Ny gravel, ramskada. Vad hade du gjort?

malm

Medlem
Hej!

Jag har råkat ut för ett mycket speciellt problem. Jag köpte en Gravel av en svensk handlare, relativt dyr 50+, superservice och allt egentligen helt perfekt så långt.

Får hem cykeln, mäter upp och sadeln levererad på exakt rätt höjd, monterar allt av tillbehör. Ger mig ut på första testturen.

Efter 25km släpper sadelstolpen, skit, försöker få upp den för att skruva fast men den sitter som berget. Jag testat allt det vanliga som att knacka på sadeln fram och bak och försöker få loss den men den ger sig inte med en enda millimeter. Ger upp och ringer efter skjuts hem.

Hemma upptäcker jag då problem, sadelstolpen har alltså släppt och åkt ner i sadelröret (?) som smalnar av, där den kilat sig fast och spräckt ramen. Man ser tydligt formen av stolpen i ramen som alltså buktar ut i tillägg till att den har fått en lodrät spricka.

Handlaren har aldrig hört om något liknande, jag hittar inget via Google. Vad hade ni gjort? Hemförsäkringen tar det inte eftersom jag inte varit inblandad i en olycka och handlaren hade såklart inga direkta svar än och själv är jag såklart både förvånad och superbesviken.

Sadelstolpen sitter fortfarande fast, den går inte knacka loss eller dra loss hur jag än försöker.

Så, vad hade ni gjort? Hävdat att det är rekonstruktionsfel? Garanti? Svalt stoltheten över att man inte dubbelkollat sadelstolpen innan man åkte ut och köpa en ny ram för strax över 30.000kr?

Bilagor

• F49756E2-BE61-44F8-968F-6EA083D662EB.jpeg
    F49756E2-BE61-44F8-968F-6EA083D662EB.jpeg
    594.9 KB · Besök: 1,066
om jag leker hobbyjurist så skulle jag säga att har handlaren monterat sadelstolpen så är det hans sak att bevisa att felet inte var där från början. Är det du som monterat så gäller omvänd bevisbörda.

Surt... vet inte hur man skall lösa situationen dock. Tråkig konstuktion som kan ge se allvarliga skador av att sadelstolpen sjönk någon cm för långt.

Knivigt läge. Jag skulle nog vilja påstå att det är en såpass udda konstruktion att jag tyckt att handlaren skulle stå får det hela om du inte fått specifik information om vad som kan ske.

Hämtade du cykeln färdigmonterad eller fick du den skickad?

Om du fick den skickad och var tvungen att vrida styret rätt så är det väl på gränsen att man även kan förväntas flytta sadeln.

Jag tycker ändå att butiken är ansvarig.

Senast ändrad:
Knivigt läge. Jag skulle nog vilja påstå att det är en såpass udda konstruktion att jag tyckt att handlaren skulle stå får det hela om du inte fått specifik information om vad som kan ske.

Tycker inte att konstruktionen har något med ansvar att göra. Man skulle kunna har fått skador på ovansidan av sadelröret eller/och på sadeln om stolpen hade kunna glida ner helt.

Jag tycker att en handlare har ansvaret att alla viktiga komponenter sitter fast med rätt moment. Jag har ingen aning om juridiken.

Skulle säga handlarens ansvar att driva ärendet mot tillverkaren. Dummaste konstruktionen jag sett - så nu vill vi veta vad det är för ram :)

Fast om inte ramen är beställd med att stolpen ska vara monterad på en viss höjd så är det väl inte handlarens fel att TS inte kollat att den är ordentligt åtskruvad?
Till
Till deras försvar så beställdes den inte med en viss sadelhöjd utan det var nog mest en slump i sammanhanget.
Den bör ju rimligtvis ställas in efter eget önskemål efter leverans och därefter dras åt med rätt moment.

Fast om inte ramen är beställd med att stolpen ska vara monterad på en viss höjd så är det väl inte handlarens fel att TS inte kollat att den är ordentligt åtskruvad?
Den bör ju rimligtvis ställas in efter eget önskemål efter leverans och därefter dras åt med rätt moment.
Men om nu handlaren monterat och dragit stolpen, som jag tagit för givet, så lär det väl ändå va deras ansvar?

Känns inte som det vanliga förfarandet när man kollar sadelns höjd är att dra fram ett måttband. Ofta så sätter man sig på och känner efter lite snabbt, så affären får nog räkna med att sadelstolpen belastas på en gång.
Knasigt att ramen krasas när stolpen går ner några cm.

Konstruktionsfel, du har tre års reklamationsrätt som stöd i ryggen när sånt här skiter sig. Det ligger alltså på handlaren att bevisa att det är du som orsakat felet annars är det bara att åtgärda. Så stå på dig!

Ring din lokala konsumentombudsman för rådgivning om du känner dig osäker.

Känns inte som det vanliga förfarandet när man kollar sadelns höjd är att dra fram ett måttband. Ofta så sätter man sig på och känner efter lite snabbt, så affären får nog räkna med att sadelstolpen belastas på en gång.
Knasigt att ramen krasas när stolpen går ner några cm.
Jag tänkte inte så långt så både du och @Manurhin2 har nog rätt.

Många handlare som säljer cyklar via intranätet brukar väl också ha någon liten friskrivning i still med "kontrollera alla skruvar innan du cyklar"? Just för att ha ryggen fri vid liknande situationer

Det är ju helt absurt att ramen krasas sönder om inte sadelstolpen är åtdragen rätt, oavsett vem som gjorde det. Om inte handlaren väldigt tydligt informerade om den här udda designegenskapen skall det inte vara något problem att hävda ursprungsfel och reklamera.

Kom cykeln i en kartong till dig kan det bli svårt att hävda något över huvud taget. Hämta du den i en butik så är det bara att glida ned och peka på problemet och se vad de säger ?‍♂️

Var håller egentligen @wukkaN hus, när han behövs?
haha känner mig som batman :) Nu har jag inte jobbat med den här typen av skadeärenden, eller är inte den här typen av jurre. Men jag är snubbe och killgissar gärna, mer eller mindre kvalificerat.

Hemförsäkringen tar det inte eftersom jag inte varit inblandad i en olycka
Vad har du för försäkring? Alternativt om du kan hänvisa till villkoren. I ditt fall skulle jag nog inte börja med försäkringsbolaget.

Så, vad hade ni gjort? Hävdat att det är rekonstruktionsfel? Garanti? Svalt stoltheten över att man inte dubbelkollat sadelstolpen innan man åkte ut och köpa en ny ram för strax över 30.000kr?
Det kan väl rimligtvis inte vara orsakat av slarv/oaktsamhet från din sida, om vi utgår från att det du skriver stämmer.

Det här borde rimligtvis anses vara ett fel i varan, alternativt fel i installationen som säljaren ansvarar för men är dock inte säker på att "installationer" omfattar monteringen av cykeln.

Som andra är inne på, nu när den är så pass ny, så skulle jag också säga att det är ett ursprungligt fel och presumtionen är att felet fanns där från början (20 a § Konsumentköplagen). Bevisbördan ligger i dessa fall inte hos dig. Handlaren ska kunna bevis att du har orsakat skadan genom att, tex. du montera dit sadelstolpen fel. Det går ju inte att göra, så det lär nog lösa sig.

Om det är ett fel som omfattas av reklamationsrätten låter jag vara osagt men när det gäller reklamation (inte samma som stycket ovan om ursprungligt fel) så ligger bevisbördan hos dig.

Jag skulle gå på handlaren. Cykeln såldes uppenbarligen inte i brukbart skick vilket är något du som konsument ska kunna förvänta dig när du köper en cykel i butik, dvs. om den såldes som komplett, brukbar, cykelredo, bara att cykla, ut å åk osv etc. Särskilt om du inte blivit meddelat något annat.

haha känner mig som batman :) Nu har jag inte jobbat med den här typen av skadeärenden, eller är inte den här typen av jurre. Men jag är snubbe och killgissar gärna, mer eller mindre kvalificerat.

Vad har du för försäkring? Alternativt om du kan hänvisa till villkoren. I ditt fall skulle jag nog inte börja med försäkringsbolaget.

Det kan väl rimligtvis inte vara orsakat av slarv/oaktsamhet från din sida, om vi utgår från att det du skriver stämmer.

Det här borde rimligtvis anses vara ett fel i varan, alternativt fel i installationen som säljaren ansvarar för men är dock inte säker på att "installationer" omfattar monteringen av cykeln.

Som andra är inne på, nu när den är så pass ny, så skulle jag också säga att det är ett ursprungligt fel och presumtionen är att felet fanns där från början (20 a § Konsumentköplagen). Bevisbördan ligger i dessa fall inte hos dig. Handlaren ska kunna bevis att du har orsakat skadan genom att, tex. du montera dit sadelstolpen fel. Det går ju inte att göra, så det lär nog lösa sig.

Om det är ett fel som omfattas av reklamationsrätten låter jag vara osagt men när det gäller reklamation (inte samma som stycket ovan om ursprungligt fel) så ligger bevisbördan hos dig.

Jag skulle gå på handlaren. Cykeln såldes uppenbarligen inte i brukbart skick vilket är något du som konsument ska kunna förvänta dig när du köper en cykel i butik, dvs. om den såldes som komplett, brukbar, cykelredo, bara att cykla, ut å åk osv etc. Särskilt om du inte blivit meddelat något annat.
Om jag någon gång lyckas skruva ihop en rekorderlig Batbike är den din. ?

Redigerat: inslag av autokorrektion.

Senast ändrad:
Om cykeln levererades komplett monterad, styre rakt osv så skulle jag vilja se den handlare som hävdar att kunden måste kontrollera alla skruvar/moment. Då försvinner ju 95% av LBS argumentet för stor del av kunderna.
En sak att man kan diskutera sånt på hemklickade cyklar, men köper man en cykel i butik så har man ju betalat för servicen att få allt, monterat, draget och injusterat. Då skall banne mig skruvarna vara dragna.

Om cykeln levererades komplett monterad, styre rakt osv så skulle jag vilja se den handlare som hävdar att kunden måste kontrollera alla skruvar/moment. Då försvinner ju 95% av LBS argumentet för stor del av kunderna.
Kan bara instämma, men just sadelstolpen är ju en sån sak som man själv lär justera efter bara någon kilometer på första turen.

Men jag ställer mig väldigt tveksam till att någon karbon-pasta använts vid montering. DE om något ligger ju på LBS.

Jag kan bara ta det ur mitt perspektiv.
Om jag sålde en cykel från min firma (vilket har skett några ggr) och om en sådan händelse har skett och jag sålde en cykel färdig att cykla på, då innebär det ju inte att man skall införskaffa momentnyckel och ta reda på alla åtdragningsmoment och dra åt alla skruvar. Redan där kan man ju se att många kunder inte klarar av det och det är min roll som handlare som kunden har betalat extra för att slippa.
Så den merkostnaden kommer att åka på mig och en eventuell diskussion om tidsåtgång kommer att ske för kunden ska inte stå utan sin cykel längre tid än nödvändigt.

(Som reparatör av dylika skador så har det skett några gånger där sadelstolpen sabbat sadelröret på det sättet några ggr, inte ovanligt alls.)

Absolut men som amatör med billiga alu MTB förstår jag inte. Även folk med tummen mitt i handen måste ändra sadelhöjden? Det är kanske där gratis service kommer in i bilden? Det är inte meningen Svensson ska röra nåt?

Ni som anser er ha koll, ni justerar aldrig en sadel utan att ha läst manual?

Ni som anser er ha koll, ni justerar aldrig en sadel utan att ha läst manual?

Det är väl bara att drå att med rätt moment? På en kolfiber ram skulle jag ville vara säkert och dra åt nära max moment. Det står ofta på komponenter, men kanske måste man titta i manualen för maxmoment på stolpen och infästning av stolpen.

Jag tror att inte ens 1% av alla som justerar sadelhöjd på sin cykel känner till vad en momentnyckel är... Iof så är det ju rätt många som kör omkring på heltokig sadelhöjd, det kanske är alla som inte vågar ändra höjden pga att de saknar momentnyckel?

Men köper man en cykel för 50k hos en LBS så borde dom kanske berätta att det är viktigt att tänka på det här med moment när man hanterar kolfiber.

TS verkar ju ha hygglig koll här, jag skulle känna mig ganska besviken i det läget. Man tycker ju också att det är en väldigt dum konstruktion om det här kan hända pga felmonterad sadelstolpe. Man kunde ju hoppats att tillverkaren satt in ett stopp av något slag i sadelröret för att förhindra det här.

Verkar vara en hel del problem med de här aero/ej runda stolparna? Är det så illa?

Nu är det ju handlaren som monterat cykeln så solklar reklamationsrätt. Om ni köper en ny bil som får motorras får man skylla sig själv om man inte efterdragit alla bultar i motorn?
Tyvärr accepteras usel kvalitet på delar o montering på cyklar som aldrig skulle godtas i andra sammanhang.

Nu är det ju handlaren som monterat cykeln så solklar reklamationsrätt. Om ni köper en ny bil som får motorras får man skylla sig själv om man inte efterdragit alla bultar i motorn?
Tyvärr accepteras usel kvalitet på delar o montering på cyklar som aldrig skulle godtas i andra sammanhang.
Kanske inte en jättebra jämförelse. En sadelstolpe brukar man justera själv och därmed kan man inte lasta butiken rakt av i alla lägen.

Visst kan man skylla på kunden, men jag tror en absolut majoritet av de som köper cykel i butik låter handlaren justera sadeln inför provkörningen på parkeringen, och sedan får den sitta så. Nästa gång stolpen rörs är när cykeln kommer in på service och handlaren lossar stolpen för att lägga på ny smörja/pasta.
Nu vet vi inte hur den satt här, men satt den på nåt annat sätt än nedkörd i botten (så kunden i princip är tvungen att justera den) så tycker nog jag att man kan förutsätta att handlaren dragit fast den korrekt.

Nu vet vi inte hur den satt här, men satt den på nåt annat sätt än nedkörd i botten (så kunden i princip är tvungen att justera den) så tycker nog jag att man kan förutsätta att handlaren dragit fast den korrekt.

Enig i det, lite som att man nog förutsätter att skruvarna i styrstammen har rätt moment (och med pasta om erfordrat) även om vinkeln på styret ser ut ett vara det man vill ha.

Hur många här på Happy har inte justerat sadelstolpen själva? Känns som hyfsat standard, precis som att man monterar rätt pedaler och en sadelväska.

I det här fallet är det svårt för både butiken och TS att hävda något då det varken går att bevisa att TS har eller inte har justerat sadelstolpen på egen hand och hur detta har skett. Butiken kan ha skruvat fast allt precis som de ska eller så har de slarvat. Precis som att TS kan ha justerat sadelstolpen helt korrekt eller slarvat. Ord står mot ord.

Det jag funderar på är om man kan ha synpunkter på ramkonstruktionen och hävda att konstruktionen inte uppfyller de mest grundläggande kraven. Att sadelstolpen åker ner i botten ska inte orsaka en sprucken ram. Kan man hävda konstruktionsfel?

När man får en ny cykel så går man väl igenom den och kollar så allt är åtdraget innan man kör första passet, iaf för sin egen säkerhet. Man har väl även med verktyg ut för att efterdra skruvar en bit in i passet.
Att en stolpe kan sjunka lite om den inte är åtdragen ordentligt upplever jag ganska vanligt på alla aerostolpar. Just gravel kan bli riktigt stötigt och är man inte aktiv så kan våldet bli riktigt hårt mot sadeln i små hopp eller gupp.
Jag skulle tagit det med mitt försäkringsbolag.

Tillbaka
Topp