Ny hoj n+1

Kid1000

Aktiv medlem
Ny hoj n+1
Efter en del funderingar och lite skisser så tycker jag mig se ett hål i min cykelpark eller snarare mitt nuvarande sug efter lämplig geo för min nya ram.
Efter lite funderande så döper jag ramen till:
harlowsoliditalic.JPG

Det blir en 100-125mm fjädringsväg bak, fram 100 till 120mm (Lefty eller Bluto)
Det som blir lite annorlunda är att det byggs för minst 4.8" däck de flesta jag ser är max 4.0 eller därikring, speciellt i bakänden.

Skiss2.JPG

Eftersom jag är ganska bra på kolfiberkladdande så föll valet på samma material i alla detaljer förutom på länkaget kanske.

Jag tänker mig geometrin lite som på en Mondraker summum fast med 4.8 däck.

Första delen gjorde jag med en POM plugg som skall föreställa PF BB med 100mm shell.
3k väv först, sen en del roving, 3k väv sen sist roving och tejp med hål och överflödig epoxy slungas ut med borrmaskin i en burk tills insidan är dränkt.

BBshell.jpg

Det var steg 1, jag har i princip det mesta hemma redan .

Ny hoj n+1
RFNext1.jpg

Glömde nämna att vevpartiet blir nog detta, jag bygger BB shellet runt detta, kanske blir det asymmetriskt, kanske inte.
Jag får prova mig fram lite och mäta mer.

Ny hoj n+1
Går aldrig att cykla på med så långa kedjestag....

Edit. Har du verkligen någon relevant utbildning för detta ?

Senast ändrad:
Ny hoj n+1
Spännande! Jag älskar scratchbyggen. Kan man gissa att du gjort två plugghalvor som möts på mitten och har perfekta mått för pressfit, du har valt POM för att kunna dra ur halvorna när blivande vevlagerhus härdat?

Ny hoj n+1
Vet inte om "fapp fapp fapp" eller f5 f5 f5 bäst uttrycker mina känslor för denna tråd.
Får kanske nöja mig med ett "WUNDERBAR "!!!!!!!!

/T

Ny hoj n+1
DSC_0591.JPG

Styrhuvudet på G. Fördel att börja med styrhuvud o BB så här i ett tidigt skede är att dom är till stor del inget jag kommer att ändra på.

Styrhuvudet 3D printas nu.

Ny hoj n+1
Tack för alla positiva kommentarer.

Jag skall försöka svara på era frågor i tur och ordning.
hm: relevant utbildning, ja kanske det och en del erfarenhet.

jimel: nja vi provar så och ser vad som händer.

Hasse#7, ja POM mestadels för att epoxy inte fastnar på POM så bra, tacksamt material att bygga formar av men lite dyrt.

åberg: roving är snöre av kolfiber.

lulle: ABS plast, det gifter sig med kolfiberkomposit ganska bra men det är inte poängen, då ramen blir en one-off så blir det inga formar värda namnet där. mer som plugg i ABS som är mycket tidsbesparande att bygga än ur skum pga jag ritar i Solidworks först och sedan skriver ut i plast, oftast 3-5% mindre än originalet men just styrhuvudet, inte mindre än vad jag tänkt mig av skälet där jag skall ha en slutlig mått direkt klart invändigt och utvändigt. Processen lite hemlig.

Senast ändrad:
Ny hoj n+1
Kid1000 sa:
Tack för alla positiva kommentarer.

Jag skall försöka svara på era frågor i tur och ordning.
hm: relevant utbildning, ja kanske det och en del erfarenhet.

jimel: nja vi provar så och ser vad som händer.

Hasse#7, ja POM mestadels för att epoxy inte fastnar på POM så bra, tacksamt material att bygga formar av men lite dyrt.

åberg: roving är snöre av kolfiber.

Bra, våga tänka nytt

Ny hoj n+1
Sjukt kul tråd. Har du bara ritning? Eller skiss också? Finns det skiss vore den trevlig att se :)

tolkar jag första inlägget rätt om jag tänker mig att du bygger en "vanlig" mtb, men för breda däck?

Ny hoj n+1
Uppdatering.
Pluggarna för styrlagrena blev bra med reservation för den stora , det krävdes en tryckpinne så man kan trycka ut färdig detalj ur formen.
Åtgärdat och nu skall det gjutas 5 st sådana. Varför får ni komma med gissningar till.

Styrhuvudet blev riktigt bra, nu skall mer väv läggas på utsidan. Insidan är typ klar.

Näst på tur är att montera en jigg där jag bygger ihop framtriangeln. Tanken är att den skall visas på utflukt 2016 i Trysil och möjlighet till provkörning kan göras då.

Ny hoj n+1
DSC_0633.JPG

Koniskt styrrör. Cirka 3mm gods för gott stöd till lagerskålarna som också är i kolfiber. Försöker undvika att gjuta in aluminium så långt det går.

Ny hoj n+1
Ja, det är väl ingen idé att skriva "byggtråd" i rubriken då alla tror att det handlar om att plocka ihop lite prylar på en färdig ram. ;)

Tillbaka
Topp