Ny MTB runt 5000kr

Ny MTB runt 5000kr
Ny MTB runt 5000kr
Själv sålde jag en zaskar förra sommaren för 3500. i perfekt skick.
Gav bort en helt ok fox gaffel till en kompis i lund. Så 5000 för den känns dyrt...?
Men vad vad fan. Vill du ha nytt så köp och ha så jävla kul som möjligt ?

Ny MTB runt 5000kr
Känns bra om man inte vill ge mer, inte hittat någon annan likvärdig kring det priset. Tänkte att där kanske man kan få blodad tand samt se hur man använder den. Sedan invitera i precis det man önskar vid senare tillfälle.

Ny MTB runt 5000kr
:) Då kan man ju tänka sig att du får ut kanske 2000 kr när du väl har tröttnat på den. I absoluta pengar blir det inte så mkt i slutändan. Den duger säkert för lite enklare stigar.

Ny MTB runt 5000kr
Hmm det var synd. Hade hoppas att det skulle finnas ett konkret tips.

Förstår att det finns mer att välja på om man tar stel eller framdämpad, men då min rygg bråkar ibland så känns heldämpad bäst. Kanske att frsmdämpad med mycket däckvolym och lågt tryck skulle funka. Vill nog prova det först innan jag går den vägen. Kan testa brors cykel med lågt tryck vid tillfälle. Fatbike är inte ett alternativ då jag ska kunna söndags cyklar på utflykt med familjen också, jag vet inte optimalt med en träng mtb men den kompromissen kan jag leva med.
Mycket däckvolym + en sådan här sadelstolpe kan vara skonsammare för ryggen

Ny MTB runt 5000kr
Samma fråga.

Letar efter en instegs MTB för runt 5000kr. Ska ta mig från a till b samt kunna köras på landsväg, asfalt, lite enklare terräng etc.

Kikade även på samma cykel som ovan från XXL, den för 3999 samt på en Scott Aspect 980 för tusenlappen mer.

Utan dra ut på trådarna med för mycket om att man får vad man betalar för eller kliv upp i pris, vilken är den mest prisvärda mtb för under 5k man kan få tag på idag med de kriterier jag skrev ovan?

Ny MTB runt 5000kr
Samma fråga.

Letar efter en instegs MTB för runt 5000kr. Ska ta mig från a till b samt kunna köras på landsväg, asfalt, lite enklare terräng etc.

Kikade även på samma cykel som ovan från XXL, den för 3999 samt på en Scott Aspect 980 för tusenlappen mer.

Utan dra ut på trådarna med för mycket om att man får vad man betalar för eller kliv upp i pris, vilken är den mest prisvärda mtb för under 5k man kan få tag på idag med de kriterier jag skrev ovan?

Dom började ta slut på nätet och vågade inte chansa. Slog till på en XL. Så får man ta de därifrån den.

Ny MTB runt 5000kr
Ny MTB runt 5000kr
Fick testa en värsting fatbike ikväll, x6 min budget. Var tungt att cykla asfalt och hård grusväg, men desto roligare när man kom in på en smal stig med massor av större sten och höga rötter. Man behövde ju inte ens tänka på underlaget, bara trampa och styra. Var en rot, ca 10cm hög som lågt diagonalt över stigen, antar att den skulle bli svår med icke fatbike. Var lite nervös att jag skulle glida på den men märktes inte ens. Förstår att man refererar till pansarvagn.
Jag ska få prova grannens fulldämpade cykel någon kväll som referens. Ska bli intressant.

Ny MTB runt 5000kr
Jo, jag förstod det. Men när jag kollade på webben fanns cykeln fortfarande kvar i alla storlekar förutom XL.
Jag menade i butik nära mig. Jag kunde dock beställa hem den med posten. Har dock aldrig skruvat ihop en cykel förut. Har du några tips/råd? Jag misstänker att det inte är mycket att göra på en så billig cykel, eller?

Ny MTB runt 5000kr
Jag menade i butik nära mig. Jag kunde dock beställa hem den med posten. Har dock aldrig skruvat ihop en cykel förut. Har du några tips/råd? Jag misstänker att det inte är mycket att göra på en så billig cykel, eller?
Tyckte det stod något i "frågor och svar" att de monterar en del utav cykeln innan leverans och justerar vissa saker. Jag får min i morgon :)

Ny MTB runt 5000kr

Jag har aldrig beställt cykel via XXL, men jag upplever att de flesta levererar cykeln åtminstone delvis monterad. Det brukar röra sig om att du själv får montera styre och framhjul.

Sedan är det väl så att du ändå har någon form av service hos XXL-butiken även om du beställer via nätet?

Ny MTB runt 5000kr
Följer gissningsvis med en hygglig manual. Det handlar ofta att sätta dit styret, eller vrida det rätt. Montera framhjulet. Sätta dit sadeln och skruva fast pedaler. Reflexer och ringklocka ligger nog också löst.

Flesta kartongcyklar levereras på samma sätt

Ny MTB runt 5000kr
Det verkar vara svårt att hitta en FS i min budget som är rel modern. Blir att leta en hardtail istället, komma sträcka ut budgeten till 7000 (och absolut max max max 8000). Vill helst landa på 7kkr då det kommer tillkomma lite lull lull så som dämpad sadelstolpe, några verktyg etc.

Så vad är bästa förslaget, köper som sagt gärna beg. Ska passa för skogsstigar.
Grenmått 79cm, 178 cm lång, 73 kg.
Runt Mälardalen.

Ny MTB runt 5000kr
Vitus Nucleus kan jag varmt rekommendera efter att själv ha trampat runt en säsong med.
Används mest till pendling och grusväg, inte direkt något mer avancerat. Luftgaffel har den med och modern ramgeometri. Ska man vara petig så är väl färgen lite känslig kan jag tycka. Pedalerna åkte i sophinken direkt!

Ny MTB runt 5000kr
Det verkar vara svårt att hitta en FS i min budget som är rel modern. Blir att leta en hardtail istället, komma sträcka ut budgeten till 7000 (och absolut max max max 8000). Vill helst landa på 7kkr då det kommer tillkomma lite lull lull så som dämpad sadelstolpe, några verktyg etc.

Så vad är bästa förslaget, köper som sagt gärna beg. Ska passa för skogsstigar.
Grenmått 79cm, 178 cm lång, 73 kg.
Runt Mälardalen.

Jag har inte läst hela tråden, men tyckte att någon rekommenderade 26 FS. Jag skulle hellre köpa en bra beg 26 FS än en "modern" HT. HT blir alltid stötigt. Jag har tills alldeles nyligen cyklat på en Commencal super 4 team och nu skiftat över till en Scott Spark 710 plus (jag tror att det är den senaste ramgeometrin). Visst är Sparken något stabilare, men det som ofta missas i diskussionen på Happy är att man kan jättekul även på en flera år gammal 26 FS med qr.

Med risk för att det verkar som jag pratar i egen sak så har jag inte bestämt om jag ska behålla Commencalen som reservcykel, då jag har två uppsättningar finhjul till den.

Oavsett så tycker jag att du ska titta på en beg. Var dock medveten om att det alltid är en risk då det är svårt att bedöma vissa sakers skick även för en kunnig person. Min bakstötdämpare började läcka olja utan förvarning och trots service. Du måste mao ha en viss buffert för reparationer. Jag skulle vänta med höj- och sänkbar sadelstolpe när du har tajt budget.

Bifogar en bild på Super 4:ans geometri. Sannolikt ocykelbar enl vissa här. Skitsnack säger jag, den går att ha skitkul på.
Commencal geometri.JPG

Ny MTB runt 5000kr
Om du då fastnar har du en billigare som du kan utrusta med dubbdäck och då finns inga ursäkter att inte träna även vintertid (om du har plats vill säga)

Ny MTB runt 5000kr
Om man nu skulle gå på en 26” FS hur gammal vågar man köpa. Häggs.nu har en det 7-9 år gamla modeller (nya) de sälja ut inom min budget. Men de är som sagt 7-9 år gamla.

Ex dessa, kan det vara något att ha eller ska msn söka mer kända märken?:
———-NORCO FLUID 2
Ram Alu 7005 dämpare Fox Float R 4,5" / 5,3" adjustable travel Medium size White
Gaffel Marzocchi AM 1 130mm

Bakväxel SRAM X-7
Framväxel Shimano Deore
Reglage SRAM X-7
Vevparti FSA GAMMA Drive 22-32-42
Vevlager FSA Mega Exo
Kedja KMC
Cassett SRAM
Bromsar Hayes Sole 6"

Styre Truvativ
Stam Truvativ
Styrlager AHEADSET
Sadelstolpe SDG I-BEAM
Sadel SGD Bel Air S T

Nav Shimano M 475
Fälgar SUN CR18 32-h
Ekrar svart ano

Däck Kenda Nevergal 26 X 2,10

————NORCO SIX II
Frame & Fork
Frame ConstructionTIG-welded
Frame Tubing MaterialAluminum
Fork Brand & Model Marzocchi Dropoff 4, 150mm travel
Fork Material Single
Rear Shock Fox DHX-3, 145-165mm travel

Components
Component Group Mountain Mix
Brakeset Hayes HFX-9 brakes, Hayes levers
Shift Levers Shimano Deore
Front Derailleur Shimano Deore, 31.8mm
Rear Derailleur Shimano Deore
Crankset Truvativ Firex, 24/36 teeth
Pedals Aluminum platform
Bottom Bracket Unspecified
BB Shell Width Unspecified
Rear Cogs 9-speed, 11 - 34 teeth
Chain KMC Z9000
Seatpost Titec Scoper, 30.0mm diameter
Saddle SDG FRD
HandlebarTruvativ LE
Handlebar ExtensionsNot included
Handlebar StemTruvativ XR
Headset Ritchey Scuzzy

Wheels
Hubs Shimano Deore
Rims Sun Black Eye, 32-hole
Tires 26 x 2.35" Kenda Nevagal
Spoke Brand Stainless steel, 14ga. (2.0mm) straight gauge

———-KONA DAWG DE LUXE
Frame sizes
18"
Frame tubing
Kona Race Light Scandium Butted, 6" Travel w/Mag Rockers
Rear Shock
Fox Float RP2 (7.875 x 2.0)
Fork
RockShox Recon 335 Solo Air 140mm
Headset
FSA Gravity SXE
Crankarms
Shimano SLX (15=170, 17-22=175mm)
Chainrings
44/32/22
B/B
Shimano SLX
Chain
KMC HG53
Freewheel
Shimano Deore (11-34, 9spd)
F/D
Shimano Deore
R/D
Shimano XT Shadow
Shifters
Shimano Deore
Handlebar
Kona XC/BC Riser (31.8mm x 660mm Wide)
Stem
Kona XC/BC 17-19"=90mm
Grips
Kona LOG
Brakes
Shimano M575 Disc 7"
Brake Levers
Shimano M575 Disc
Front hub
Formula Disc
Rear hub
Shimano M525 Disc
Spokes
Sandvik Stainless 14g
Tires
Maxxis Aspen 26 x 2.25 Kevlar
Rims
Sun EQ 2.1 SL
Saddle
WTB Speed V Comp
Seatpost
Kona XC/BC
Seat clamp
Kona QR
Color
Pearl White/Metallic Blue

Ny MTB runt 5000kr
Fan vad jag velar fram och tillbaka. Pratat med de jag känner som cyklar och den ena som har en nyare 29” HT tycket att det kunde vara ett alt att köpa en några år gammal FS, medan den andre som kör gammal 26” HT säger att köp absolut inte nån gammal (läs beg) FS cykel. Menar att en gammal FS dels är väldigt omodern och framför allt kan var helt slut i lager och drivlina = kan bli dyrt. Och visst det ligger något i de senare, då är det klokare att köpa en nyare beg HT, då det är mindre lager som ev måste bytas eller ännu hellre så köper man en ny på rea. Synd för mig så är reorna på cykel först till hösten. Sista alt är ju att köpa en ny budget modell (läs inom min budget MAX 8000kr) med så bra ram och framdämpare som möjligt och ta kompromissen på drivlinan som är rel billig att byta om man vill ha bättre grejer.

Vilken hardtail cykel har bäst ram och framdämpare under 8000kr?

Ny MTB runt 5000kr
Fan vad jag velar fram och tillbaka. Pratat med de jag känner som cyklar och den ena som har en nyare 29” HT tycket att det kunde vara ett alt att köpa en några år gammal FS, medan den andre som kör gammal 26” HT säger att köp absolut inte nån gammal (läs beg) FS cykel. Menar att en gammal FS dels är väldigt omodern och framför allt kan var helt slut i lager och drivlina = kan bli dyrt. Och visst det ligger något i de senare, då är det klokare att köpa en nyare beg HT, då det är mindre lager som ev måste bytas eller ännu hellre så köper man en ny på rea. Synd för mig så är reorna på cykel först till hösten. Sista alt är ju att köpa en ny budget modell (läs inom min budget MAX 8000kr) med så bra ram och framdämpare som möjligt och ta kompromissen på drivlinan som är rel billig att byta om man vill ha bättre grejer.

Vilken hardtail cykel har bäst ram och framdämpare under 8000kr?

Helt avgörande för om det är värt att köpa en beg FS är skicket. Det beror både på hur mycket den har använts, under vilka förhållanden och skötsel. Commencal Super 4 har en dålig svingkonstruktion som gör att den mattas och till slut går av. I början bytte de ut den på garanti mot en bättre. En kompis körde sönder sin på mindre än ett år. För mig tog det 7 år. En annan kompis har ännu inte kört sönder sin. Skicket på drivlinan går att bedöma hyfsat enkelt, länkage och dämpare är svårare. Skicket är viktigare än årsmodell. Min Commencal är en 2010 och det går som sagt att ha skitkul även på en så gammal cykel. Jag tror dock att man kan säga att den snarare var åt high end än budgethållet. 2010 kostade den 25 tkr.

Vill du skona ryggen är det FS som gäller. Tänk på att överdrivet mycket fjädringsväg gör att du kommer att uppleva cykeln som seg. 150 mm är för mycket för den typ av cykling du beskriver.

Ny MTB runt 5000kr
Så står äntligen nya cykeln monterad i hallen (White XC 290 Comp 20). Det jag noterade ganska direkt efter den enklare monteringen var att bromsarna tar bra, men väldigt sent. Ställer det in sig självt, eller har jag missuppfattat helt? Mvh / Nybörjare Deluxe

Ny MTB runt 5000kr
OM så är fallet så grejjar jag det inte själv, tyvärr. Blir att lämna in den på XXL. Läste dock någonstans att det krävs drygt tjugo längre inbromsningar i högre hastighet för att bromsarna ska bli varma, och lägga sig i rätt läge. Eller?

Jag kör på samma cykel som dig. De där va nog inget jag tänkte på utan körde rätt hårt direkt ur förpackningen på första skogsrundan. Tycker bromsarna tog rätt bra ändå. Men har inte haft något annat att jämföra mot dock.

Ny MTB runt 5000kr
Jag kör på samma cykel som dig. De där va nog inget jag tänkte på utan körde rätt hårt direkt ur förpackningen på första skogsrundan. Tycker bromsarna tog rätt bra ändå. Men har inte haft något annat att jämföra mot dock.
Samma cykel och upplever mina bromsar som bra och direkta :) Ett tips är att googla hur man justerar in växlarna fick till det ganska mycket bättre än ur kartongen (tappade kedjan en gång innan jag justerade). Var betydligt mycket enklare en jag trodde.

Ny MTB runt 5000kr
Samma cykel och upplever mina bromsar som bra och direkta :) Ett tips är att googla hur man justerar in växlarna fick till det ganska mycket bättre än ur kartongen (tappade kedjan en gång innan jag justerade). Var betydligt mycket enklare en jag trodde.
Sen har jag ett mindre missljud varje gång höger pedal går förbi "klockan ett", så att säga. Ljudet (ett klickande sådant) hörs bara när jag trampar. Cykeln är ju (som ni vet) ny. Tips?

Tillbaka
Topp