Ny cykel - trött i armarna

Viktor R

Medlem
Körde på nya MTBn för första gången igår, en Scott Scale 35 i storlek M. Är 173cm lång. Blev märkbart trött i armar och händer. Avståndet till styret är samma som på den förra, däremot är styret 8 cm bredare. Jag sitter betydligt mer utsträckt på mina racercyklar (som jag cyklar mest på) och får då aldrig ont i armarna.

1. Kan längre styrtapp alternativt lägre styre (finns distanser) förbättra situationen?
2. Finns det någon formel för ram+styrtappslängd relaterad till vad man har på sin racer?
3. Styret känns väldigt brett (60cm). Kommer jag att ha nytta av detta i teknisk terräng - kommer jag att vänja mig?

/Viktor

Har du kört MTB tidigare? Det är inget märkligt att du blir trött i armar och händer om du kör i skog, speciellt inte om du är ny i skogen (eller inte cyklat i skog på ett tag).

Du vänjer dig nog. Prova med mjukare framgaffelinställning (fast då niger hojen mer vid bromsning).

Har harvat rubt med den gamla MTBn dom är omgjord till vintercykel på landsvägar hela vintern. Första rundan i skogen för i år. Inte helt novis - 4 bockstensturer.

/Viktor

Om det är första rundan i skogen är det kanske inte så konstigt att du blir trött i armarna. Jämför gärna med styrketräning, tror du att du kan lyfta samma vikter efter ett halvårs uppehåll utan att bli tröttare än innan uppehållet?

Håller med de andra ovan, gör inga justeringar redan efter första turen, var glad att du tränar lite nya muskler istället :-)

Fördelen med bredare styre är att man kan hålla styret stadigare, så i stökig terräng får man mer kontroll på styrningen. För t ex AM & Downhill åkning är det i stort sett självklart med brett styre, för XC/långlopp är det mer delade meningar.

Rätt avgörande för hur du väljer att gör på sikt med styret är hur du åker, är det frågan om snabb pendling & långlopp, eller leker du mest på tekniska stigar? Ju mer teknisk körning desto mer upprätt sittställning & brett styre brukar rekommenderas.

60cm är toksmalt. 67 är mer normalt för teknisk stigcykling i skogen, det tycker jag är lagom. Jag hade fått ont i kroppen om jag kört ett 60cm utan rise.

Kör några rundor till och känn efter du!

Å andra sidan är ju Scale en svetto-cykel, och brett riserstyre kanske inte är optimalt för en långloppsraket, om det nu är det du vill ha. Sen definierar folk "teknisk terräng" rätt olika här...

>Kör några rundor till och känn efter du!

+1

/Sven, 58cm och barends, men inte speciellt snabb för det :-)

Har själv en Scott Scale 40, 173cm lång. Kände av precis samma sak i början. Flyttade fram sadlen någon centimeter så kändes det bättre. Har tankar på att skaffa en kortare styrstam, men har väntat med det. Styret är enligt min smak för rakt, får ont i handlederna.

Tillbaka
Topp