Ny mtb-led i Kristinehamn!

mellgren

Ny medlem
Kristinehamn Multisport inviger en ny skogsslinga/mtb led i Kristinehamn. Leden Startar vid Björkvallens IP och Bikeparken. Slingan är ca 7,5 km lång delvis teknisk singeltrack med en del spännande partier. Den innehåller även ett par snabbare partier på större stig och grusväg.

INVIGNING:
17 maj kl.14.00

Vi kör guidade turer för nybörjare, tidskörning och avslutar med att grilla korv och ljuga lite... Även Kristinehamns Bikepark kommer att köra vårinvigning med jam-session och flera nya nya hopp, drops och annat.

Välkommen till en grym cykeldag i Kristinehamn med härlig skogskörning, bikepark och massor av kids (och ja, vi gamlingar är också välkomna...).

RAPPORT INVIGNING I REGN OCH 6 GRADER....

MTB Leden i Kristinehamn är nu invigd!
Ett 20-tal mtb åkare i alla åldrar trotsade idag vädrets makter för att vara med på vårinvigningen av bikeparken och den nya mtb leden på Björkvallen i Kristinehamn. Leden mäter 7,5 km och är varierande grusvägar, större stigar och härlig singletrack med inslag av tekniskt svåra partier. Premiärturen tog ca 35 min för gänget ute i regnet och det var verkligen blött och bitvis välgigt halkigt på rötter och stenar så det gällde att se upp. Tillbaka på Björkvallen fanns varm korv och kaffe som återställare till frusna kroppar. Många leenden sågs bland leriga, blöta och frusna ansikten och det fanns ingen tvekan om att de flesta som tog sig runt ledan var nöjda med resultatet av de 100 timmar av slit som Kristinehamn Multisport har lagt ner på att iordningställa sträckan.

I framtiden planeras eventuell utbyggnad med fler leder av varierande svårighetsgrad och längd.

Senast redigerad av en moderator:
he he staben är nog än värre:) jag körde en bit med min hoj med låg sadel o det va inge skojigt, jag har ju satt på tyngre däck med nu så det gick lite tyngre

Skepp ohoj!
Under helgen var det bygg-dag i Kristinehamn och vi har nu röjt etapp 1 och 2 samt påbörjat lite fyllnad på sina ställen. Nu återstår ytterligare fyllnadsarbete så att slingan är cykelbar hela vägen. Vi ska även bygga 3 broar för att säkra upp de blöta delarna av året...

Info om slingan:
Uppskattningsvis är den ca 8 km lång varierad bana på smal singeltrack, lite större stigar och delvis grusväg. Vissa partier är tekiska med rötter och stenar.

Mer info kommer!

PS Snart är det dags! DS

Bilagor

• IMGP4922.JPG
    IMGP4922.JPG
    172.9 KB · Besök: 83
  • IMGP4930.JPG
    IMGP4930.JPG
    164 KB · Besök: 62
Hallå!
Tänkte köra ett pass i helgen. Det är ju prova-på multisport på söndag kl.12. Vad tror du om lördag?

Annars är jag ledig onsdag-söndag nästa vecka om det skulle passa. Skulle vara skönt att vara ett gäng och köra en heldag så att vi kommer framåt.

Kommunen kommer att köra ut 5 m3 ytlager och fyllnad till etapp 2 (där per röjde igår). Då har vi lite att göra med det. Jag har beställt stolpar idag och ska få offert på ledmarkeringar imorgon (pilar och mtb symboler).

Röjningen är i princip klar, några timmar till så kan vi fokusera på resten.

Vi ska bygga 3 broar på etapp 2, där det är lite fuktigt. Material kan vi i princip åka och köpa när som helst, bara vi är ett gäng som kan hjälpa till att bygga.

Det skulle vara kul om vi kunde samlas ett större gäng och köra banan i si helhet så att alla kan komma med synpunkter på vad de tycker ska göras. Kul om vi får en led som många gillar. För att få det behöver vi delaktighet av många, fler synpunkter önskas. Jag körde hela igår i ganska bra tempo - Den börjar kännas rikigt bra tycker jag. Men jag har ju kört den ett par varv nu och kanske är lite väl partisk....

Ha det götT!

Hoj, hoj!
Tyvärr kan jag inte hänga med på lördag, inte hellr 1-4 maj :-(
Jag röjer det sista senast tisdag. /Per

Senast redigerad av en moderator:
Jag är ju och cyklar i Karlsad med omnejd på lördag.
Är tyvärr i Borlänge nästa helg. Kanske kan pricka in
något i nästa vecka.

Slider och andra: Jag har bestämt mig för att såga det sista på tisdag kväll, häng gärna med då! De platser som jag vet om nu är utpekade på kartan med pilar.
kort pil: träd över stigen
lång pil: en del ris mm längs stigen

Bilagor

• MTB.jpg
    MTB.jpg
    140.2 KB · Besök: 97
Hur ser onsdag ut? Då är jag helt ledig... Det skulle vara bra om vi kunde styra upp en dag när allt material har kommit. Det kommer att ta ett tag om man är själv att köra ut allt.... Det kan även vara bra att vara flera när vi bygger broarna och markerar leden - går både snabbare och är roligare.

Vi har invigningen den 17 maj kl.14.00.

Vilka dagar skulle ni kunna? Det vore bra att ta en heldag så att vi hinner lite... Som sagt, både tungt och tråkig att köra själv. Om vi tre styr upp någon dag så kan jag gå ut med det till alla andra.

Hör av er!

Ser väl bra ut det där, ska prova om jag hittar runt nån dag.

Vid min gröna pil har jag klippt ett rådjur med endurohoj en gång...men det är en annan historia :)

MTB.jpg ht=725

Kanon Robban!
Jag och bror ska ut och köra ett testvarv imorgon efter jobbet. Kommer upp material nästa vecka, har beställt stolpar och börjat kika på skyltar idag. Kommer att beställa nya infotavlor senare under veckan. Ska till Linköping imorgon, åker kl.06...

Kommer nog att köra på ons 30/4 på eftermiddagenen och fre 2/5 ev heldag - Beror på om vi hinner få material, stolpar och skyltar tills dess.

Vi hörs av! Invigningen närmar sig... ;-) Tror du att det kommer folk?

Peje: Jag följer med på tisdag. Jag slutar fem så efter det går bra.
Behöver vi mer motorsågar så har jag en.

Mellgren: Jag kan nog hänga på även på onsdag, dock bara på eftermiddagen.
Vet inte hur länge jag behöver jobba.

Slider: Tisdag kl 18 blir bra, ta med sågen.
Mellgren: Kanon att du fixat fyllandsmaterial! Är det utkört på tisdag så kan vi jobba med det också.

Kanon!
Tisdag kl.18 blir bra!
Kanske kan vi ses vid Björkvallen för de som inte hittar... Fokus på att få till sträcken vid nedre delen. Jag körde leden igår och plockade bort lite sten och sly... Det finns en del att göra där.

Ska se om vi kan få till materialet tills dess. Kollar med kommunen.

Annars skulle vi kunna börja bygga broarna.

Ha det gött! Ses vi på Testa-på multisporten kl.12 på söndag (KFUM)?

Nu är broarna delvis på plats! Bro 1 är helt klar (4m) och 2:a fixar jag till de sista ribborna på imorgon (ca 10m). Blir spääande att se om de räcker till nu i höst när allt regn kommer... GÖTT! Vi har även fått utkört material till utfarten på grusvägen på etapp 2 samt till fyllnad av gropar på utförsbacken. Bra material! Tack kommunen! ;-)

Jag tycker att broarna blev bra. De kommer att hålla. Precis lagom med 0,5m bredd.

Har fått 100% klart med finansieringen nu och beställer markeringarna imorgon. Det blir ledmarkerinar, pilar och 2 1x2m infotavlor (A9 spårcentral och Björkvallen).

Nu återstår de sista ribborna på bro 2, utfarten till grusvägen, lite fyllnad här och var på etapp 2 samt uppmarkering och skyltning. Sedan är det dags för invigning!

Bifogar de senaste bilderna!

TACK TILL SLIDER, Johan Kramer och ROBBANKUL för support.

Bilagor

• IMGP5035.JPG
    IMGP5035.JPG
    132.2 KB · Besök: 56
  • IMGP5027.JPG
    IMGP5027.JPG
    150.3 KB · Besök: 59
  • IMGP5040.JPG
    IMGP5040.JPG
    111.1 KB · Besök: 52
  • IMGP5043.JPG
    IMGP5043.JPG
    139.2 KB · Besök: 53
Villken koncentration!
Mellgren om du ska ut i morgon efter jobbet kan jag nog följa med
och hjälpa dig att avsluta broarna. Kanska kratta lite grus vid
påfarten på vägen.

Japp... Vilken precition!
Per skulle upp en sväng idag och köra ut lite. Ev kommer han att lägga upp lite bilder från dagen dagsverke.

Jag får se omjag hinner upp imorgon efter jobbet, tänkte träna och sedan blir det after work på Mastmagasinet. Vi dara till stugan och softar i helgen nämligen ;-) Vi kan höras på telefon imorgon!

Kanske sticker upp och skruvar i de sista plankorna så att broar är kompletta. Funderar på att köra ett pass på mån eller tisdag. Vad tror ni andra om det?

Hoppas att vi får skyltar tidigt nästa vecka... Annars blir det nattarbete... Hehe ;-)

Ha det gött!

Jobbat någon timme ikväll: Körde några skottkärror till det steniga/gropiga partiet på etapp två. Det behövs en mer grus dit, svårt att säga hur mycket. Det får ju inte bli för lätt! Broarna såg riktigt fina ut, snyggt jobbat.
Slider: Blev det en Norco?

Nej den var slut. Häggs kunde inte få tag på den. Så det blev en
Giant Regin 3 istället. underbar cykel, måste nu bara lära mig alla
inställningar på dämpare och dyligt.

Gött! SKa vi köra ett pass grus på måndag kanske? Skulle vara gött att få klart det. FIck precis lev besked från skyltföretaget och det kommer att ta 3-4 dagar... Alltså får vi ta ett pass senare nästa vecka med det. Det kommer nog ta 1-2 kvällar kanske...

Hej allihopa...

Blir det nåt jobb på banan ikväll?? Tänkte jag skulle kunna bidra lite kanske, beror på vilken tid.
Cyklade runt igår och tyckte nog att det inte kan vara så mycket kvar att göra förutom att göra klart den långa bron som jag, allt för sent, insåg inte var klar :-).

Håkan

hajo: Det blir bygge idag. Vi ska göra färdigt bron (hoppas det gick bra) och
kanske köra ut lite grus. Vi sa att vi skulle träffas ute i skogen klockan sex
vid bron och börja där. Det är ju enkelt att ta bilen dit och ställa den vid vägkanten
där slingan kommer ut.

Igår var jag ute och började med markeringarna. Det är klart halvvägs nu, kanske behövs det kompletteras på något ställe. Vore bra om alla tog en tur och kom med synpunkter inför lördag.

Jag ska ut en sväng efter jobbet imorgon och fixa det sista med markeringarna. Det skulle behövas fyllnad på ett par ställen. Var ute och körde leden idag och den börjar bli bra nu!

Vilka kan följa med imorgon typ kl.18?

Bilagor

• IMGP5067.JPG
    IMGP5067.JPG
    158.9 KB · Besök: 53
Tyvärr kan inte jag.....torsdagar går inte...blir den nåt kvar att göra kanske man kan göra det sista imorrn' eller på Lördag förmiddag. Då kan jag nog vara med ett par timmar.

Håkan

Yo!
Har kört 2 h och markerat de nedre delarna av leden nu. Det enda som återstår nu är biten från Björkvallen och ner till Dye grusgrop samt från Dye grusgrop till vägen efter den nybyggda utfarten.

Upskattningsvis tar det ett par timmar.

Vi skulle behöva köra en testtur så att det är bra markerat. Känner vi någon som inte kört leden och kan vara försökskanin?

Det kan behövas lite kompletterande fyllning i backen upp efter broarna samt i utförsbacken. Det är lite väl hoppigt och stenigt nu - Men det är inte ett måste. Vad tycker ni andra?

Vi hörs via telefon imorgon.

Bilagor

• polaroid_frame_mtb_led_bygg.png
    polaroid_frame_mtb_led_bygg.png
    44.2 KB · Besök: 49
  • polaroid_frame_lunedet2.png
    polaroid_frame_lunedet2.png
    40.2 KB · Besök: 51
  • polaroid_frame_mtb_led_4.png
    polaroid_frame_mtb_led_4.png
    41.8 KB · Besök: 56
  • polaroid_frame_testa_pa3.png
    polaroid_frame_testa_pa3.png
    28.9 KB · Besök: 53
ser inge bra ut med vädret nu mellgren, om det regnar för mycket imorn så flyttar vi nog på jamet i parken

men vi får se imorrn hur det ser ut då

Har kört de sista 4 timmarna idag och byggt klart utfarten efter Dye grusgrop (sandsträckan) samt markerat upp det sista med stolpar och trädmarkeringar. (RÖD LED)

NU ÄR DET KLART!!!!

PS Tog ganska precis 100 h på 7,5 km och ca 10 000 kr i rena pengar. Nu är det bara att köra på. DS

Bilagor

• IMGP5083.JPG
    IMGP5083.JPG
    159.5 KB · Besök: 55
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Får man fråga om ni använt er av befintliga
> stigar eller har ni preparerat fram nya?

det är mindre stigar som han sammafogat och gjort iordning, gäller o inte ta några huvudleder så att säga

vi ses sen då mellgren

Förbaskat trevligt initiativ. Även om jag inte vill offentliggöra det så lyser inte sola i Karlstad idag så jag m.fl. kommer uppsöka banan en annan dag inom en snar framtid.

Hoppas dagen blir bra och fler bilder från banan är givetvis roligt att tjuvkika på.

Förstår mycket väl att ni inte har lust att komma hit i detta vädret.
Ni är välkommna någon annan dag när vädergudarna är lite vänligare.
Vi får se vad morgondagen har att bjuda på vi kanske kan hitta på
något då.

MTB Leden i Kristinehamn är nu invigd!

Ett 20-tal mtb åkare i alla åldrar trotsade idag vädrets makter för att vara med på vårinvigningen av bikeparken och den nya mtb leden på Björkvallen i Kristinehamn. Leden mäter 7,5 km och är varierande grusvägar, större stigar och härlig singletrack med inslag av tekniskt svåra partier. Premiärturen tog ca 35 min för gänget ute i regnet och det var verkligen blött och bitvis välgigt halkigt på rötter och stenar så det gällde att se upp. Tillbaka på Björkvallen fanns varm korv och kaffe som återställare till frusna kroppar. Många leenden sågs bland leriga, blöta och frusna ansikten och det fanns ingen tvekan om att de flesta som tog sig runt ledan var nöjda med resultatet av de 100 timmar av slit som Kristinehamn Multisport har lagt ner på att iordningställa sträckan.

I framtiden planeras eventuell utbyggnad med fler leder av varierande svårighetsgrad och längd.

Bilagor

• IMGP5097.JPG
    IMGP5097.JPG
    139.6 KB · Besök: 45
  • IMGP5090.JPG
    IMGP5090.JPG
    149.3 KB · Besök: 43
  • IMGP5105.JPG
    IMGP5105.JPG
    124.5 KB · Besök: 48
  • IMGP5110.JPG
    IMGP5110.JPG