Nu lämnar jag forumet

• Trådstartare Trådstartare Elhojtok
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Nu lämnar jag forumet
För att vara "Sveriges trevligaste cykelforum" är det märkligt hur många som måste vara anonyma ?. Men äh, jag har inget emot om folk vill vara det, och om facebook har bevisat något så är det väl att brist på anonymitet inte nödvändigtvis får folk att sluta skriva dumma saker.

Jag brukar numera inte vara anonym när jag registrerar mig på forum. På exempelvis Reddit har jag emellertid ett anonymt konto, och inte för att jag inte står för det jag skriver, men att man kan bli lite paranoid av att drabbas av trakasserier av nån crazy person om man skriver nåt de inte gillar. Har inte känt att risken för sådant är så stor på happyride dock.

Nu lämnar jag forumet
Bara grejen att en del måste vara anonyma på ett forum är ju bevis nog att folk inte vågar stå för vad dom skriver.
Bara grejen med att inte förstå att inte skylta med sitt namn överallt på internet är ett bevis på avsaknad av IT-kompetens. Rätt vad det är så har man råkat avslöja att man är på semester och att det därför är fritt fram att göra inbrott där hemma.

?

Nu lämnar jag forumet
Vad i helvete är detta för jävla larv??
Vem fan kissar på sig och måste anmäla inlägg??
Hade ni trasiga leksaker när ni var barn? ingen pappa?
Vad händer.med er när ni ser ordet Hitler, Stalin, Idi Amin, Djingis Khan, Mao Zedung i en text??
De slutar ju inte existera för att de inte syns!!
Deras gärningar finns fortfarande och är en del av vår Historia.

Ang. inlägget var det ju dessutom publicerat som ett skämt!!
Ska det vara så jävla svårt att fatta att det du inte tycker är roligt skrattar andra åt?

Av med Blöjorna nu och sen kammar vi till oss.
Hets mot Folkgrupp???? Skärpnig admin/moderator och alla skitnödiga mesar.
Skaffa ett liv och sitt inte och leta efter nåt som inte finns.

Du kan ta bort detta om du inte törs låta detta vara.
Mig kan du glömma från forumet för jag vill inte vara en del av sånt här skit.
ta bort mailuppdateringarna också.
Vad arg man kan bli då...

Nu lämnar jag forumet
Vad gör en profil mer eller mindre anonym? Att skylta med ett personnamn och foto betyder ju inte nödvändigtvis att det är ens egna.

Nä, login med bankid och alla personuppgifter från folkbokföringen inkl släktträd och passfoto i profilen tack ?

Nu lämnar jag forumet
Vad gör en profil mer eller mindre anonym? Att skylta med ett personnamn och foto betyder ju inte nödvändigtvis att det är ens egna.

Nä, login med bankid och alla personuppgifter från folkbokföringen inkl släktträd och passfoto i profilen tack ?
Jag gissar att andelen av de som har personnamn och foto men nyttjar annat namn eller foto än det egna är rätt låg. Dessutom är väl falsk identitet och anonymt i detta sammanhang relativt likartat. Sen är det ju klart skummare att använda någon annans identitet än att framträda anonymt, i alla fall så länge det inte är uppenbart att identiteten är falsk, typ att man kallar sig Zlatan Ibrahimovic och har en bild på fd fotbollsspelaren.

Nu lämnar jag forumet
Det blir lite som förr i tiden när man stämplade ankomst och hemgång på arbetsplatsen .

Happy kanske skulle skaffa stämplingssystem ?

Nu lämnar jag forumet
Det blir lite som förr i tiden när man stämplade ankomst och hemgång på arbetsplatsen .

Happy kanske skulle skaffa stämplingssystem ?

Jag tänkte just skriva att man redan ser när en happyit var sist aktiv och vad hen tittat på nu. Men jag hittar infon inte längre. Har det tagits bort i veckan??

Nu lämnar jag forumet
Förr i tiden? Många har återinfört systemet. Heeelt sjukt.
Är det sååå sjukt?

Min fru har så på sitt jobb, hon tycker det är toppen. Flexen ramlar in för henne, medans många av hennes arbetskamrater inte får så mycket. Hon tycker det är rättvist.

Jag är arbetsgivare och vår verksamhet innebär att det är svårt att ha exakta på minuten arbetstider. Jag har alltid dåligt samvete för att jag är rädd att jag lurar mina anställda (brukar bli någon halvdag extra ledigt ibland bara för att vara på den säkra sidan). Jag ser också en tänkbar rättvise-vinst i ett stämpelsystem.

Nu lämnar jag forumet
Är det sååå sjukt?
Ja. Premierar dessutom fel saker (butt in seat) snarare än ansvarstagande och produktivitet.

Gissar att din fru redan är en ordningsmänniska som inte har några som helst problem att hålla koll på sin flex. Vill man använda ett verktyg för att hålla koll är det väl toppen, men det är något helt annat att kräva det av andra.

Nu lämnar jag forumet
Ja. Premierar dessutom fel saker (butt in seat) snarare än ansvarstagande och produktivitet.

Gissar att din fru redan är en ordningsmänniska som inte har några som helst problem att hålla koll på sin flex. Vill man använda ett verktyg för att hålla koll är det väl toppen, men det är något helt annat att kräva det av andra.
Det kanske kan bero lite på hur ens arbetsdag ser ut, tex vilka arbetsuppgifter man har? Jag kan se många arbetsuppgifter där faktiskt ”butt in seat” är ansvarstagande och en förutsättning för produktivitet.

Så de som respekterar de överenskomna arbetstiderna kan gärna ha systemet, men de som inte gör det ska inte behöva? Missuppfattar jag dig?

Nu lämnar jag forumet
Förr i tiden? Många har återinfört systemet. Heeelt sjukt. Som att man blir effektivare av kontroll.
Jag har under många många, många (!) år jobbar några pass då och då i den lokala Konsum-butiken. Till sisådär 90% för att jag tycker om dem kooperativa idén samt för att hjälpa mina kollegor när de behöver vara lediga och gott att jag tycker det varit kul. Till 10% för inkomst.

För ett par år sedan installerades ett digitalt modern stämpelklocka som vi anmodas nyttja, inklusive vid raster. Sedan dess är siffrorna ovan de omvända och antalet pass jag åtar mig blir allt färre.

Nu lämnar jag forumet
Jag är så fräck att vi inte har stämpelklocka, men jag fyller i mina egna tider i excel för att hålla koll på min flex.

Känns bättre att flexa ut 2h tidigare ifall man vet att man ligger på plus

Edit: men mitt förra jobb hade en rövig stämpelklocka som avrundade alla tider åt fel håll.
Slutade man 16.45 på schemat, men stämplade ut 16.58 pga sen kund? Avrundat till 16.45

Började man 09.00 men kom in 08.50 för att hinna fixa? Avrundat till 09.00

Så jag mailade förstås och bad om manuell korrigering av tider, eller så släppte allt jag höll på med för att kunna gå i tid.

Nu lämnar jag forumet
När jag läser sånt här inser jag hur bra jag har det. Jag har s.k. avlöst övertid, kallas ibland också fri arbetstid. Mina arbetsuppgifter är också i mångt och mycket individuella, om än med mycket samarbete utanför företaget. Det innebär att jag styr min arbetstid mycket själv, ibland blir det långa dagar och ibland kortare. Behöver jag ordna några ärenden, börja senare eller sluta tidigare, är det bara att dra iväg (såvida jag inte missar nåt möte eller liknande såklart). Det viktiga är att jag levererar det jag ska, inte att jag sitter av x antal timmar. Har således ingen rapportering mot arbetsgivaren (jo, vi har frånvarorapportering, dvs semester, sjukdagar, etc), men har ett eget dokument där jag bokför så att jag har koll hur mycket jag jobbar. Inser nu hur bra jag har det ?

Nu lämnar jag forumet
Jag hade reell forumfrånvaro i söndags.
received_1045571413123286.jpeg

Sen toppade jag den.
received_2069432166743770.jpeg

Nu lämnar jag forumet
Det kanske kan bero lite på hur ens arbetsdag ser ut, tex vilka arbetsuppgifter man har? Jag kan se många arbetsuppgifter där faktiskt ”butt in seat” är ansvarstagande och en förutsättning för produktivitet.
Jo, var lite otydlig där, utgick från mig själv och att diskussionen var inne på kontorsarbete. Svårt att se igenom det rödglödgade hatet som tänds när ämnet kommer på tal.

Inget snack om saken i vissa branscher, t ex butiks- och industrijobb.

Så de som respekterar de överenskomna arbetstiderna kan gärna ha systemet, men de som inte gör det ska inte behöva? Missuppfattar jag dig?
Förstår inte riktigt din sammanfattning, så troligtvis ?

Nu lämnar jag forumet
Tvärtom, skulle jag säga. Det är ju arbetsplatser med givna arbetstider, obefintliga möjligheter till flexande samt påtagliga naturliga kontrollmekanismer.

Under sådana omständigheter blir ju, i mina ögon, en stämpelklocka överflödig. Och kan rimligtvis lättast förklaras genom en djupdykning hos Foucault.

Inget snack om saken i vissa branscher, t ex butiks- och industrijobb.

Nu lämnar jag forumet
När jag en gång i tiden jobbade på ett stort svenskt telekomföretag fanns nåt som hette Flextool. Det var ett program på datorn som automatiskt loggade den tid man arbetat och ur vilket man skrev ut sin månatliga tidrapport. Den automatiska loggningen byggde på att mus eller tangentbord användes ?

Nu lämnar jag forumet
Tvärtom, skulle jag säga. Det är ju arbetsplatser med givna arbetstider, obefintliga möjligheter till flexande samt påtagliga naturliga kontrollmekanismer.

Under sådana omständigheter blir ju, i mina ögon, en stämpelklocka överflödig. Och kan rimligtvis lättast förklaras genom en djupdykning hos Foucault.
Nja
Hos oss, som också i viss mån har avlöst öt på tjänstemannasidan, så upplever jag hur det fungerar praktiskt med frihet under ansvar som att det inte skulle fungera alls på kollektivsidan men att det i majoriteten av fall fungerar på tjänstemannanivå.
Det finns många fall där förmåner har fått dras in för att en liten avundsjuk klick ska utnyttja systemet och ha lika trots att dom inte ger ngt tillbaka osv....

Nu lämnar jag forumet
(ot) i min branch missbrukar arbetsgivarna systematiskt arbetstagarnas tid utanför planerad arbrtstid, och på ställen där där närvaron registreras ser man nogsamt till att systemet är repressivt.

dvs det dras tid när man inte är närvarande, men det finns ingen vettig mekanism för flexhantering när man jobbar extra.

jag har dock hittat en arbetsgivare som gillar rak debitering. gör oerhört mycket för arbetsglädjen. ingen frustration att ta extra timmar när det behövs.

så inget buller och bång. ungefär som pausa och återkomma på happy.

utan dramatik?

Nu lämnar jag forumet
Nja
Hos oss, som också i viss mån har avlöst öt på tjänstemannasidan, så upplever jag hur det fungerar praktiskt med frihet under ansvar som att det inte skulle fungera alls på kollektivsidan men att det i majoriteten av fall fungerar på tjänstemannanivå.
Det finns många fall där förmåner har fått dras in för att en liten avundsjuk klick ska utnyttja systemet och ha lika trots att dom inte ger ngt tillbaka osv....
Jag håller med dig om att det inte sällan (för att inte säga alltid) finns en del individer som utnyttjar system, förmåner och frihet under ansvar. Min erfarenhet är dock att de är ungefär lika frekvent förekommande hos såväl arbetare som tjänstemän. Det förefaller närmast allmängiltigt. Men det är som sagt mina egna erfarenhet som ligger till grund för den slutsatsen.

Jag vill ändå hävda att det finns påtagliga kontrollmekanismer inbyggda i att arbeta i industrin (det blir väldigt tydligt att jag inte är på plats vid min station) eller butik (är jag inte på plats och låser upp butiken på morgonen är det knappast något jag kommer undan med) och att det dessutom är tydligt stipulerat när jag skall befinna mig på jobbet (lördag: 11:00-22:10 till exempel).

Edit: den typen av kontrollmekanismer finns givetvis på tjänstemannasidan också om än i annorlunda tappning.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp