tag i den här bloggen för jag skulle vilja köpa hjälmar till mina 80+ föräldrar som av och till tuppar av och slar sig när dom faller ihop. Jag bara väntar pa hjärnblödningen efter att dom har slagit sig ordentligt i huved...
Ni vet väl att i Nederländerna behöver man inte ha hjälm när man kör en lätt Moped? Och man far använda cykelvägen ocksa!
Se
Leve liberalismen!
Häls Mikael

Blogg?

ForesterGuy sa:
Mikael.B sa:
Se
Leve liberalismen!
Häls Mikael

Blogg?

Never mind, han har nog bara slagit sig lite för ofta, i huvudet.

Vem behöver lagstiftning, när det finns vinsthungriga försäkringsbolag? Bara för dem att säga nej: Du vaknade i dag! Skyll dig själv.

Hasse#7 sa:
marr sa:
ForesterGuy sa:
Mikael.B sa:
Marr torde vara en socialdemokrat.

...säjer du i ditt andra inlägg någonsin i detta forum.

I och för sig kan det ju vara rätt. Men vad har det med detta att göra?

Det är ett hån för att du är mer lik Karl-Bertil än du är lik hans far. Men K-B är bra , var mer som K-B.

Jag gillar K-B, det var en bra pojk.

Jag har faktiskt skänkt bort en cykelpryl idag med :)

Senast ändrad:
marr sa:
Hasse#7 sa:
marr sa:
ForesterGuy sa:
Mikael.B sa:
Marr torde vara en socialdemokrat.

...säjer du i ditt andra inlägg någonsin i detta forum.

I och för sig kan det ju vara rätt. Men vad har det med detta att göra?

Det är ett hån för att du är mer lik Karl-Bertil än du är lik hans far. Men K-B är bra , var mer som K-B.

Jag gillar K-B, det var en bra pojk.

Men pappan var väl en samhällsbärare? Samt en rätt snäll pappa ändå.

Det spelar visserligen ingen roll för er men min uppfattning är att det är upp till individen om han/hon skulle vilja bära hjälm när han/hon gar/cyklar/aker moped/motorcykel/bil/slalom/flygplan/aker till Mars/osv.. Jag är helt emot den svenska förbudsmentaliteten. Delvis därför bor jag inte mer i Sverige sedan (redan, gosh) 24 ar. Nu spränger jag helt temat men t.ex. tycker jag att det ska införas fri fart pa motorvägar i hela EU. Ansvaret ligger pa individen i full utsträckning. Individen är tillräcklig myndig att ansvara själv för sina beslut och det behövs ingen uppblast stat som storebror som inför en massa förbud. Konsekvenserna kan naturligtvis vara förödande om det händer en olycka, vilket betyder att den som förorsakade olyckan bör ha en bra försäkring eller maste betala höga belopp i ersättning. Och andra sidan (vilket betyder: med uppsat) tycker jag att t.ex. alla droger ska förbliva förbjudna och att straffen för langing ska vara drakoniska. Detsamma för de individer som orsakar graverande problem i t. ex. Malmö Rosengard. Utvisning för dem som inte anpassar sig. Osv. Osv. Osv.

Det var det sista inlägget fran mig hos er, ha det sa bra, vänliga hälsningar fran ett Wien med en högerregering.

Mikael

Mikael.B sa:
Det spelar visserligen ingen roll för er men min uppfattning är att det är upp till individen om han/hon skulle vilja bära hjälm när han/hon gar/cyklar/aker moped/motorcykel/bil/slalom/flygplan/aker till Mars/osv.. Jag är helt emot den svenska förbudsmentaliteten. Delvis därför bor jag inte mer i Sverige sedan (redan, gosh) 24 ar. Nu spränger jag helt temat men t.ex. tycker jag att det ska införas fri fart pa motorvägar i hela EU. Ansvaret ligger pa individen i full utsträckning. Individen är tillräcklig myndig att ansvara själv för sina beslut och det behövs ingen uppblast stat som storebror som inför en massa förbud. Konsekvenserna kan naturligtvis vara förödande om det händer en olycka, vilket betyder att den som förorsakade olyckan bör ha en bra försäkring eller maste betala höga belopp i ersättning. Och andra sidan (vilket betyder: med uppsat) tycker jag att t.ex. alla droger ska förbliva förbjudna och att straffen för langing ska vara drakoniska. Detsamma för de individer som orsakar graverande problem i t. ex. Malmö Rosengard. Utvisning för dem som inte anpassar sig. Osv. Osv. Osv.

Det var det sista inlägget fran mig hos er, ha det sa bra, vänliga hälsningar fran ett Wien med en högerregering.

Mikael
Låt mig gissa, du är du 15 år och suppleant i skolans ungmoderatförening.

Mikael.B sa:
Se
Leve liberalismen!
Häls Mikael

Vilket förmynderi, är inte dina föräldrar fria individer som har hjälm om dom själva vill?

Tillbaka
Topp