Nukeproof Mega 290 Storlek

LillMånke

Aktiv medlem
Hej!

Jag har beställt en Nukeproof Mega 290 strl M.
Jag är 175 cm, har 81cm i innerbenslängd.

Nu när jag testsitter på den i garaget så känns den lite "trång" jämfört mot min 2017 Scott Contessa 700RC i strl L.
Dock så har jag bara 1,5cm kvar av sadelstolpen innan den är i sin lägsta position.
Här är dropperalternativen:
Sadelstolpe: RockShox Reverb Stealth; S: 390mm length, 125mm drop; M: 440mm length, 150mm drop; L/XL: 480mm length, 170mm drop

Skulle en strl Large fungera?

Tolkar trång som att den känns kort till styret?
Prova med en lite längre styrstam eller att rulla fram styret några millimeter så kanske det räcker.

Går du till en L så blir sadelröret 38mm längre om det är en ny mega du köpt..

Skillnaden i reach mellan en M och en L är 35mm, så ganska mycket.

Senast ändrad:
LillMånke sa:
Precis, trång eller reach, ska testa att ställa styret lite olika, frågan om en L skulle bli för "långt ned" till pedalerna?

Hur har du monterat styret? Om du bara sätter det på 0°-markeringen på stammen så får du det väldigt långt bak pga den flacka gaffelvinkeln. Rulla fram det mer isåfall.

Den är ju kortare i reachen i storlek medium jämfört med andra cyklar, men det verkar funka för Sam Hill. Jag är 168 cm och kör en Mega 275 i storlek M. Jag har 76 cm innerben, så att du bara ska ha någon centimeter kvar på stolpen från att den går i botten låter lite konstigt. Jag har ca 3 cm kvar med en 120 mm Brand-X dropper. Det är inte bara så att du sitter väldigt lågt?

jofahjalm sa:
Den är ju kortare i reachen i storlek medium jämfört med andra cyklar, men det verkar funka för Sam Hill. Jag är 168 cm och kör en Mega 275 i storlek M. Jag har 76 cm innerben, så att du bara ska ha någon centimeter kvar på stolpen från att den går i botten låter lite konstigt. Jag har ca 3 cm kvar med en 120 mm Brand-X dropper. Det är inte bara så att du sitter väldigt lågt?

TS har ju en 150mm dropper. Låter väl rätt rimligt att han har 1,5 cm kvar då om du har tre kvar på en 120mm dropper?

Mycketvillhamer sa:
TS har ju en 150mm dropper. Låter väl rätt rimligt att han har 1,5 cm kvar då om du har tre kvar på en 120mm dropper?

Ah, det är ofta svårt att läsa. Jo, det förklarar det hela. Det kommer då inte gå med den medföljande droppern. Däremot kan man byta den och fortfarande ha en hyffsad mängd dropp med en annan stolpe om man vill ha en L.

jofahjalm sa:
Mycketvillhamer sa:

Ah, det är ofta svårt att läsa. Jo, det förklarar det hela. Det kommer då inte gå med den medföljande droppern. Däremot kan man byta den och fortfarande ha en hyffsad mängd dropp med en annan stolpe om man vill ha en L.

Hm, som jag trodde, kanske ska börja med en 6cm stam och se om det lilla gör mycket.

Du kan börja att experimentera med att bara trycka fast spacers under stammen och rulla styret framåt. Det får fort stor påverkan på positionen på cykeln.

Jag är 170cm och har oxå 76cm innerben och körde tidigare en Mega290 i stl M med 40mm stam, 780mm styre och 150mm reverb.

Hade nog inte mer än 1,5cm kvar från lägsta på min dropper så du borde nog sitta lite lågt tycker jag....

jofahjalm sa:
Nej, flytta upp stammen så högt det går på styrröret om du inte redan har gjort det.

Styret sitter i sitt just nu högsta läge, det sitter 2 spacers under stammen. Jag kanske sitter lite lågt ska kolla det imorgon, det gör ju att sadeln hamnar lite längre från styret också.

Den är även den typen av cykel där man kanske kan leva med att den är lite trång sittades och istället fokusera på att den ska vara bra när man står upp.

Jag är 175cm. Tycker M verkar lagom i size, speciellt när jag står upp. Men jag ska ha litr längre än 35mm stammen tror jag. Typ 50.

Kör 170mm oneup dropper med god marginal.

LillMånke sa:
Jag har beställt en Nukeproof Mega 290 strl M. Jag är 175 cm, har 81cm i innerbenslängd.
Nu när jag testsitter på den i garaget så känns den lite "trång" jämfört mot min 2017 Scott Contessa 700RC i strl L.
Dock så har jag bara 1,5cm kvar av sadelstolpen innan den är i sin lägsta position.
Sadelstolpe: M: 440mm length, 150mm drop; L/XL: 480mm length, 170mm drop
Skulle en strl Large fungera?
Edit: med tabeller som är tydligare och mer exakt än tidigare version av samma inlägg :)

Ja, Large skulle funka

Enligt min storlekstabell är det normalt att ha 500 mm avstånd till styret om man är 175 cm lång, inte konstigt att det känns trångt med 50 mm stam.

För att ha 500 mm till styret behöver du 70 mm stam på Medium eller 33 mm stam på Large.
Har du 20 mm spacer på Medium behöver du bara 10 mm spacer på Large som har 10 mm längre styrhuvud.
Så sitter du exakt lika på båda ramstorlekarna.
Mega290_1.png

Large har 38 mm längre sadelrör än Medium. Reverb har beslag som bygger 65 mm. OneUp v2 dropper bygger bara 33 mm. Byt märke på droppern så får du plats med rimlig slaglängd även på Large.
Mega290_2.png

Senast ändrad:
Tjena!

Smidigt att köra med 33mm stam.. Eller inte.. Skulle haft lite mindre skillnad i reach mellan storlekarna kan jag tycka.

Senast ändrad:
Kneecap sa:
Tjena!

Smidigt att köra med 33mm stam.. Eller inte.. Skulle haft lite mindre skillnad i reach mellan storlekarna kan jag tycka.

Ja, att avrunda till närmast tillgänglig standard (35 mm) blir säkert fullständig katastrof... Eller inte, men det förstod säkert du med.

Dags att lägga av med pissartävlingen från samtliga inblandade?

Vådan med brant sadelrör är att cykeln känns mycket kortare än vad den är när man sitter ner. Precis som Jofa skriver så bör du försöka lista ut om den känns lagom när du står upp. Det går ofta att flytta bak sadeln en hel del, men det är å andra sidan synd att besudla en fin klätterposition som brant sadelrör ger.

Jag tror du kan ha L men det blir en ordentligt stor cykel och du lär då vilja ha kort-kort styrstam. En prioriteringsfråga beroende på vad cykeln ska användas till. Sadelstolpen är kanske inte det du borde ha som referens för att välja cykelram, även om det såklart är lite surt att behöva köra med mindre dropp än man skulle önska.

Mycketvillhamer sa:
Ja, att avrunda till närmast tillgänglig standard (35 mm) blir säkert fullständig katastrof... Eller inte, men det förstod säkert du med.

Dags att lägga av med pissartävlingen från samtliga inblandade?

Tjena!

Jag var något ironisk. Men om optimalt är att köra med 35mm så har man ju inget att backa på om det känns för långt. Därav bättre med en medium i mina ögon.
Känns det perfekt så är det ju skitbra.

Kneecap sa:
Jag var något ironisk. Men om optimalt är att köra med 35mm så har man ju inget att backa på om det känns för långt. Därav bättre med en medium i mina ögon.
Har du cyklat på en lång (modern) cykel med kort stam? Det är något helt annat än en lite kortare cykel med längre stam. Det är alltså jättedumt att köpa en för kort cykel för att ha nån slags marginal att kunna förlänga den medelst styrstammen om det blir fel.

Smaken är som baken men en Mega 290 lär man ju inte köpa för att cykla på platten liksom.

Makten sa:
Kneecap sa:
Har du cyklat på en lång (modern) cykel med kort stam? Det är något helt annat än en lite kortare cykel med längre stam. Det är alltså jättedumt att köpa en för kort cykel för att ha nån slags marginal att kunna förlänga den medelst styrstammen om det blir fel.

Smaken är som baken men en Mega 290 lär man ju inte köpa för att cykla på platten liksom.

Tjena!

Ja det har jag. Du missar poängen.

Sixten. My bad, jag har inte koll på alla modeller på marknaden. Men om cykel fortfarande blir för lång med 33, hur mycket kortare kan man få den då? Som jag sa innan, NP har ju ett ganska rejält steg mellan storlekarna kan jag tycka

Tjena!

Men går det att korta en cykel mycket mer om det sitter en 35mm stam? Hur många alternativ finns det som är kortare och hur mycket?

Kneecap sa:
Men går det att korta en cykel mycket mer om det sitter en 35mm stam? Hur många alternativ finns det som är kortare och hur mycket?
Varför skulle den behöva kortas? TS tycker att medium känns "trång" med 50 mm styrstam. En large med 35 mm blir bara 2 cm längre. TS kanske till och med ska ha 50 mm.

Senast ändrad:
IMG_20190530_225959.jpg

Bra åsikter här, blivit lite nojig över att wiggle skickat mig en strl small. Hittar ingen märkning på cykeln där det går att avgöra, baktill på sadelröret står det 150mm. Enda märkningen jag hittar. Mätt hjulbasen till ca 116-117cm. Däremot är det en 150mm dropper. Går det att avgöra vilken storlek som wiggle skickat.

Mät toppen av sadelröret till centrum av vevlagret.

För övrigt med 82cm ben och relativt låg tramphöjd så fick jag precis in 150mm reverb på 460mm sadelrör. Kan nog att du satt sadeln för lågt.

LillMånke sa:
Bra åsikter här, blivit lite nojig över att wiggle skickat mig en strl small. Hittar ingen märkning på cykeln där det går att avgöra, baktill på sadelröret står det 150mm. Enda märkningen jag hittar. Mätt hjulbasen till ca 116-117cm. Däremot är det en 150mm dropper. Går det att avgöra vilken storlek som wiggle skickat.

Sadelrörslängden står väl med i geometritabellen? Mät den och jämför.

BjornR sa:
Mät toppen av sadelröret till centrum av vevlagret.

För övrigt med 82cm ben och relativt låg tramphöjd så fick jag precis in 150mm reverb på 460mm sadelrör. Kan nog att du satt sadeln för lågt.

Ok, fick det till 42,5cm så det verkar ju stämma mot M specen på 42cm. Small har 38cm.

LillMånke sa:
Av geometritabellen att döma så är det en small i så fall, förutsatt att du har så lång gaffel som är avsett och att du har tryck i både gaffel och bakdämpare.

Screenshot2019-05-31at12.49.41.png

Edit: Fast om du mätt sadelröret till nåt annat så kan man misstänka att du knasat när du mätt hjulbasen:-) Den är klurigare att mäta.

Senast ändrad:
Makten sa:
Varför skulle den behöva kortas? TS tycker att medium känns "trång" med 50 mm styrstam. En large med 35 mm blir bara 2 cm längre. TS kanske till och med ska ha 50 mm.

Tjena!

2 cm är inte alltid så bara. 1 cm kortare stam för mig så känns hojen direkt för trång, men jag vill inte ha längre heller.

Kneecap sa:
Makten sa:

Tjena!

2 cm är inte alltid så bara. 1 cm kortare stam för mig så känns hojen direkt för trång, men jag vill inte ha längre heller.

Shit pommefritt. Hur ska vi får nukeproof att tillverka ramar i 10mm invervaller?

Jag håller med om att sikta på 35mm är lite knöligt eftersom det vad jag vet inte finns nån stam < 32mm om det blir knas.
Å andra sidan är det få som vill ha 70 på en dödscykel så då är det ganska kört att köpa cykel på internet alls. Den oändliga majortitet som inte jobbat på LBS utan tvärtom har begränsat företroende för dessa är alltså rökt.

Hjulbasen var synnerligen svårmätt, men sadelröret stämmer ju mot M spec. Har f.ö flyttat om styret lite, vridit det uppåt och det blev positiv skillnad. Det har ju sån "vid böj". 80cm långt...., kan nog bli bra detta, känns surt att skicka tillbaka cykeln till wiggle, vänta på obestämd tid att strl L åter finns i stock, köpa en ny dropper, sälja reverben! Ska skicka några bilder på mig sittandes på cykeln, när det slutar storma och regna snöblandat....

Senast ändrad:
IMG_20190531_180858.jpg
Ok, 3 poser bilder, vad säger expertisen, har höjt sadeln något, kan nog höja 1 cm till. Vridit upp styret. Känns bra. Btw, ignorera ekerreflexerna =).

Bilagor

• IMG_20190531_180759.jpg
    IMG_20190531_180759.jpg
    707.6 KB · Besök: 77
  • IMG_20190531_180738.jpg
    IMG_20190531_180738.jpg
    723 KB · Besök: 54
Tillbaka
Topp