Nu är det (h)jul igen

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Nu är det (h)jul igen
God jul allihopa!

Äger en aluracer med kolfibergaffel anno 2005 utrustad med Campa Mirage 2x9 och fälgbroms på klassiska Mavic alufälgar med jättemånga ekrar. Inga märkvärdigheter, men perfekt ställd efter mig och den typen av hoj som alltid förtjänar en plats i stallet, om inte annat på sikt som fulvädershoj.

Årets julklapp till mig själv blir ett par bättre hjul som åtminstone tar udden av de värsta aerodynamik- och viktproblemen. Jag vet att min hoj inte är värd mer än ett par tusenlappar om jag säljer den, men det blir ändå väsentligt billigare än att först kränga hojen och sedan köpa en ny för 15-20k bara för att få lite roligare hjul. Härvid uppstår ett par frågor:

a) Kan någon rekommendera en bra hjuluppsättning i prisklassen 2-4k exklusive däck?

b) Jag kan löjligt lite om hjul. Är det möjligt att konvertera ett Campa-bakhjul till Shimano genom att byta kassett och tillhörande frihjulspryl (vad den nu heter), eller sitter frihjulsprylen ihop med själva navet på ett sådant sätt att man är fast med ena eller andra systemet? Hade varit bra att veta eftersom det ger trevliga möjligheter när jag köper en bättre hoj i framtiden.

God fortsättning,

HH

Nu är det (h)jul igen
Campagnolo Zonda hittar du för knappa fyratusen och är så bra hjul blir i den prisklassen.

De kan dessutom byggas om till att bli Shimanokompatibla, även om det ofta(st) går att lösa med kassettval istället.

Nu är det (h)jul igen
Campa-hubben är redan 11sp kompatibel och en 11sp Campa-kassett är kompatibel med Shimano 11sp, så med det senare alternativet slipper du iaf byta body

Nu är det (h)jul igen
God eftermiddag!

Jag har nu köpt mig ett par begagnade Zondas i fint skick där bakhjulet kom med Shimano-body. Grundåtgärden är naturligtvis att köpa en ny Campa-body och Campa-kassett och göra bytet. Efter idogt googlande verkar det dock som att andra med gott resultat lyckats köra en 9-delad Campa-grupp med en 9-delad Shimanokassett.

Ett exempel är denna tråd:

Jag noterar specifikt post #42, där skribenten konstaterar att en underlättande omständighet är att Shimanos kassett har 0.2mm smalare mellan dreven än Campas kassett. Enligt honom är det lättare att få indexeringen att fungera om kassetten har smalare stegning än bakväxeln är avsedd för.

Finns här någon som har erfarenhet av att köra 9-delad Shimano-kassett med Campa-grupp och kan dela några erfarenheter? Det vore ju fiffigt att bara kunna köpa en extra kassett istället för att behöva köpa body, kassett och dessutom Campas kassettverktyg.

Nu är det (h)jul igen
Har du redan kassetten är det värt ett försök - på andra och åttonde växeln är du "bara" 0,6mm fel i sida (och ytterlägen styrs ju av ändlägesskruvarna). På niodelat är det relativt glest mellan dreven, så det kan funka.

Nu är det (h)jul igen
Du hittar lite hack och lösningar i den här tråden:

(Med det sagt hade jag nog blrjat med att testa att justera in växeln på kassettens mittläge och kollat om det lirar)

Nu är det (h)jul igen
Tack Singular, uppskattat. Har inte en kassett idag men tänkte köpa en begagnad. Ett par hundralappar kan det vara värt att test.

Espressionist - efter visst googlande förstår jag hur Shiftmate funkar. Vad gäller monteringen, måste man även byta vajer till en längre, eller är det så att man kapar av slanghöljet en bit för att göra plats för Shiftmaten?

Nu är det (h)jul igen
Om inte jag är helt ut å cykla, är det inte bakväxelns fabrikat som avgör om växlingen kommer att funkar problemfri men utväxlingen på shifterns växeltrissan. Det finns ingen mekanisk växel eller bestämde lägen i en bakväxel som det finns inuti shiftern. Dessutom för att kommer förbi avståndsskillnaden mellan dreven beroende på vilket fabrikat standard det finns på kassetten, kan man använder, i ditt fall, en 10del kjedja, som är lite smållare än en 9del kjedja. Allt hokus pokus sker ifrån shiftern i samband med hur vajern och växeln är justerad. Det var allt jag hade att säga. Hoppas det blir till nåt nytta nånstans.

Senast ändrad:
Nu är det (h)jul igen
Om inte jag är helt ut å cykla, är det inte bakväxelns fabrikat som avgör om växlingen kommer att funkar problemfri men utväxlingen på shifterns växeltrissan. Det finns ingen mekanisk växel eller bestämde lägen i en bakväxel som det finns inuti shiftern. Dessutom för att kommer förbi avståndsskillnaden mellan dreven beroende på vilket fabrikat standard det finns på kassetten, kan man använder, i ditt fall, en 10del kjedja, som är lite smållare än en 9del kjedja. Allt hokus pokus sker ifrån shiftern i samband med hur vajern och växeln är justerad. Det var allt jag hade att säga. Hoppas det blir till nåt nytta nånstans.
Bakväxlar rör sig olika mycket på samma vajerförflyttning, därav kompatibilitetsproblem. Hur mycket vajer en växling flyttar bestämmer reglaget, men hur mycket i sida bakväxeln därav rör sig beror på bakväxelns konstruktion.

Nu är det (h)jul igen
Bakväxlar rör sig olika mycket på samma vajerförflyttning, därav kompatibilitetsproblem. Hur mycket vajer en växling flyttar bestämmer reglaget, men hur mycket i sida bakväxeln därav rör sig beror på bakväxelns konstruktion.
Hur mycket vajern förflytta sig bestäms av hur många tänder det finns på spärrhjulet som sitter in i reglaget, dvs reglagets utväxling. Det funkar inte optimalt att använda ett reglage ämnad för 10del på en 9del kassett. Det är reglaget och vajerspänningen som styr över hur mycket bakväxeln rör sig.

Nu är det (h)jul igen
Hur mycket vajern förflytta sig bestäms av hur många tänder det finns på spärrhjulet som sitter in i reglaget, dvs reglagets utväxling. Det funkar inte optimalt att använda ett reglage ämnad för 10del på en 9del kassett. Det är reglaget och vajerspänningen som styr över hur mycket bakväxeln rör sig.
Njae? Bakväxlar har olika utväxling, så drar du 1mm vajer på t.ex. en Shimano 11-delad LVG-växel så flyttar den sig 1,4mm i sida, men en Shimano 11-delad för MTB rör sig bara 1,1mm. Se t.ex. https://bike.bikegremlin.com/1278/bicycle-rear-derailleur-compatibility/

Nu är det (h)jul igen
Kan också kanske beror på att en LVG bakvxlns cage har en annan längd jämfört med en MTB bakvxl. Måste erkänna här att jag höfta här lite men en 11del MTB kassett har en betydlig större spridning/utväxling jämfört med en kassett/bakväxeln ämnad för en LV cykel. En LV bakväxel kommer inte att klara av en 11d MTB kassett. Jag skulle inte satsa mina hård förtjänta pengar på att forska i frågan allafall. Hur som helst, om man återgå till original frågan, jag själv håller på med nåt liknande som den som ställde frågan från början. Jag håller på med ett cykelbygge som består av en Campagnolo ergopower växelsystem,10d. Men hjulen som jag köpte,ett par gammal Mavic Ksyrium med en Shimano body?. Jag tänkte i min enfald(eller inte?) att jag monterar en Shimano kassett. Då kommer jag snart märker om det funkar eller inte, Shit happens ibland eller så funkar det. Jag testar det billigare alternativ först eller så får jag vackert hänger på nätet i flera timmar och letar upp en Mavic/Campag body och en Campag kassett. Den som leva får se.

Nu är det (h)jul igen
Kan också kanske beror på att en LVG bakvxlns cage har en annan längd jämfört med en MTB bakvxl. Måste erkänna här att jag höfta här lite men en 11del MTB kassett har en betydlig större spridning/utväxling jämfört med en kassett/bakväxeln ämnad för en LV cykel. En LV bakväxel kommer inte att klara av en 11d MTB kassett. Jag skulle inte satsa mina hård förtjänta pengar på att forska i frågan allafall. Hur som helst, om man återgå till original frågan, jag själv håller på med nåt liknande som den som ställde frågan från början. Jag håller på med ett cykelbygge som består av en Campagnolo ergopower växelsystem,10d. Men hjulen som jag köpte,ett par gammal Mavic Ksyrium med en Shimano body?. Jag tänkte i min enfald(eller inte?) att jag monterar en Shimano kassett. Då kommer jag snart märker om det funkar eller inte, Shit happens ibland eller så funkar det. Jag testar det billigare alternativ först eller så får jag vackert hänger på nätet i flera timmar och letar upp en Mavic/Campag body och en Campag kassett. Den som leva får se.
Ovan är länkat till en tråd med mina tips som funkade väl för att köra 10d Campagnolo på 10d Shimanokassett. Jag har testat tre metoder som funkar (konverteringskassetter, Michekassett med utbytta distanser och att ”växla ner” bakväxeln något).

Tillbaka
Topp