Ny kedja hakar sig efter kedjebyte, testat allt!!??

robertr

Ny medlem
Har en Peugeot PH11 -85 och härom dagen när jag var ute och cyklade gick kedjan av (en nit hoppade ur).

Gick till cykelhandlaren och han rekommenderade en kedja som heter
"CONNEX by wippermann" 8-Speed chain 808. Kollade antal länkar på gamla kedjan och tog bort med kedjebrytaren så att det blev samma på den nya kedjan.

Problemet är att nu hackar kedjan vid belastning när jag cyklar. Baktill på kassetten så inträffar detta endast på kransarna i mitten. Ytterkransarna nertill och upptill funkar som innan. Hade inte det minsta problem med detta förut.
Kedjan hoppas liksom över en kugg så det hakar till.

Har även testat att bryta av mer av kedjan i olika längder men samma sak inträffar.

Kan man sätta tillbaka länkar med samma nitar som man tog ur? Testade och det verkade funka blev lite stelt i länken men ryckte lite i den så blev den lös men är lite osäker på hållfastheten?

Börjar fundera på om jag kanske blivit rekomenderad fel typ av kedja?
Någon som varit med om liknande eller vet vad jag gör för fel?

Tacksam för svar

Jag vet inte när det är gjort, har inte gjort i min ägo iaf. En polare som kan lite mer om cyklar än vad jag kan kikade lite snabbt sa att den inte såg sliten ut. Finns det något bra sätt att se hur sliten den är?

Senast ändrad:
Kedjan är nog inte fel. Däremot lär den gamla inte ha bytts på ett bra tag och då har frikrans, klingor och kedja "slitits in" i varandra. Kedjan sträcks och tar med sig alla drev i förfallet. Byter man en av de komponenterna så är man rökt. Och de behöver inte ens se slitna ut. Du är sannolikt i den sitsen att du behöver byta kedja, frikrans och klingor.

Senast ändrad:
Jodå. Bor du i Stockholmstrakten är det värt att besöka cykelexpo i Solna. De har garanterat det du behöver. Dock ofta till något högre pris än man önskar. Men en frikrans borde kosta 100-200 spänn och ett byte på verkstad någon hundring till.

Vänta för övrigt med dreven framtill, de brukar hålla längre. Se först om byte av frikrans hjälper.

Va inte så jättedyrt, har aldrig utfört jobbet själv men skulle gärna testa att se om jag klarar av att byta frikransen själv så man lär sig något.. Är det svårt eller är det sådant man lämnar in cykeln för? Tack för bra svar!

Har funderat på det men käns lite osäkert om kedjan går av igen och man är långt hemifrån. Hade varit trevligare att byta ut frikransen men har ingen aning om vart jag köper eller vad jag ska köpa för modell

Det låter som om du återanvänder gamla niar då du sätter tillbaka länkar. Gör det inte, den kommer gå av. Använd antingen nya nitar eller kedjelås. Been there, done that.

Vet inte vad du har för kassett men nog låter det som det är dags att byta den eller i alla fall de mittersta kransarna. På vissa äldre sorter så kan man faktiskt ta av kransarna separat och montera tillbaka de mest slitna bakochfram och på så vis köra dem lika länge till.

Har hört lite delade meningar angående återanvändning av gamla nitar, många säger att det är helt okej att åteanvända? Vad ska man gå på egentligen?

Jag får kanske ta en bild på frikransen och lägga upp, har ingen aning själv, om jag ändå ska göra mig besväret och ta av kransar så byter jag nog gärna alltihop, men det är ett bra förslag om det inte går att få tag på ny frikrans till cykeln

Jag vet inte om dessa bilder gör saken klarare, kanske måste lossa hjulet för att man ska kunna se. Var iaf inne hos en cykelhandlare och han rekommenderade denna och en hundring för jobbet att byta.
Han sa även att det kan vara lugnt att återanvända kedjenitar beroende på kedja? :) Delade meningar om den saken.

http://www.garage24.se/web/Cykel/E-.../FRIKRANS_6-DELAD_SUNRACE_(14-28T)-58505.aspx
(Tror det var den där, va det märket iaf och till det priset)

Blir ett bra pris men frågan är hur bra kvalitén är? Han sa att den nog vägde lite mer än originaldelarna. Jag är inte direkt någon tävlingscyklist, fraktar mig till jobb och några motionsrundor i veckan.

IMG_1278.JPG
IMG_1272.JPG

Nu är cykeln fixad :) Jag stack till veloform och fick hjälp där. Han hade 6-delat 14-24 i lager, samt en kedjebrytare som han kunde nita tillbaka gamla nitar med (alltså inte bara trycka tillbaka dom som jag gjort själv innan). Han sa även att det går alldeles utmärkt att köra med den 8-delade kedjan, att det går bra upp till 8. Satte på hjulet och cyklade 6km utan överkuggningar.

Dock en grej som stör mig lite är att jag hör ett ringade ljud när jag cyklar, låter lite metalliskt och jag kan inte lokalisera det. Hörs även om man inte trampar, kanske kedjan som skakar emot eller nåt??

Bild på nya frikransen med kedjan
http://postimage.org/image/8vf1btafv/

En till bild
http://postimage.org/image/5fmn5bcud/

Bild på cykeln
http://postimage.org/image/djkvp6593/

+1 för Veloform. Jag var där med min single speed vid åtta och fick styrlagret justerat. Hur många affärer har öppet så sent? Inte många...

Härligt skick på den där?
Jag har en precis likadan som rullar till och från jobbet sommarhalvåret. Tyvärr är den mer skamfilad efter att ha varit i min ägo under tonåren.
Funderar på att ge den ett par nya raka hjul och en ny bakväxel.
Får väl ta kontakt med Veloform. ;-)

Tillbaka
Topp