Ny MTB 15 ev Nishike SRI team eller Scale 40

Forslund

Ny medlem
Hej, Har cyklat en hel del för ett antal år sedan och ska nu ta upp det igen så det är dags för ny cykel. Man blir direkt slagen om vilken djungel det är och inser ju att de är väldigt små skillnader mellan cyklarna i samma pris klasser. Har varit och testat Nishiki SRI Team samt Scott scale 40 och utav dem trivdes jag mest med Nishikin men det va ju på asfalt utanför butiken så det säger inte mig så mycket om vad jag kommer uppleva i skog och på stigar. Skulle vara toppen med era tankar om dessa båda och gärna andra förslag i samma klass som ni skulle föredra, har hört en del om att Nishikin skulle vara "osmidig" i terräng och tror det är det som skrämmer mig från att köpa just den. Alla åsikter är välkomna utan att få kommenataren "sök" för det har jag gjort

Mvh
Jonathan

jag har en Nishiki Pinnacle Carbon '08, alltså modellen över SRI Team från förra året och jag är väldigt nöjd med cykeln. jag har en i storlek 19", är dryga 180 centimeter lång och tycker att det är en väldigt lättcyklad cykel som är allt annat än osmidig i skogen. jag har inte testat så många andra cyklar men alla som testat min håller med om min åsikt. mycket ligger i känslan och jämfört med dina gamla hoj känns allting konstigt. men jag betvivlar att du kommer bli missnöjd om du väljer Nishiki'n, det är fina cyklar till bra priser.

Jag har en Nishiki sri team 07, och är grymt nöjd med den cykeln. Har dock gott över till heldämpad kolfibercykel nu som tävlingscykel men Nishikin kommer att hålla länge både i körkänsla och i kvalitet. Tänk på att skydda lacken med genomskinnligt ramskydd på undersidan på underröret, det blir stenskott annars för det är rätt dålig lack på cykeln. Men det kanske dem har fixat på nyare modeller. Fulldynamix är ju ett annat billigt allternativ.

Lycka till.

Detta låter väldigt bra, stort tack till mouschakka & tille34 för era svar. Hakar upp mig lite väl mycket på få kommentarer om o smidighet samt att jag tycker att ram geometrin är lite "annorlunda" (vilket inte behöver vara negativt) jämfört med många andra men det är säkert inget man känner på cykeln. Finns det någon annan åsikt om cykeln eller om det finns mera positivt så skriv gärna av er.
Toppen bra forum, har varit registrerad sedan 2004 men har aldrig haft ett inlägg men har läst mycket bra saker här utav många kunniga, tack!

Mvh Jonathan

det är svårt att göra något uttalande som direkt står sig eftersom jag som tidigare sagt inte testat så många andra cyklar men vad som bekommer min modell är chassiet sjukt styvt men samtidigt lättarbetad. vet inte om detta även gäller aluminiumramarna också men man kan ju alltid hoppas då det är samma tillverkare. lägg sedan till blixtsnabb respons genom hela komponentssammansättningen så har du ungefär vad jag cyklar på!

mer intressant för din del är att cykeln kom väldigt väl justerad och det enda jag behövde göra var att pumpa upp gaffeln efter min vikt och ställa in sadeln efter längden, detta är ju som bekant individuellt och svårt för tillverkaren att göra. men drivlina och andra reglage, så som lockout'en för gaffeln på styret, gick fint, jämnt och exakt. efter några mil hade växlarnas vajrar satt sig och behövdes finjusteras lite men sen gick den som innan. hela cykeln känns gjuten och väl framtagen.

Låter bra det där tycker jag! Jag är inte en extrem åkare av skog (ska tex låta cykeln följa med på vättern rundan i år) handlar mest om stigar och sånt den ska köras på. Hur är gaffeln på året vesion? Är den något att ha eller något ni skulle undvika?

Jo har tittat men vill inte köpa över nätet utan vill ha det enkelt med garantier och sånna ärenden. Handlat en del saker från olika världsdelar i mina dagar och det är ju hur som helst alltid enklast att göra det över disk om något händer:)

Ännu en tråd att vara motvalls i, men jag tror nog att Scotten är den bästa av de tre som nämnts här! Har själv en Scale 30, och det som gör den till en så bra skogshoj är ramegenskaperna! Visserligen är 40:an i alu, men tror nog inte den är så pjåkig!

Det är bara bra att du går emot strömmen:) Vill ha allas åsikter inte bara de som gillar Nishikis hojar. Tror också Scotten kan vara rikitgt bra men jag tyckte mig känna lite mer för Nishiki och fick en konstig känsla av att scale 50 va lite "kantig" fånigt ord men kan inte förklara:)

Ja, jag vet ju bara vad jag gillar med min hoj, rejsade på en alubianchi innan och skillnaden i skogen är enorm! Sen har väl Nishiki lite oförtjänt dåligt rykte bland "förståsejpåare", tror säkrt det är jättefina hojar det med!

jag har en scale 40 som jag är jättenöjd med
den har tagit en hel del stryk och är fortfarande vid gott mod
funkar bra på både snabba och stökiga stigar
när jag valde scotten provcyklade jag bla också en Nishiki som verkade trevlig men det blev Scotten för att jag gillade att den kändes mer aggresiv och rejsig. fick också lite känsla att den hade högre kvalitet än Nishikin
hursom jag är nöjd med mitt val
:)

Tillbaka
Topp