Ny kassett, köra 10-52 istället för 10-50

Det berör. Kedjan går runt hälften av drevet, så kedjan längden behöver vara en länk mer. Men du kan bara lägga till två eller noll länkar. Så det berör på hur lång kedjan är nu. Jag skulle dock alltid byta kedje när jag byter kassett. Eller vill du byta oftare mellan olika hjul?

En annan fråga är om bakväxeln klarar det. Officiellt klarar gamla Sram bakväxel inte 52t. I praktiken är det kanske ingen problem.

Kedjan och drevet ska bytas samtidigt och bakväxeln bytte jag förra året och fick den nya som klarar 52t så allt är så långt ok. Kedjan har samma längd som från fabrik.

Kedjan och drevet ska bytas samtidigt och bakväxeln bytte jag förra året och fick den nya som klarar 52t så allt är så långt ok. Kedjan har samma längd som från fabrik.
Jag läste omdömen på bike24 att de haft en tillverkningsserie av 10 - 52 som höll väldigt dåligt, förhoppningsvis är den serien slut. Men det brukar vara lägre pris på 10 - 50.

Titta då hur mycket marginal du har när du har kedjan på 50t och komprimerar länkaget helt, om det är wn heldämpad cykel.

En annan strategi är att tar två länkar mer och korta senare om du upptäcker att det inte funkar bra.

Titta då hur mycket marginal du har när du har kedjan på 50t och komprimerar länkaget helt, om det är wn heldämpad cykel.

En annan strategi är att tar två länkar mer och korta senare om du upptäcker att det inte funkar bra.
Tack för svar,det är heldämpat men inte bestämt mig än ifall jag ska köra med 50t igen eller testa 52. Blir nog att jag köper den som är bäst pris på, iallafall blir de gx hursom.

Tillbaka
Topp