Ny kedja...problem?

Thomas_

Medlem
Ny kedja...problem?
Monterade på en ny kedja härom dagen med exakt samma antal länkar som den tidigare, men nu har ett litet problem upstått. Det änder inte på alla kuggar bak utan bara typ den 3 minsta att kedjan försöker hoppa upp till en högre utan att jag växlat dit. Är det något som man kan justera på bakväxeln och isåfall vilken skruv. varför har detta problemet uppkommit är det för att den nya kedjan är kortare än den gamla slitna?

Ny kedja...problem?
Om kransen är sliten så bör du byta den också. Kedja, krans och drev slits tillsammans. Om man byter nån av dem kan det bli såna här problem.
/J

Ny kedja...problem?
Oki...för med den gamla kedjan var det inte alls några problem av det slaget. Kommer bli mer kostsamt än vad jag trodde att uppgradera cykeln :(

Ny kedja...problem?
Den gamla kedjan är insliten tillsammans med kassetten och då funkar den. Byter du till en ny kedja men kör med gammal kassett så kommer dom inte vara inkörda tillsammans och således bete sig märkligt. Därför bör man byta kedja och kassett samtidigt.

Ny kedja...problem?
Oki...vad kan en sådan kosta då? Är en kasett svår att få av? Nu har jag haft lite motgångar med min gamla cykel så snart lämnar jag in den så får någon titta på den...har varken tid eller ork just nu. Tips på någon som inte tar ut allt för mycket på service, som finns i solnatrakten?

Ny kedja...problem?
Klart det e värt ett besök, med tanke på vad folk tyckte om dom innan så tror jag att dom kommer se till att ha en hög servicenivå nu. Det borde dom iaf fokusera på.

Ny kedja...problem?
Skickat ett mail till dem nyss för att se vad det brukar ta, men enligt recentioner ´jag läst så tog det ut rätt så mycket för sina tjänster, hoppas att det är bättre nu. Säker billigare än cykloteket allafall...fler alternativ som ni har erfarenhet från

Ny kedja...problem?
Didde skrev:
-------------------------------------------------------
> Oki...vad kan en sådan kosta då? Är en kasett
> svår att få av?

Det är lättare att byta kassett än man kan tro. Det behövs inga dyra verktyg heller.
Det som behövs är en kedjepiska (biltema) och en kassettavdragare (Clas Ohlsson). Sammanlagt kanske 70 - 80 spänn.
Det enda som du behöver förutom det, men som du kanske redan har är en skiftnyckel och lite fett.
Parktool har en bra beskrivning över hur man byter kassett på sin hemsida.
En ny kassett kostar ett par hundra. Om du har 8 växlar kan du t ex köpa en Shimano HG50.

Ny kedja...problem?
Man kan t.e. köra två kedjor som man alternerar mellan var 40:e mil eller så för att få längre livslängd på kedjor och kassett. Kör man bara en uppsättning så bör man byta kassett och kedja samtidigt.

/C

Ny kedja...problem?
En lite dum fråga kanske men man kan väl inte ha en 8 delad kasett om man tidigare kört på 7 delat, växlarna är väl inte byggda för de?

Är det lätt att få tag i 7 delade kasetter nu för tiden eller är det lämpligt att beställa en?

Senast redigerad av en moderator:
Ny kedja...problem?
Didde skrev:
> Oki...vad kan en sådan kosta då? Är en kasett
> svår att få av? Nu har jag haft lite motgångar
> med min gamla cykel så snart lämnar jag in den
> så får någon titta på den...

Sen jag köpte en sån här:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1535&iItemId=91460 så står jag gärna och fånmekar å försöker hitta på anledningar att hiva upp den där å pilla.
Om du har mekat med hojen lutandes mot en vägg så är det klart värt en trehundring för att få till en vettig arbetsställning.

Ny kedja...problem?
Blir allafall ett besök på biltema imorgon får se vad man plockar ihop för grejer, sedan susar jag förbi Sportson på vägen hem från Kurvan och köper en 7 delad kassett som de tydligen skulle ha hemm...se vad de är för utväxling på den. Sedan skall min beg gaffel som var beställd tydligen kommit till bussgodsutlämningen får vänta tills de röda dagarna är över.

Hoppas nu på lite mindre motgångar nu så man snart får ge sig ut på sin upphottade Timberline.

Ny kedja...problem?
freddegrädde69 skrev:
> Jag hade ett sånt ställ tills jag skulle lossa
> ett vevlager igår..det gick av.

Aj va illa. Men uj va sugen man blir på att se bilder av eländet.

Ny kedja...problem?
glitch skrev:
> Kör man bara
> en uppsättning så bör man byta kassett och
> kedja samtidigt.

Inte då. Ser man bara till att byta kedja i tid så kan man köra flera kedjor på en kassett.

Ny kedja...problem?
Handlade en kassett idag, dock visste jag inte om man skulle med eller utan frihjul. Killen i butiken visste inte riktigt hur man såg vilken man skulle ha men sa att frihjul är det på de flesta cyklar 3 år tillbaka i tiden. Vet inte alls hur min kommer att se ut när jag monterar loss kassetten så köpte en vanlig kassett med reservation att jag får byta till frihjul. Någon som kan föklara detta lite bättre?

Ny kedja...problem?
Det är bara junkcyklar från Cykelringen, Sportex osv som fortfarande har frikransar, riktiga cyklar har inte haft det utan riktiga kassetter istället minst de senaste 15 åren.

Ny kedja...problem?
Köpte en MTB på cykleringen Bälsta Bro sommaren 97, året efter gick kedjan sönder och jag satte dit en ny av samma modell. Hadde ingen aning om att man skulle byta kassetten oxå så när kedjan började hoppa över kuggen på kassetten vid belastnig blev jag mycket fundersam. Trodde att det var något fel på bakväxeln och cyklade in till cykelringen och lämmnade in den där på fri service(?). 1-2 veckor senare får jag hämta cykeln, inget är bytt och jag tar ut den på gatan.. hinner ta tre tramp och kedjan börjar vandra... va fan man blir ju besviken.. in men cykeln i butiken igen och den åker in på verkstaden igen.. nästa gång den är "klar" har dom fortfarande inte hittat något fel.. "våran tyngste kille har tom provcyklat, hittadeinget fel". Efter jag demonstrerat felet på gatan utanför tar de in cykeln på verkstaden igen. Några dagar senare är jag där och ska hämta den och när personalen överlämnar cykeln upplyser han mig om att de bytt ut kassetten... innan han ens hinner nämna något om materialkostanad tar cykeln och går ut genom dörren.. hur mycket är 3-4 veckors strul värt? bra mycket mer än en kasset iaf..

Men nu vet jag iaf att man ska byta kasset och kedja tillsammans.

/martin

Ny kedja...problem?
Ock det är alltid så att när man byter kassetten så byter man hela och inte enstaka kuggar? Hur brukar man göra med framdrevet...finns det där lösa drev att köpa om t.ex. det mellersta fram används mer och slits mer...eler byter man även allt där...hittar nämlignen inget utom hela framsystem på CC som exempel.

Ny kedja...problem?
framdreven köper man lösa, det är inte ovanligt att man byter en eller två istället för alla tre. Om du med CC menar cyclecomponents så har de lösa framdrev, (titta under drev).

Ny kedja...problem?
Jag har nyligen bytt kedja från en IG51 (Höll ca 1500 km) till en KMC 8x utan att byta kassett eller drev och jag har inte upplevt några störningar i växlandet. Jag bytte även bakväxel samtidigt, hade jag inte gjort det så hade jag bytt trissor på den gamla växeln.

Kanske kan vara så att trissorna i bakväxeln är slitna?? De har ju en förmåga att nötas lite väl snabbt.... :-/

Ny kedja...problem?
Får väl prova att byta trissor oxå :( trist att det skall bli så mycket byten av saker...men det hör väl mtb till. Tog idag loss den gamla gaffeln med och insåg att jag inte fick bort en del av styrlagret...så blir att kika på ett nytt sånt oxå...hehe...pengarna bara rullar iväg.

Ingen som kan tänka sig vad det kan vara för något som spökar med kedjan och kassetten? Iof en väldigt gammal cykel men änså.

Ny kedja...problem?
Den där kassetten är kompatibel med kedjan.

Om kedjan går bra på alla drev, men försöker växla på ett av de yttersta så kan man tänka sig att ena ytterläget för växeln sitter för långt in. Det finns en justerskruv på växeln för att ställa in det.
Det finns två skruvar, en för resp. ytterläge. Det gäller bara att lista ut vilken du ska skruva på..

Ny kedja...problem?
Egentligen ska man inte behöva röra de där skruvarna mer än en gång efter man har monterat växeln.
Hade du inte problemet förrut så är det kanske något annat.

Ny kedja...problem?
Kan det vara trissorna som måste bytas? tycker inte att de skall ha så stor påverkan men kanske de har. Konstigt att den bara hoppar på den kuggen näst längst ner å ingen annan. Byter trissor å får väl lämna in den om det inte blir bättre. Undrar vad det kan vara.

Ny kedja...problem?
Jag är skeptisk till att byta trissor. Smuts i vajerhöljena är en troligare bov vid dålig växling.

Fungerade växlarna problemfritt innan du bytte kassett och kedja?

Ny kedja...problem?
Ja det fungerade utan problem. men började med att byta kedja och då började det hacka i växlingen. Bytte kassett igår blev väl lite bättre men fortfarande hoppar den ner å upp igen på den näst sista kuggen bak. Kan det vara någon stel länk sedan jag bytte kedjan?

Ny kedja...problem?
Didde -> Jag har inte riktigt hängt med, men du är säker på att det är rätt bredd på kedjan? Hur gammal är cykeln?

Kedjor finns i olika bredd för olika antal drev, samtidigt som bredderna överlappar varandra. T ex så finns det kedjor som fungerar på både 6- och 7-delat, samtidigt som det finns kedjor som fungerar för både 7- och 8-delat, medan kedja för 9-delat är avsedd endast för just 9-delat. Om du har en gammal 7-delad rackare och har handlat någonstans där kunskapen om växlor och kedjor inte är den bästa så har du kanske fått en kedja som ska fungera för 6/7-delat, och då är den lite bredare än din gamla, om den var avsedd för 7/8. Vilket kan göra att du får spökväxlingar på minsta drevet, eftersom den gamla stoppskruvsjusteringen är avsedd för en kedja som är smalare än den du har.

Alltså, förkortat, kedjan kan vara så bred att den ligger emot det näst minsta drevet. Därför vill den hoppa upp. Bara en tanke, i alla fall.

Ny kedja...problem?
Fungerade växlingen tidigare, så behöver du varken köpa nya trissor eller vajrar.

Du kan ju alltid leta efter en stel länk (troligen den länk som du satte ihop kedjan med). En stel länk gör knappast växlingen bättre på minsta drevet.

Ny kedja...problem?
Jag reagerade också på kedjebredden. Det står att den nya kedjan är 7,4mm. Om du hade en IG-kedja tidigare så är de 7,1mm.

Ny kedja...problem?
Kassett och kedja är iallafall kompatibla. Kassetten är en IG-kompatibel HG-kassett och kedjan är en HG-kedja. Så du har inte blivit pålurad något som inte passar ihop.

Eventuellt så behöver du justera växeln lite.

Ny kedja...problem?
Cyklen är ganska gammal en GT timberline som kanske är 7-8 år kanske mer. Är 7 delad och har bytt till komponenterna som står lite högre upp i tråden...skall tydligen lire ihop.

Problemet ligger på den kuggen näst längst ner. den vill växla ner till den minsta utan att jag har växlat. men växlar jag ner till den minsta är det absolut inga problem. dock låter det lite från trissorna vilken växel jag än kör på. Kuggarna på undre trissan verkar gå rakt in i kedjan utan halkar mer in i den. Detta uppkommer bara på den smalaste delen av kedjan om ni förstår...:)

Ny kedja...problem?
Troligtvis är det växeln som behöver justeras. Den lilla skillnaden (dvs om det är 7,1 vs 7,4 mm) är tillräcklig för att göra kedjan lite upprorisk.

Didde -> Leta fram en skruvmejsel. Kolla sedan efter två små skruvar på bakväxeln, som det står H respektive L på/vid. High och Low. Dessa styr hur långt växelföraren ska få röra sig. Skruva en aning motsols på den som det står H vid, och se om det gör någon skillnad. (Vänd upponer på cykeln och veva friskt några varv, alltså.)

Ny kedja...problem?
Men då är det bortkasstat att köpa nya trissor allafall? får kolla på växlarna å justera dessa efter konstens alla regler senare och se om det fungerar bättre.

Tack för tipsen!

Ny kedja...problem?
Jepp, låter som sagt som en justeringsfråga. Prova att ändra lite på vajerspänningen också (en liten "skruvnippel" i änden av vajerhöljet, antingen uppe vid växelreglaget eller nere vid växelföraren). Om det är så att den försöker hoppa upp på flera av dreven så är vajern antagligen felaktigt spänd, troligtvis lite för hårt.

Ny kedja...problem?
Som oxr påpekar så kan man byta kedja innan man byter kassett, förutsatt att man byter kedja ofta. Två-tre kedjor kan man köra på samma kassett. Det finss uträkningstabell för var gränsen går någonstans på nätet och jag har en länk på min hemdator men inte här på jobbet och jag orkar inta googla just nu. Men det går ut på att man mäter kedjan, är den inom ett visst mått så behöver man inte byta kassetten. Framdreven är så stora att de inte slits lika fort (förutom lillen, men den kör man inte lika mycket på som exempelvis mellan och stora), därför kan man vänta med att byta dem, förutsatt att man inte kör Shimano originaldrev. De måste man byta lika ofta som man byter undertröja, vilket i sig inte är annat än skandal. Men det har jag tjatat om så ofta att jag inte tänker tjata mer.

Tillbaka
Topp