Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du lär behöva justera ändlägena på bakväxeln och skaffa högerreglage för tiodelat bak. Det är heller inte säkert att din nuvarande bakväxel klarar mer än typ 11-36 men det finns adapter från tex Wolf tooth att köpa.Hej. Att byta från en 8 kassett till 10 kassett på min mtb, vilken info behöver ni för kunna hjälpa mig om detta är möjligt?
Oki, nytt reglage, absolut. Det jag undrar om navet jag har klarar mer än 8, hur vet man det.Du lär behöva justera ändlägena på bakväxeln och skaffa högerreglage för tiodelat bak. Det är heller inte säkert att din nuvarande bakväxel klarar mer än typ 11-36 men det finns adapter från tex Wolf tooth att köpa.
Oki, hur kollar jag om det navet jag har klarar mer än 8 kassett?Hej.. Innebär troligen ett nytt baknav. mvh borano20
Nice, återkommer med länkEnklast är om du postar ett foto rakt från sidan av cykeln så att man ser hela drivlinan och om du har länk till tillverkarens informationssida om cykeln där det står alla detaljer om komponenter som sitter på den.
8- och 10-växlat använder samma frihjulskropp (HG), så du behöver köpa:
• Kassett
• Bakväxel
• Växelreglage
• Kedja
• Vajer (och lika bra att byta hölje också)
Du behöver verktyg för låsringen på kassetten och för att korta kedjan, i övrigt är det bara vanliga insexnycklar o dyl.
Nice, återkommer med länk![]()
Anledningen att jag frågar är att jag har köpt wheeltop OX, men att jag 2 ringar fram så är det bara den lila främre som kommer att funka med wheeltop. Därför tänker jag byta till en 10 kassett och riva bort den främre växelväljaren just, och byta till en singel ring fram lite senare.Enklast är om du postar ett foto rakt från sidan av cykeln så att man ser hela drivlinan och om du har länk till tillverkarens informationssida om cykeln där det står alla detaljer om komponenter som sitter på den.
8- och 10-växlat använder samma frihjulskropp (HG), så du behöver köpa:
• Kassett
• Bakväxel
• Växelreglage
• Kedja
• Vajer (och lika bra att byta hölje också)
Du behöver verktyg för låsringen på kassetten och för att korta kedjan, i övrigt är det bara vanliga insexnycklar o dyl.
Jo, det är så jag har tänkt med att byta till 1x. Men hur ser det ut för hub/kassett. Klarar det jag har idag att bara byta rakt av till en 10 kassett? Eller huben klara 10 kassett?Jag skulle definitivt rekommendera att du byter till 1x fram samtidigt, med 22T blir den löjligt lättrampad och långsam. Det är fyrkantsvevar på cykeln så det ska inte vara svårt att hitta något vevparti med enkelklinga.
Oki, tackar. Vad rekommenderas att man har som framklinga? Om jag byter till en 11 kassett?8-11 mtb hg passar på samma body + diverse lvg 11s och mtb 12s
Du kan byta till nästan vilken vev som helst. Om du bara vill byta klinga får man kolla lite merOki, tackar. Vad rekommenderas att man har som framklinga? Om jag byter till en 11 kassett?
Oki, får kolla runt lite på nätet. Om jag hittar något som ev kan passa så hojtar jag till om jag är på rätt spår.Du kan byta till nästan vilken vev som helst. Om du bara vill byta klinga får man kolla lite mer
Edit. Ser ut som man får byta hela till lämplig som går att få till 49mm kedjelinje
bikable.se
Jag skulle tänka att du inte behöver byta vevparti om du får en tillräckligt lätt växel med 36t drevet fram.
Jamen det borde funka utan problem.Oki, hur kollar jag om det navet jag har klarar mer än 8 kassett?
Oki, har tänkt att byta till 1x till våren med en större kassett.Jag inser dock att man kanske vill har en narrow-wide klinga om man kör stökigare stig. Och det ser ut som det är svårt att byta klinga på ditt nuvarande vevparti
Jag tror inte inte du fick GX eagle på en hg body. Det är en rätt exakt vetenskap.Jamen det borde funka utan problem.
Jag har bytt från 8-delat som satt orginal på cykeln, till upp till 12-delat (sram GX eagle). Och det ska inte funka, men det funkade ändå.
Nu sitter 10-delad kassett på.
Och det är ett Shimano-nav från 90-talet jag menar/har.
Denna då?Ja, klart värt att satsa på ett riktigt 1X-parti med nw-klinga och bra kedjelinje. Med 42-46 växlar som största bak hade jag satsat på 32T fram.
bikable.se
bikable.se
bikable.se
Tack för tipset, men jag har inga av delarna. Men dessa är drt jag behöver, då jag redan har bakväxel (wheeltop OX).Hej,
Hade du redan några av delarna som behövs? Annars tror jag det är svårt att komma undan billigare än så här:
Vevlager ser ut som BSA 73mm i specen du länkade några inlägg upp, jag skulle gå på ett "vanligt" shimano för 1/4 av pengarna, ex.vis https://www.bike-discount.de/en/shimano-bb-mt501-hollowtech-ii-bottom-bracket-68/73mm