NTF vill ha hjälmlag för vuxna
JMT sa:theBrand sa:Välkommen tillbaka Erik!!
Äntligen en ny hjälmtråd!!
Jag tycker hjälm ska vara frivilligt, men om man skadar sig vid cykling på ett sätt som kunnat undvikas/lindrats om man burit hjälm så får man själv stå för alla samhällets kostnader (sjukvård, ev. Sjukpeng et.c).
(hämtar chipsen)
Så sjukvården ska finansieras solidariskt men om man behöver sjukvård ska man finansiera den själv. Likaså ska man avstå lön i sjukpeng men inte få ut de pengarna när man blir sjuk?
Visst kan man ha en hjälmlag, på samma sätt som man har en lag om ringklocka, cykla på cykelbana, bromsar på cykeln m.m.. Eller också inte.
Jag försökte mest tramsa lite, men med visst mått av allvar inbakat. Jag tycker debatten är lite vild åt alla möjliga håll. En del liknar hjälmlag med kommunistisk diktatur, andra tycker att cykla utan hjälm är att likställa med att hoppa bungyjump utan lina.
Om man tänker sig ett lite mer amerikainfluerat samhälle och att all sjukvård och ev. sjuklön kommer från privata försäkringar, så skulle nog de flesta dylika försäkringar ha en hjälmklausul angående cykling (precis som de ofta lyckas ducka alla ev. ärftliga sjukdomar et.c.). Så det är väl inte en helt orimlig tanke tycker jag (även om det inte är ett samhälle jag skulle trivas i direkt).
Samtidigt så normaliseras olika typer av säkerhetsutrustning hela tiden, och lagstiftningen fyller på med lagar när tiden är mogen. Ett bra exempel är väl bälteslagen. Jag minns när jag var liten att min far och de flesta andra vuxna i princip aldrig använde bälte, idag känns det ganska otänkbart att åka utan bälte. Här tycker jag NTFs generalsekreterare säger det ganska bra:
"- Attityder och beteende tar tid att påverka. Innan bälteslagen trädde i kraft hade vi ett antal år med informationskampanjer för att skapa acceptans för lagen. Därefter kom lagen och användningen gick upp. Det handlade helt enkelt om att förändra normer och värderingar och lagen var samhällets sätt att säga att det inte är okey att köra utan bälte".
Hur man än vrider och vänder på det så är det ju samhället som får bära kostnaden för de extra skador som uppstår om man inte använder hjälm, då kan det ju vara bra att markera vad som förväntas av individen med en lagtext. Vill man prompt cykla utan hjälm så får man väl ta risken att ev. få böter då, precis som många gör när det gäller belysning/reflexer eller ringklocka. Jag tycker det känns vettigt med en hjälmlag, det finns inga direkt bra argument emot att använda hjälm vad jag kan se.
Men om man anser sig ha någon slags exklusiv rätt att få bete sig lite hur man vill, och inte vill skydda sig så antar jag att man skulle föredra modellen med en privat sjukvårdsförsäkring, där man säkert kan välja att köpa "vinden i håret"-paketet och betala lite extra i premie istället ;)