Ny kedja hakar sig efter kedjebyte, testat allt!!??
Har en Peugeot PH11 -85 och härom dagen när jag var ute och cyklade gick kedjan av (en nit hoppade ur).
Gick till cykelhandlaren och han rekommenderade en kedja som heter
"CONNEX by wippermann" 8-Speed chain 808. Kollade antal länkar på gamla kedjan och tog bort med kedjebrytaren så att det blev samma på den nya kedjan.
Problemet är att nu hackar kedjan vid belastning när jag cyklar. Baktill på kassetten så inträffar detta endast på kransarna i mitten. Ytterkransarna nertill och upptill funkar som innan. Hade inte det minsta problem med detta förut.
Kedjan hoppas liksom över en kugg så det hakar till.
Har även testat att bryta av mer av kedjan i olika längder men samma sak inträffar.
Kan man sätta tillbaka länkar med samma nitar som man tog ur? Testade och det verkade funka blev lite stelt i länken men ryckte lite i den så blev den lös men är lite osäker på hållfastheten?
Börjar fundera på om jag kanske blivit rekomenderad fel typ av kedja?
Någon som varit med om liknande eller vet vad jag gör för fel?
Tacksam för svar
Gick till cykelhandlaren och han rekommenderade en kedja som heter
"CONNEX by wippermann" 8-Speed chain 808. Kollade antal länkar på gamla kedjan och tog bort med kedjebrytaren så att det blev samma på den nya kedjan.
Problemet är att nu hackar kedjan vid belastning när jag cyklar. Baktill på kassetten så inträffar detta endast på kransarna i mitten. Ytterkransarna nertill och upptill funkar som innan. Hade inte det minsta problem med detta förut.
Kedjan hoppas liksom över en kugg så det hakar till.
Har även testat att bryta av mer av kedjan i olika längder men samma sak inträffar.
Kan man sätta tillbaka länkar med samma nitar som man tog ur? Testade och det verkade funka blev lite stelt i länken men ryckte lite i den så blev den lös men är lite osäker på hållfastheten?
Börjar fundera på om jag kanske blivit rekomenderad fel typ av kedja?
Någon som varit med om liknande eller vet vad jag gör för fel?
Tacksam för svar