Ny kedja rostig efter 3 veckor, hur rengöra bäst?

Från https://www.squirtlube.ca/pages/questions-answers
"Temperature extremes might affect the emulsion though - if it freezes or is exposed to temperatures well over 35°C for extended periods it tends to thicken. This can be rectified by adding a little water and shaking it up - the wax does not lose it’s lubricating properties."

Jag hade redan hunnit slänga min Low Temp, och var på väg att slänga den vanliga flaskan som också börjat tjockna. Läste detta ovan, spädde stora flaskan med vatten och skakade. Problemet löst.

Visa bilaga 532886
intressant det du säger om squirt och low temp. min flaska är inte tjockflytande, och har under min ägo inte förvarats varmt. noterat att den smiter ut betydligt bättre än vanliga squirt på magervalps bild ovan. finns kanhända även ett batcheffekt.

mitt problem är att det känns så förbannat trögt att trampa runt kedjan med den, inte minst i kall väderlek.

försöker få slut på flaskan genom att smörja annat:)

intressant det du säger om squirt och low temp. min flaska är inte tjockflytande, och har under min ägo inte förvarats varmt. noterat att den smiter ut betydligt bättre än vanliga squirt på magervalps bild ovan. finns kanhända även ett batcheffekt.

mitt problem är att det känns så förbannat trögt att trampa runt kedjan med den, inte minst i kall väderlek.

försöker få slut på flaskan genom att smörja annat:)
Det finns en e-bikevariant som ska ha alla fördelar enligt reklamen. Testa den? Spätt ut med vatten har jag gjort också. Jag gillar egentligen inte squirt men ändå använder jag den ibland.

vattnet i emulsionen ska väl torka bort så vaxet blir kvar. ungefär som bilvax. väl fritt från vatten beror väl gissar jag motståndskraften på egenskaper hos vaxdelen.
sitter den hårt går den att smälta undan med hett vatten.

10 mil slask och saltstänk över två rundor. Här avspolad m kallvatten och avtorkad. Finish Line gröna.
0FD37492-4AE8-42C9-ADE0-6F6A528A9DDD.jpeg

Jag är historiker och inte kemist, men det känns som det är en kemisk fråga, vad som löser vad och om sand och annat följer med. Sen är det ju förstås beroende på vilken sorts smuts man samlat på sig: Ny asfalterad väg, dammig grusväg, snöslask osv.

Så här ser det ut efter 40 minuter friskvård i skogen och avspolning med trädgårdsslang. Drar helt klart åt sig mer skit än Muc-Off, men det är ganska mycket vax kvar på kedjan.
IMG_4486.jpeg
IMG_4485.jpeg

Jag är historiker och inte kemist, men det känns som det är en kemisk fråga, vad som löser vad och om sand och annat följer med. Sen är det ju förstås beroende på vilken sorts smuts man samlat på sig: Ny asfalterad väg, dammig grusväg, snöslask osv.
Ett tillägg: En hyggligt ren trasa funkar alltid för rengöreing, oavsett smutsens karaktär. Jag roterar två små frottéhanddukar.

Så här ser det ut efter 40 minuter friskvård i skogen och avspolning med trädgårdsslang. Drar helt klart åt sig mer skit än Muc-Off, men det är ganska mycket vax kvar på kedjan.
så det verkar som det i ditt fall stämmer att en mer motståndskraftig smörja betyder mera jobb snarare än mindre, när de väl är dags för rengöring?

med vaxbaserat behöver du dock inga lösningsmedel, det räcker med kokande vatten.

så det verkar som det i ditt fall stämmer att en mer motståndskraftig smörja betyder mera jobb snarare än mindre, när de väl är dags för rengöring?

med vaxbaserat behöver du dock inga lösningsmedel, det räcker med kokande vatten.
Inte direkt en slam dunk nej. Ska köra några gånger till och se hur det utvecklar sig, men det lutar åt att jag går tillbaka till Muc-Off.

om du bli kvar med droppvaxet kan du ju köra squirt endast blöta dagar eller långa turer, och sedan gå tillbaka till något mer lättlösligt?

t ex ceramic speed ufo 2.0 eller tru tension all weather lube.

mucoff dry är visst känt för att försvinna närmast direkt vid regn. och rensar nog ur kedjan ganska bra. tyvärr innehåller den ptfe.

Muc-Off Dry (gul) != Muc-Off C3 Dry (grön). Den gröna upplever jag att den håller märkbart bättre. Gul försvinner så fort man ser ett regnmoln på horisonten.

Att byta mellan olika medel på samma kedja beroende på förhållanden är inte värt besväret för mig, då måste man ta av kedjan och mecka. Jag vill hitta något som fungerar acceptabelt med minimalt underhållsbehov.

om du håller dig till samma princip vax kontra oljebaserat är det inga problem att byta inom gruppen, as you go.

så man behöver inte ta av kedjan för att tillfälligtvis köra motståndskraftigare gucka, och inte när man återgår.

sedan är det när kedjan väl är smutsig, mycket lättare få den ren om man tar av den.

Finish Line Dry fungerar rätt bra som kedjetvätt faktiskt, det är ju nästan bara lösningsmedel och väldigt lättflytande. Fungerade tyvärr inte bra som smörjmedel...

Kanske funkar Muc-Off på trainer inomhus? Fast då får man nog inte ha någon luftfuktare, för då rinner nog smörjet av.

IMG_4498.jpeg
IMG_4499.jpeg

Ett varv till i Ruddalen och efter avspolning, renblåsning med tryckluften och avtorkning såg det ut så här. Klafsade på ett nytt lager vax.

Visa bilaga 533534Visa bilaga 533535
Ett varv till i Ruddalen och efter avspolning, renblåsning med tryckluften och avtorkning såg det ut så här. Klafsade på ett nytt lager vax.
Fortfarande nöjd? Jag har gjort misstaget att smörja med samma som jag har till motorcykeln, inte roligt resultat, och nu när det blött och lerigt så fastnar barr mm. som f-n. ?
Tur blir oftast 1-3 timmar, och är inte den som vill lägga för mycket tid på kedjemagi. I min värld så borde lättlösligt vara bättre för skit men du verkar nöjd Squirt?

Både och, varken eller. Squirt håller solklart längre än Muc-Off grön, jag får bättra på efter var tredje/fjärde runda nånting istället för efter varje. Men den drar helt klart åt sig mer skit, så frågan är hur bra kedjan håller i längden.

Tillbaka
Topp