Ny mtb-led i Kristinehamn!

Tänkte aktuellisera tråden igen. Undrade om det är många som använder banan? Tänkte testa den när jag blir frisk och får hem cykeln igen.

Ingen aning om ifall det är många som använder banan. Jag vet att jag använde den här om dagen, och att den är fullt åkbar. Tyvärr har nån roat sig med att plocka bort lite skyltar, så vet man inte vilken stig man ska ta, kan det vara lite svårt att hitta rätt. Å andra sidan är ju hela gamla A9-området fullt av små stigar/gamla grusvägar. Så hamnar man fel är det bara att fortsätta cyklandet, förr eller senare hittar man rätt igen! :-D

Hallå!
Jag tror att den används en hel del. Vi som kör mtb i Kristinehamn Multisport kör den i alla fall någon gång i veckan och med tanke på att den på sina ställen blivit uppkörd och bredare... Så är det många vi inte känner till som använder den. Tyvärr har jag dragits med en skada i vristen och inte kunnat köra som jag vill och därför har jag inte 100% koll på vad de andra i klubben gör...

Det stämmer att någon roats sig med att förstöra skyltar på leden... Vi kommer inom kort att avsätta en "byggdag" då vi kommer gå igenom leden, komplettera med ledmarkeringar samt färgmarkera träd (de är lite svårare att förstöra...). Detta för att kvalitetssäkra leden.

Kom gärna med synpunkter till mig på vad ni som använder den utanför klubben vill ha gjort... Sedan får ni gärna följa med på vår "byggdag" eller bli medlemmar, vi är numera medlemmar i Svenska Cykelförbundet.

Happy Riding!

Hehe.. Ja, gärna för mig..... Bara folk hjälper till så kan vi göra hur mycket som helst... Vi har bra support från Kommunen, så att det är bara att rekrytera folk som vill vara med och bygga!

Det finns en alternativ väg som är dubbelt så lång, problemet med denna led är att vi inte kan markera upp det pga markägaren.... Men cykla på den kan man... ;-)

/mathias, Kristinehamn Multisport

www.kristinehamnmultisport.se

Åt vilket håll åker ni när ni åker dubbla sträckan? Finns det några stigar där uppe som jag missat kanske? Får kolla kartan när jag kommer hem och fundera lite... :-)

Vi har ju nått psykfall som roar sig med att välta ut stora stenar och annan bråte i spåret. Än så länge har jag bara sett det på långsamma partier och bara inte idioten börjar med nått farligare så är det väl ganska lugnt.

Jag brukar intala mig att all stock och sten som släpas ut på stigarna är riktat mot dom där två/fyrhjulingarna som låter/luktar illa. Och sånt har jag alltid förståelse för.
Å andra sidan brukar jag inbilla mig att folk tycker att jag är en trevlig prick. Så jag kan ju ha fel även om sten o stock...

Kan vara nån som inte förstått att det är en cykelbana och tror det är mc som kör där. Jag tror dock det är nån på häst som blivit skrämd av en cyklist eller helt enkelt bara vill ha stigarna för sig själv.
Att lägga ut sten i spåret så att nån kan bli allvarligt skadad är aldrig bra oavsett vilket fordon man vill hindra från att köra där.

"Att lägga ut sten i spåret så att nån kan bli allvarligt skadad är aldrig bra "

Nix. Å andra sidan. Kör man så att man riskerar bli allvarligt av en sten som ligger på stigen kanske man ska fundera lite över hur man kör. Stenen kunde ju lika gärna vara en bärplockare på huk, en tvååring på skogsutflykt eller en söt liten orm!

Ok. När jag är frisk och har min cykel här ska jag köra leden. Lite drygt att det är folk som är ute efter att förstöra för oss cyklister. Ska försöka komma med lite vettig feedback på banan. Kommer jag hitta runt som det är idag?

Man kanske skulle bli medlem i föreningen så man kan få cykla lite tävling också. Kör ni lvg också? Kan ju vara kul att cykla i en klubb på t.ex motionslopp som vättern också.

Kommer du att hitta runt? Ja, om du kört den förut, har en karta med dig med leden utritad eller sällskap av nån som hittar. Annars kan det bli lite besvärligt.

Ja, du är välkommen i vår Multisportklubb. Vi kör träning året om med varierade upplägg. Främst är det mtb, löpning, skidor och paddling som våra medlenmmar sysslar med. Jag har varit skadad ett tag nu men vi kommer att köra igång med torsdags mtb i Kristinehamn under sommaren samt en dag per vecka med långlöpning.

Det kommer att bli en Kinnekulle resa också men inget datum bestämt ännu. Vi är ca 10 medlemmar som kör lite från och till så vi brukar inte vara mer än 2-3 pers per träning (Håkan, jag, Niklas, Jörgen)- Alla är välkomna!

SKa du ut och köra eller vill ha koll på våra träningen så ska du hålla utkik på www.kristinehamnmultisport.se och gå in på DISKUTERA eller KALENDERN. Just nu är det inte så mycket inlagt i och med att sidan är ny och några av oss som tränar mest är skadade för tillfället... Men ha tålamod!

Vi kommer även att köra en mtb träningstävling i höst med 1 h på en 3 km slinga, efter denna timma körs 5 varv och först över mållinjen vinner...

Det är ett par i klubben som kör lvg - Morgan, Per, Sandra...

Ha det gött! Trevlig midsommar!

Hej på Er!
Tänkte bara som tillägg till Mellgrens inlägg nämna att man kan gå in på hemsidan och lägga in själv när man ska träna på "diskutera". Man vet aldrig...kanske dyker det upp nån mer som vill hänga med. Jag kan gärna följa med nån sväng och visa vägen där skyltarna är borta... kul med nytt folk att cykla med!!

Filto...byggdagen är inte bestämd ännu men borde bli i närtid..även detta kan vi lägga ut på hemsidan så att så många som möjligt kan följa med.

Ha det bra

Håkan

Ok kul:). Jag ska bara tillfriskna så varnar jag via denna sida när jag är redo, så kan vi ju komma överens om en lämplig tid när det passar oss båda. Det kanske är fler som vill med?

Jag ska hålla ett öga på krhmn-multisports hemsida också.

Japp, bra kommentar. Alltid kul med nya i klubben! Har fått ett par förfrågningar senaste 2 veckorna så det finns ett par där ute som kör mtb och gärna följer med på lite multisport i sommar.

Ha en bra midsommar!

Gött gött!
Kanske tar jag mig ut med färgburken.... Hade du införskaffat eller ska jag köpa in? (så att vi inte handlar dubbelt...?) ;-)

Ha det gött och lycka till på lördagens tävling!

Nu är leden röjd inför höst/vinter och vi har kompletterat den med extra markeringar så att det ska vara lättare att hitta. Vi planerar även en "grön slinga" som kommer att vara lättare för alla nybörjare. Det kommer även att bli en påfartsslinga från spårcentralen på A9.

Kör så att det ryker!

gunnar.westholm skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som vet vad som skett med dom fina broarna
> som nu ligger i en hög vid sidan av spåret, och
> markeringarna runtom? Är det nått problem med
> markägaren?

Hej Gunnar!
Ja, det är markägarproblem så vi har varit tvingade att dra om (korta ner) sträckan... Följ nya skyltar så ska det gå bra. Vi väntar på nytt tillstånd att dra ytterligare en kul slinga så att leden kan förlängas ca 4 km. Kommer att bli kanonbra. Vi arrangerade även Värmlandsserien för några veckor sedan och drog då en kortslinga på ca 2 km i området runt Kullhagarna (Nedanför Björkvalen). Den kommer vi att markera upp på något sätt har vi tänkt oss. Jäkligt kul och jobbig slinga! Hör av dig om du vill ha guide.... 070-602 08 19.

Kika även på klubbens forum: www.kristinehamnmultisport.se

/Mathias, Ordförande Kristinehamn Multisport

Kanske.... Det har blivit lite bättre sedan vi skyltade om och rev broarna. Ser fram emot den nya slingan. Den kommer att bli kanon!

/rock on

Tjena,

Är det någon här som använder denna slinga? Precis köpt en ny cykel, åker mest downhill men sugen på lite skogsåkning. Alltid kul om man är fler!

Jag ska till svärföräldrarna i Kristinehamn på semester nästa vecka, och tänkte ta med mig hojen och utforska stigarna runt stan. Jag tänkte höra om någon sakkunnig kan tala om exakt var den eminenta MTB-leden startar? Jag råkade komma på leden ett par gånger förra året när jag virrade runt på gamla övningsområdet, men jag hittade aldrig själva starten.

Finns det någon karta med slingan och kanske andra kvalitets stigar markerade?
Var då länge sedan jag var där nu och har några släktingar dom undrar över var det är bra att cykla.
I Oslo är www.mtbmap.no en riktig guldkälla (guldkantade stigar= extra topp kvalitet)
Inte mycket markerat på http://mtbmap.se/map.html?zoom=7&lat=59.43883&lon=17.81193&layers=B0 Och ingenting alls i Kristinehamn. Finns det någon annan online karta med bra cykel stigar runt Kristinehamn?

Senast ändrad:
Strava är ju kanon att hitta nya stigar med. Kolla på deras heatmap så syns det vart folk cyklar mest. Just Mtb leden i Krhamn syns ganska väl eftersom det är många som cyklat den.

Tillbaka
Topp