Ny hoj n+1

Ny hoj n+1
DSC_00341.JPG

Här kan man se offsetten stämma med min sving, puh!
Monterade Jumbo Jim 4.8 och kollade, visst är det rum kvar, minst 5mm överallt. Känns ju ganska bra.

Som Jimel påpekade så har jag detoxat väääldigt snabbt och oskönt. Har man 5 barn som går i dagis och skola så drar dom hem allt som får biologiska vapen se ut som aptitretare.

Bot och bättring utlovas på uppdateringsfronten!

Ny hoj n+1
Fantastisk tråd!

Sugen på att prova själv nån gång men två saker har gjort att jag hållit mig till stål än så länge.

- Hur vet du hur många lager kolfiber som behövs? När du bygger egna rör. När du fogar samman rör.

- Hur sköter du slipandet av kolfiber. Vissa påstår att det kan vara lika illa som asbest. Hur mycket sanning ligger det i det påståendet, hur hanterar du slipmomenten?

Ny hoj n+1
Slipmomenten är alltid problematiska då det är damm som inte r snällt varken mot hud eller invärtes.
Jag försöker använda mask där partiklarna filtreras bort eller slipa utomhus.

För detaljer som jag inte till hundra procent vet lastfallen så brukar jag överdimensionera. Rör t.ex så försöker jag sikta på minst 2 mm godstjocklek och stora radier. Länkagedetaljer så minst 3 mm med 0-90 väv. Jag använder UD men inte så ofta då jag lagat alltför många skador som när jag slipat ner så ser jag att det mestadels är UD och som alla vet så är UD skitdålig på att stoppa längsgående sprickor men prestandan är mycket bättre. För MTB anser jag att man bör tänka om lite för ideala lastfall finns inte alltid i skogen.

Ny hoj n+1
Foxis sa:
Ursäkta hyfsat okunnig fråga: Räcker 5mm med marginal om däcken flexar på fälgen...?
5mm räcker inte men nära nog anser jag. Jag går efter teorin att ju bredare fälg desto mindre flexar däcket i sidled. Eftersom däcket är runt 20mm bredare än fälgen så tror jag inte att det flexar så att det tar stopp. Det kanske skrapar i ja.

Ny hoj n+1
mäktigt, spec svingen. ser ut som att den e hämtad från en mc. allt som fattas e en växellåda i den för inte ska du ha bakväxel på hojen :P
(obs inte läst så noggrant mest här för att se konstruktionen typ) :D

Ny hoj n+1
Pillo-kun sa:
mäktigt, spec svingen. ser ut som att den e hämtad från en mc. allt som fattas e en växellåda i den för inte ska du ha bakväxel på hojen :P
(obs inte läst så noggrant mest här för att se konstruktionen typ) :D

Bakväxel jodå, XX1 med 11-40 bak är plan A.

Ny hoj n+1
Återigen, ber om ursäkt för dålig uppdatering.
Saker kommer in och det byggs på för fullt samtidigt som jag åkte på ett U på tentan så det blur omtentaplugg.
Inte helt optimalt när man börjar få halsont och förkylningssymtom.

Livet är skönt ibland.

Hursom!
Planen är densamma, framtriangeln är i princip färdiglaminerad, baktriangeln detsamma sånär som dropout och centrering av hjulet i svingen genom att borra hål och skruva in axel och dropout. Blir en liknande variant från Radon.
Jag har försökt undvika detta i det längsta men jag fattar inte hur man kan få 12mm genomgående axel i en stabil konstruktion på svingen utan att att ha någon form av gänga.

Hjulen är klara, Jumbo Jim 4.8 fram o bak. Clownshoe 100mm fälgar.
Inte helt lätt men det är brett och stabilt, enbart fälgen väger ett kilo.

Styrhuvudet är färdiglaminerat och skall i med lagerkoppar, i kolfiber såklart. Det trixiga är att få det rakt och skönt i förhållande till framtriangeln. Det löser sig.

Åter till tentapluggandet.

Ny hoj n+1
Kid1000 sa:
Jag har försökt undvika detta i det längsta men jag fattar inte hur man kan få 12mm genomgående axel i en stabil konstruktion på svingen utan att att ha någon form av gänga.

Önskar jag förstod frågan. :)
Finns det konstruktioner utan gänga?!

Ny hoj n+1
tmalm sa:
Vad är det du pluggar för nåt?

/T
Maskiningenjörprogrammet med materialingenjörprogrammet som komplettering.
Det låter tufft men det är många kurser som jag helt enkelt hoppar över då det inte är av intresse för mig.
Jag pluggar för att ha teorin bakom den erfarenhet jag jobbat ihop som metallarbetare. Jag har inget mål att titulera mig ingenjör enligt högskolans definition.

Ny hoj n+1
DSC_00621.JPG

Styrhuvudets lagerskålar ditlimmade idag. Det är någotsånär exakt med halvgrader här o där.
Tror inte att man kan göra det till noll graders felmarginal med det jag använt här.
Näst på tur står renkapning av sadelrör och insats limmas fast. Svinglagrena är på G. Som jag ser det så här nära inpå Utflukt så blir de inte klar till dess. Vilket är trist men man får väl vara realistisk då man blir sjuk och man får omtentor. Man får sommarlovbarn osv..
Bara jag som varit lat och alltför tidsoptimistisk.
Beklagar!

Ny hoj n+1
Kid1000 sa:
Styrhuvudets lagerskålar ditlimmade idag. Det är någotsånär exakt med halvgrader här o där.
Tror inte att man kan göra det till noll graders felmarginal med det jag använt här.
Näst på tur står renkapning av sadelrör och insats limmas fast. Svinglagrena är på G. Som jag ser det så här nära inpå Utflukt så blir de inte klar till dess. Vilket är trist men man får väl vara realistisk då man blir sjuk och man får omtentor. Man får sommarlovbarn osv..
Bara jag som varit lat och alltför tidsoptimistisk.
Beklagar!

Det har ju hänt en hel del med tanke på att det inte är en kopia i varken modellen, vinklarna eller utförandet av detaljerna. Tänker du sätta ihop den som lite rå för att prova om det blivit rätt eller kör du finish på delarna direkt och hoppas det stämmer? Grymt imponerad!

Ny hoj n+1
I sak håller man med om att det är betydligt enklare att kopiera något. Men likväl ingen barnlek. Det kräver ju en hel del jobb. Det liksom inte ramlar ihop av sig självt med precision. Så folk som byggt ramar eller andra grejer har min fulla respekt.
jag tänker öka nivån ett snäpp och inte köra med spackel eller någon sorts filler överhuvudtaget. Det gör finishen mycket jobbigare att få till men det är det jag vill ha så får man ju jobba lite.

Finishen tänker jag mig halvblank och ingen färg. Bara klarlack. Men innan klarlacket ska på så skall allt få sig ett varv Textreme. Jag har ju ett par dussin kvadratmeter hemma som bara ligger.
Länkaget blir spännande att få till. Det värsta som kan hända är att det flexar där och då går jag o skjuter mig. Sen bygger jag DW.

Ny hoj n+1
Det har stagnerat?

Nu diskuteras husvagnar å annat som möjliggör cykling på nya ställen enklare, så då får n+1 vänta lite.

Sen har det labbats friskt med gaffel å dämparinställningarna och det har tagit bort lite av suget faktiskt. Jag vill fortfarande ha men mest för sakens skull.

Ny hoj n+1
Tänk så kul att ha en färdig tjockisFS tills när det börjar bli riktigt blött och sunkigt, för att inte tala om eventuell snö ;) Tycker det är dags att värma upp järnet igen! gogogo!

Ny hoj n+1
Tack för era tankar. Bilden föreställer lagerhus till lagrena som jag ska ha i ett hus på sadelröret. Den andra sidan kommer men först måste jag rita upp nåt som kan justeras med enkla verktyg.
Funderar gör jag hela tiden. Ska vara lätt och smidigt att justera förspänningen på och samtidigt inte glappa.

Ny hoj n+1
Hej alla! Vad som hände med detta projekt var att det förblev obyggt. Jag hann helt enkelt inte. Har det mesta klart. Hann också bli pappa för sjätte gången och ha en väldigt sjuk fru under resan. Uppdateringar kommer när man orkar med fritiden.

Tillbaka
Topp