Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja, nu vet jag iofs in vad du menar med "trumfar", men det är inte så att allemansrätten sätts ur spel bara för att någon vill skjuta djur i skogen. Man får vistas i skogen som vanligt även under jakt.
![]()
Allemansrätt även under älgjakt: ”Men du får inte störa jakten” - P4 Norrbotten
En kvinna i södra Norrbotten hotades av en jägare som skulle skjuta hennes hundar om hon inte lämnade skogen. Nils Hallberg, miljörättsjusrist vid Naturvårdverket, ...sverigesradio.se
![]()
Jakt och fiske
Jakt och fiske ingår inte i allemansrätten. Men allemansrätten har ändå stor betydelse eftersom den gör det möjligt att ta sig till jaktmarker och fiskevatten.www.naturvardsverket.se
Däremot verkar det vara en populär "åsikt" i många jaktsammanhang att säga just så som du gör. Men det blir inte sant bara för det.
Som vanligt när det gäller juridik är det en fråga om hur jurister tolkar lagen. Du grävde fram några, här är en annan tolkning:
Där görs tolkningen att markägaren/jägaren t.o.m. har rätt att avvisa folk, dock inte med våld. Det är väl när nåt fall prövas i domstol vi får veta vad som gäller.![]()
Allemansrätt och jakt - du har rätt att avvisa den som stör under pågående jakt
"En jägare har under pågående jakt rätt att avvisa exempelvis en svampplockare, eftersom jägarna ska bruka marken."jagareforbundet.se
Man kan ju försöka undvika det de veckorna och de brukar skylta ganska bra häromkring. Men skulle jag ändå komma på någon kringelkrokväg och lyckas springa på jägare så är det ändå inte OK om den/ de hotar mig som första reaktion.Det är rätt rimligt att tro att det inte är meningen att man ska lalla runt i skogen när jakt pågår.
Brukar du bli hotad av jägare, eller varför skriver du så mycket om det?Man kan ju försöka undvika det de veckorna och de brukar skylta ganska bra häromkring. Men skulle jag ändå komma på någon kringelkrokväg och lyckas springa på jägare så är det ändå inte OK om den/ de hotar mig som första reaktion.
Japp, låt oss begränsa allemansrätten.Jag tycker att jag är rätt liberalt inställd till fritidsaktiveter generellt, men tycker att det är helt absurt faktiskt att folk ska få roa sig med att skjuta skarpt i skogar öppna för allmänheten.
Jag tycker att jag är rätt liberalt inställd till fritidsaktiveter generellt, men tycker att det är helt absurt faktiskt att folk ska få roa sig med att skjuta skarpt i skogar öppna för allmänheten.
Ickeargument.Människan var jägare i skogen det typ första som den var när vi hade två armar och två ben.
Dom får väl hålla sig på särskilda banor eller områden precis som andra som gör sånt som kan vara farligt för förbipasserande.Japp, låt oss begränsa allemansrätten.
Ickeargument.
Sällan jag känner en instinkt att skjuta djur, där har du rätt. Argumentetet "så har man alltid gjort" ett ickeargument. I detta fall ett sällsynt dåligt sådant, då människan verkligen inte sprungit runt i skogen med gevär för skojs skull sedan begynnelsen, utan har jagat för att överleva. Historia är inte mitt ämne, men även jag kan enkelt förstå att eldskjutvapen är en ganska ny uppfunning sett ur ett längre perspektiv.Ehh nej, snarare en människo-instinkt som alltid kommer att finnas där. Tänker du annorlunda så har du väl lämnat det stadiet medan andra inte har det.
Det gör de. Det är förutbestämt vilka områden de jagar i på vilka datum och vart de sitter på pass. Det är Länsstyrelsen som snitslar banorna.Dom får väl hålla sig på särskilda banor eller områden precis som andra som gör sånt som kan vara farligt för förbipasserande.
eh, begränsa jakten. - det är ju samma sak som att begränsa äganderätten. Det är ju markägaren som bestämt att jakt ska bedrivas på marken.
Att vi får cykla på annans mark under tider och på så vis så det inte stör ägarens rätt till sin egendom ska vi vara oerhört tacksamma för,
Står envar cyklist och friluftsmänniska fritt att köpa mark och inte låta det jagas där.
Är det vanligt att människor förolyckas i skogen för att dom blivit påkörda av en cyklist?och cykeln som transportmedel - nöjespryl; hur länge har den funnits och vad är dess existensberättigande
Nej, tänk vad bra om alla vill förbjuda det som de själva inte håller på med.
Är dessa områden avstängda med något sorts stängsel och är jägarnas kulor införstådda med avgränsningarna? Jag har fått för mig att det händer då och då att löpare, vandrare osv blir vådaskjutna, men jag kanske fått detta om bakfoten.Det gör de. Det är förutbestämt vilka områden de jagar i på vilka datum och vart de sitter på pass. Det är Länsstyrelsen som snitslar banorna.
Man får sätta upp älglappar och varna för älg i skogen.Och inte bara människor skadas av cyklister. Var ju för ett antal år sen någon som cyklade ihjäl en älg!
Kan så vara. Det har man behövt göra med råttor där jag bor, men har ännu ej sett någon råttjägare smyga omkring med bössa.Glöm inte bort att man behöver reglera viltstammen en del också. Många viltolyckor som undviks.
Sker det många viltolyckor med råttor?Kan så vara. Det har man behövt göra med råttor där jag bor, men har ännu ej sett någon råttjägare smyga omkring med bössa.
det är ju lätt att tycka att man ska ha rätt till annans egendom; utan att utge ersättning. - påminner om en politisk ideologi; som alltid leder till elände o misär.
Tar en riktigt vild chansning nu, för jag har ingen statistik, men jag är rätt säker på att fler älgas skadas vid älgjakt än cykling.Och inte bara människor skadas av cyklister. Var ju för ett antal år sen någon som cyklade ihjäl en älg!
Tar en riktigt vild chansning nu, för jag har ingen statistik, men jag är rätt säker på att fler älgas skadas vid älgjakt än cykling.
Som jag förstått det siktade han inte på cyklisten, utan det var en ren olycka, kanske en rikoschett eller förlupen kula på annat sätt. Dessutom var det fågeljakt, inte älgjakt.Fy fan, jag tycker det är hemskt att folk ska behöva dö för att någon halvblind idiot inte kan se skillnad på en älg och en cyklist. HUUUUUUUR kan det ens gå till? Kan någon seriöst förklara för mig? Kan man inte se skillnad så ska man väl inte traska runt med gevär?
Som jag förstått det siktade han inte på cyklisten, utan det var en ren olycka, kanske en rikoschett eller förlupen kula på annat sätt. Dessutom var det fågeljakt, inte älgjakt.
Äganderätten är inget frikort till att göra vad fan man vill. Sen är det en rätt milsvida skillnad på att äga tillhörigheter och att äga mark.tja, alternativet är väl att markägaren har rätt begränsa tillträdet helt till marken under skytte o jakt.
I nuläget sker skytte o jakt på egen mark under ganska strängt ansvar för andras säkerhet, och jag kan tycka det är rimligt, allemansrätten bär värnas. - Men den är absolut inte självklar, utan en inskränkning i äganderätten.
Hade vi inte haft äganderätt skulle vi nog inte ha ngra vettiga cyklar att cykla på.
Ja, tyvärr håller folk på och tramsar. Jag vet inte hur man ska hålla nere beståndet eller om det behövs. Jag vet däremot att jakten, i den formen den bedrivs idag varje år leder till allvarliga olyckor. Då och då stryker det med någon som inte har något med jakten att göra. Det låter onödigt.Syftet med jakt är att hålla nere stammen. Så ja, älgar skadas, främst dödas under jakt.
Äganderätten är inget frikort till att göra vad fan man vill. Sen är det en rätt milsvida skillnad på att äga tillhörigheter och att äga mark.
Ja, tyvärr håller folk på och tramsar. Jag vet inte hur man ska hålla nere beståndet eller om det behövs. Jag vet däremot att jakten, i den formen den bedrivs idag varje år leder till allvarliga olyckor. Då och då stryker det med någon som inte har något med jakten att göra. Det låter onödigt.
Ah, äntligen ett motargument med någon typ av substans!Det finns forskning och siffror. Antalet jaktolyckor står inte i paritet med antalet dödsolyckor med älgar som är, och defintivt inte kommer bli om man slutar jaga.
Ja eller så lagstiftar vi om begränsningar och stramare riktlinjer för jakten.Vi får helt enkelt ta och stänga skogarna för allmänheten fr 1 september till sista februari. Det är ju ändå så kallt o jävligt och otrevligt att cykla då, så ingen större förlust.