NTF vill ha hjälmlag för vuxna

JMT sa:
theBrand sa:
Välkommen tillbaka Erik!!

Äntligen en ny hjälmtråd!!

Jag tycker hjälm ska vara frivilligt, men om man skadar sig vid cykling på ett sätt som kunnat undvikas/lindrats om man burit hjälm så får man själv stå för alla samhällets kostnader (sjukvård, ev. Sjukpeng et.c).

(hämtar chipsen)

Så sjukvården ska finansieras solidariskt men om man behöver sjukvård ska man finansiera den själv. Likaså ska man avstå lön i sjukpeng men inte få ut de pengarna när man blir sjuk?

Visst kan man ha en hjälmlag, på samma sätt som man har en lag om ringklocka, cykla på cykelbana, bromsar på cykeln m.m.. Eller också inte.

Jag försökte mest tramsa lite, men med visst mått av allvar inbakat. Jag tycker debatten är lite vild åt alla möjliga håll. En del liknar hjälmlag med kommunistisk diktatur, andra tycker att cykla utan hjälm är att likställa med att hoppa bungyjump utan lina.

Om man tänker sig ett lite mer amerikainfluerat samhälle och att all sjukvård och ev. sjuklön kommer från privata försäkringar, så skulle nog de flesta dylika försäkringar ha en hjälmklausul angående cykling (precis som de ofta lyckas ducka alla ev. ärftliga sjukdomar et.c.). Så det är väl inte en helt orimlig tanke tycker jag (även om det inte är ett samhälle jag skulle trivas i direkt).

Samtidigt så normaliseras olika typer av säkerhetsutrustning hela tiden, och lagstiftningen fyller på med lagar när tiden är mogen. Ett bra exempel är väl bälteslagen. Jag minns när jag var liten att min far och de flesta andra vuxna i princip aldrig använde bälte, idag känns det ganska otänkbart att åka utan bälte. Här tycker jag NTFs generalsekreterare säger det ganska bra:

"- Attityder och beteende tar tid att påverka. Innan bälteslagen trädde i kraft hade vi ett antal år med informationskampanjer för att skapa acceptans för lagen. Därefter kom lagen och användningen gick upp. Det handlade helt enkelt om att förändra normer och värderingar och lagen var samhällets sätt att säga att det inte är okey att köra utan bälte".

Hur man än vrider och vänder på det så är det ju samhället som får bära kostnaden för de extra skador som uppstår om man inte använder hjälm, då kan det ju vara bra att markera vad som förväntas av individen med en lagtext. Vill man prompt cykla utan hjälm så får man väl ta risken att ev. få böter då, precis som många gör när det gäller belysning/reflexer eller ringklocka. Jag tycker det känns vettigt med en hjälmlag, det finns inga direkt bra argument emot att använda hjälm vad jag kan se.

Men om man anser sig ha någon slags exklusiv rätt att få bete sig lite hur man vill, och inte vill skydda sig så antar jag att man skulle föredra modellen med en privat sjukvårdsförsäkring, där man säkert kan välja att köpa "vinden i håret"-paketet och betala lite extra i premie istället ;)

Jag säger inte att det finns en korrelation, än mindre ett orsakssamband. Trenden har ju pekat nedåt längre än så (-42 procent sedan 1995). Det jag svarade på var påståendet att barn cyklar lika mycket nu som före hjälmlagens införande, vilket är direkt felaktigt. Något har de facto fått barn att cykla mindre.

theBrand sa:
Hur man än vrider och vänder på det så är det ju samhället som får bära kostnaden för de extra skador som uppstår om man inte använder hjälm.

Jag tycker det är svårt att argumentara så. Allt vi människor gör helt frivilligt innebär risker att göra illa sig, vilket belastar skattebetalare och försäkringstagare. Fotboll, utförsåkning, motocross osv osv.

Prästbol sa:
theBrand sa:
Hur man än vrider och vänder på det så är det ju samhället som får bära kostnaden för de extra skador som uppstår om man inte använder hjälm.

Jag tycker det är svårt att argumentara så. Allt vi människor gör helt frivilligt innebär risker att göra illa sig, vilket belastar skattebetalare och försäkringstagare. Fotboll, utförsåkning, motocross osv osv.

Jo, så är det ju, det blir ju alltid en avvägning, det är väl därför vi har bälteslag och tobaksskatt, men inte lag på isbroddar eller chipsskatt.

Men som jag skrev ovan så tycker jag tiden känns mogen för att kräva hjälm på cykel, precis som det en gång i tiden blev dags för krav på bälte i bilen :)

Sorry för den korspostade diktatorn, men han passar bättre i den här tråden.

assad.jpg

JensB sa:
Är det inte svårt att motivera barn och ungdomar att ha hjälm, när inte vuxna behöver?
Ser många exempel på detta, mamma och pappa kommer cyklande med barnen, barnen har hjälm men inte föräldern.
Så mamman/pappan kan ligga där med spräckt skalle, men barnet är oskadat, skevt.
Hursomhelst det är väl upp till var och en om man vill ha hjälm, sunt förnuft, men alla är inte så förnuftiga trots att man har barn.
Svår fråga, men jag är nog mer för en lag, än emot.

Men barn är ju så jävla dåliga på att cykla, dom vinglar nåt otroligt, hela tiden. Inte som vuxna.

Mötte ett fotbollslag på väg till träning igår. Kanske var de 10 år. Hälften av dem höll på att cykla in i mig trots att jag sniglade mig fram så långt till höger det gick. Väldigt mycket vingel och väldigt lite uppmärksamhet framåt.

staine sa:
JensB sa:
Är det inte svårt att motivera barn och ungdomar att ha hjälm, när inte vuxna behöver?
Ser många exempel på detta, mamma och pappa kommer cyklande med barnen, barnen har hjälm men inte föräldern.
Så mamman/pappan kan ligga där med spräckt skalle, men barnet är oskadat, skevt.
Hursomhelst det är väl upp till var och en om man vill ha hjälm, sunt förnuft, men alla är inte så förnuftiga trots att man har barn.
Svår fråga, men jag är nog mer för en lag, än emot.

Men barn är ju så jävla dåliga på att cykla, dom vinglar nåt otroligt, hela tiden. Inte som vuxna.

Ja, de är oberäkneliga de små liven. Vinglar som fasen.

Faktum är att barn har blivit mycket sämre på att cykla under senare år: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6513740

Kan det här vara det vidrigaste uttrycket för enskild och kollektiv osäkerhet hittills?

Folk har alltså så stora behov att rättfärdiga och bekräfta sina egna beslut att de vill lagföra folk som fattar andra beslut.

Jag har två små barn och i alla frågor rörande dem finner jag exakt samma funktion hos folk om man söker någon slags hjälp , oavsett var men främst "på nätet" så klart. Spelar ingen roll vad det handlar om:
Sjal eller bärsele
Framlänges eller baklänges i vagnen
Napp eller ingen napp
etc etc.

Analogin går att dra hit oxå. Jag har köpt den här prylen/cykeln. Nu är den bäst och alla andra skall köpa samma. Hur skulle det vara att bestämma sig själv och sedan låta andra bestämma sig själva?

staine sa:
Tror inte du behöver vara orolig Atlas. Nån napplag är nog inte för handen för närvarande.
;p

Vänta du bara... :)

Ärligt talat borde ingen lagstifta om något gällande transportcykling och inga böter delas ut till någon cyklist förens det finns ett skall-krav i trafikplaneringen och inte bara ett bör-krav som idag. Tills dess kommer cyklister att bli satta i en miljö som inte går att vara säker i, hjälm eller inte.

Om bilmiljön var av samma kvalité som cykelmiljön skulle det råda laglöshet utan dess like. Räcker med att "låsa" ett rödljus i 2min så blir det kaoz och laglöshet i biltrafiken. Eller ta en koll på respekten för högerregeln längs närmsta före detta huvudled, bredast gata är tydligen enda regeln som gäller. Eller hastighetsgränser längs olyckor eller arbeten... Det är jävligt rätt att göra rätt i trafiken om man hela tiden är högsta prioritet.

Fint att det finns folk som värnar om folkhälsan, eller oroar sig för att färre skulle cykla, och är negativa till hjälmlag för vuxna p.g.a. det, men annars hade varit positiva till det.

Själv skulle jag tycka det vore lite jobbigt med hjälmlag för att det helt enkelt blir omständligt om jag bara ska cykla till närbutiken, men "mot" är lite mycket sagt.

Helt horribla liknelser i tråden BTW.

Ubu sa:
Henrik_E sa:

Det är inte jättesvårt att förstå Erik S resonemang – även om hjälmen kan göra det säkrare för individen vid en olycka, så är en hjälmlag menlig för folkhälsan i stort.
Han har tidigare hävdat att hjälmanvändande farligt på individnivå. Med stöd från diverse Australiensiska rapporter av tveksam vederhäftighet.

Atlas sa:
Kan det här vara det vidrigaste uttrycket för enskild och kollektiv osäkerhet hittills?

Folk har alltså så stora behov att rättfärdiga och bekräfta sina egna beslut att de vill lagföra folk som fattar andra beslut.

Jag har två små barn och i alla frågor rörande dem finner jag exakt samma funktion hos folk om man söker någon slags hjälp , oavsett var men främst "på nätet" så klart. Spelar ingen roll vad det handlar om:
Sjal eller bärsele
Framlänges eller baklänges i vagnen
Napp eller ingen napp
etc etc.

Analogin går att dra hit oxå. Jag har köpt den här prylen/cykeln. Nu är den bäst och alla andra skall köpa samma. Hur skulle det vara att bestämma sig själv och sedan låta andra bestämma sig själva?

+ så jättemycket!

Ubu sa:
Det är inte jättesvårt att förstå Erik S resonemang – även om hjälmen kan göra det säkrare för individen vid en olycka, så är en hjälmlag menlig för folkhälsan i stort.

Du menar eftersom Darwins lagar sätts ur spel och totala idioter inte stryker med i lika hög utsträckning?

För att förtydliga: inget av det Erik S. hävdar om hjälmars påverkan på folkhälsan har någon som helst stöd i forskningen, tvärt om. Ökat hjälmanvändande i populationen leder till dramatisk minskning av huvud(hjern)skador.

Har cyklingen minskat? Frågan är om cyklingen har minskat mer än övrig fysisk aktivitet har minskat. Det finns två svar som alla är ett svar: NEJ cyklingen har i-n-t-e minskat mer än fysisk aktivitet överlag har minskat.

Bilagor

• random graf.jpg
    random graf.jpg
    30.4 KB · Besök: 156
Senast ändrad:
Sammanfattning: Många tycker hjälm är bra, men jävligt få (förutom några övervintrade DDR-sossar) tycker det borde stiftas några nya lagar. Ok?

Tråden låst.

I vänskapsförbundet Sverige-DDR fanns det många tunga sossar...

Men den diskussionen passar bättre i en annan tråd på ett annat forum.

Förmodligen ganska stort överlapp mellan de som ville ha parabolförbud för 30 år sedan, som motsatte sig lördagsöppet på Systembolaget för 15 år sedan, och som vill ha en hjälmlag idag. Troligen mest sossar, ja.

Borde man inte förbjuda motionscykling om man verkligen vill komma åt onödiga skador? Bara jofas klassiska krasch i Flottsbro lär ju ha kostat mer än hälsomervärdet för övriga deltagare.

grondahl sa:
Borde man inte förbjuda motionscykling om man verkligen vill komma åt onödiga skador? Bara jofas klassiska krasch i Flottsbro lär ju ha kostat mer än hälsomervärdet för övriga deltagare.

Tror du är något på spåren, en naturlig förlängningen av "jag vill inte betala för andras dumhet och därför ska det förbjudas" blir ju t.ex. att det enda man kommer göra i skogen är att sitta på en sten och lyssna på fåglar eftersom man kan skada sig av att cykla MTB. Enbart nytta, inget nöje. Men det kanske är så man vill ha det?

Henrik_E sa:
Ubu sa:
Henrik_E sa:

Han har tidigare hävdat att hjälmanvändande farligt på individnivå. Med stöd från diverse Australiensiska rapporter av tveksam vederhäftighet.

Det har han säkert sagt, men knappast att den är farlig vid olyckstillfället som jag gissar att den Australienska undersökningen visar.
Hur som helst, jag håller inte med Erik S (även om jag är emot en hjälmlag av andra skäl).
Synd bara att det inte går att föra en nyanserad diskussion på happy för han är rätt intressant.

Frankenstein's Bike sa:
Ubu sa:

Du menar eftersom Darwins lagar sätts ur spel och totala idioter inte stryker med i lika hög utsträckning?

För att förtydliga: inget av det Erik S. hävdar om hjälmars påverkan på folkhälsan har någon som helst stöd i forskningen, tvärt om. Ökat hjälmanvändande i populationen leder till dramatisk minskning av huvud(hjern)skador.

Har cyklingen minskat? Frågan är om cyklingen har minskat mer än övrig fysisk aktivitet har minskat. Det finns två svar som alla är ett svar: NEJ cyklingen har i-n-t-e minskat mer än fysisk aktivitet överlag har minskat.

Du är helt random. Hjälmanvändande, hjälmlag , folkhälsa, huvudskada – det är inte utbytbara begrepp. Men visst, hjälm är bra.

Ubu sa:
Frankenstein's Bike sa:
Ubu sa:

Du är helt random. Hjälmanvändande, hjälmlag , folkhälsa, huvudskada – det är inte utbytbara begrepp. Men visst, hjälm är bra.

Apropå halmgubbeargument....

Läs igen Ubu.

*EDIT* Förtydligande: jag är alltså mot hjälmlag, men för björnsäkerdräktlag och totalt cykelförbud. För alla. Hela tiden. Utom för Bashar al-Assad. Naturligtvis.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp