Nu j-vlar...

Nu j-vlar...
Fy fan för att bli skjuten i farten och dessutom troligtvis få sig en kyss av asfalt i skallen, jag ser inte det roliga.
Att det bara är ett skämt/jargong för er förstår jag, men att nån tycker det är roligt är bara skrämmande. Moraltant, javisst. "Skjut mig"!

Nu j-vlar...
HändigeManny sa:
Fy fan för att bli skjuten i farten och dessutom troligtvis få sig en kyss av asfalt i skallen, jag ser inte det roliga.
Att det bara är ett skämt/jargong för er förstår jag, men att nån tycker det är roligt är bara skrämmande. Moraltant, javisst. "Skjut mig"!

Jargong var ordet.
Klart det är förj*vligt att folk skjuter våldtar plågar och trakasserar sina medmänniskor, och slår dom på käften, stup i KVARTEN! men vad fanken, utan en gnutta humor fick man ju ta sig själv av daga ögonaböj så det är bara att skämta på. När det är lämpligt. :-)

Nu j-vlar...
Tur att jag har flyttat därifrån.

Sen brukar väl inte helt oskyldiga bli spontan skjutna kl 1 på natten?

En kille där jag bodde innan fick sina knän sönderslagna (bunden till ett köksbord) , han var inte guds bästa barn om så säger så jag kände att jag kunde känna mig trygg (sen fick jag barn och baila).

Dvs dom rensar runt bland sig själva (Och ja jag inser att det inte är så ett samhälle ska fungera och att nån oskyldig kunde ha blivit skadad men...)

Nu j-vlar...
Mini_me sa:
Dvs dom rensar runt bland sig själva (Och ja jag inser att det inte är så ett samhälle ska fungera och att nån oskyldig kunde ha blivit skadad men...)

Så tänkte jag med. Jag tänkte så när det sköts i grannförorterna runt mig. Jag tänkte så när några på moped sköt in på caféet tvärs över min gård. Sen var det vårväderstorget, när de sköt med automatvapen inne på en restaurang och oskyldiga kom ivägen. En månad senare blev en man skjuten bakom min rygg när jag var ute med hunden en kväll. Det var samma gärningsmän som på vårväders. Offret var en pappa som försökt ta sin son ur dåligt umgänge. Jag kan inte längre tänka så. Det är fan obehagligt på riktigt. Och det är skit att jag fortfarande inte mår som jag ska, ett år efter ett mord som inte angår mig alls.

Nu j-vlar...
Mini_me sa:
Tur att jag har flyttat därifrån.

Sen brukar väl inte helt oskyldiga bli spontan skjutna kl 1 på natten?

En kille där jag bodde innan fick sina knän sönderslagna (bunden till ett köksbord) , han var inte guds bästa barn om så säger så jag kände att jag kunde känna mig trygg (sen fick jag barn och baila).

Sista meningen är klockren. Jag inser att jag har fel är ju vad du skriver.

Nu j-vlar...
Usch... Det var någon som blev skjuten några gator från oss nyligen, det var ganska tryckt stäming i flera dagar. När jag bodde i Örebro blev någon skjuten på gården bredvid och någon knivskuren på våran gård. Det känns som att det händer så ofta men beror säkerligen på ett bättre informationsflöde. En missar liksom inte sånt här, vare sig en vill eller inte.

Nu j-vlar...
evirob sa:
Usch... Det var någon som blev skjuten några gator från oss nyligen, det var ganska tryckt stäming i flera dagar. När jag bodde i Örebro blev någon skjuten på gården bredvid och någon knivskuren på våran gård. Det känns som att det händer så ofta men beror säkerligen på ett bättre informationsflöde. En missar liksom inte sånt här, vare sig en vill eller inte.
Jag missar det mesta.
Bor i ett av dom där 57 (eller vad det var) "högrsikområdena" som är identifierade runt om i landet.
För något år sedan så sköts det visst utanför fritidsgården. Varken hörde eller såg något fast jag var hemma. Då har jag ändå nästan "utsikt" dit.
Känner mig inte otrygg varken för min eller för mina barns skull. Har inga problem med grannar etc mer än att dom nyinflyttade ovanför borde skaffa en stabilare och mindre gnisslande säng.
Säger ju inte att det inte förekommer brottslighet i området. Det gör det. Jag har utsikt över den lokala samlingsplatsen där det "hängs" och visst ser man ett och annat misstänkt handslag osv. Det rullar förbi polisbilar och visar upp sig mer eller mindre dagligen.
Skulle det bli rejäla konflikter i droghandelsbranschen så bor jag nog rätt illa till för att riskera ett "vådaskott" genom köksfönstret, men det är knappast något jag oroar mig för.
Det finns vettigare saker att lägga sin energi på i livet än att vara rädd för saker man inte kan göra så mycket åt.
Risken är trots allt större att jag blir skadad när jag cyklar till jobbet än att jag kommer i vägen för en uppgörelse i den undre världen.

Nu j-vlar...
Sjukt!
Jag cyklar genom brandbergen då och då, har två kompisar som bor där, men inte klockan ett på natten.
Det kan som nämnts handla om en konflikt i undre världen. Skulle förvåna mig massor om det visade sig random emot någon oskyldig som inte hade nåt med gärningsmannen att göra.
Fortfarande riktigt jobbigt att sånt pågår.

Nu j-vlar...
Men cykeln då för bövelen, CYKELN. var kommer den in i bilden? Varför var det så viktigt att poängtera i artikeln att det var en cyklist som blev påpangad?

Nu j-vlar...
"Natten till tisdagen blev en 45-årig man skjuten när han kom cyklandes på en cykelbana i Brandbergen, Haninge"

På cykelbana till och med. Fattar ni inte att det är en konspiration?

Nu j-vlar...
emmer sa:
qma sa:
Sjukt!
Jag cyklar genom brandbergen då och då, har två kompisar som bor där, men inte klockan ett på natten.
Lyxigt.
En daglägenhet och en nattlägenhet...

Hehe, kanske skulle använt parentes.
Kompisarna bor på andra sidan samma ganska stora område, miljonprogrammen med stjärntecken i gatunamnen.
Jag har aldrig personligen upplevt Brandbergen som ett område med orolig stämning, i alla fall inte inte ett av de sämsta områdena i Stockholms omnejd i det avseendet. Känner mig lugn med att fortsätta cykla dit dag och kvällstid. Det kanske ändrar sig om det kommer ut detaljer om någon som jagar förbipasserande cyklister med pistol däromkring.

Tillbaka
Topp