Nukeproof Mega 290 Storlek

Kneecap sa:
jonte987 sa:
Shit pommefritt. Hur ska vi får nukeproof att tillverka ramar i 10mm invervaller?

Tjena!

Det sa jag inte heller, men kanske intervaller runt 25mm istället för 35mm..

Ja, håller som sagt med om att vill man ha under 50mm stam så är det inte mycket att spela med. Jag köper kanske själv en beggad mega L i dagarna.
Den blir några mm längre till styret än på HTn. Sen sag och övergaffling på det.
Borde funka men jag är 1cm längre än ts.

LillMånke sa:
Ok, 3 poser bilder, vad säger expertisen, har höjt sadeln något, kan nog höja 1 cm till. Vridit upp styret. Känns bra. Btw, ignorera ekerreflexerna =).

Det är jättesvårt att säga något från bilderna, men det ser inte uppenbart konstigt ut. Om du fotar från sidan när du har ena pedalen i nederläget kan man se hur böjt ditt knä är. Du kanske sitter lite lågt. Det som främst kommer vara intressant är hur du hamnar på cykeln när du står upp i attackposition.

Tycker det ser bra ut på bilderna..

Ja sätter min sadelhöjd genom att sätta hälen på pedalen och då ska benet va rakt/svagt böjt.

OT: Så föredrar jag en 50mm stam och lite kortare cykel framför en lång med kort stam..
Är ca 183cm lång och provat 507mm reach med 35mm och 40mm stam, men kör nu med 485mm reach och 50mm stam och känns mycket bättre och mer balanserat..

Grattis till cykelköpet. För att ställa en annan fråga, vad är det för brallor du har på dig?! Jag är alltid på jakt efter sköna, elastiska och vindtåliga byxor som är avsmalnade nedtill! :P

Cykeln ser iaf inte stor ut på bilden, med dig på. Jag hade bytt till Large, med reservation för att processen är dryg, tidskrävande och jobbig. Men jag vet samtidigt att jag hade ångrat mig (varje gång jag använder cykeln) för att jag var för lat för att orka lösa problemet när möjlighet fanns :)

Sixten Fors sa:
Cykeln ser iaf inte stor ut på bilden, med dig på. Jag hade bytt till Large, med reservation för att processen är dryg, tidskrävande och jobbig. Men jag vet samtidigt att jag hade ångrat mig (varje gång jag använder cykeln) för att jag var för lat för att orka lösa problemet när möjlighet fanns :)

Håller med, ser riktigt liten ut, vore nog skönt om du kunde ha lite mer frihet och utrymme.. Sitta inklämd sådär verkar läbbigt.

Mvh

Bara testat min en kort runda. Var inga problem att trampa en stigrunda, inte riktigt lika bra som min orange kanske. Men syftet för mig är ju som parkcykel, eller stökigare enduro.
Ska till vallåsen imorgon, lämnar rapport sen.
175cm på M jag med.

marr sa:
Bara testat min en kort runda. Var inga problem att trampa en stigrunda, inte riktigt lika bra som min orange kanske. Men syftet för mig är ju som parkcykel, eller stökigare enduro.
175cm på M jag med.

Så nice, blir kul att se vad du tyckte om cykeln!

LillMånke sa:
marr sa:
175cm på M jag med.

Så nice, blir kul att se vad du tyckte om cykeln!

Har dock på en 35 stam, enda ja hade i 35mm klämma. De är nog liiiite för kort.

Jag tycker verkligen det är jätteintressant att följa den pågående cykelstorlekskonflikten på happy och försöker ta åt mig så många intryck jag kan för att forma min egen bild. Fortsätt dela med er av era åsikter och erfarenheter, det uppskattas!

Angående trampvänlighet och sånt, så kanske jag kan bidraga med att jag fortsatt anser att min commencal supreme sx som i princip är en DH-ram med stor kassett och singelkrona fungerar alldeles utmärkt att cykla all-mountain med. Skulle förvåna mig om du blir missnöjd med din Megan ur det perspektivet:)

Kapar denna litegrann tråden. Funderar på en mega 275 eller 290 av 2019 års modell. Är cirka 187 lång men däremot har jag 93 cm långa ben vilket säger large på längden men x-large enligt bena ( eller egentligen finns inte min benlängd på deras storleksguide), så vilken storlek ska jag välja?

Jag vet inte men jag har large på 176cm. Den känns väl hög för mig men verkar som det kommer att funka. Har du långa ben borde inte xl bli nåt problem?

Klarar du utsticket på en L?
Med så långa ben blir det väldigt mycket sadelstolpe, du klarar dig nog inte med de vanligaste 150mm. Men det är bara att räkna och mäta. På XL bör du ändå få in minst 150mm.

Det är ett rejält skutt i reach att gå upp till XL, känns inte så självklart att gå på den. Vad cyklar du på nu? Vad har du för armlängd? Vi är rätt lika i övrigt och jag hade nog tvekat på 515 i reach...samtidigt som 470 är lite lite.

Jag kör en mega 290, 2017 års modell i L. Är 186cm och har 89cm innerbenslängd och skulle utan tvekan kunna kört en XL. Cykeln känns ibland lite kort och jag skulle lugnt fått in en 170mm dropper istället för den 125mm (?) det sitter på den nu.

Nu är väl de nyare cyklarna lite längre än min men det bör inte vara något problem för dig tror jag

Jag vet inte hur korta armar ni långa drasuter har men jag tror inte mina är så långa. Har i alla fall ett helvete med att skjortor som passar i halsen har för långa armar. (Tabell på kragmått / reach?)

Gaffla upp till 170mm så blir det väl cirkus 510 i reach?

Marr vill prova large på vallåsen i helgen är du i närheten är det bara att prova på du också

Jag har också 93 cm ben och kör en xl. Min levererades med 170mm stolpe och det gör ju stl L med om man köper alloy pro-versionen. 170mm är alltså lugnt på L med.

joeldevahl sa:
Jag kör en mega 290, 2017 års modell i L. Är 186cm och har 89cm innerbenslängd och skulle utan tvekan kunna kört en XL. Cykeln känns ibland lite kort och jag skulle lugnt fått in en 170mm dropper istället för den 125mm (?) det sitter på den nu.

Nu är väl de nyare cyklarna lite längre än min men det bör inte vara något problem för dig tror jag

En längre dropper på en cykel med längre sadelrör? Jag följer inte riktigt, vad hindrar dig att ha en 170 nu?

Raggamuffin sa:
Med så långa ben blir det väldigt mycket sadelstolpe, du klarar dig nog inte med de vanligaste 150mm. Men det är bara att räkna och mäta. På XL bör du ändå få in minst 150mm.

Det är ett rejält skutt i reach att gå upp till XL, känns inte så självklart att gå på den. Vad cyklar du på nu? Vad har du för armlängd? Vi är rätt lika i övrigt och jag hade nog tvekat på 515 i reach...samtidigt som 470 är lite lite.

Senaste tre åren har jag kört på en cykel med 442 i reach, 1198 i wheelbase. Har en armlängd på cirka 73 cm ( mätt med knuten näve till nyckelbenets laterala kant ). Den har absolut känts vettig utför men kanske känt av att jag varit nära å slå i knäna i styret vid tajta tekniska svängar uppförs.

SchwiftyRacing sa:
Raggamuffin sa:

Senaste tre åren har jag kört på en cykel med 442 i reach, 1198 i wheelbase. Har en armlängd på cirka 73 cm ( mätt med knuten näve till nyckelbenets laterala kant ). Den har absolut känts vettig utför men kanske känt av att jag varit nära å slå i knäna i styret vid tajta tekniska svängar uppförs.

Jag tror inte XL blir för lång för dig, även om det kommer kännas så i början.

Ok tack för hjälpen Raggamuffin! Kommer kännas sjukt läskigt å gå från 442 till 515...måste nästan sitta på en sån innan jag skulle kunna ta ett sådant beslut.

Tillbaka
Topp